elektra GT 500

magnaruud

MF'er
10 sep 2005
66
0
huijbergen
heb eindelijk de GT 500 aan de praat na veel gesleutel, heb ik plots sluiting in het elektra gedeelte........#$@*^&%><** :? :?
telekens knalt de zekering eruit, heb het al helemaal door gelopen maar geen resultaat!!
wie weet waar en vooral hoe te zoeken (elektra is absoluut niet mijn ding, blijkt ook telkens weer bij andere projectjes) :N
wie komt met hulp of woont in de buurt van Huijbergen en wil eens even helpen. *O* *O*

vr gr Ruud
 
Sluiting komt omdat er ergens iets aan massa ligt,dat de zekering eruit klapt kan ook komen
door een te lichte zekering,maar als die een normale waarde heeft dan zou dat goed moeten zijn,
verder is het dan toch goed zoeken :Y ,er is nog wel een snelle manier(niet aan te raden :N ) om eventuele sluiting te zoeken,en dat is zonder zekering aansluiten,als er dan ergens rook vandaan komt ,dan zit daar de sluiting :Y ,zo heb ik in het verleden een sluiting gevonden,die ik
maar niet kon vinden,het bleek in een schakelaar te zitten,want daar kwam de rook uit. :+
 
Alle stekkers losmaken en dan met een nieuwe zekering erin, beginnen met aansluiten.

Inderdaad, een regelmatig voorkomend probleem zijn de schakelaars op het stuur. Die zitten dus met stekkers aan verbonden aan de kabelboom.

Welke zekering knalt er uit trouwens?
Succes!

8-)
 
de zekering recht achter de accu (zit er vlgs mij ook maar 1), maar ik ga maar eens beginnen met de hele boom na te lopen, alhoewel het niet moeilijk kan zijn volgens mij want het gebeurde spontaan tijdens het rijden dat alles uit viel. :$ :$
 
lap ik heb het gevonden denk, maar krijg het niet opgelost???!! heb er afgelopen zaterdag een nieuwe gelijkrichter ingezet en daar zit hem nu juist het probleem...zo gauw ik hem aansluit kanlt de zekering.
Nu zitten er maar drie draden aan dus zo moeilijk kan het niet zijn maar toch.
nu zat er eerder een gelijkrichter die geheel kapot was door de leeftijd schat ik en deze deed ook niets meer vandaar de nieuwe.
hoe krijg ik door gemeten hoe ik hem aansluit of is er een schema oid, raar dat ik het moet vragen met maar drie aansluitingen.wie weet raad........
 
hoe krijg ik door gemeten hoe ik hem aansluit of is er een schema oid, raar dat ik het moet vragen met maar drie aansluitingen.wie weet raad........


Heb je de stekkers gecontroleerd? Juiste kleur draad op juiste kleur draad. Ik heb ooit een keer hetzelfde probleem gehad. Na een handvol zekeringen bleek uiteindelijk dat het probleem zat in een verkeerde combinatie van de bedrading.
 
Ff een bedradingschema van een GT500 erbij pakken en kijken of het klopt,
heb je wel eenzelfde regelaar als die erin zat?,zo niet kan het inderdaad zo zijn dat de draden verkeerd aangesloten zitten,dan moet je erachter zien te komen hoe de aansluiting op de regelaar horen te zitten.
Schema.GT500A.gif
 
Laatst bewerkt:
heb er de sluiting uit , maar het opladen van de accu gaat nog niet, bij het stationairdraaien geeft hij maar goed 7 a 8 volt af en als ik het toerental opvoer word het alleen maar minder, ook heb ik de aansluitingen al verwisseld maar dat maakt geen verschil. Nu kan het zijn dat de gelijkrichter kapot is gegaan (doorgeslagen) en nu vraag ik me af of het met elke willekeurige gelijkrichter gemaakt kan worden (wel een 12 volts natuurlijk).
Deze zijn ook wel iets goedkoper dan de siliciumgelijkrichters van de GT.
alle raad is welkom natuurlijk.
vr gr Ruud
 
Hoi Ruud,

Ik heb ook maanden lopen rommelen met sluiting en laadspanning. Sluiting is eruit door de draadboom geheel na te lopen. Laadspanning begon bij de dynamo. Deze laten reviseren. Daarna laadspanning en daarna weer niet. Vervolgens vreemde gecombineerde erin, mijn inziens verkeerde aansluiting en wederom niets. Toen was ik het zat. Nieuwe gecombineerde erin en voila, laadspanning.

Groetjes,
Ruud.
 
Ik ben blij dat ik geen Ruud heet :Y ,ligt blijkbaar aan de naam. :+

Vaak gaat er meer kapot aan een laadsysteem dan alleen de dynamo of
spanningsregelaar cq gelijkrichter,blijkbaar overbelast 1 kapot onderdeel
ook de rest van het laadsysteem waarna ook de rest kapot gaat,dus het
kan nu heel goed zo zijn dat je dynamo niet goed meer is,of dat je weer de
regelaar heb opgebazen,beste is om met het hele spul naar een dynamoboer
te gaan,om het spul ff te laten controleren.
 
Kan er niets aan doen. Je naam krijg je maar. Ben het verder met je eens. Alle componenten zijn belangrijk.

Gr. Ruud
 
ach ja je kunt maar ergens pech mee hebben....... :j
maar mijn vraag of er een willekeurig gelijkrichter geplaatst kan worden (bv van kokusan) is nog niet beantwoord ;) , want als dat wel kan dan wil ik dat als eerste nog eens proberen. :W
 
In theorie kan alles,je kan ook een gecombineerde spanningsregelaar/gelijkrichter
plaatsen,je moet dan alleen wel de waarden van de oude en die regelaar weten en wat de
aansluitpunten zijn,ik heb vroeger bij m,n Z900 ook de gelijkrichter en spanningsregelaar
vervangen voor een gecombineerde van het merk Ducati,die deed het prima.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan