electronische sores op n 550k uit '78

Obonobo

MF'er
25 aug 2005
217
0
Delft
hallo daar!
ik heb n probleem, waarvan mn haren (bijna letterlijk) van omhoog gaan staan.

na lekkende en niet synchroon staande carburateurs gefixt te hebben, ben ik een stuk gaan rijden. toen ik opeens en totale zwarte-uit kreeg. motor af, geen lich en geen contact.

blijkt de main zekering á 15A doorgebrand. opzoek naar de kortsluiting. een aantal aanwijzingen:

- af en toe brandde mijn grootlicht, ook al stond het licht officieel uit. de stekker/groot/dimlicht schakelaar was wat gammel, maar na wat onderhoudswerk werkt het weer naar behoren.het probleem bestaat nog steeds. de zekering voor het voorlicht eruit halen maakte ook niets uit.
- toen ik op het 'electriciteits paneel achter de linker afdeklep'het contact slot bypasste door de zwarte en rode te verbinden werd de paperclip erg heet. kennelijk bypasste ik ook de zekering.
- ik heb toen een 30A zekering toegepast, motor starten en wachten tot ik iets rook wat begon te smelten. Draad, een coil of iets anders. Geen resultaat. Ik heb het 10 minuten de tijd gegeven. de zekering werd erg heet, maar verder rook of voelde ik niets.

wat ik gedaan heb aan electronisch onderhoud voor dit probleem zich voordeed, was van de coils alle contacten opschuren en schonen. toen heb ik wel met een of ander smeermiddel die dingen ingespoten, anti roest zeg maar. nu wil ik dat er weer af gaan poetsen en vervangen door contact spray. maar kan me niet voorstellen dat dat het zou zijn...

heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn?? ik weet dat electriekproblemen een hels karwei zijn om te fixen en dat het overal in kan zitten.plus dat ik geen verstand van electriek heb.

help!alvast bedankt!
 
Als ik het zo lees denk ik dat je ergers een (of meer)kabel(s) bloot hebt liggen.
Elektriek nooit meer inspuiten met een smeermiddel :(
Contaktspray is ook geen aanrader, dat is slechts een noodoplossing.

Loop je kapelboom eens na en onderzoek deze op slijt en scheurplekken, misschien dat je het snel gevonden hebt. En kabels niet verlengen of splitsen met kroonsteentjes :(

Veel succes ermee.
 
ik zou ten eerste beginnen met kijken in de buurt van je balhoofd, das eigenlijk de enigste plek waar de kabels te lijden hebben door beweging.

voor de rest, rest er niks anders als de boel door te meten, het klinkt idd, of je ergens een kortsluiting naar massa hebt
 
Hey! De kortsluiting kan ook in de zekeringskast zitten, die zijn vrij onbetrouwbaar bij de CB'tjes. Begin daar eens te kijken en te meten :Y
 
ha kijk aan: tips, super!

ik heb een multimeter, maar wat ik waar moet weten heb ik geen idee van.
wat voor uitslag krijg je als ergens kortsluiting hebt? hoog voltage, weinig weerstand?
 
enig speurwerk lijkt te wijzen naar een defecte achterlicht schakelaar. ben niet zeker,maar vooralsnog geen sprongen zekeringen.

ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met het zekeringenkastje vervangen door steekzekeringen. ik heb het idee dat die wat breder verkrijgbaar zijn dan glaszekeringen.

kan ik naar een sloop gaan, zekeringen kast uit een auto slopen en die dan passend maken? of moeten de amperages van de zekeringen houders nog overeen komen?
 
Je kan gewoon een universele houder kopen voor steekzekeringen, bij een automaterialenzaak oid. De amperages van de zekeringen die je daarin stopt moeten ongeveer overeenkomen met wat er in hoort natuurlijk ;)
 
Bespaar je de moeite, iedere autohandel heeft nog glaszekeringen in alle soorten en maten. Tankstations heb je er idd minder kans op, maar daar zie ik ze ook nog met regelmaat liggen.
 
Mogelijke oorzaken van kortsluiting:

draden met versleten isolatie, ik heb vroeger bij mijn CB750 ook eens sluiting gehad. Dat bleek een draad te zijn die af en toe langs de ketting kwam....

Een ander geval uit de praktijk is een kortgesloten gelijkrichter.

Zekeringenkast kan ook maar dan zijn het meer onbetrouwbare verbindingen, alle draden naar de zekeringen zitten aan de plus dus sluiting daar is onwaarschijnlijk.

Dus vooral bedrading checken en de gelijkrichter.
 
