Elektrisch probleem met accu meten en de praktijk.

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.179
10.750
Op reis
Facebook
Ik hoop dat ik een mooie pakkende titel heb bedacht om zo uw aandacht te vragen voor het volgende.
Al een tijdje heb ik een accutester, deze werden steeds goedkoper en het is natuurlijk ook leuk/duidelijk voor de klant als je aan de hand van een apparaat
kan laten zien dat een accu stiekem toch stuk is al zegt de druppellader van niet.

Ik zal eerst even een foto van het display laten zien zodat het eerder duidelijk is waar ik het daarna over heb.

accutester.jpg


Nu ik een accu voor mijn buscamper heb, hetzelfde model als de startaccu kan ik zien dat bij het indrukken van de knop om de accu te belasting (knop zit net onder de display) de wijzer op 11 volt blijft staan, bij motoraccu's wijst hij minder aan, waarbij ik het groene vak aanhoud, het 'trappetje' tussen geel en groen is dus de overgang van een goede naar een matige accu en hetgeen wat gemeten word bij de belasting word weergegeven als een voltage wat hij vast kan houden en (dus) hoeveel CCA de accu in kwestie kan leveren.

Maar bovenstaande maak ik ervan ;)
het probleem waardoor ik de accu ben gaan vervangen kwam omdat de bus uitviel nadat ik gestart had, maar omdat ik net een koppeling tussen de startaccu en de huishoudaccu heb gemaakt , omdat dat recent was gebeurt , drukte ik de schakelaar in om ze weer te koppelen en daarna kon ik weer starten, wat zich het beste liet zien door het wel of niet branden van het voorgloei lampje.

Wat een lulverhaal over een buscamper.. ja , maar eigenlijk komt het technisch overeen met het aansluiten van startkabels ( op je motorfiets) dus ik ga toch even door ;)

Met de accumeter heb ik de startaccu gemeten en die leek prima, nu eenmaal gedemonteerd en opnieuw gemeten ook.
als ik de startaccu meette aan het einde van de dikke draad die men heeft aangelegd om zo te kunnen koppelen aan de huishoudaccu , dan was het voltage al gelijk een stuk lager en bij de knop indrukken om een last te simuleren kakte hij helemaal in, de getallen weet ik niet meer, maar kwam echt overeen met een defecte accu.

Die lange draad kan natuurlijk voor een spanningsval zorgen, wat ik begrepen heb. het relais wat er tussen zit kan 80 ampere aan, maar misschien is er elders iets, kweetniet :) .
Na het wisselen van de accu brandde het voorgloeilampje nog steeds niet , maar na het terug aan sluiten van 2 draadjes die er erg hobbyistisch uitzagen en ik losgelaten had om een eventuele lekstroom te vermijden , deed alles het weer prima . sleutelblundertopic waardig maar toch hier gezet omdat ik wel benieuwd ben wat ik nu (weer) fout doe.

De oorspronkelijke startaccu is vervangen en nu brand het voorgloeilampje weer. Net zelfs nog even naar buiten gelopen om een mooie Euro 0 wolk door de straat te jagen, starten doen hij ook weer super.
Ik weet zelfs nog dat het lampje wat aangaat als je de deuren open hebt erg zwak brandde toen ik gisteren alleen de startaccu had aangesloten. Hoe kan zo een accu dan toch 12.7 volt aangeven en bij het belasten nauwelijks inzakken ? als ik op internet zoek naar het model Tool it 50113 zou deze tot 100 A moeten kunnen. omdat het om een 100 A accu gaat lijkt de test dan wat positiever uit te vallen dan wat de accu werkelijk nog kan ?

Ik hoor graag wat ik over het hoofd zie en/of niet snap.
 
Als alles in optimale conditie is, met dat verlengsnoer er tussen, krijgt die HH accu niet eens de kans om stroom te leveren. Je hebt het over een circuitweerstand van 0,001 (startaccu) tegen 0,05 (HH Accu met kabelhaspel) ohm ofzo, een factor 50

Ik startte gisteren de bus en toen sloeg hij na een paar meter af, ik weet niet of dat kwam omdat ik net de knop van het relais had omgezet, weet ik gewoon weg niet meer.
Het viel me op dat bij het terug op contact draaien het dashboard lampje van het gloeien niet ging branden, de sleutel doordraaien deed helemaal niks. gewoon uit reactie heb ik de schakelaar omgezet en gelijk daarna functioneerde dus bus weer normaal , daarna heb ik nog een keer geprobeerd weer het relais te schakelen , maar dan bleef de motor niet lopen, dan sloeg hij af.

dat vind ik raar, je zou verwachten dat zo een oude motor geen stroom nodig heeft om te lopen, iig niet veel .

nu heb ik de hh accu als start accu en funtioneert alles prima.

als de oude accu zo ver leeg zou zijn , ik zag bijvoorbeeld gisterenavond als laatste dat het lampje op het plafond, wat brand als de deuren open zijn , erg zwak branden, dat doet het nu ook weer goed.
 
Drie meter op een 16mm2 kabel (d=5,1mm). Zou op zich wel een tijdje kunnen goed gaan. Die piek van 100A lukt wel. Aangezien er een dunner stuk bij zit die ook niet afgefikt is.
Die kroonsteen is 0,0 probleem want als je daar het oppervlakte van berekent en die afzet tegen de lengte is dat het stuk in het circuit wat het meeste aankan.
Als de - kabel ook van dezelfde kabel is gemaakt dan is de lengte stiekem 6 meter.
er is geen minkabel, ze zitten beiden op het chassis aangesloten.

Maar het gaat mij er ook niet om dat de HH accu moet kunnen starten via die lange kabel die is bedoelt om op te laden
Ehhh, uitgaande van een lege accu? Echt helemaal opladen, we zijn nog niet weg. 1 slokje bier lest de dorst niet
na dat uur gaf de lader aan dat de accu vol is.
 
er is geen minkabel, ze zitten beiden op het chassis aangesloten.

Maar het gaat mij er ook niet om dat de HH accu moet kunnen starten via die lange kabel die is bedoelt om op te laden
Dan blijft de lengte beperkt tot die drie meter.

Ik snap nu dat je niet begrijpt waarom hij plotklaps afsloeg.
Als de accu leeg is, of kapot, dan heb je tijdens het omschakelen wel ineens een hele andere situatie waarin misschien dingen uitgeschakeld worden of relais afvallen.

Maar dat weet Rob veel beter denk ik.
 
Dan blijft de lengte beperkt tot die drie meter.

Ik snap nu dat je niet begrijpt waarom hij plotklaps afsloeg.
Als de accu leeg is, of kapot, dan heb je tijdens het omschakelen wel ineens een hele andere situatie waarin misschien dingen uitgeschakeld worden of relais afvallen.

Maar dat weet Rob veel beter denk ik.
het is bijschakelen. het enige is dat de spanning zo laag wordt dat de generator geen veldstroom meer zou hebben, maar die hadtie al doordat die die zelf opwekt
 
Apart is ook dat het daadwerkelijke starten niet het euvel is. als ik het contact omdraaide brandde er 2 rode lampjes die anders ook branden, maar die van het voorgloeien niet, de sleutel verder omdraaien wat normaal gesproken de startmotor doet ronddraaien deed dan niks en je hoorde ook niks. ik weet niet wat dat voorgloeien trekt, maar zoals de oude accu zich gedraagt zou je verwachten dat hij dat wel kan.

Stomme is ook dat na de wissel het gloeilampje nog steeds niet brandde, maar dat bleek dus te liggen aan (1 van de )2 draadjes die ik losgelaten had en daarna weer terug op de pluspool heb bevestigd zoals het voorheen zat.
ik meen dat 1 vd 2 draadjes ook van dat lekkere stugge 220volt draad was, in dit geval geel met groen, dus dacht ik dat dat ook wel 1 of ander overbodig aansluiting was voor wat dan ook.

Ik kom misschien wat onverschillig over, maar de camperbus was waarschijnlijk van mensen die niks met electra hadden (net als ik) maar ook niet dat bepaalde dingen op een minimum gedaan moeten worden.
achterin zat bijvoorbeeld een pompje aangesloten met loshangende draden en de schakelaar was waarschijnlijk een keer tussen de deur gekomen, echt een knop was het niet meer. of dat de restanten waren van een poging tot een buitendouche te maken weet ik niet.
de start accu heeft nu dus al 5 aparte draden met aparte ringkabelschoenen, de huishoudaccu was helemaal een mierenest van troep.
Het zegt nog het meest dat ik 220 kabels tegenkwam waarmee de draad in elkaar gedraad was en met isolatie tape omwikkeld.
Zelfs ik weet dat dat onder dat minimum zit waarop iets gedaan/bevestigd moet zitten.
 
Laatst bewerkt:
Apart is ook dat het daadwerkelijke starten niet het euvel is. als ik het contact omdraaide brandde er 2 rode lampjes die anders ook branden, maar die van het voorgloeien niet, de sleutel verder omdraaien wat normaal gesproken de startmotor doet ronddraaien deed dan niks en je hoorde ook niks.
Dan gebeurt er ook niks...
 
Kun je geen zuurweger lenen om de accu te testen, ik vermoed dat dat een beter beeld van de conditie geeft als dat display.
Verder, ik heb een boot en het is gebruikelijk de accus te scheiden, dan kom je nooit zonder startprik te staan.
gescheiden houden kan op 2 manieren, met een scheidingsrelais of met een diodeblok.
Een van de twee heeft wat meer spanningsverlies, welke weet ik niet precies meer.
 
Ik kon er om lachen dus ik heb ondanks alles, vandaag een prima dag gehad.

Gezien de situatie van de gescheiden accu’s wat mij het beste lijkt om te doen is een voldoende dikke kabel plaatsen en een circuit die het starten ook nogges aankan.
blijkbaar lukt het starten zonder dat er dingen kapot gaan. Of dit verstandig is hangt af hoe e.e.a is aangesloten.
de accu is vervangen dus de ( op het moment niet aanwezige) huishoudaccu hoeft niet meer te helpen.
 
Kun je geen zuurweger lenen om de accu te testen, ik vermoed dat dat een beter beeld van de conditie geeft als dat display.
Verder, ik heb een boot en het is gebruikelijk de accus te scheiden, dan kom je nooit zonder startprik te staan.
gescheiden houden kan op 2 manieren, met een scheidingsrelais of met een diodeblok.
Een van de twee heeft wat meer spanningsverlies, welke weet ik niet precies meer.

ik had al aangegeven dat ik beter een spanningsgevoelig relais van 42 euro had kunnen kopen, maar nu zit er dus 1 die hetzelfde doet als een startrelais . ik heb even naar die zuurweger gekeken, maar ik sluit de accu wel aan op een grote verbruiker en kijk hoe snel die inkakt.
als hij erg goed functioneerd word dat wel tijdelijk mijn HH accu, maar ik vermoed van niet.

Ik had een HH accu gekozen die hetzelfde type is als de startaccu, achteraf gezien stom geluk anders had ik nu sowieso een nieuwe accu kunnen bestellen. Maar de reden was dat ik weg wou en een lithium accu van AliE te lang onderweg zou zijn. een 100Ah lithium kost in NL al gauw richting de 1000 euro dus was deze tijdelijke oplossing wel prima.
 
Terug
Bovenaan Onderaan