Elektrisch probleem met accu meten en de praktijk.

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
17.719
9.033
Op reis
Facebook
Ik hoop dat ik een mooie pakkende titel heb bedacht om zo uw aandacht te vragen voor het volgende.
Al een tijdje heb ik een accutester, deze werden steeds goedkoper en het is natuurlijk ook leuk/duidelijk voor de klant als je aan de hand van een apparaat
kan laten zien dat een accu stiekem toch stuk is al zegt de druppellader van niet.

Ik zal eerst even een foto van het display laten zien zodat het eerder duidelijk is waar ik het daarna over heb.

accutester.jpg


Nu ik een accu voor mijn buscamper heb, hetzelfde model als de startaccu kan ik zien dat bij het indrukken van de knop om de accu te belasting (knop zit net onder de display) de wijzer op 11 volt blijft staan, bij motoraccu's wijst hij minder aan, waarbij ik het groene vak aanhoud, het 'trappetje' tussen geel en groen is dus de overgang van een goede naar een matige accu en hetgeen wat gemeten word bij de belasting word weergegeven als een voltage wat hij vast kan houden en (dus) hoeveel CCA de accu in kwestie kan leveren.

Maar bovenstaande maak ik ervan ;)
het probleem waardoor ik de accu ben gaan vervangen kwam omdat de bus uitviel nadat ik gestart had, maar omdat ik net een koppeling tussen de startaccu en de huishoudaccu heb gemaakt , omdat dat recent was gebeurt , drukte ik de schakelaar in om ze weer te koppelen en daarna kon ik weer starten, wat zich het beste liet zien door het wel of niet branden van het voorgloei lampje.

Wat een lulverhaal over een buscamper.. ja , maar eigenlijk komt het technisch overeen met het aansluiten van startkabels ( op je motorfiets) dus ik ga toch even door ;)

Met de accumeter heb ik de startaccu gemeten en die leek prima, nu eenmaal gedemonteerd en opnieuw gemeten ook.
als ik de startaccu meette aan het einde van de dikke draad die men heeft aangelegd om zo te kunnen koppelen aan de huishoudaccu , dan was het voltage al gelijk een stuk lager en bij de knop indrukken om een last te simuleren kakte hij helemaal in, de getallen weet ik niet meer, maar kwam echt overeen met een defecte accu.

Die lange draad kan natuurlijk voor een spanningsval zorgen, wat ik begrepen heb. het relais wat er tussen zit kan 80 ampere aan, maar misschien is er elders iets, kweetniet :) .
Na het wisselen van de accu brandde het voorgloeilampje nog steeds niet , maar na het terug aan sluiten van 2 draadjes die er erg hobbyistisch uitzagen en ik losgelaten had om een eventuele lekstroom te vermijden , deed alles het weer prima . sleutelblundertopic waardig maar toch hier gezet omdat ik wel benieuwd ben wat ik nu (weer) fout doe.

De oorspronkelijke startaccu is vervangen en nu brand het voorgloeilampje weer. Net zelfs nog even naar buiten gelopen om een mooie Euro 0 wolk door de straat te jagen, starten doen hij ook weer super.
Ik weet zelfs nog dat het lampje wat aangaat als je de deuren open hebt erg zwak brandde toen ik gisteren alleen de startaccu had aangesloten. Hoe kan zo een accu dan toch 12.7 volt aangeven en bij het belasten nauwelijks inzakken ? als ik op internet zoek naar het model Tool it 50113 zou deze tot 100 A moeten kunnen. omdat het om een 100 A accu gaat lijkt de test dan wat positiever uit te vallen dan wat de accu werkelijk nog kan ?

Ik hoor graag wat ik over het hoofd zie en/of niet snap.
 
Hoe word/werd de voormalige HH accu geladen?

