elektrisch lassen, tips/ weetjes gevraagt

obme_ief

MF veteraan
2 aug 2003
1.190
0
scheemda
heb me zo'n dinkie bij de aldi aangeschaft en het is moeilijker dan gehoopt.
er zaten 12 electrodes bij, die nu dus op zijn en echt veel verbetering zit er nog niet in dus ik hoopte op wat tips van de wat meer ervarene lassers onder ons?

tips zoals:

wat is de invloed van de dikte van het matriaal,
wanneer dikke dan wel dunne electrodes gebruiken,
hoe dien je de electrode te bewegen, snel, langzaam?
en wat je meer kunt verzinnen om de beginnende lasser het leven wat makkelijker te maken :P

edit> vergat er nog een paar, hoeveel cm rups kun je +/- doen met een electrode en welk onderdeel kun je het beste aarden (bij 2 losse onderdelen dus)?

tot nu toe zit ik niet meer zo vaak vast als in het begin maar vooral bij een verse electrode komt het nog best vaak voor en de lassen zien er niet uit als een lang gerekte rups maar worden meer een soort bolletjes, zal evengoed wel vast zitten maar het ziet er niet uit en is ook lang zo stevig niet natuurlijk.

wat me ondanks dat al wel gelukt is;

mooi stukje gereedschap gemaakt om het vliegwiel vast te houden, standaardje een nieuw voetje gegeven en de bevestiging ervan gerepareerd. (lang leve de flex, daar krijg je het uiteindelijk wel weer mooi mee :X )

vast bedankt: ief
 
Laatst bewerkt:
het lijkt er ook altijd op dat als ik een smeltbad heb en ik ga een soort zigzaggen dat ik dan over een slak heenlas als ik weer een stukje terugga, terwijl de boel nog niet gestold is en nog heel hard gloeit.
heb trouwens elektroden van Filarc. Is dat een beetje goed spul of ist gewoon meuk?
 
Tipje, probeer aan de zwart-wit electroden te komen, die doorgaans voor hechting van RVS aan ander metaal gebruikt worden. Die zwart-wit staafjes geven een ongelooflijk mooie lasnaad, welke bijna chroomkleurig is, zo glimt ie.

F*cking duur spul wel, maar beter als zo'n frot las-slaknaad of een blauw uitgelagen stuk lasnaad dat binnen de kortse keren roest.

Ik gebruik niets anders meer. Zwart-wit kan je verkrijgen bij de betere laszaken. Heb laatst zelfs overwogen om een instap MIG apparaat aan te schaffen voor het fijne(re) en beheerste laswerk, zonder al teveel gebruik te hoeven maken van gassen.

Tip bij het electrisch lassen. Zorg voor een goede verlengsnoer, die de stroom aankan (en rol hem volledig uit). En tik voordat je gaat lassen eerst even het werkstuk aan, waarbij de bescherm-mantel dan van de lasdraad wordt geklopt. Dat maakt het 'aanzetten' bij lassen een stuk eenvoudiger. Ik strijk altijd even losjes en scheef over het werkstuk om de boel in gang te zetten. Zodra ik het lasboogje zie in mijn venster, dan probeer ik de afstand meestal een boogje van 1 cm te handhaven. Dan smelt ie goed in en kan je de slak met een simpel tikje loskloppen. Ik tik meteen na het lassen de slak weg met een bikhamertje...

Maak tijdens het lassen "U" bochten, die je langs en een beetje over elkaar legt.
 
Tip: (hopelijk overbodig of al genoemd)

Draag geen lenzen bij het lassen.
Deze kunnen namelijk "vastplakken" aan het hoornvlies indien je geen goede lasbril 8-) gebruikt, hierdoor kun je een ernstige oogbeschadiging oplopen.
 
dat 2e glaasje is er bij niemand bijgeleverd.

Ik had de dag nadat ik dat ding gekocht heb 180 elektroden erbij gekocht :) dus ik kan weer ff vooruit...

het lukt alleen nog niet zo super.
Beetje de kickstarter van mn brommer teruglassen en alles vastlassen wat nooit meer losmag (voortandwiel, enz enz enz.)

Ik vind die kap helemaal niet zo'n probleem..kan er genoeg door zien.


edit.
WIe kan me even met mijn probleem helpen. Ik heb geprobeerd 2 buizen aan elkaar te lassen (verwarmingsbuizen vlgs mij)...
Als ik dan een rups had getrokken, en ik tikte de slak er vanaf, bleek dat ik nog geen overbrugging had...

dus met slak leek het een mooi las, maar slak eraf, en ik had een klein mietig rupsje op een van de buizen.

Wat doe ik fout? trek ik te snel die rups? (brandt anders gaten..)

Probeer je amperage dan wat lager te zetten dan kan je namelijk je elektrode wat langer op 1 plekje houden. Dit is nodig omdat het materiaal zich met jouw las moet versmelten.

En neem niet een te dunne elektrode maar dat zal je wel begrijpen....afhankelijk van de wanddikte van de buis! :)

dit was dus allemaal al gezegd! :X
 
Tip: (hopelijk overbodig of al genoemd)

Draag geen lenzen bij het lassen.
Deze kunnen namelijk "vastplakken" aan het hoornvlies indien je geen goede lasbril 8-) gebruikt, hierdoor kun je een ernstige oogbeschadiging oplopen.


Verklaar je nader, want het klinkt bij mij als onzin, maar ja, ik weet ook niet alles.
Maar wat ik wl weet is dat ik al 16 jaar lenzen draag, ook wel eens gelast heb, maar wel met lasbril, maar ik kan me niet voorstellen wat er met me lenzen zou moeten gebeuren.
Die lenzen zijn vrijwel gelijk aan je eigen ogen, geheel verzadigd van vocht, als de lens moet vastplakken of smelten, kan het volgens mij ook niet goed gaan met je eigen ogen.
 
