Elektra, kabels, verbindingen en tangen topic

Abcxyz

MF veteraan
Donateur
19 nov 2011
15.757
23.569
Hier alle tips en trucs om de elektra van je motorfiets degelijk aan te sluiten.
 
Hier kan je het e.a.a. bestelle: Rick Donkers Auto Electrics Draad( in diverse kleuren), relais, relaisvoet, kabelmantels, connectoren, oogjes, etc. etc.
De handvatverwarming trekt veel stroom. Daarvoor zou ik de aanvoer naar het relais en naar de handvatverwarming op minimaal 2 mm2 dikte houden. En een zekeringhouder er tussen vindt ik wel zo veilig. En goed bepalen via wat je het relais wilt laten schakelen. (Bij moderne motoren gaat de koplamp niet direct aan als je 'em op het contact zet, maar pas NA het starten. Het is voor sommige toepassingen zoals navigatie e.d. handig om het bijvoorbeeld op het achterlichtje of stadslicht te zetten.)

Thanks, maar dat wist ik allemaal al (maar dat wist jij niet :) ) Ik kan er alleen niet op komen hoe ik netjes 5 draden kan aansluiten op 1 aansluiting. Daar zoek ik een nette oplossing voor. Zekeringen en draden zijn al aanwezig :Y
 
Je hebt ook klemmen voor soepele draad (samengestelde kern) Helaas zijn de lasklemmen waar het over gaat, zowel die voor de draden met masieve kern als de draden met samengestelde kern) kern, niet echt geschikt voor montage op plaats waar veel trillingen ontstaan. Ook vocht is natuurlijk een probleem bij deze verbindingen vandaar dat ze bij gebruik buitenshuis altijd in een spatwaterdichte doos zitten. 38D59511-AAE6-4976-A042-9992DCDC5569.jpeg
 
Komt omdat je A: verkeerde kabelschoentjes gebruikt of B: geen goede tang .
Probleem van die losse draden komt voor als je vastgeisoleerde kabel schoenen gebruikt
Deze dus
www.tmans-service.nl-rttool-5845-20.jpg


Gaat vaak zelfs mis met de juiste tang omdat je het metaal van de aansluiting er niet in de kabel kan krullen maar minofmeer plat knijpt
 
En de draadkern niet in elkaar draaien. Daar wordt ie dikker van en draai je het schoentje zo weer van de draad af zonder gereedschap. Staat ook expliciet in elke technische beschrijving van welke aanknijpconnector dan ook.

En als tweede zijn kabelschoentjes zonder trekontlasting natuurlijk sowieso kutdingen.
 
Hoe herken je kabelschoentjes MET trekontlasting dan??

Aan de trekontlasting :+
Ik geloof alleen niet dat er geïsoleerde kabelschoenen met trekontlasting zijn, dus dan moet je ongeïsoleerde schoentjes i.c.m. hulsjes gebruiken.
3-2921-28-x-05-schuifstekker.jpg

De grote lipjes klemmen om de isolatie, de kleine lipjes om de ader zelf. link

En hulsjes (als het niet steeds uit elkaar hoeft werkt krimpkous ook prima):
28-mm-ph-1000-bz-transp.jpg

link

EDIT: aanvulling
Of netter, je gebruikt dergelijke kabelschoenen in een multistekker:
mc4-connector.jpg

link

Of, als je het waterdicht wilt hebben, neem je superseal connectors:
seal4-4-polig.jpg

link
Zelf heb ik hiervan ook wat setjes voor minder geld van Amazon.de geplukt (2, 3 en 4 polig), dat is dan Chinees spul, maar ik kon niet echt kwaliteitsverschil ontdekken. Maar RDAE verkoopt ook meerpolige stekkers, en ook losse onderdelen, en losse rubbertjes voor verschillende draaddiktes. wat extra pennetjes is handig, omdat je (in het begin) ook weleens een pennetje verziekt met crimpen, en als je dan twijfelt aan de kwaliteit van je crimp, dan doe je het gewoon opnieuw.

Een goede krimptang, met de juiste bekken is dan wel een must.
Zelf heb ik onlangs deze gekocht, inclusief een los setje bekken voor superseal connectors:
image.jpg

link, samen op een haar na €100,-
Erg tevreden over de kwaliteit ervan (kijk, Knipex is vast beter, maar ook 3 keer zo duur, en ik ga het niet dagelijks gebruiken).

Bij superseal is het wel een nadeel, dat als de pennetjes eenmaal vastgeklikt zitten in de stekker, je ze er (in principe) alleen (onbeschadigd) uithaalt met speciale trekkertjes. en die zijn duur! uitdruktool male uitdruktool female.

Maar als je dit goed doet, is het dezelfde kwaliteit als af fabriek!
 
Laatst bewerkt:
Werkt echt niet..

Doe eens een foto van je tang/ stekker en draad.

Ik gebruik voor mijn werk heel veel geïsoleerde AMP stekkers, en dat gaat echt alleen goed als je de juiste tang gebruikt, en de juiste maat stekker bij de kabel, veel prutsers knijpen overal blauw aan terwijl je meestal rood nodig hebt.
Ik knijp elke stekker ook 2 keer aan, dus aanknijpen, de tang een paar mm verplaatsen, en nog een keer aanknijpen.

Zoals Mastertommy al aangeeft, ongeïsoleerd werkt veel beter, maar ook hier geldt, mits je de juiste tang gebruikt...
 
Idd maak ik altijd al de fout om ze ff in mekaar te draaien.
Maar anders zit ik zo te pielen om ze op hun plek te steken. :+
Daar heb je dus met die stekkertjes met trekontlasting geen last van , die LEG je gewoon in de stekker, met het achterste deel nog geisoleerd, en het middendeel alleen voor de blanke kabel....

Ik heb hier een doos met +/- 25 verschillende speciale steekhulpen om allerlei kabelstekkertjes onbeschadigd uit hun houder te halen
IMG_20181229_120640232[1].jpg
 
Laatst bewerkt:
Aahh, die ken ik wel, maar omdat ik altijd geisoleerde stekkers gebruik, gebruikte ik de ongeisoleerde niet.
Gelukkig heb ik wel een hele goede tang (en dan krijg je de kabelschoenen ECHT niet meer los), nadeel v/d tang is dat je wel voldoende werkruimte moet hebben.
Maar ja, aan die tang heb ik ook niets meer bij die kabelschoenen met trekontlasting......
Gelukkig heb ik zat krimpkous en eventueel 2,3,4 polige stekkers.
 

Dat valt wel mee hoor, die heeft 3 bekjes meegeleverd. Bestel de 2 ontbrekende bekjes erbij, plus €4,99 verzendkosten, en dan ben je €71,- kwijt. Scheelt dus een tientje. De vraag is of het koffertje wat er bij Louis ook niet bij zit, je dat waard is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan