elektrisch aangedreven motorfiets

Kijk! Daar hebben we wat aan. Ik koos puur voor een vario omdat je dan een cvt hebt, wat past bij het cruisen op een elek aangedreven motor. Het probleem is dat ik 0,0 verstand heb van elektrisch aangedreven motorfietsen en elektromotoren. wel op papier, maar niet in de praktijk. Ik vind het heel moeilijk om de elektrische aandrijving niet constant te blijven vergelijken met de verbrandingsmotor.
Waar ik bang voor ben is dat onze motor dadelijk de 100 niet zal halen (120 wordt al verdomde lastig, dat begrijp ik).
Ik ga er nog eens mee puzzelen en mijn bevindingen zal ik posten.
Bedankt voor het meedenken en tips zijn altijd welkom.
 
Laatst bewerkt:
Kijk! Daar hebben we wat aan. Ik koos puur voor een vario omdat je dan een cvt hebt, wat past bij het cruisen op een elek aangedreven motor. Het probleem is dat ik 0,0 verstand heb van elektrisch aangedreven motorfietsen en elektromotoren. wel op papier, maar niet in de praktijk. Ik vind het heel moeilijk om de elektrische aandrijving niet constant te blijven vergelijken met de verbrandingsmotor.
Waar ik bang voor ben is dat onze motor dadelijk de 100 niet zal halen (120 wordt al verdomde lastig, dat begrijp ik).
Ik ga er nog eens mee puzzelen en mijn bevindingen zal ik posten.
Bedankt voor het meedenken en tips zijn altijd welkom.

Dat laat je dan niet merken.
 
Als je zekerheid wilt dat je beneden 100 blijft moet je er echt een variomatiek inhangen; extra voordeel: de kleinere actieradius tegen verdwalen, je blijft veilig dicht bij huis.

:(
 
atc is ook redelijk nieuw, n PDE bekende van me zit er (kwam ook ff langs in dat filmpje)

ga zelf iets verder met n project ........full hybride.......diesel/elektrisch vracht schip ;)
 
Waarom draait die motor maar 3600 rpm ??? Klinkt als 60 Hz 2 polig maar dat lijkt me sterk....
 
@ ducktape: ik had er al eerder van gehoord. Ze zitten bij ons in de buurt. Ga eens kijken of ik daar een kijkje mag nemen om eens wat beter op de hoogte te geraken met het elektrische gebeuren. Ik heb er echt 0,0 ervaring mee, begin er langzamerhand wel wat meer over te weten te komen, maar k moet me er effe in vastbijten. heb natuurlijk op school wel wat theorie gehad, maar dat is voornamelijk rekenwerk en dan zo abstract dat je bij lange na de link met de praktijk niet meer ziet (je kent het ongetwijfeld) Om me toch nog maar een beetje nuttig te voelen heb ik het achterwiel er maar netjes ingemaakt, de voorpootjes gevuld en gemonteerd, samen met de kroonplaten en de schokkers achter gemonteerd.... zo doe ik nog iets, beetje draaien en frezen die ik graag. Het vervelende is dat ik zo weinig tijd heb om te lezen over het onderwerp, er is zoveel (moois) over te vinden..... Misschien moet ik maar niet opnieuw het wiel uit gaan vinden en even contact opnemen met iemand die er al ervaring mee heeft..... Daar leer ik ook weer van.

@ OgrUK: ach ik probeer tenminste nog iets, leer graag en ben niet te beroerd om naar anderen te luisteren. Als ik alleen maar commentaar zou leveren komt niemand een steek verder (je snapt m wel)

@smokey: ik ga morgen eens kijken wat het precies is.

@Gsan, klinkt interessant! Daar ben ik wel benieuwd naar.
 
Laatst bewerkt:
\
@ OgrUK: ach ik probeer tenminste nog iets, leer graag en ben niet te beroerd om naar anderen te luisteren. Als ik alleen maar commentaar zou leveren komt niemand een steek verder (je snapt m wel)

Dat snap ik, maar zie bv. pag.82, laatste posting, van het Knee down topic deel V.

Je hebt goed opgelet tijdens de natuurkunde les en bent kennelijk niet bang je kennis ten toon te stellen dus ik zou zeggen brandt los, laat ons niet langer in het ongewisse en voorzie ons allen van een stortvloed aan kennis en kunde. :+

Ben echter wel enigszins benieuwd of de gemiddelde lezer daar iets van pag.82, laatste posting, van het Knee down topic deel V begrepen heeft. Pedagogisch didactisch niet erg verantwoord :)
 
Laatst bewerkt:
Ik ben er niet bekend mee maar herken de naam wel van mijn opleiding. HTS Autotechniek te Arnhem, daar wordt ook onderzoek gedaan naar elektrische voertuigen msschien is dat een goede gesprekspartner om met wat ideeën te wisselen?

Dat is idd een goede tip. Daar ga ik eens achteraan morgen.

Ook eens kijken of ze op school contact hebben met die jongens in Helmond.
 
Laatst bewerkt:
[offtopic]als je groepswerk doet en iemand komt met zo'n K*dt idee dan zorg je toch wel dat het niet doorgaat ;), tenzij de "opdrachtgever" perse een groene motor wil natuurlijk[/offtopic]

Die dieselmotorfiets heeft toch ook een CVT ? stond vorig jaar nog op de beurs in Utrecht.

Domeinnaam Dieselmotorfiets.nl
 
Laatst bewerkt:
@Gias: Dat heb ik in de eerste instantie ook gedaan, ook omdat ik in het elektrische niet thuis ben. Het was echter kiezen: of nieuwe praktijkopdrachten voor de werkplaats schrijven, of full time sleutelen en nieuwe kennis opdoen..... dan is t niet zo moeilijk. Daar komt bij dat de achterliggende gedachte van het project mij aansprak. De bedoeling van de opdrachtgever is om de motorfiets in serie te gaan produceren waarbij ze, door jongeren met sociale achterstand, in een occ achtige setting geassembleerd zullen worden. Het bouwen en het tekenen van de fiets en het tekenen (solid works) en het schrijven van de assemblage handleiding behoort tot de taak van mij en mijn 3 klasgenoten. Dat is wat waar we goed in zijn.
 
Laatst bewerkt:
@.........sprak. De bedoeling van de opdrachtgever is om de motorfiets in serie te gaan produceren waarbij ze, door jongeren met sociale achterstand, in een occ achtige setting geassembleerd zullen worden. .....................
Is dat ook met veel #@ :( @#!! en Gdvrdm B| #!#@@ :?
:+
 
Laatst bewerkt:
waarom plemp je er niet zon aparte versnellingbak tussen net als wat die chopperbouwers altijd doen?
53092487_3.jpg
 
Electric Vehicles

Ik ben op het moment ook aan het zoeken naar de mogelijkheden, geen vario.

De link hierboven geeft 2 opties, motorfiets met en zonder ketting ( cardan )

Ik heb contact met een heftruck verkoop organisatie die door heel europa levert.

Ik ben opzoek naar een schade heftruck waar alle elektra nog van werkt.

Het hele spulletje wordt dan op een oude CX500 getest, gewoon om te leren,

die motor heb ik over, het is namelijk een donor van de andere ombouw fiets.

Het "voordeel" van een heftruck is namelijk dat ik dan alle componenten heb,

regelaars, lader en de beveiliging die er standaard opzit.

Grtzzz Simon. 8-)
 
Laatst bewerkt:
@Gias: Dat heb ik in de eerste instantie ook gedaan, ook omdat ik in het elektrische niet thuis ben. Het was echter kiezen: of nieuwe praktijkopdrachten voor de werkplaats schrijven, of full time sleutelen en nieuwe kennis opdoen..... dan is t niet zo moeilijk. Daar komt bij dat de achterliggende gedachte van het project mij aansprak. De bedoeling van de opdrachtgever is om de motorfiets in serie te gaan produceren waarbij ze, door jongeren met sociale achterstand, in een occ achtige setting geassembleerd zullen worden. Het bouwen en het tekenen van de fiets en het tekenen (solid works) en het schrijven van de assemblage handleiding behoort tot de taak van mij en mijn 3 klasgenoten. Dat is wat waar we goed in zijn.
En waarom dat zware frame?
 
En waarom dat zware frame?

Omdat je eerst met rommel begint voordat je dure projecten opstart.

Zo kun je dan goedkoop iets testen alvorens te gaan ontwerpen, als alles werkt, dan ga je pas een definitief ontwerp maken dat productie geschikt is...... lijkt mij...

Toch ?

correct me if i am wrong...
 
Klopt. Al wil de opdrachtgever een softail frame gebruiken voor de bouw.... Tja zo'n ding weegt al 30 kilo. Als je dan elektrisch wilt gaan rijden en zaken als actieradius belangrijk zijn ga je toch niet zoiets doen lijkt me. Maar ja ik moet eigenlijk gewoon mn mond houden en schroeven :)
Wat die versnellingsbak betreft, dat wordt lastig. Omdat de accu's zoveel ruimte in beslag nemen blijft er weinig plek over. Das ook nog een flink probleem..... Opdrachtgever wilde ruim 30Kilo aan accu's in "koffers" ter hoogte van de achteras monteren..... "Zelf geen motor rijbewijs zeker?" Ohja, mond houden en schroeven..... :)

Ik heb er eens over zitten piekeren en ik ben eruit. Heb een rekenfout gemaakt :$. Morgen ga k ermee aan de slag. Laat wel weten wat t word. Komende week komt alles binnen van lifebatt, incl het besturingssysteem. Dan na de jaarwisseling alles erop en testen maar.
Frame rolt inmiddels.

@SCN: ga morgen even die site bekijken. Leuk project lijkt me! Ben benieuwd. Keep us posted.
 
Laatst bewerkt:
En waarom dat zware frame?
Misschien hadden ze dat liggen, misschien zit daar een kenteken op, misschien willen ze dat het er uitziet als een cruiser. Veel van die electrische dingen zijn sportief of off road georienteerd, dit kan ook wel eens een keer leuk zijn. Als het er als een cruiser uitziet is het tenminste niet erg als het wat zwaar wordt van de accu's.. :) En wegligging of prestaties zijn ook geen issues, dus wat wil je nog meer? _O-
 
Klopt. Al wil de opdrachtgever een softail frame gebruiken voor de bouw.... Tja zo'n ding weegt al 30 kilo. Als je dan elektrisch wilt gaan rijden en zaken als actieradius belangrijk zijn ga je toch niet zoiets doen lijkt me. Maar ja ik moet eigenlijk gewoon mn mond houden en schroeven :)
Wat die versnellingsbak betreft, dat wordt lastig. Omdat de accu's zoveel ruimte in beslag nemen blijft er weinig plek over. Das ook nog een flink probleem..... Opdrachtgever wilde ruim 30Kilo aan accu's in "koffers" ter hoogte van de achteras monteren..... "Zelf geen motor rijbewijs zeker?" Ohja, mond houden en schroeven..... :)

Ik heb er eens over zitten piekeren en ik ben eruit. Heb een rekenfout gemaakt :$. Morgen ga k ermee aan de slag. Laat wel weten wat t word. Komende week komt alles binnen van lifebatt, incl het besturingssysteem. Dan na de jaarwisseling alles erop en testen maar.
Frame rolt inmiddels.

@SCV: ga morgen even die site bekijken. Leuk project lijkt me! Ben benieuwd. Keep us posted.

Je bedoeld met SCV = SVN ?

ff gezocht, een gebruiker op dit forum die SCV heet bestaat niet....

8-)
 
vario,......versnellingsbak..............laat maar :Z

doet me denken aan............. _O-
Sinclair C5 - Wikipedia

:?

Als ik een rollator nodig heb koop ik die wel gewoon een.


@SVN: Ja sorry, je hebt gelijk.

@ Bas.... moet jij zeggen. Jij slijpt verdorie een stuk uit 't frame :+ Kunnen wij het weer oplossen.

Ik ben ermee aan de slag geweest en je hebt idd geen versnellingsbak nodig. Ik heb me in de eerste instantie goed verrekent. T valt verdorie ook niet mee om met zo'n electromotor te gaan denken als je al 7 motorvoertuigentechniek studeert..... Ik moet nog iedere keer goed nadenken als ze in een grafiek vermogen tegen stroom uitzetten (en niet tegen toerental), ben dat zo gewend he.
Ik heb even uitgerekend hoeveel vermogen er nodig is om met deze motor 120km/uur te kunnen cruisen. Daarna overbrengingsverhouding berekent en nu maar eens kijken welke poulie's we gaan gebruiken, maar de pauze is weer voorbij dus weer de werkplaats in. Net de motorsteunen voor de V-twin verwijderd en gekeken waar de accu's komen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan