elektrisch lassen, tips/ weetjes gevraagt

obme_ief

MF veteraan
2 aug 2003
1.190
0
scheemda
heb me zo'n dinkie bij de aldi aangeschaft en het is moeilijker dan gehoopt.
er zaten 12 electrodes bij, die nu dus op zijn en echt veel verbetering zit er nog niet in dus ik hoopte op wat tips van de wat meer ervarene lassers onder ons?

tips zoals:

wat is de invloed van de dikte van het matriaal,
wanneer dikke dan wel dunne electrodes gebruiken,
hoe dien je de electrode te bewegen, snel, langzaam?
en wat je meer kunt verzinnen om de beginnende lasser het leven wat makkelijker te maken :P

edit> vergat er nog een paar, hoeveel cm rups kun je +/- doen met een electrode en welk onderdeel kun je het beste aarden (bij 2 losse onderdelen dus)?

tot nu toe zit ik niet meer zo vaak vast als in het begin maar vooral bij een verse electrode komt het nog best vaak voor en de lassen zien er niet uit als een lang gerekte rups maar worden meer een soort bolletjes, zal evengoed wel vast zitten maar het ziet er niet uit en is ook lang zo stevig niet natuurlijk.

wat me ondanks dat al wel gelukt is;

mooi stukje gereedschap gemaakt om het vliegwiel vast te houden, standaardje een nieuw voetje gegeven en de bevestiging ervan gerepareerd. (lang leve de flex, daar krijg je het uiteindelijk wel weer mooi mee :X )

vast bedankt: ief
 
Laatst bewerkt:
heb me zo'n dinkie bij de aldi aangeschaft en het is moeilijker dan gehoopt.
er zaten 12 electrodes bij, die nu dus op zijn en echt veel verbetering zit er nog niet in dus ik hoopte op wat tips van de wat meer ervarene lassers onder ons?

tips zoals:

wat is de invloed van de dikte van het matriaal,
wanneer dikke dan wel dunne electrodes gebruiken,
hoe dien je de electrode te bewegen, snel, langzaam?
en wat je meer kunt verzinnen om de beginnende lasser het leven wat makkelijker te maken :P

edit> vergat er nog een, hoeveel cm rups kun je +/- doen met een electrode? :)

tot nu toe zit ik niet meer zo vaak vast als in het begin maar vooral bij een verse electrode komt het nog best vaak voor en de lassen zien er niet uit als een lang gerekte rups maar worden meer een soort bolletjes, zal evengoed wel vast zitten maar het ziet er niet uit en ias ook lang zo stevig niet natuurlijk.

wat me ondanks dat al wel gelukt is;

mooi stukje gereedschap gemaakt om het vliegwiel vast te houden, standaardje een nieuw voetje gegeven en de bevestiging ervan gerepareerd. (lang leve de flex, daar krijg je het uiteindelijk wel weer mooi mee :X )

vast bedankt: ief

Ik heb dezelfde....waar je ff rekening mee moet houden bv bij het lassen is:

1) zorg ervoor dat je de elektrode als een haartje over het te lassen deel haalt....dan trek je de lasboog en vloeit je elektrode. (dus bijna aanraken)
druk je de elektrode echt tegen je werkstuk dan plakt ie vast zegmaar! :+
2) zorg ervoor dat je ten alle tijden je smeltbad ziet....ter voorkoming van slakvorming etc.
3) de rest is een beetje oefenen.....ik ben ook een amateur! :)

 
Laatst bewerkt:
ah. leuk dat je ook zo'n ding hebt :)

hoe doe jij dat btw met dat glaasie, daar zie ik dus echt helemaal 0,0 nix door, heb vanavond een lasbril voor mig/tig en een zonnebril gebruikt, nog iets te licht maar ik zie tenminste wat.
 
ah. leuk dat je ook zo'n ding hebt :)

hoe doe jij dat btw met dat glaasie, daar zie ik dus echt helemaal 0,0 nix door, heb vanavond een lasbril voor mig/tig en een zonnebril gebruikt, nog iets te licht maar ik zie tenminste wat.

