elektrisch aangedreven motorfiets

6 jan 2008
4.193
5
Walhalla
Hallo luitjes,

Ik heb een vraag. Ik ben bezig met het bouwen van een elektrisch aangedreven motorfiets (don't ask, studieopdracht).
Voor de aandrijving wil ik gebruik maken van een cvt (vario). Nu is mijn vraag van welke motorscooter zou de vario sterk genoeg zijn om een motorfiets van 300kg (again, don't ask, niet mijn idee) voort te trekken. Ik heb zitten denken aan die van een burgman 400 maar die blijkt aangestuurd te worden aan de hand van info gegeven door sensoren op het blok (bijv. een toerentalsensor) en die waardes liggen bij een elektromotor heel anders dan bij de verbrandingsmotor. Om niet opnieuw software te moeten schrijven en t gewoon lekker simpel te houden zoek ik dus een vario die geheel op centrifugaal kracht werkt. Heeft iemand een idee? Alles is welkom, ook alternatieven, reacties op het feit "elektrisch aangedreven" graag achterwege laten, ik heb het ook niet verzonnen.
 
Ideale off-road aan 't maken?

elektrisch, 300kg en automaat :}

:+
 
Laatst bewerkt:
volgens mij zijn scooter koppelingen behoorlijk sterk, kan me nog herinneren dat je die met drukveren en trekveren behoorlijk stug kan maken?

zo een scooter weegt van zichzelf ook 120 kg?

tis maar een idee :+
 
Denk dat je het beste gewoon een brommer vario/overbrenging kan gebruiken.

Voordelen: simpel ontwerp, makkelijk verkrijgbaar en goedkoop.

Het gewicht zal niet het probleem zijn, het vermogen van de motor zal een beperkende factor kunnen zijn. Maar aangezien opgevoerde bromscooters soms al tegen de 30 pk komen zal het gebuik van brommer overbrenging geen probleem zijn voor je elektro motor denk ik.
 
Het is nog veel simpeler.
De electrische motorfietsen die in de handel zijn, hebben helemaal geen versnellingsbak of automaat.
Een e-motor heeft een hoog koppel bij 0 toeren, je kunt er dus zo mee wegrijden.
 
Het is nog veel simpeler.
De electrische motorfietsen die in de handel zijn, hebben helemaal geen versnellingsbak of automaat.
Een e-motor heeft een hoog koppel bij 0 toeren, je kunt er dus zo mee wegrijden.


Dan blijft het een compromis tussen hard trekken en max 60km/uur of 120km/uur maar daar 3 dagen over doen (en dan zijn de accu's al leeg). Voor een crossertje prima, maar voor een woon/werk fiets niet.

Een bromscooter vario kan het vermogen wellicht aan maar als die 300Kg voort moet zeulen is hij wellicht niet zo betrouwbaar meer.... Niet voor niets verschillen de bromvario's van de motor vario's.

De vario van een motorscooter is idd een optie. Hebben jullie een idee welk type je dan moet hebben. Liefst van een zo zwaar mogelijke scooter omdat die dan wellicht wat beproefder is. Het is niet mogelijk, vanwege tijdsdruk, om alles op de ene vario aan te passen als blijkt dat deze het totaal niet aankan. Verkijk je niet op het gewicht. Het moet ook nog betrouwbaar zijn omdat hij waarschijnlijk in serie geproduceerd zal gaan worden.
 
Laatst bewerkt:
Wat RR. al zegt, je hebt geen vario nodig. je laat je e-motor gewoon meet toeren draaien. koppel blijft gelijk.
 
Ervaring bij ombouw naar electrische auto's wijst uit dat dit soort motoren toch niet goed tegen hoge stromen bij lage toeren kunnen. De electronica trekt dat blijkbaar niet. Er wordt daarom vaak toch een versnellingsbak gebruikt.

Ik zou eens kijken naar vario's van sneeuwscooters, die brengen vaak behoorlijke krachten over.
 
Laatst bewerkt:
Ervaring bij ombouw naar electrische auto's wijst uit dat dit soort motoren toch niet goed tegen hoge stromen bij lage toeren kunnen. De electronica trekt dat blijkbaar niet. Er wordt daarom vaak toch een versnellingsbak gebruikt.

Ik zou eens kijken naar vario's van sneeuwscooters, die brengen vaak behoorlijke krachten over.
Bij motorfietsen niet.
 
Wat RR. al zegt, je hebt geen vario nodig. je laat je e-motor gewoon meet toeren draaien. koppel blijft gelijk.

Waar ik bang voor ben is dat als ik er maar één overbrenging tussen zet hij de 120 niet zal halen. Het max. toerental is 3600rpm bij een koppel 33.3Nm (zeg maar niks, tis kansloos)
Je zit al snel aan een behoorlijk kleine overbrenging wil je de 120 halen. De omtrek van het wiel is 2.14M. Bij 120km/uur maakt dat wiel 93 omwentelingen/min. De motor maakt er max. 3600 per minuut.....


Ik zal wat achterliggende info geven:
Mijn taak zou zijn om de motorfiets te monteren maar gaandeweg komen k erachter dat er niemand echt over nagedacht heeft, ze storten een berg onderdelen hier op school maar er is niemand die er over nagedacht heeft of het allemaal wel kan. Dit komt nu min of meer bij mijn en mn klasgenoten te liggen. Het idee is ruk, maar ik wil het toch tot een zo goed mogelijk einde brengen, puur voor mijn eigen gevoel.

@gassen: is een idee, zijn die niet groot?

@ zot: ik heb echt geen idee waar je het over hebt. Leg iets uit of zeg niks. Aan :N heb ik natuurlijk helemaal niks.
 
Laatst bewerkt:
Daarbij haal je meer vermogen uit een electromotor als hij hogere snelheden draait. Wat Johanv zegt, koppel blijft nagenoeg gelijk. Vermogen stijgt dus nagenoeg lineair met de toeren.
 
Heb je trouwens die filmpjes gezien (bv youtube)? Ik heb er de laatste tijd een aantal gezien waarbij ze een standaard motor ombouwen met een electromotor. Erg simpel allemaal, paar auto-accu's, electromotor direct (via ketting) op het achterwiel. Blijkt wel te werken. Ben alleen bang dat die motoren geen 120 halen.

Hoe kom je eingelijk op 300kg? Komt dat door de accu's of gebuiken jullie zon zware fiets?

En om meer snelheid te maken is het dan niet zo dat je enkel de spanning hoeft te verhogen. Kies desnoods voor een andere motor. Gaat wel ten koste van de actieradius maar dat is een afweging.
 
Laatst bewerkt:
Wat betreft die vario van een bromscooter.
Je zegt dat het door het gewicht minder betrouwbaar wordt, maar dat ding hoeft toch geen 20.000km mee te gaan??
Ik zou het mezelf niet moeilijker maken dan nodig..
 
Heb je trouwens die filmpjes gezien (bv youtube)? Ik heb er de laatste tijd een aantal gezien waarbij ze een standaard motor ombouwen met een electromotor. Erg simpel allemaal, paar auto-accu's, electromotor direct (via ketting) op het achterwiel. Blijkt wel te werken. Ben alleen bang dat die motoren geen 120 halen.

Hoe kom je eingelijk op 300kg? Komt dat door de accu's of gebuiken jullie zon zware fiets?

En om meer snelheid te maken is het dan niet zo dat je enkel de spanning hoeft te verhogen. Kies desnoods voor een andere motor. Gaat wel ten koste van de actieradius maar dat is een afweging.


Die 300Kg is idd te danken aan 130Kg aan accu' s, maar ook aan het feit dat ze een loeizwaar heritage softail frame willen gebruiken (don't ask).

@ reinhoud: dat moet ie dus wel..... bekijk het verschil maar eens tussen een bromscooter vario en eentje van een brugman 400.... Dat is niet voor niks natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:
http://www.universityracing.nl/ (Wij) zijn dit jaar bezig met 2 auto's, een volledig nieuwe met verbrandingsmotor, en de auto van vorig jaar wordt omgebouwd naar full-electric.

Voor de electrische gebruiken we 2 pannenkoekmotoren van 35/70 kW (nominaal/piek). Koppel weet ik zo niet uit mijn hoofd, maar dat is echt belachelijk hoog. Die drijven allebei 1 achterwiel aan via een kettingset. Daar komt verder geen cvt / versnellingsbak tussen. Met een leuke regelaar ertussen heb je wel een actief diff *O* .

Ofwel, zoek eens naar pannenkoekmotoren, ik denk dat je daar wel iets leuks van kunt vinden. De electrische gaat rond de 250 kg wegen.
 
Laatst bewerkt:
http://www.universityracing.nl/ (Wij) zijn dit jaar bezig met 2 auto's, een volledig nieuwe met verbrandingsmotor, en de auto van vorig jaar wordt omgebouwd naar full-electric.

Voor de electrische gebruiken we 2 pannenkoekmotoren van 35/70 kW (nominaal/piek). Koppel weet ik zo niet uit mijn hoofd, maar dat is echt belachelijk hoog. Die drijven allebei 1 achterwiel aan via een kettingset. Daar komt verder geen cvt / versnellingsbak tussen. Met een leuke regelaar ertussen heb je wel een actief diff *O* .

Ofwel, zoek eens naar pannenkoekmotoren, ik denk dat je daar wel iets leuks van kunt vinden. De electrische gaat rond de 250 kg wegen.


Das toeval, dat ding van jullie (de oude) stond net bij ons op school (PTH) Voor t afstuderen van een TU student. :)
Kunnen we niet eens een kijkje komen nemen, altijd interessant ;)
 
Laatst bewerkt:
De meeste electroauto's hebben ook maar 1 vaste overbrenging. Sommige die omgebouwd zijn van vanaf een normale auto met brandstofmotor hebben wel 2 versnellingen omdat de versnellingsbak + differentieel er toch tussen moet blijven. Maar bij normaal gebruik laat je die ook altijd in 1 stand staan.

Ga alsjeblieft geen vario achter je electromotor zetten want dat is echt een ontwerpfout, kies dan voor 2 versnellingen ofzo als het echt niet anders kan.
 
@ zot: ik heb echt geen idee waar je het over hebt. Leg iets uit of zeg niks. Aan :N heb ik natuurlijk helemaal niks.
Ok, een vario is een goede versnellingsbak voor brandstof motoren omdat die een piek koppel hebben en dankzij de vario op dat piek koppel gehouden worden.

Elektrisch heb je vrijwel geen koppel piek.

De weerstand van een vario is vreselijk hoog wat een veel te hoog gebruik oplevert.

Je zult gewoon met standaard overbrengingen moeten werken.
 
http://www.universityracing.nl/ (Wij) zijn dit jaar bezig met 2 auto's, een volledig nieuwe met verbrandingsmotor, en de auto van vorig jaar wordt omgebouwd naar full-electric.

Voor de electrische gebruiken we 2 pannenkoekmotoren van 35/70 kW (nominaal/piek). Koppel weet ik zo niet uit mijn hoofd, maar dat is echt belachelijk hoog. Die drijven allebei 1 achterwiel aan via een kettingset. Daar komt verder geen cvt / versnellingsbak tussen. Met een leuke regelaar ertussen heb je wel een actief diff *O* .

Ofwel, zoek eens naar pannenkoekmotoren, ik denk dat je daar wel iets leuks van kunt vinden. De electrische gaat rond de 250 kg wegen.

ff ter zijde.....ben je trouwens bekend met ATC
ATCENTRE – Automotive Technology Centre
 
De vario uit een 45Km autootje ?
Zijn dezelfde als van sneeuwscooters.

Nieuw compleet met snaar: ongeveer 800 euri.

http://www.cvtech-ibc.com/client/pagesoussection.asp?clef2=2&p=0.981743216514587

Het model op deze Canadese pagina is tamelijk nieuw.
 
Ok, een vario is een goede versnellingsbak voor brandstof motoren omdat die een piek koppel hebben en dankzij de vario op dat piek koppel gehouden worden.

Elektrisch heb je vrijwel geen koppel piek.

De weerstand van een vario is vreselijk hoog wat een veel te hoog gebruik oplevert.

Je zult gewoon met standaard overbrengingen moeten werken.
De meeste electroauto's hebben ook maar 1 vaste overbrenging. Sommige die omgebouwd zijn van vanaf een normale auto met brandstofmotor hebben wel 2 versnellingen omdat de versnellingsbak + differentieel er toch tussen moet blijven. Maar bij normaal gebruik laat je die ook altijd in 1 stand staan.

Ga alsjeblieft geen vario achter je electromotor zetten want dat is echt een ontwerpfout, kies dan voor 2 versnellingen ofzo als het echt niet anders kan.
Klopt allemaal; bovendien heeft snaarvariomatiek de hoogst bereikbare krachtverliezen/verspilling.
 
Terug
Bovenaan Onderaan