FF een laaste tipje :

Koop niet teveel elektroden tegelijk !!!!!!

Deze elektroden zijn hygroscopisch en gaan binnen no-time in kwaliteit erg achteruit.
Bewaar ze dus ook bij voorkeur op een droge plaats.

Het belangrijkste bij het lassen met elektroden is de afstelling van het apparaat.
Wat ook wel belangrijk is dat je bij elektroden lassen altijd de las sleept (net andersom als bij MIG/MAG lassen).

Mijn ervaring is dat hoe platter je de elektroden houd tijdens het slepen hoe boller je las is. Hou je hem bijna rechtop dan las je beter door maar is de kans op doorsmelten ook groter.

Cya,

Kawzx10
 
Die lenzen zijn vrijwel gelijk aan je eigen ogen, geheel verzadigd van vocht, als de lens moet vastplakken of smelten, kan het volgens mij ook niet goed gaan met je eigen ogen.

Ik heb mij laten vertellen dat door de intense hitte die bij een vlamboog ontstaat het vocht tussen de lens en je hoornvlies ineens kan verdampen, hierdoor kan de lens aan je hoornvlies vastplakken, als je vervolgens de lens uitdoet beschadig je je hoornvlies (trekt het eruit).
Tijdens mijn MTS-WTB periode werd hiervoor ernstig gewaarschuwd.

:+ Misschien een broodje-aap verhaal, ik zou zeggen probeer eens een tijdje zonder lasbril te lassen, niet valsspelen, wel goed in de vlamboog blijven kijken hè. :+


ps. je hebt ook harde lenzen
 
Ik heb het al gelezen, toch nog maar eens : LET OP JE OGEN!!!!!!
Eigen ervaring : leuk even kloten met zo'n ding. Bij aanpikken zonder kap, als hij eenmaal "loopt" kap voor ogen. Ongeveer 15 min. aan het proberen geweest fatsoenlijk een vlamboog te krijgen, steeds vastplakken, aan echt lassen nog niet eens toegekomen!
Resultaat : lasogen. Inderdaad waren ze zo "weg" na een wonderdruppeltje in het ziekenhuis, maar dat spul werkte slechts gedurende ca. 2 uur werd erbij gezegd, dus moest eenmaal weer thuis direct gaan slapen, was het advies. Terugkomen hoefde ik niet te doen; ik zou niet voor de 2e keer die druppels krijgen.....
Wel eens geprobeerd, gaan slapen als het MOET?
Niet geslapen dus, ook niet na zowat 1 fles sterke drank genuttigd te hebben.
Je wordt GEK van het klotegevoel!

Tweede keer dat ik het had was bij reparatie van een profi-zonnebank.
Was stomgenoeg vergeten dat niet-afgeschermde lampen ware UV-bommen zijn!
 
Ik heb ooit eens 8 uur lang liggen lassen in een kofferbak van een koekblik. Elke keer na een klein stukkie gelast te hebben ff kijken hoe het eruit ziet. Maar dat gloeid nog gigantisch door natuurlijk. Dus elke keer vanuit het donker focussen op een gloeiend stukkie metaal. Gevolg: 6 dagen lasogen ;( En bijna niet kunnen slapen natuurlijk. En niet naar de dokke geweest, want ik dacht dat het vanzelf wel overging. Als ik vantevoren had geweten dat het zo lang zou duren was ik dus echt wel naar de dokko geweest, wat een kl*tegevoel was dat.
 
Volgensmij zijn r hier een heleboel die nooit meer gelast hebben als 1 uur in totaal ...

om maar op een paar reacties te reageren;

Aanpikken doe je door van tevoren te kijken waar je moet zijn en dan die kap voor je ogen.. ff tikken (1 keer is genoeg bij blank materiaal) en gaan. Het is gewoon nutteloos om zonder kap aan te strijken. Het enigste wat je ervan krijgt is lasogen.

Lenzen icm lassen, is wanneer je gewoon een kap gebruikt grote klets. (je hebt dat ding niet voor niks)

lassen doe je door rustig van ligs naar rechts te bewegen terwijl je naar voren gaat en de elektrode hou je net boven het smeltbad.

Bovendien kan het zijn dat de stroom om iets te lassen wel zo moet staan dat je erdoorheenbrand als je niet opschiet. Dit om een goede inbranding te krijgen.

Het metaal is altijd het slapst net naast de las, onthoud dat.

laatste punt;
lassen is niet in 10 minuten te leren (denk aan ondersteboven lassen enz) wanneer je aan je motor gaat braaien laat het aub doen door iemand die het profesioneel doet of zeer veel ervaring heeft..
\\
 
Ik heb ooit eens 8 uur lang liggen lassen in een kofferbak van een koekblik. Elke keer na een klein stukkie gelast te hebben ff kijken hoe het eruit ziet. Maar dat gloeid nog gigantisch door natuurlijk. Dus elke keer vanuit het donker focussen op een gloeiend stukkie metaal. Gevolg: 6 dagen lasogen ;( En bijna niet kunnen slapen natuurlijk. En niet naar de dokke geweest, want ik dacht dat het vanzelf wel overging. Als ik vantevoren had geweten dat het zo lang zou duren was ik dus echt wel naar de dokko geweest, wat een kl*tegevoel was dat.

Lasogen krijg je niet van in het goeiende ijzer kijken maar
door de weerkaatsing van het licht rond om in de kofferbak tijdens het lassen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan