Elektra, kabels, verbindingen en tangen topic

Abcxyz

MF veteraan
Donateur
19 nov 2011
15.757
23.569
Hier alle tips en trucs om de elektra van je motorfiets degelijk aan te sluiten.
 
:^

Vloeimiddel is killing voor je kabels en nergens voor nodig als de kabel schoon is.



~[edit] wat v.d.v al schreef.
 
Laatst bewerkt:
Heren,

Ik heb last van een te heet geworden stekker. Mijn vermoeden is dat dit komt doordat er een slechte verbinding in de stekker heeft plaats gevonden waardoor er te veel warmte is ontstaan. Nu ben ik op zoek naar eenzelfde stekker om de huidige te vervangen. Ik kan ze echter niet vinden op internet, weet iemand hoe deze stekker heten of kan ik ze ook gewoon vervangen door een willekeurige superseal :?

[afbeelding]
[afbeelding]


Die kan je gerust voor een superseal of een Deutsch connector vervangen, wel even op het amperage letten wat de connector kan hebben.
 
Gewoon deze - niet eens 2 tientjes en je kan toch zeggen dat je een echte knipex hebt ;)
https://www.klium.nl/knipex-97-21-215-b-krimptang-240285
[afbeelding]

En dit soort tangen verkies ik dus altijd boven die klikdingen met een dubbele rij 'oogjes'. Zo'n klikding knijpt je isolatie te hard aan, en met een gewone kan je nauwkeuriger en sneller werken.

Ik had vroeger ook zo'n klikding, maar nadat ik een tijdje bij een bedrijf wat overheidsfietsen bouwde heb gewerkt en o.a. heel, heel veel connectors aan draden heb moeten zetten bij het fabrieken van draadbomen kom je er al snel achter dat de simpelste oplossing eigenlijk de betere is.
 
En dit soort tangen verkies ik dus altijd boven die klikdingen met een dubbele rij 'oogjes'. Zo'n klikding knijpt je isolatie te hard aan, en met een gewone kan je nauwkeuriger en sneller werken.

Ik had vroeger ook zo'n klikding, maar nadat ik een tijdje bij een bedrijf wat overheidsfietsen bouwde heb gewerkt en o.a. heel, heel veel connectors aan draden heb moeten zetten bij het fabrieken van draadbomen kom je er al snel achter dat de simpelste oplossing eigenlijk de betere is.
:^ Bloedhekel aan die dubbele met een ratel die eerst helemaal dicht moet voordat je die weer open kunt doen. Ik heb een tang op het werk die we met zijn alleen delen, hele simpele, maar nergens meer kunnen vinden en ik zoek al jaren. Zelfde idee als de Knipex maar dan uitsluitend met 3 maten bekjes om te krimpen. Eigenlijk niet meer dan 2 plaatjes gestansd metaal op elkaar. Op ebay al een paar versies die erop leken besteld, maar was het allemaal net niet. Die knipex ook eens bestellen, maar ik denk dat die bekjes net een maat groter zijn en dan mis ik net de kleinste om bijv. een Molex C-Grid aan te knijpen.
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal.

Ondanks dat ik wel graag vloeimiddel gebruik voor het solderen van electra EN ik die moment tangen wel handig vind ben ik eigenlijk hier voor iets anders.

Ik ben namelijk opzoek naar dit soort zekering houders.
Ik ben al verschillende zekering houders tegengekomen maar ze zijn of, met steek of keramische zekering, of je moet ze solderen, of nog erger, schroeven.

Deze zijn ideaal, kun je met een tang krimpen en met het doosje erom zijn ze (spat)waterdicht en er zitten glaszekeringen in ( net als de rest van de motor )





Groeten en alvast bedankt voor de hulp!
 
Hallo allemaal.

Ondanks dat ik wel graag vloeimiddel gebruik voor het solderen van electra EN ik die moment tangen wel handig vind ben ik eigenlijk hier voor iets anders.

Ik ben namelijk opzoek naar dit soort zekering houders.
Ik ben al verschillende zekering houders tegengekomen maar ze zijn of, met steek of keramische zekering, of je moet ze solderen, of nog erger, schroeven.

Deze zijn ideaal, kun je met een tang krimpen en met het doosje erom zijn ze (spat)waterdicht en er zitten glaszekeringen in ( net als de rest van de motor )

[~[url="http://i1091.photobucket.com/albums/i398/Tom_heuvel/IMG_0262_zpsuesshtet.jpg"]afbeelding~][/URL]

[~[url="http://i1091.photobucket.com/albums/i398/Tom_heuvel/IMG_0264_zpszxzufec9.jpg"]afbeelding~][/URL]

Groeten en alvast bedankt voor de hulp!
Verwar je het niet met dakgoten solderen?
Waarom zou je vloeimiddel gebruiken voor electra? Als de draadjes moeilijk aan elkaar gaan kan dat aan verschillende dingen liggen. Het soort draad, het soort soldeertin dat je gebruikt, de soldeerbout die je gebruikt, de temperatuur van de bout (te heet is net zo slecht als te koud), je eigen techniek en zo kan je even doorgaan.
De oplossing is niet het gebruik van vloeimiddel (niet bedoeld voor en zeer schadelijk voor elektronica!) maar het achterhalen van de echte reden.

Dus, ik ben oprecht benieuwd naar jouw redenen om toch wèl vloeimidde te blijven gebruiken terwijl je schijnbaar weet dat het niet echt de bedoeling is......
 
Hallo.

@ Raphael-s
Haha nee dakgoten solderen heb ik nog nooit gehoeven.

Ik heb toch echt nergens gezegd dat ik duidelijk weet dat vloeimiddel slecht is voor de electra?

De draadjes gaan niet moeilijk aan elkaar, en het solderen zonder vloeimiddel gaat opzich ook prima.
Ik had daar eerst wel moeite mee maar toen gebruikte ik soldeer tin met een hoger lood gehalte.
Ik ben zeker geen expert in het solderen van kabels, echter heb ik nooit geen problemen gehad dat na een soldeerkarwei er problemen ontstonden door het soldeerwerk.

Ik gebruik S39 als vloeimiddel, volgens mij is dat mij dat ooit zo verteld, het soldeert wel degelijk een stuk makkelijker als zonder vloeimiddel.
Ik doe een druppel S39 op de blote draad, ik doe wat soldeertin op mijn soldeer bout.
Ik houd de bout tegen de draad, de tin begint over de draad te vloeien, het vloeimiddel verdampt en klaar ben ik.

Waarom het slecht is voor je electra snap ik wel ( is hierboven duidelijk te lezen ) maar ik zie het er niet in terug.
Ik wil niet eigenwijs zijn door te zeggen dat het niet zo is, maar er zijn voor alle problemen misschien wel 10 oplossingen en dit werkt nou eenmaal prima.

@Corneoo
Uhmm nee ik bedoel geen flux, de enigste flux die ik in huis heb is dat witte poeder om mee hard te solderen :)

Groeten.
 
Laatst bewerkt:
Hallo.

@ Raphael-s
Haha nee dakgoten solderen heb ik nog nooit gehoeven.

Ik heb toch echt nergens gezegd dat ik duidelijk weet dat vloeimiddel slecht is voor de electra?

De draadjes gaan niet moeilijk aan elkaar, en het solderen zonder vloeimiddel gaat opzich ook prima.
Ik had daar eerst wel moeite mee maar toen gebruikte ik soldeer tin met een hoger lood gehalte.
Ik ben zeker geen expert in het solderen van kabels, echter heb ik nooit geen problemen gehad dat na een soldeerkarwei er problemen ontstonden door het soldeerwerk.

Ik gebruik S39 als vloeimiddel, volgens mij is dat mij dat ooit zo verteld, het soldeert wel degelijk een stuk makkelijker als zonder vloeimiddel.
Ik doe een druppel S39 op de blote draad, ik doe wat soldeertin op mijn soldeer bout.
Ik houd de bout tegen de draad, de tin begint over de draad te vloeien, het vloeimiddel verdampt en klaar ben ik.


Waarom het slecht is voor je electra snap ik wel ( is hierboven duidelijk te lezen ) maar ik zie het er niet in terug.
Ik wil niet eigenwijs zijn door te zeggen dat het niet zo is, maar er zijn voor alle problemen misschien wel 10 oplossingen en dit werkt nou eenmaal prima.