eerst je elektrode bij je werkstuk houden...dan een boog trekken en het kapje helemaal tegen je gezicht duwen.....dan zie je het wel....al zij het slecht...maar dat moet...anders heb je de volgende dag echt zere ogen! :X
 
pokke lasapparaad heb jij met staafies,ik wil niks anders meer dan minimig heb je geen lasbril nodig als je het mondstukje(uiteinde) deels gebruik om je van de vlamboog af te schermen,ik kan er een halve dag mee lassen zonder de volgende dag zere ogen te hebben,het c02gas kan je nog wat goedkoper in handen krijgen als je die kleine navulbare aquariumgasflessen tweedehands koopt met geldig keurmerk en steeds weer laat bijvullen! :)
kijk ook maar eens naar die metaal artiest van Amerikan choppers die doet het ook liever zonder :P
 
Ben ook maar een amateurtje, maar voor die lasapperaatjes is eigenlijk maar 1 soort electrode geschikt. Een "basis" 2,5 electrode
Het beste las je met "2,5" electrodes zo rond de 95 amp.
3,25 zijn te dik voor die karretjes op 220v ze zijn meer geschikt voor 380v.
Van een lasser kreeg ik de tip om met "halve maantjes" te lassen.
Dus met je electrode een half maantje beschrijven, dan duw je de slak als het ware boven op de las.
Als je het goed doet hoef je de slak er bijna niet af te slaan, die krult er haast vanzelf af.

Suc6. :)
 
Lassen met 2mm electroden lukt me ook matig, ik pak altijd 3.25 voor materiaal van 3 tot 5 mm. Een iets hogere stroom dan aangeraden last meestal makkelijker. 3.25 las ik op 140 a 150 A.
Zoals boven gezegt, druk de electrode niet tegen het materiaal maar houd hem er bijna tegen aan. Bij een goede las tik je de slak er in een keer vanaf. Houd de electrode onder de goede hoek, iets van 30 graden. Niet in de lasrichting. Lassen in een winderige omgeving gaat ook niet goed.
Vlakke lassen, dus zegmaar twee plaatjes aan elkaar op een hoek van 180 graden is mooi om te leren, wanneer dat goed gaat probeer een 90 graden hoek.
Succes!
Btw heb zelf een apparaatje van Ferm, vergelijkbaar met die van de Aldi alleen dan zonder cooling. Na 20 minuten fulltime lassen moet ie 30 minuten afkoelen...
 
pokke lasapparaad heb jij met staafies,ik wil niks anders meer dan minimig heb je geen lasbril nodig als je het mondstukje(uiteinde) deels gebruik om je van de vlamboog af te schermen,ik kan er een halve dag mee lassen zonder de volgende dag zere ogen te hebben,het c02gas kan je nog wat goedkoper in handen krijgen als je die kleine navulbare aquariumgasflessen tweedehands koopt met geldig keurmerk en steeds weer laat bijvullen! :)
kijk ook maar eens naar die metaal artiest van Amerikan choppers die doet het ook liever zonder :P


:Z :Z

hij kan een dag lassen zonder laskap, goed man

|( |(
 
Ik heb 'm ook, ter vervanging van m'n oude, lichtere lasapparaat. Ik zit als gelegenheidslasser nogal eens te klungelen met die (voor mij te) lange nieuwe electrodes. Ook ik vind dat een iets hogere stroomsterkte fijner last. Licht aanstrijken en dan iets optillen. Ik wil soms nog wel iets van 't te volgen traject afwijken :X , stomweg omdat ik daarvan nix kan zien door 't ruitje. Ik gebruik zowel de bijgeleverde 2mm als m'n eigen 2.5 electrodes (had ik nog liggen) en die braaien allemaal lekker weg. Voor mij is 't een kwestie van gevoel. De eerste braaisels zagen er niet uit. En net voordat je de laatste las legt, heb je 't (weer) te pakken. Daarom heb ik een oud stukje T-balk liggen, waarop ik mezelf even warmdraai voordat ik serieus aan de slag ga.

Enne, het apparaat zelf vind ik prima! Alleen ga ik wel de grotere electrodeknijper overzetten vanaf de oude. Maar dat terzijde.

:)
 
Koop een goede laskap met een licht glaasje (9 vin ik wel ok) Standaard zit er een veel te donker klote schermpje bij. Verder kun je met veel omgevingslicht ook beter zien wat je doet, dus lekker het te lassen dingetje vol in de zon leggen.
 
Dat gelas met electroden leer je vanzelf, mits voldoende geoefend en voldoende matriaal 1 tot 5 mm onder alle hoeken aan elkaar zetten, en let op "doorlassen".
Echter, met electroden is het verdomde moeilijk om "motorblik" te lassen, daar ben je een CO 2 apparaat voor nodig, gewoon ook zo'm wegwerpding, minimig of hoe heet ie? Om en de bij de 150 euro op marktplaats. Ik las met electroden vanaf 2 mm, dus uitlaten enzo, frame etc. Maar ik ben TIG lasser en daar doe ik het dunne spul mee, gebruik daartoe het ding van mijn baas, en dat brandt alles.
Ik raadt wel aan een goede laskap, ik heb zelf twee automatische instelbare lashelmen van shade 7 t/m 13 , die op mijn werk is een dure jongen, die ik thuis heb is een goede, gekocht op marktplaats voor 135 euro, als je eens in de gelegenheid bent om zo'n ding uit te testen, niet nalaten, ik las nooit met andere kappen, vindt het gewoon zwaar kloten aanpikken als je dit eenmaal gewend bent.

1 dag zonder kap lassen? Knap werk, maar je krijgt niet alleen lasogen maar de giftige dampen snuif je ook op.

Mocht je last krijgen van lasogen, ga naar een arts, je krijgt een zalfje, werkt als een trein, echter, lagge, lasogen krijg je meestal s'nachts, dan ren je niet meer zo hard naar een arts, ga dan een poosje in de buitenlucht zitten (kop uit slaapkamerraam) en na 5 minuten heb je weer zicht, zoek dan een aardappel, snij deze middendoor, en 2 schijfjes eraf, dan als de bliksum weer naar bed en die aardappelschijfjes op je ogen leggen (dit trekt de "las" uit de ogen, maar als je echt goede lasogen hebt, duurt het een dag of 3 voordat je het echt weer kwijt bent. Maar echt, het openbaart zich meestal s'nachts, dan krijg je het gevoel dat je zand in de ogen hebt, harstikke blind wordt etc. -> kop uit raam etc.

Oorzaak lasogen, de 1 is er gevoeliger voor dan de ander, maar ik heb mijn TIG 4 diploma gehaald met lasogen, waren allemaal kleine stukje's alu plaat aan elkaar zetten,en normaal gaat dat net zonder kap, maar met veel van die apperaten in 1 lokaal, dat nekte me, maar boeid niet, diploma is binnen.
(gebruik nooit zo'n autogeen brilletje, krijg je ook kriebelogen van) gewoon kap, al of niet automatisch shade 9 tot 11 net wat je fijn vindt (4 kun je gewoon doorheen kijken)
 
Laatst bewerkt:
vandaag even nieuwe staafjes gehaald, weer 2 mm (was in de veronderstelling dat die dikker waren als die er bij zaten, niet dus.

ben nu bezig met een antennemast in elkaar zetten, vrij dik matriaal dus, maar de nieuwe staafjes gaan iets lekkerder als de oude, al had ik beter iets dikkere kunnen hebben vermoed ik.

autogeen bril icm zonnebril werkt best goed, al laat het iets teveel licht door, maar voor aanpikken kijk ik door de grotere lasbril en als ik dan een boog heb hoef ik alleen me kop een beetje te verdraaien en kijk ik dus door zonnebril + lasbril :)

moet zeggen dat ik erg leuk werk vind :P (zolang als je 't niet de hele dag staat te doen natuurlijk)

't ziet er nog bij lange na niet uit als een profi lasje maar er is progressie :)
 
:Z :Z

hij kan een dag lassen zonder laskap, goed man

|( |(
Idd.. dan heb je ook geen zicht op wat je doet :) Gewoon lekker niet doen dus.. idioot :)

