Elegant van de motor af klimmen

blarp

Die hard MF'er
13 nov 2007
930
397
Breda
Ik heb een Yamaha Tracer 900. Een redelijk hoge motor.
Vanwege mijn gevorderde jeugd (nog ff .. pensioen), zijn mijn benen niet hyper soepel.
Er op klimmen is geen issue: (centerstand), ik ga gewoon op het stepje staan en klim er op. Ik kan de motor van de stand af duwen zonder dat ik zit (Lange benen, 1m95)

Er af is meer een uitdaging. Ik zet de zijstandaard uit, en dan moet ik er dus af.
Mijn "pillion bag" verhinderd een elegante been-zwaai over de seat, dus moet ik staande op 1 been het andere been er af wrikken. Het lukt, maar het ziet er nogal geriatrisch uit. (ik zit in de leeftijd-ontkennings fase)
Als ik er eenmaal naast sta, dan zet ik de motor zonder verdere problemen op de midden standaard.

Wat te doen?
- De motor op de middenstandaard zetten terwijl ik er nog op zit (dan kan ik er via het stepje makkelijk afklimmen)
Dat wil meestal niet echt lukken, ik krijg niet genoeg gewicht op de pook van de stand, en ik kan de motor niet optillen. Misschien meer oefenen.
- Eerst op de zijstandaard, en dan rechts afstappen via stepje.
Werkt, maar de balans is hachelijk.
- Meer yoga

Ik zal wel weer de enige zijn met dit probleem :/
 
Je kunt hem toch ook gewoon op de jiffy zetten, en in de die richting afstappen via het stepje?
Dus links.
jiffy zou toch sterk genoeg moeten zijn om het lichaamsgewicht aan te kunnen, dus stap je net zo af als je met de middenbok opstapt of in jouw voorbeeld af zou stappen zeg maar.
 
Je hebt toch ook van die tassen die je aan beide zijdes hebt? Dus met een vlak middenstuk? Of wil je de helm erin kwijt kunnen? Dat op de bok proberen te zetten staand over de motor zou ik enorm tricky vinden. Ik zou zo'n pillion bag kopen die je met vlak middenstuk over het zadel hangt, links en rechts een bergruimte.
 
Je bent echt niet de enige met dit probleem. Deze 40'er met de lenigheid van een zeeleeuw ziet er ook niet echt florissant uit bij afstappen :). 2 mogelijke opties die ik zo kan bedenken:
- ipv een zwaaibeweging over de buddy te maken, links afstappen met jiffy uit, heup draaien naar rechts, en vervolgens je rechterbeen er "recht achteruit" over het voorste zadel (dat op de meeste motoren lager zit dan achter). Vergt wat oefening, maar met jou 1.95m zou dat toch zeker een optie moeten zijn.
- Verlagingsetje monteren?

Als je toch de beenzwaaimethode wil blijven hanteren is het handig om je bovenlijf zo laag mogelijk te brengen, bv op de tank/stuur. Zo beperk je de hoogte die je been moet maken om erover te komen.
 
Ik heb een Yamaha Tracer 900. Een redelijk hoge motor.
Vanwege mijn gevorderde jeugd (nog ff .. pensioen), zijn mijn benen niet hyper soepel.
Er op klimmen is geen issue: (centerstand), ik ga gewoon op het stepje staan en klim er op. Ik kan de motor van de stand af duwen zonder dat ik zit (Lange benen, 1m95)

Er af is meer een uitdaging. Ik zet de zijstandaard uit, en dan moet ik er dus af.
Mijn "pillion bag" verhinderd een elegante been-zwaai over de seat, dus moet ik staande op 1 been het andere been er af wrikken. Het lukt, maar het ziet er nogal geriatrisch uit. (ik zit in de leeftijd-ontkennings fase)
Als ik er eenmaal naast sta, dan zet ik de motor zonder verdere problemen op de midden standaard.

Wat te doen?
- De motor op de middenstandaard zetten terwijl ik er nog op zit (dan kan ik er via het stepje makkelijk afklimmen)
Dat wil meestal niet echt lukken, ik krijg niet genoeg gewicht op de pook van de stand, en ik kan de motor niet optillen. Misschien meer oefenen.
- Eerst op de zijstandaard, en dan rechts afstappen via stepje.
Werkt, maar de balans is hachelijk.
- Meer yoga

Ik zal wel weer de enige zijn met dit probleem :/
een paar keer in een groepje gaan rijden en bij de terrasjes zien dat de meeste 50+ ers hier last van hebben.
en meer oefeningen tegen stramheid heeft de meeste voordelen, of dat yoga is mag je zelf weten.
 