@Corneoo
Uhmm nee ik bedoel geen flux, de enigste flux die ik in huis heb is dat witte poeder om mee hard te solderen :)

Groeten.
Dat is al helemaal fout, dat is bak en braad i.p.v. solderen :+ Je dient eerst de draad met je bout (nog zonder tin) te verwarmen en als die warm genoeg is (dat is een stukje ervaring) voeg je tin toe. Dan pas heb je een goede hechting van de tin op je koper.
 
Laatst bewerkt:
Hallo.

@Corneoo
oh sorry dat heb ik er niet bijgezet maar dat doe ik wel!
( kun je een pagina terug ook teruglezen in een ander bericht )

Ik heb net een maatje gebeld die in de electra werkt en die vertelde dat het inderdaad schadelijk is voor je soldeerwerk omdat het vloeimiddel ervoor zorgt dat de kabel corrodeert, zelfs onder de soldeer verbindingen!
Hij vertelde er wel bij dat als je een krimpkous gebruikt het wel mee zal vallen met de corrosie en ik gebruik ook overal krimpkousen.

maar ik wist dus op-recht niet dat de kabel corrodeert door het vloeimiddel

ik wil ook absoluut niet eigenwijs zijn want ik ben hier ook om te leren en ik ben blij dat ik nu weer wat wijzer ben :)

ik hoorde van mijn maatje dat ze zelfs voor leidingen solderen geen s39 mogen gebruiken vanwege de corrossie die het water kan verontreiniging.

Weten jullie slimmerikken ook waar je dat soort zekeringhouders kan kopen ;)

Groeten en bedankt allemaal
 
Laatst bewerkt:
Mooi topic dit, waar ik nu pas tegenaan loop. Ik was al een tijdje aan het kijken naar krimptangen bij de vrinden van Aliexpress, als alternatief op de zeer prijzige merktangen hier in NL. Heeft iemand hier een Chinese krimptang in gebruik, zoals bijv deze: http://www.aliexpress.com/item/SN-2...-28-18AWG-Crimper-0-1-1-0mm2/32383094433.html

Zoja, hoe is de ervaring?

Verder zie ik door de bomen het bos niet helemaal meer (aantal mm's, Dupont geschikt etc etc.) Er zijn tangen met verwisselbare 'dies' voor verschillende terminals, dat lijkt me ook wel handig.

Mijn doel is om de meest gebruikelijke (ongeisoleerde) terminals voor motorfietsen te kunnen krimpen, inclusief de AMP superseals.
Welke krimpkoppen kan ik dan het beste kiezen? Zie bijv:
Replaceable crimping plier Dies Sets for AM 10/AM 30 Pneumatic Crimping Tools and EM 6B1/2 Electrical Crimping Tools die-in Pliers from Tools on Aliexpress.com | Alibaba Group

Ik hoop dat iemand hier een lichtje voor me kan opsteken!
 
Laatst bewerkt:
Hallo.

@ Raphael-s
Haha nee dakgoten solderen heb ik nog nooit gehoeven.

Ik heb toch echt nergens gezegd dat ik duidelijk weet dat vloeimiddel slecht is voor de electra?

De draadjes gaan niet moeilijk aan elkaar, en het solderen zonder vloeimiddel gaat opzich ook prima.
Ik had daar eerst wel moeite mee maar toen gebruikte ik soldeer tin met een hoger lood gehalte.
Ik ben zeker geen expert in het solderen van kabels, echter heb ik nooit geen problemen gehad dat na een soldeerkarwei er problemen ontstonden door het soldeerwerk.

Ik gebruik S39 als vloeimiddel, volgens mij is dat mij dat ooit zo verteld, het soldeert wel degelijk een stuk makkelijker als zonder vloeimiddel.
Ik doe een druppel S39 op de blote draad, ik doe wat soldeertin op mijn soldeer bout.
Ik houd de bout tegen de draad, de tin begint over de draad te vloeien, het vloeimiddel verdampt en klaar ben ik.

Waarom het slecht is voor je electra snap ik wel ( is hierboven duidelijk te lezen ) maar ik zie het er niet in terug.
Ik wil niet eigenwijs zijn door te zeggen dat het niet zo is, maar er zijn voor alle problemen misschien wel 10 oplossingen en dit werkt nou eenmaal prima.

@Corneoo
Uhmm nee ik bedoel geen flux, de enigste flux die ik in huis heb is dat witte poeder om mee hard te solderen :)

Groeten.
S39 gebruik je voor waterleiding.
behalve je draad vreet het ook de punt van je soldeerbout op.
 
