Elektra vraagstuk

biker217

Die hard MF'er
14 aug 2009
410
60
alphen aan de rijn
Klein probleempje.......

In de aanhanger staan dus 2 kleine 9Ah accu's, deze worden tijdens het rijden opgeladen. Om terugloop te voorkomen zit er een 4-polig scheidingsrelais tussen.

30 - constante plus (direct van plus start accu)
85 - massa
86 - geschakelde plus (contact aan/uit)
87 - naar plus huishoud accu's in de aanhanger.

Als ik het contact van de motor aanzet gaat keurig alle verlichting branden, zowel motor als aanhanger. Alles werkt ook normaal, gewone verlichting, rem verlichting en de richtingaanwijzers.
En nu de grote MAAR..... als ik het contact van de motor uit zet blijft alle verlichting van de motor en van de aanhanger branden.

Even test gedaan.....

Alles bedrading van zowel motor als aanhanger gecontroleerd en alles is juist aangesloten, constante plus van de motor klopt en de geschakelde plus van de motor klopt ook, contact uit is geen 12v en contact aan is wel 12v. dus dat klopt allemaal.

Terug naar het relais.....
Massa op 85
Geschakelde plus van de motor op 86

Contact van de motor aan en het relais schakelt keurig in, contact weer uit en relais schakelt keurig uit.

Daarna de constante plus van de motor op 30 en de plus van de accu's in de aanhanger op 87

Contact van de motor aan...verlichting gaat gewoon aan en het relais schakelt keurig in. Contact van de motor uit en alle verlichting blijft branden ook van de aanhanger.

Het relais schakelt niet uit. Ik had het "huisje" van het relais gehaald dus keek direct op de spoel/magneet contact en de contactjes, vreemd genoeg bleven de contactjes "kleven", ik kreeg ze ook met geen mogelijkheid van elkaar. Pas toen ik 1 van de 4 stekkertjes los haalde verbrak ik natuurlijk de stroomlus en werd het contact verbroken en ging alle verlichting uit.

Op mijn andere motor heeft hetzelfde relais (30/40A) altijd keurig gewerkt met exact dezelfde opstelling dus ook de 2 9Ah accu's en alle bedrading van motor en aanhanger hetzelfde !! ... MAAR.... in die motor zat een 18Ah accu en in deze een 30Ah accu.
Zou de huidige accu niet te zwaar zijn voor het relais?
 
Oplossing
Zou je het zo doen dan zou het moeten werken.

0382A87D-594B-438A-A493-60486314840C.jpeg
Als de stroom toeneemt met de accucapaciteit hebben we het dan niet over een kortsluiting? Alle gebruikers gebruiken op verschillende accus evenveel vermogen.
Deels waar.

Op den duur kom je op het punt dat een accu een bepaalde stroom niet kan leveren. En dan kakt de spanning dus in.

Als je 2 accu's op elkaar aan sluit dan heb je eigenlijk een soort van kortsluiting gemaakt.
 
_O-_O-_O-_O-_O- Ja.. kom maar... je hebt er wel een zooitje van gemaakt _O-_O-_O-
Ik doelde eigenlijk op @Clank zijn bericht. Iedereen weet dat een accutje makkelijk een lampie en een relaisje an kan sturen.

Ik heb me trouwens niet over de toestand gebogen, uitgaande van normale omstandigheden. Ik denk dat er ergens een lampie als overneemcontact werkt
 
Het lijkt erop dat je een overnamecontact hebt gemaakt. Zodra er spanning op 86 word gezet komt 30/87 op en die houden de spoel hoog zodra je het contact verbreekt.


Ik doelde eigenlijk op @Clank zijn bericht. Iedereen weet dat een accutje makkelijk een lampie en een relaisje an kan sturen.

Ik heb me trouwens niet over de toestand gebogen, uitgaande van normale omstandigheden. Ik denk dat er ergens een lampie als overneemcontact werkt
 
Het lijkt erop dat je een overnamecontact hebt gemaakt. Zodra er spanning op 86 word gezet komt 30/87 op en die houden de spoel hoog zodra je het contact verbreekt.
Aha.... dat klinkt logisch... Ik ga eens kijken of ik de stroom die op de punten 2/5 en 7 staat ergens anders vandaan kan halen, dus niet via de verlichting van de motor maar via een accessoire kabel ofzo. Zodat ik dus niet die lus krijg die jij getekend hebt.
 