Hier staat wel leuke info over las-methoden:
http://www.nil.nl/frisinh.htm

Hoe ik t geleerd heb ooit met elektrodes:
- De mantel op het te lassen oppervlak leggen.. vervolgens electrode naar je toe bewegen en tegelijkertijd de ijzeren kern kantelen zodat er een vonkje over slaat. Hoe langer je dit doet, hoe sneller je het lukt.
- Eerst een paar meter rupsjes leggen, tot je een mooie rechte rups kan leggen die ook een mooi patroon heeft (halve maantjes).
- 2 platen tegenmekaar.. een mooie v-vormige sleuf ertussen om op te vullen, en braden net zo lang tot je een mooie doorbranding hebt en ook weer een mooi patroon
=Let er op dat je je electrode van het ene materiaal naar het andere beweegt, beetje zigzaggend. Zo zorg je ervoor dat allebei je metalen in elkaar oversmelten=
- 2 verschillende plaatdiktes (de truuk is om vanuit je dikste plaat te werken, en heel kort die zigzag te maken naar het andere materiaal. Je zit nl met je hitte afvoer, een dikkere plaat kun je warmer maken dan dunne voor er een gat in brand)
- hoekstukjes maken, 2 stukken metaal haaks opmekaar..
- kleine hoeken maken (dus hoeken kleiner dan 90 graden van binnen)
- buisjes lassen, rondom (aanrader is een laskap die op je kop vast zit, heb je een hand vrij)

Tis echt gewoon oeffenen, oeffenen oeffenen... km'tjes maken :) (Tis erg leuk als je het eenmaal kan, dat verzeker ik je! 8-) )

edit: Ik lees net dat jij na je een goede boog hebt je hoofd draait om door het glas te kijken.. dit moet je echt wel voor je de boog hebt doen hoor! Je wilt echt niet snachts wakker worden met lasogen, dat is echt zwaar verrot (Enige wat mij hielp was om n halve fles berenburg weg te drinken)
 
Laatst bewerkt:
Ha die Ptèr,

Afgelopen zaterdag heb ik in Capelle ad IJssel bij de Aldi ook dat lasapparaat gekocht, was afgeprijsd € 45,00 (stonden er nog een stuk of 8). Nou heb ik een vraagje,zat er bij jouw ook maar 1 glaasje in de doos ? In de handleiding wordt gesproken over twee glaasjes, 1 licht glaasje (beschermglaasje) en 1 donker lasglaasje.

Gr. Snarffy
 
Ha die Ptèr,

Afgelopen zaterdag heb ik in Capelle ad IJssel bij de Aldi ook dat lasapparaat gekocht, was afgeprijsd € 45,00 (stonden er nog een stuk of 8). Nou heb ik een vraagje,zat er bij jouw ook maar 1 glaasje in de doos ? In de handleiding wordt gesproken over twee glaasjes, 1 licht glaasje (beschermglaasje) en 1 donker lasglaasje.

Gr. Snarffy

Ja zat bij mij ook maar 1 glaasje in idd!!!

een hele donkere......das best handig....kun je gokken waar je gebleven bent enz! :P

Maar wist niet dat er 2 glaasjes in hoorde te zitten??? :o
Nu heb ik dat heel snel doorgelezen en trachtend mijn beste schoolduits te herinneren! :X
 
hey dude's dat glazen glaasie raakt op een gegeven moment totaal onder gespat en dat plastic donkere glaasie blijft altijd als nieuw,julie begrijpen nu dus waar dat glasglaasje voor dient die twee horen onafscheidelijk van elkaar te blijven tijdens het lassen 8-)
 
dat 2e glaasje is er bij niemand bijgeleverd.

Ik had de dag nadat ik dat ding gekocht heb 180 elektroden erbij gekocht :) dus ik kan weer ff vooruit...

het lukt alleen nog niet zo super.
Beetje de kickstarter van mn brommer teruglassen en alles vastlassen wat nooit meer losmag (voortandwiel, enz enz enz.)

Ik vind die kap helemaal niet zo'n probleem..kan er genoeg door zien.


edit.
WIe kan me even met mijn probleem helpen. Ik heb geprobeerd 2 buizen aan elkaar te lassen (verwarmingsbuizen vlgs mij)...
Als ik dan een rups had getrokken, en ik tikte de slak er vanaf, bleek dat ik nog geen overbrugging had...

dus met slak leek het een mooi las, maar slak eraf, en ik had een klein mietig rupsje op een van de buizen.

Wat doe ik fout? trek ik te snel die rups? (brandt anders gaten..)
 
Is die buis gegalviniseerd dan eerst effe afslijpen dan last het al een stuk beter
En een beetje varieren met de stroomsterkte ,als je ergens doorheen brand gewoon wat minder amp er op
En wat betreft die laskapen volgens mij koop je voor een tientje ofzo een redelijke kap waar je verschillende sterkte glaasjes in kunt zetten
 
Terug
Bovenaan Onderaan