Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Hoi Jan,Heeft iemand ervaring met de "velleman"electronische ontsteking.
Ik lees dat hij voor auto's goed bruikbaar is, met behoud van de contactpunten
Mijn plan is hem te gaan gebruiken voor mijn eencilinder.
Groet,
Jan
Electronische (cdi) ontstekingen zijn vele malen betrouwbaarder dan contactpunten, hoeveel nostalgische waarde ze ook hebben. Als de mogelijkheid zich voordoet zou ik ook zeker gaan upgraden.
Hoi Jan,
Ik heb vrij veel ervaring met deze kitjes.
De problemen van een traditionele puntjes ontsteking zijn: de puntjes branden in, waardoor het tijdstip verloopt. De puntjes branden in, waardoor je ze regelmatig moet vervangen en de puntjes hebben om al te veel vonkvorming tegen te gaan een condensator nodig die de secundaire spanning van de bobine lager maakt.
Maw: met een Velleman kitje heb je geen last meer van verlopen van het tijdstip, de vonkspanning is hoger (waardoor je er dus vaker een bobine uitfikt !! ) en de puntjes gaan erg lang mee (Opel C-Kadett, na dik 100.000 km preventief vervangen). Let wel op de ontstekingsvervroeging. Doordat je er nog maar nauwelijks naar de ontsteking hoeft te kijken wordt die wel eens over het hoofd gezien. Helaas, dat is en blijft een mechaniekje, met alle ellende van dien.
Een andere opmerking: Elektronica heeft twee vijanden, trillingen en vocht. De betrouwbaarheid van jouw zelfgebakken kitje valt of staat vooral met de weerstand tegen deze twee vijanden.
Maar dan hoger.Hoi Jan,
Ik heb vrij veel ervaring met deze kitjes.
De problemen van een traditionele puntjes ontsteking zijn: de puntjes branden in, waardoor het tijdstip verloopt. De puntjes branden in, waardoor je ze regelmatig moet vervangen en de puntjes hebben om al te veel vonkvorming tegen te gaan een condensator nodig die de secundaire spanning van de bobine lager maakt.
Maw: met een Velleman kitje heb je geen last meer van verlopen van het tijdstip, de vonkspanning is hoger (waardoor je er dus vaker een bobine uitfikt !! ) en de puntjes gaan erg lang mee (Opel C-Kadett, na dik 100.000 km preventief vervangen). Let wel op de ontstekingsvervroeging. Doordat je er nog maar nauwelijks naar de ontsteking hoeft te kijken wordt die wel eens over het hoofd gezien. Helaas, dat is en blijft een mechaniekje, met alle ellende van dien.
Een andere opmerking: Elektronica heeft twee vijanden, trillingen en vocht. De betrouwbaarheid van jouw zelfgebakken kitje valt of staat vooral met de weerstand tegen deze twee vijanden.
Aangezien je het hebt over een ontstekingsmagneet vermoed ik dat een vellemankit nog enkele andere investeringen vergt, te weten een accu en een bobine.Ik wil de kit inbouwen in een ontstekingsmagneet, deze werkt niet meer en is incompleet. Wie nog meer waardevolle tips?
Wat ik al zei, hoger i.p.v. lagerhttp/www.fs1forum.com/Ontsteking.html