Aha.... dat klinkt logisch... Ik ga eens kijken of ik de stroom die op de punten 2/5 en 7 staat ergens anders vandaan kan halen, dus niet via de verlichting van de motor maar via een accessoire kabel ofzo. Zodat ik dus niet die lus krijg die jij getekend hebt.
Oh maar dat is heel makkelijk. Die lus heb ik niet getekend trouwens, ik heb de jouwe gewoon overgetrokken. 😁
 
Dertig en zevenentachtig zijn ook om te wisselen.
En zie maar waar je de zekering wil hebben.
Even voor de duidelijkheid..... in de stekker laat je draad 2 vervallen.
Draad 7 is ALLEEN voor verlichting en als "continue plus" (naar 87)
Draad 5 is ALLEEN "geschakelde plus" via andere "accessoire draad" van de motor (naar 86)
Draad 3 blijft gewoon massa (naar 85)
Plus van de aanhanger accu's op 30 van het relais.

Goed plan :t:t Vrijdag de boel even open gooien en veranderen, ik laat het je weten.
 
Laatst bewerkt:
Goed.... aan de knutsel geweest.
De lijn van de verlichting is gebleven... MAAR op de stekker aansluiting 2 verwijdert. Hierop is nu aangesloten een aparte accessoire draad vanaf de motor, bedoelt als constante plus maar gaat pas in werking als het contact aan staat.

De stekker is verder aangesloten zoals normale 7-polige aanhanger stekkers, mocht het een keer voorkomen dat ik de aanhanger om wat voor reden dan ook achter de auto moet vervoeren dan is dat geen probleem en werkt alle verlichting zoals het hoort.

Met de huidige aansluiting dus getest en alles werkt perfect, relais schakelt keurig in en uit, bij contact uit van de motor gaat ook alle verlichting weer keurig uit. Lesje geleerd..... bedankt iedereen voor het meedenken.
Hieronder nog even het definitieve schema ....
 

Bijlagen

  • aanhangerdef2021a.JPG.jpg
    aanhangerdef2021a.JPG.jpg
    48,9 KB · Weergaven: 16
Zijn we weer........
Alles deed weer wat het moest doen. Dus weer een stapje verder....... inmiddels een grotere aanhanger, een groter zonnepaneel gekocht, maar ook een zwaardere accu, gewoon om te kijken of we nog meer zelfvoorzienend kunnen zijn van stroom. De 2 9Ah accu's zijn inmiddels naar de eeuwige jachtvelden. Er zat tijdelijk een 18Ah Gel motoraccu in.
Maar het aanbod van accu's is zo groot dat ik even het spoor bijster ben.
Wat is beter in gebruik als zogenaamde "huishoudaccu" , een gel accu of AGM ? In de camper-wereld worden semi-tractie accu's gebruikt, maar daar staan ook koelkasten en tv's op te draaien. Voor ons is het voornamelijk de luchtpomp voor de luchtbedden, opladen van navigatie, intercoms, telefoons en wat ander klein spul. Wil er ongeveer een 30Ah accu in zetten.
Dus graag wat advies of ervarings-deskundigen...
 

Bijlagen

  • 20220424_133553a.jpg
    20220424_133553a.jpg
    57,6 KB · Weergaven: 15
Zijn we weer........
Alles deed weer wat het moest doen. Dus weer een stapje verder....... inmiddels een grotere aanhanger, een groter zonnepaneel gekocht, maar ook een zwaardere accu, gewoon om te kijken of we nog meer zelfvoorzienend kunnen zijn van stroom. De 2 9Ah accu's zijn inmiddels naar de eeuwige jachtvelden. Er zat tijdelijk een 18Ah Gel motoraccu in.
Maar het aanbod van accu's is zo groot dat ik even het spoor bijster ben.
Wat is beter in gebruik als zogenaamde "huishoudaccu" , een gel accu of AGM ? In de camper-wereld worden semi-tractie accu's gebruikt, maar daar staan ook koelkasten en tv's op te draaien. Voor ons is het voornamelijk de luchtpomp voor de luchtbedden, opladen van navigatie, intercoms, telefoons en wat ander klein spul. Wil er ongeveer een 30Ah accu in zetten.
Dus graag wat advies of ervarings-deskundigen...
Agm deep cycle erin zetten met een battery guard.
 
Terug
Bovenaan Onderaan