S39 gebruik je voor waterleiding.
behalve je draad vreet het ook de punt van je soldeerbout op.
Fout fout fout s39 mag al jaren niet meer bij waterleiding is n.l drinkwater en s39 puur gif dus verboden.
En bij nieuwbouw duurt het soms wat langer voordat installatie in gebruik wordt genomen en dan zit die s39 fijn in die leiding en dat moet je niet willen.
En waarom ik dit weet jarenlang in installatietechniek gewerkt :]
 
ps: knipex doet vele honderden stekkertje later nog prima, ook amp-jes ed gaan vlekkeloos.

Met verzendkosten toch nog zo'n 27E. Beter dan 100, maar als Ali er eentje voor een tientje heeft incl verzenden die ook volstaat ben ik ook blij. Hoor graag de eventuele ervaringen...

@Tvdh:
Waar heb jij je tang vandaan?

PS: zijn 1,5 en 2,5mm de meest gebruikte maten?
 
Laatst bewerkt:
Hallo.

@ motorbaasje.
Ik heb de mijne van Rdae.nl
Was uit mijn hoofd 45,00 en de verzendkosten zijn 6 euro.

De tang is van erg goede kwaliteit, ik heb toevallig nog een zelfde tang maar dan met andere bekken van een bekend merk en deze is minstens net zo goed.

Bedoel je met 1,5 en 2,5 mm de draad dikte?
Want die meten ze in mm2 ( oppervlakte van de draad, straal x straal x pi ) en niet door de dikte van de draad te meten.

Groeten.
 
Bedoel je met 1,5 en 2,5 mm de draad dikte?
Want die meten ze in mm2 ( oppervlakte van de draad, straal x straal x pi ) en niet door de dikte van de draad te meten.

Thanks voor de info. Ik zie bij de tang op je foto 1.5 en 2,5mm staan, ik neem aan dat het inderdaad gaat om het oppervlak van de krimp (mm2 dus). Ik heb geen idee wat de meest gebruikte maten zijn.

In ieder geval wil ik dit soort connectors kunnen krimpen, maar ook de superseals en de kleine terminals (male-female) dit ik dan zo in de kunststof stekkerblokjes van de motor kan plaatsen als vervanging. Bijvoorbeeld om voeding af te tappen.
 
Vraagje, onder mijn dashboard moet ik 2x vijf draden aansluiten op een relais. Hoe kan ik dit het netste en met de langste levensduur doen? Ik heb een 12volt sigaretten aansluiting, aansluiting voor navigatie, handvatvervarming, thermometer en volt-meter die ik allemaal aan wil sluiten op een relais zodat dit allemaal pas stroom krijgt als ik de relais laat schakelen.

Maar 5 kabels bij elkaar binden is geen porum. Het is ook nog een keer voor een allroad motor waar veel mee gereden wordt (1000km/week) dus het moet tegen trillingen kunnen.
 
Vraagje, onder mijn dashboard moet ik 2x vijf draden aansluiten op een relais. Hoe kan ik dit het netste en met de langste levensduur doen? Ik heb een 12volt sigaretten aansluiting, aansluiting voor navigatie, handvatvervarming, thermometer en volt-meter die ik allemaal aan wil sluiten op een relais zodat dit allemaal pas stroom krijgt als ik de relais laat schakelen.

Maar 5 kabels bij elkaar binden is geen porum. Het is ook nog een keer voor een allroad motor waar veel mee gereden wordt (1000km/week) dus het moet tegen trillingen kunnen.

Hier kan je het e.a.a. bestelle: Rick Donkers Auto Electrics Draad( in diverse kleuren), relais, relaisvoet, kabelmantels, connectoren, oogjes, etc. etc.
De handvatverwarming trekt veel stroom. Daarvoor zou ik de aanvoer naar het relais en naar de handvatverwarming op minimaal 2 mm2 dikte houden. En een zekeringhouder er tussen vindt ik wel zo veilig. En goed bepalen via wat je het relais wilt laten schakelen. (Bij moderne motoren gaat de koplamp niet direct aan als je 'em op het contact zet, maar pas NA het starten. Het is voor sommige toepassingen zoals navigatie e.d. handig om het bijvoorbeeld op het achterlichtje of stadslicht te zetten.)
 
Terug
Bovenaan Onderaan