Bespaar je de moeite, iedere autohandel heeft nog glaszekeringen in alle soorten en maten. Tankstations heb je er idd minder kans op, maar daar zie ik ze ook nog met regelmaat liggen.


het probleem met glaszekeringen is de verbinding in de zekeringenkast tussen zekering en klemmetjes.. Vaak is er door corrosie of een slechte verbinding sprake van het smelten van de zekeringkast door de hitte die door de weerstand geproduceerd wordt.

Kortom ; andere nieuwere oplossingen zoals steekzekeringen zijn wel aan te bevelen, tenzij je een gemaks- danwel moralridder bent die graag alles bij het oude wil houden (met de dito probs van toen he ;) )
 
Wat voor fiets heb je eigenlijk? (fototjes zijn we dol op :9~ :9~ )
Een nieuwe kabelboom maken kan een behoorlijk stuk gemakkelijker dan het orgineel is.
Ik heb momenteel maar 1 zekering (automatische, springt uit en na een tijdje weer aan) Mijn fiets is ook totaal niet meer orgineel (behalve blok en balhoofd)

Mijn volgende project is alle electronica in de plaats van de startmotor bouwen.
Het enige wat je dan nodig hebt is je gelijkrichter en je spanningsregelaar, alle andere shit krijgt gewoon 1 +kabel naar de sschakelaar en vandaaruit naar de andere zaken zoals licht, remlicht en toeter.

Nu heb ik dikke luidspreker kabel omdat ik die kabelboom van 30 jaar oud ook niet meer vertrouwede.

Als je een minimaal stroom schema nodig hebt moet je het maar even laten weten dan maak ik er wel een .jpg-tje van.

Als je jouw motor zo orgineel mogelijk wil houden kan je misschien een nieuwe kabelboom bij Rene van Manen bestellen.

Sterkte en laat maar iet svan je horen.

Prettig weekend. :] :] :]
 
Dat je (groot) licht soms in eens aan staat kan komen door dat er in de toeter knop een veertje mist en zo erg makkelijk je PA(ss) schakelaar aanzet en aan laat staan. dat is in iedergeval het euvel bij mijn CBtje -O-

Daar kwam ik ook pas naa een paar maanden achter |(
 
Even iets inelkaar gezet. Dit schema gebruik ik bij mijn CB 750.
Ik hoop dat je er iets aan hebt.

schema.JPG

:W
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de tips!Op deze zonnige zondag zal ikop onderzoek uitgaan.

@the law?:dat schema is een stuk overzihtelijker dan die ik in mn wphb heb staan, bedankt!

hieronder wat fotos van mn schatje. de originaliteits prijs zal ik zeker niet winnen,maar daar ga ik dan ook niet voor!

1.jpg


2.jpg
 
Ik had op mijn cb 750 ook een probleem ik heb de gelijkrichter en de spanningsregelaar er uit gehaald en een apparaatje van een Yamaha er in gezet en nu geen storing meer en als het goed is laad de accu gewoon op.
Dus deze er uit.
full
 
Hij doet het weer!! Hoe en wat? ik meende het probleem gelokaliseerd te hebben in de voetremschakelaar. Hoe dat dan kon snapte ik niet, want ogenschijnlijk was er niets mee mis. Verder zoeken leverde niets op en het probleem leek opgelost. Mijn 15A zekeringen waren op en er (foeifoei) een 30A in gezet, om te rijden naar een zaak om nieuwe zekeringen te halen. Motor starten, voorrem in:motor uit! Het remlich moet het dan zijn: het veertje van de bajonetsluiting sloot kort met de pluspool van het remlicht op de aansluiting! vooralsnog is het probleem opgelost met wat vroeten, maar ik ga nog iets permanenters verzinnen.

Bedankt voor alle tips! Ik ga sowieso alles nog maar eens nalopen. Just in case!
 
Dat je (groot) licht soms in eens aan staat kan komen door dat er in de toeter knop een veertje mist en zo erg makkelijk je PA(ss) schakelaar aanzet en aan laat staan. dat is in iedergeval het euvel bij mijn CBtje -O-

Daar kwam ik ook pas naa een paar maanden achter |(


Ja, idd ik mis het veertje ook!
 
Nu mn brikkie weer rijdt zonder paperclips of sleutelringen, is het weer tijd om dingen te verbouwen die eigenlijk niet nodig zijn.

vorige week bij Maarten een rickmankuipje geruild tegen een flesje wijn. samen met een eveneens motorrijdend huisgenootje (met een ENORME schuur vol klusruimte, powertools en vakkennis)de boel op mn motor gezet. Voici les photos!

3.jpg


4.jpg


5.jpg


De spoegels zitten provosorisch vast aan de knippers. Ik wil kleine ronde chromen spiegeltjes vinden om die op de kuip te monteren.

Gisteren bij Jos een ruitje opgehaald, donkergetint en retekoel. Het regent nu te hard, dus later fotos met ruitje.

Ben van plan om al het bruin/zwart gekleurde een British racing green kleurtje te geven. Ik heb een andere tank, maar nog geen zijkapjes (bij deze een oproepje daar voor)leuke checkers erop misschien nog wat andere leuke details.Maar dat terzijnertijd.

Eerst dat ruitje maar s vastzetten, want ducktape is niet de meest permanente oplossing natuurlijk.

Als het goed is komt binnenkort een pakketje van Rogier binnen met geperforeerde schijven en remklauwen voor koele looks met extra rempower. Gaaf!
 


Het rijdt echt super met die kuip. Met het ruitje helemaal!

6.jpg



7.jpg


Het tape wordt binnenkort vervangen door een wat permanentere oplossing van rvs, waar past sleutel 10 op past.

De kuip is iets te lang boven het stuur, dat wordt er vanaf gehaakseslijpert.
Op de rand waar het ruitje hoort te rusten zit een soort afdicht strip. Beetje verweerd, dus daar wil ik nieuwe op. Maar wat voor spul kan ik daarvoor halen? Ik dacht zelf aan tochtstrip ofzo. Binnenkort eens in de bouwmarkt snuffelen!
 
Laatst bewerkt:
Nu mn brikkie weer rijdt zonder paperclips of sleutelringen, is het weer tijd om dingen te verbouwen die eigenlijk niet nodig zijn.

vorige week bij Maarten een rickmankuipje geruild tegen een flesje wijn. samen met een eveneens motorrijdend huisgenootje (met een ENORME schuur vol klusruimte, powertools en vakkennis)de boel op mn motor gezet. Voici les photos!

http://www.oli.tudelft.nl/sietzeameijer/fotos/cb550k/3.jpg ((Afbeelding))

http://www.oli.tudelft.nl/sietzeameijer/fotos/cb550k/4.jpg ((Afbeelding))

http://www.oli.tudelft.nl/sietzeameijer/fotos/cb550k/5.jpg ((Afbeelding))

De spoegels zitten provosorisch vast aan de knippers. Ik wil kleine ronde chromen spiegeltjes vinden om die op de kuip te monteren.

Gisteren bij Jos een ruitje opgehaald, donkergetint en retekoel. Het regent nu te hard, dus later fotos met ruitje.

Ben van plan om al het bruin/zwart gekleurde een British racing green kleurtje te geven. Ik heb een andere tank, maar nog geen zijkapjes (bij deze een oproepje daar voor)leuke checkers erop misschien nog wat andere leuke details.Maar dat terzijnertijd.

Eerst dat ruitje maar s vastzetten, want ducktape is niet de meest permanente oplossing natuurlijk.

Als het goed is komt binnenkort een pakketje van Rogier binnen met geperforeerde schijven en remklauwen voor koele looks met extra rempower. Gaaf!

snifffffffffffffffffff '( de afsluitringen waren er niet ! ik ga het pakketje vandaag inpakken en wachten op vanmiddag..als ze dan niet binnen zijn stuur ik het maar naar je op en de ringen er ZSM achteraan !! excuse..had dit niet voorzien !
 
Het rijdt echt super met die kuip. Met het ruitje helemaal!

http://www.oli.tudelft.nl/sietzeameijer/fotos/cb550k/6.jpg ((Afbeelding))


http://www.oli.tudelft.nl/sietzeameijer/fotos/cb550k/7.jpg ((Afbeelding))

Het tape wordt binnenkort vervangen door een wat permanentere oplossing van rvs, waar past sleutel 10 op past.

De kuip is iets te lang boven het stuur, dat wordt er vanaf gehaakseslijpert.
Op de rand waar het ruitje hoort te rusten zit een soort afdicht strip. Beetje verweerd, dus daar wil ik nieuwe op. Maar wat voor spul kan ik daarvoor halen? Ik dacht zelf aan toch strip ofzo. Binnenkort eens in de bouwmarkt snuffelen!

staat erg mooi !!!! wel de schroefjes/boutjes in rubbers doen ! anders scheurt de ruit bij de eerste windvlaag !
 
staat erg mooi !!!! wel de schroefjes/boutjes in rubbers doen ! anders scheurt de ruit bij de eerste windvlaag !
Thanx!

Ok, die ringen komen dan wel! Zoals ze mij regelmatig in Indonesia zeiden, toen ik daar was voor mijn stage: 'Santai' (=relax!)

Woe, goede rubber-tip! Is dat over het boutje heen, door het gat van de kuip en ruit, of rubber ringetjes tussen de ruit en het boutje?
 
Terug
Bovenaan Onderaan