Elektriciteit skyteam dax st125

TOMVH

MF'er
16 mei 2009
40
0
Hallo,

Een kennis heeft een skyteam dax. Na het een en ander gemaakt te hebben (olie lek, koppeling,...) is het volgende weer stuk. De achterlamp is al 2 keer op 2 weken tijd vervangen. Nu is het voorlicht ook al gesprongen.

Lichten worden met een aparte spoel gevoed denk ik, aangezien ze niet branden als de motor af staat.

De elektrische starter doet het ook niet. De spanning op de batterij zakt naar 4V als de starter aanslaat. Na een paar keer duwen op de startknop slaat hij wel over en start dan wel elektrisch. De batterij is 2 weken geleden vervangen.

Iemand een idee? Spanning op batterij is goed (in alle toerentallen).

Spannig op lampen nog niet gemeten, maar zal wel véél te hoog zijn. Hoe verlagen?

In de tijd met mijn MB5'je had ik dit ook. Batterij kookte over en lampen sprongen. Gewoon paar dikke vermogenweerstanden op koelplaat op plaats van batterij gestoken en het was opgelost. Dit is niet echt een oplossing voor de dax omdat de batterij moet blijven zitten.

grtz
 
Laatst bewerkt:
Gewoon de spanning ff meten met een multimeter,als die te hoog is
dan zal er een spanningsregelaar stuk zijn,of het is gewoon toeval dat
de lampen kapot zijn gegaan,6 volt lampen gaan nogal gauw kapot,
de kwaliteit is een stuk minder dan 12volt lampen.
 
Ik denk dat de lampen (behalve misschien het remlicht) NIET op de accu werken maar op spoel(en), dus wisselspanning.

Honda zag ik daarop (in brommers, o.a Scoopy) een bijzondere variant spanningsregelaar toepassen, heet in de handleiding "dubbelzener", totaal anders aangesloten dan een gewone spanningsregelaar.
 
iss willem1940 In de dax 110cc zit er geen regelaar voor de lampen. Het grootste probleem is dat ik het schema niet vind van een skyteam dax 125. KAn allesinds niet het zelfde zijn als dit van een 110. Deze heeft 2 spoelen (4 poolschoenen) zoals bij een Honda MB5, MTX, NSR, Suzuki brommetjes. De 125 die ik heb heeft meerdere uitspringende polen. (3 fase wikkeling zoals bij motoren??)

Ik zou eerst graag een elektrisch schema vinden van een skyteam dax 125.
 
Terug
Bovenaan Onderaan