Electronische ontsteking

Janenkoob

Rookie
26 nov 2012
3
0
Heeft iemand ervaring met de "velleman"electronische ontsteking.
Ik lees dat hij voor auto's goed bruikbaar is, met behoud van de contactpunten
Mijn plan is hem te gaan gebruiken voor mijn eencilinder.

Groet,

Jan
 
Zelf ken ik deze ontstekingen niet. Maar jaren, jaren geleden nam ik geregeld de half-elektronische ontstekingen van Boyer mee uit Bromley/London.
Ook daarbij bleven de originele kontaktpunten gehandhaafd. Voordeel was dat er bijna geen stroom meer over de kontaktpunten ging en deze dus ook niet meer konden inbranden. Aan de het doosje met elektronika zaten vier draden, een voor de 12v spanning, een aarde draad en twee draden die in het ontstekingscircuit kwamen. daar waar het originele systeem al wat spanning verloor als de kontaktpunten bijna dicht waren werd de spanning over de bobine wat minder. Met deze elektronika was dat niet meer zo. De BMW's waar we ze veel op installeerden liepen bij stationair veel rustiger. Het was alsof de klap veel beter, feller was. Maar ook zijn er veel van deze ontstekingen op auto's ingebouwd, waarbij de monteurs zich bij onderhoudsbeurten verwonderden dat de kontaktpunten na 10.000 kilometer er bijna nog als nieuw uit zagen.

Succes er mee

EgbertO
 
Heeft iemand ervaring met de "velleman"electronische ontsteking.
Ik lees dat hij voor auto's goed bruikbaar is, met behoud van de contactpunten
Mijn plan is hem te gaan gebruiken voor mijn eencilinder.

Groet,

Jan
Hoi Jan,

Ik heb vrij veel ervaring met deze kitjes.
De problemen van een traditionele puntjes ontsteking zijn: de puntjes branden in, waardoor het tijdstip verloopt. De puntjes branden in, waardoor je ze regelmatig moet vervangen en de puntjes hebben om al te veel vonkvorming tegen te gaan een condensator nodig die de secundaire spanning van de bobine lager maakt.

Maw: met een Velleman kitje heb je geen last meer van verlopen van het tijdstip, de vonkspanning is hoger (waardoor je er dus vaker een bobine uitfikt !! ) en de puntjes gaan erg lang mee (Opel C-Kadett, na dik 100.000 km preventief vervangen). Let wel op de ontstekingsvervroeging. Doordat je er nog maar nauwelijks naar de ontsteking hoeft te kijken wordt die wel eens over het hoofd gezien. Helaas, dat is en blijft een mechaniekje, met alle ellende van dien.

Een andere opmerking: Elektronica heeft twee vijanden, trillingen en vocht. De betrouwbaarheid van jouw zelfgebakken kitje valt of staat vooral met de weerstand tegen deze twee vijanden.
 
Electronische (cdi) ontstekingen zijn vele malen betrouwbaarder dan contactpunten, hoeveel nostalgische waarde ze ook hebben. Als de mogelijkheid zich voordoet zou ik ook zeker gaan upgraden.

betrouwbaar wel, maar als ze kapot zijn is er weinig aan te doen (lastig als je op reis bent) of je moet een volledige reserve meenemen.
Extra puntjes en condensator meenemen gaat meestal wel.

Ik heb zo'n velleman in mijn auto gemaakt zo'n 15000km geleden en ben er wel tevreden mee. Voor €20 en een half uur solderen was ik klaar.
Nu nog steeds niks te zien aan de contactpunten terwijl ik ze anders al vervangen had moeten hebben. De enigste onbetrouwbaarheid is nu het bladveertje wat kan breken, en de vervroeging natuurlijk.
Ik heb ook het idee dat de vonk sterker is, maar dat kan tussen de oren zitten.
Volledig electronisch had ik ook kunnen doen maar dat is wel meer dan €100 duurder.
Dan vind ik dit een mooie middenweg.
 
Hoi Jan,

Ik heb vrij veel ervaring met deze kitjes.
De problemen van een traditionele puntjes ontsteking zijn: de puntjes branden in, waardoor het tijdstip verloopt. De puntjes branden in, waardoor je ze regelmatig moet vervangen en de puntjes hebben om al te veel vonkvorming tegen te gaan een condensator nodig die de secundaire spanning van de bobine lager maakt.

Maw: met een Velleman kitje heb je geen last meer van verlopen van het tijdstip, de vonkspanning is hoger (waardoor je er dus vaker een bobine uitfikt !! ) en de puntjes gaan erg lang mee (Opel C-Kadett, na dik 100.000 km preventief vervangen). Let wel op de ontstekingsvervroeging. Doordat je er nog maar nauwelijks naar de ontsteking hoeft te kijken wordt die wel eens over het hoofd gezien. Helaas, dat is en blijft een mechaniekje, met alle ellende van dien.

Een andere opmerking: Elektronica heeft twee vijanden, trillingen en vocht. De betrouwbaarheid van jouw zelfgebakken kitje valt of staat vooral met de weerstand tegen deze twee vijanden.
:?
 
Ik wil de kit inbouwen in een ontstekingsmagneet, deze werkt niet meer en is incompleet. Restaureren is echt peperduur, dat gaat hem niet worden.
Als ik een nieuwe as maak ipv de rotor, komt er binnen veel ruimte tot mijn beschikking, de bougiedraad komt door de juiste opening naar buiten, dan lijkt het tenminste origineel. Puntjes kan ik opbouwen en de mechanische vervroeging blijft intact.
Wie nog meer waardevolle tips?

Groet,

Jan
 
Hoi Jan,

Ik heb vrij veel ervaring met deze kitjes.
De problemen van een traditionele puntjes ontsteking zijn: de puntjes branden in, waardoor het tijdstip verloopt. De puntjes branden in, waardoor je ze regelmatig moet vervangen en de puntjes hebben om al te veel vonkvorming tegen te gaan een condensator nodig die de secundaire spanning van de bobine lager maakt.

Maw: met een Velleman kitje heb je geen last meer van verlopen van het tijdstip, de vonkspanning is hoger (waardoor je er dus vaker een bobine uitfikt !! ) en de puntjes gaan erg lang mee (Opel C-Kadett, na dik 100.000 km preventief vervangen). Let wel op de ontstekingsvervroeging. Doordat je er nog maar nauwelijks naar de ontsteking hoeft te kijken wordt die wel eens over het hoofd gezien. Helaas, dat is en blijft een mechaniekje, met alle ellende van dien.

Een andere opmerking: Elektronica heeft twee vijanden, trillingen en vocht. De betrouwbaarheid van jouw zelfgebakken kitje valt of staat vooral met de weerstand tegen deze twee vijanden.
Maar dan hoger.
 
Terug
Bovenaan Onderaan