In het kader van onderzoek inzake dit wereldprobleem de volgende inzichten:
Mijn bekken heeft grote problemen met zijwaarts bewegen van het been. Dus:
- Jiffy, links afstappen op stepje werkt niet, motor veel te schuin, valt om (ik of de motor)
- Op centerstand zetten terwijl opzittend: werkt heel soms, niet voldoende reproduceerbaar
- Bekken 90 gradem draaien bij afstappen: werkt niet met mijn benen, ziet er vermoedelijk nog potsierlijker uit
- Verlagingsset: Really!? Ik zit nu al wijdbeens voor het stoplicht. Qua rijden zou ik een verhogingsset willen hebben.
- Jiffy rechts afstappen op stepje: heeft potentie. Het werkt, ik moet nog oefenen om dit er vloeiend en natuurlijk uit te laten zien. De motor heeft meer gewicht dan ikzelf, dus valt het geheel doorgaans niet om.

Aldus de resultaten van dit belangwekkend onderzoek. U kunt nu uw leven hernemen. :+
 
Ik heb een Yamaha Tracer 900. Een redelijk hoge motor.
Vanwege mijn gevorderde jeugd (nog ff .. pensioen), zijn mijn benen niet hyper soepel.
Er op klimmen is geen issue: (centerstand), ik ga gewoon op het stepje staan en klim er op. Ik kan de motor van de stand af duwen zonder dat ik zit (Lange benen, 1m95)

Er af is meer een uitdaging. Ik zet de zijstandaard uit, en dan moet ik er dus af.
Mijn "pillion bag" verhinderd een elegante been-zwaai over de seat, dus moet ik staande op 1 been het andere been er af wrikken. Het lukt, maar het ziet er nogal geriatrisch uit. (ik zit in de leeftijd-ontkennings fase)
Als ik er eenmaal naast sta, dan zet ik de motor zonder verdere problemen op de midden standaard.

Wat te doen?
- De motor op de middenstandaard zetten terwijl ik er nog op zit (dan kan ik er via het stepje makkelijk afklimmen)
Dat wil meestal niet echt lukken, ik krijg niet genoeg gewicht op de pook van de stand, en ik kan de motor niet optillen. Misschien meer oefenen.
- Eerst op de zijstandaard, en dan rechts afstappen via stepje.
Werkt, maar de balans is hachelijk.
- Meer yoga

Ik zal wel weer de enige zijn met dit probleem :/

Waarom jezelf moeilijk maken met die pillion bag? Tanktasje of zijkoffers?
 
Waar mensen zich al niet druk om maken,ik heb op m,n GL een rugsteun gehad voor mij zelf,als je dacht dat netjes afstappen van
een motor met pillionbag lastig is ,dan moet je eens een GL met ruggensteun proberen,dat is pas echt een komische vertoning,:Y
 
Natuurlijk voor iedereen gemakkelijk op te lossen. Ervan uitgaande dat je geen lichamelijke handicap hebt.

Als je niet meer zo soepel bent: Sportschool, fitness. Dat heet niet voor niets zo, daar wordt je fitter en leniger van.
Als je te vadsig bent: Sportschool icm dieet. Daar wordt je fitter en leniger van, bovendien val je af.

Ben je daar te lui voor: Koop een scooter.
 
Is dit wat?

1655199357068.png
 
Dus je kunt niet de jiffy uitklappen en dan uit het zadel glijden naar die kant?
Dan wellicht een driewieler gaan zoeken..
 
Automatische afstap?
Ook eens gedaan werkt goed :t

Op een stoep rijden naast de stoeprand.
Jiffy uitklappen boven de weg, motor op de Jiffy zetten. Je gaat er helemaal automatisch af. B|

Ok, deuk in motor en ego, maar het werkt goed. (ik heb het maar bij die ene keer gelaten en let beter op nu :+)
Omstanders ook tevreden, ze lachen allemaal. Dat is ook positief.
 
Ja maar.. paarden staan recht (a la middenstandaard). Dat gaat prima idd.
Ik bedoelde meer dat je al met alleen je linkervoet op de linker voetsteun staat voordat je daadwerkelijk stil staat.

Dan heb je nog de balans van het rollen.

Er zijn YouTube filmpjes van een dame van 140 cm ofzo die op een hoge allroad rijd. Ze kan als ze er naast staat net overheen kijken.

db
 
Ik snap niet waarom je wel kunt afstappen op de middenbok en niet op de zijstandaard.
De linker voetsteun zit dan een beetje lager en een beetje schuin. Wat is het probleem daarmee precies? Jij zegt dat je dan omvalt? Waarom dan?
 
Even opgezocht wat een pillion bag is, blijkbaar een soort topkoffertas.

Oja, ik denk inderdaad dat meer oefeningen om soepeler te worden schelen. Ik ben 1,72m met benen van iemand van 1,65 (lengtemaat 30/maat 48 confectie) en ik stapte van mijn Vstrom af door hem op de jiffy te zetten (anders kon ik simpelweg niet afstappen) naar links te glijden en dan voorover buigen zodat ik mijn been makkelijker kon buigen.
 
Laatste stukje hard afremmen met klein sprongetje handstand over het stuur, in de lucht 180 graden draaien zodat je neerkomt met je gezicht richting motor.... misschien niet 100% praktisch maar wel spektakel 😜
 
Terug
Bovenaan Onderaan