Door die eerder genoemde muurschakelaar met bruine draad, zo kon men de accu aan elkaar schakelen om beide op te laden tijdens het rijden.
Ook zit er een simpele acculader onder het bed , waar alle electra samenkomt en de hh accu staat, die is 4 A.
zodra je 220v via de blauwe campingstekker :P aansluit kan je binnen een simpele stekkerdoos op die ene aansluiting doen waar een aardlekschakelaar opzit, beetje een raar ding :

l_prcd-aardlekschakelaar-feramo-2_[1].gif
 
Nogmaals, je kan semi-tractie accu's voor niks krijgen, getest en goed bevonden
Ik vind het een erg aardig aanbod, maar ik weet niet goed wat ik nodig heb , zou ze dus ook net zo goed kunnen proberen ;)

Heb je daar specificaties van ?

Dacht overigens dat je mij zo een nare vent vond, of ben je dat vergeten ;)
 
Dacht overigens dat je mij zo een nare vent vond, of ben je dat vergeten ;)
Ik ben een eikel, wat dat angaat. Ik hoorde me laatst tegen de pakketbezorger zeggen, nadat ik hem terug had geroepen: "Hier gozer, een joet voor nieuwejaar. Je doet het hartstikke goed en de reclameboys bellen er voor aan. Als ik je in de moslimoorlog tegen zou komen krijg je een 308 tussen je ogen."

Er is bij mij altijd, maar dan ook altijd ruimte om meningen bij te stellen, omdat het maar meningen zijn... Ik heb overigens nooit gezegd dat ik je een nare vent vond toch, misschien dacht ik wel wat over je reacties. En als we vast moeten houden aan rancunes zou ik ook niet zoveel Duitse vrienden hebben. En daarbij, we zitten hier om mekaar bij te staan. Das voor mij het allerbelangrijkste...
 
Door die eerder genoemde muurschakelaar met bruine draad, zo kon men de accu aan elkaar schakelen om beide op te laden tijdens het rijden.
Ook zit er een simpele acculader onder het bed , waar alle electra samenkomt en de hh accu staat, die is 4 A.
zodra je 220v via de blauwe campingstekker :P aansluit kan je binnen een simpele stekkerdoos op die ene aansluiting doen waar een aardlekschakelaar opzit, beetje een raar ding :

Bekijk bijlage 1584868
Dus als de hh accu goed leeg was en ze gingen rijden dan klikken ze de schakelaar om en trok de lege accu zoveel ampere dat hij maar aankon.
Ik weet niet welke accu dat niet leuk gaat vinden maar het is niet voor niks dat een normale lader niet meer dan 6A laad.
 
Ik ben een eikel, wat dat angaat. Ik hoorde me laatst tegen de pakketbezorger zeggen, nadat ik hem terug had geroepen: "Hier gozer, een joet voor nieuwejaar. Je doet het hartstikke goed en de reclameboys bellen er voor aan. Als ik je in de moslimoorlog tegen zou komen krijg je een 308 tussen je ogen."

Er is bij mij altijd, maar dan ook altijd ruimte om meningen bij te stellen, omdat het maar meningen zijn... Ik heb overigens nooit gezegd dat ik je een nare vent vond toch, misschien dacht ik wel wat over je reacties. En als we vast moeten houden aan rancunes zou ik ook niet zoveel Duitse vrienden hebben. En daarbij, we zitten hier om mekaar bij te staan. Das voor mij het allerbelangrijkste...

Bedankt voor je aardige woorden, om je geheugen op te frissen, ik had een reactie van jouw aangemerkt als een verzameling woorden wat nergens op slaat. Dat was echter in het grappige meuk topic en in een extra dapper bui had ik er Geen smiley bijgezet.
Het was echt zo een heel technisch iets, precies zoiets als willems eerste reactie met die qqm , ik denk dan al snel, waarom zou je een draad die rond is indelen op wat zn oppervlakte is , is het een groot complot tegen de schuifmaat ?

Het was meer een links grap dus ten koste van mijzelf want ik snapte dr echt 0,0 van .
Net als bovenstaande reactie van jou waar ik op uit zou kunnen maken dat jij met Peugeots naar iemand zijn gezicht gooit , jouw reacties kennende zal het (308) een formaat kogel zijn, maar snap je ;)

Maar als je weet hoeveel Ah die accu's zijn,2 stuks ?, kan ik kijken of het wat is.
Misschien kan ik dan een keer hier iemand helpen die te ver van jouw vandaan zit, zolang het maar geen electra probleem is ;)
 
Ik weet niet welke accu dat niet leuk gaat vinden maar het is niet voor niks dat een normale lader niet meer dan 6A laad.
Een snellader begint met 20, dikkere met 50 als je wil, 150


je gewone accutje, en dat heb ik al eerder in dit topic gezegd, kan je hoe leeg ook gewoon aan een volle accu zetten, ze zijn binnen enkele minuten in balans. Daarbij kan je een stampvolle en een diepleeggetrokken accu ook gewoon aan je boordspanning hangen... 14, 4 v blijft 14,4 v, kan een halfje dalen door wat overgangsweerstand, maar het is er allemmaal voor gemaakt. Als je installatie maar goed immekaar zit.
 
Een snellader begint met 20, dikkere met 50 als je wil, 150


je gewone accutje, en dat heb ik al eerder in dit topic gezegd, kan je hoe leeg ook gewoon aan een volle accu zetten, ze zijn binnen enkele minuten in balans. Daarbij kan je een stampvolle en een diepleeggetrokken accu ook gewoon aan je boordspanning hangen... 14, 4 v blijft 14,4 v, kan een halfje dalen door wat overgangsweerstand, maar het is er allemmaal voor gemaakt. Als je installatie maar goed immekaar zit.
👍🏻
 
Bedankt voor je aardige woorden, om je geheugen op te frissen, ik had een reactie van jouw aangemerkt als een verzameling woorden wat nergens op slaat. Dat was echter in het grappige meuk topic en in een extra dapper bui had ik er Geen smiley bijgezet.
Het was echt zo een heel technisch iets, precies zoiets als willems eerste reactie met die qqm , ik denk dan al snel, waarom zou je een draad die rond is indelen op wat zn oppervlakte is , is het een groot complot tegen de schuifmaat ?

Het was meer een links grap dus ten koste van mijzelf want ik snapte dr echt 0,0 van .
Net als bovenstaande reactie van jou waar ik op uit zou kunnen maken dat jij met Peugeots naar iemand zijn gezicht gooit , jouw reacties kennende zal het (308) een formaat kogel zijn, maar snap je ;)

Maar als je weet hoeveel Ah die accu's zijn,2 stuks ?, kan ik kijken of het wat is.
Misschien kan ik dan een keer hier iemand helpen die te ver van jouw vandaan zit, zolang het maar geen electra probleem is ;)
Wat een plotwending zo ineens.
ghehehe.
 
Dus als de hh accu goed leeg was en ze gingen rijden dan klikken ze de schakelaar om en trok de lege accu zoveel ampere dat hij maar aankon.
Ik weet niet welke accu dat niet leuk gaat vinden maar het is niet voor niks dat een normale lader niet meer dan 6A laad.
ik meen dat op de meeste motorfiets accu's 5-10 A staat, wat ze dus aankunnen. de prijs van de lader gaat wel omhoog als die meer A kan leveren.

Net gespiekt op een motobatt een LP ( landport) en een nitro en alleen op de LP stond dat snelladen met 5 A kon, 1 uur .

Maar deze heeft als ondergrens 9Ah terwijl hij wel met 8 A kan snelladen, dat lijkt me niet optimaal HBM Acculader 6 en 12 Volt 12A
 
Wat een plotwending zo ineens.
ghehehe.

Tja ik lees wel vaker dat Rob aardige dingen in het echte leven doet en mensen helpt en noem maar op , en even later zet hij weer iets hier op MF dat ik haast niet kan geloven dat dat dezelfde persoon in, maar dat kom dan waarschijnlijk hoe ik in elkaar steek en functioneer.

Absoluut niet beter, maar echt een voorbeeld van 'anders' , ik snap dat voorbeeld van dat joetje en die 308 dan ook niet helemaal.

Maar ik heb in het verleden wel eens een plaatje van hilter geplaats met 'how much did the holla cost' , waar hij stond afgebeeld als een soort rapper , ik vond dat kei grappig en een leuk gevonden woordgrap. Tijden later zit ik met hand en tand te verdedigen waarom men de rapportage knop niet moet vernoemen naar die groep die fout was in de oorlog. Daar las jij ook in mee. Snap best dat als iemand dat onthouden had van mij, men zou kunnen denken dat ik schijnheilig ben.

Voor mij was het vanavond vooral zaak om zo veel mogelijk te typen zodat ik niet met de ouwe rot accu naar de camper moest zeulen om 22:00 saafus om vervolgens te wachten hoe snel de kachel hem leegtrekt :P
 
Ik heb dit in mijn website staan

Bekijk bijlage 1584877

Dat staat er niet voor niets, er staat dus niet

"Boerenkool met worst,

Spaghetti bolognese

Tiramisu"
in Italië begint men nog wel eens met een bordje spaghetti, dus als je die omruilt met de boerenkool heb je 3 gangen.
rare combi, maar goed.

ik neem aan dat dit niet staat op je rd350 link ?

Je hebt wel hele mooie schema's voor electra zag ik wel , zo kan ik het ook wel (leuker) leren :

https://www.motor-forum.nl/media/crossovercable-jpg.560717/full
 
Nee, ik heb wel drie sites, ben gestopt met inrichten omdat ik nagenoeg niets meer voor mezelf doe. Twee ervan zijn rd350lc.nl en tzr50.nl, ,maar ik doe er niks mee
 
Die levert wat je vraagt. maar je bedoelt waarschijnlijk de maximum stroom?
Zo hoort t te zijn, daarom de vraag of hij dat ook kan/ laten meten. Als de dynamo te weinig laadt kan hij t niet bijsloffen, zomers zal t minder een rol spelen maar in deze weersomstandigheden heb je meer verbruikers aan.
Kun je snel laten uitsluiten, een beetje garagist meet dat zo op.
 
Zo hoort t te zijn, daarom de vraag of hij dat ook kan/ laten meten. Als de dynamo te weinig laadt kan hij t niet bijsloffen, zomers zal t minder een rol spelen maar in deze weersomstandigheden heb je meer verbruikers aan.
Kun je snel laten uitsluiten, een beetje garagist meet dat zo op.
Ik dacht dat de verwarming gewoon de warmte van het motorblok gebruikt, verder zit er niks in.
Ja een ventilator / aanjager ? want die maakt af en toe raar lawaai. een auto radio zit er niet in.
ik denk niet dat de niet aanwezige airco een verassing is ?
Ik heb wel (sinds een paar dagen) een ampère tang dus als ik die om de kabel doe die vanaf de dynamo komt is dat de beste manier ? , bij motoren meet ik de wisselspanning vanaf de 3 draden , maar niet daadwerkelijk hoeveel Ampère er opgewekt word.
 
Als je de boordspanning met lopende motor op die 14,4 om en nabij hebt is er niks aan de hand... Een spanningsmeting is ook een stroommeting, wat dat betreft. Amperetang moet wel een hele dure zijn wil die gelijkstroom meten, is dus niet nodig. @Vol D'or bedoelt dus niet dat je meer verbruikt in de winter maar dat alles het moeilijker heeft. Accu geeft slechter zijn lading af, langer gloeien, moeilijker starten... Heeft de ANWB het druk mee, hoor
 
Terug
Bovenaan Onderaan