Elektrisch probleem? Motor viel stil en start niet meer.

IsaacR

Die hard MF'er
12 apr 2016
540
4
Ik kwam vorige week thuis van een ritje en stond ik met mijn gs500f uit 2005 te wachten op de garagepoort die openging. Na 20 seconden stationair te draaien viel mijn motor stil. Wanneer ik op de startknop duwde gebeurde er niets. Licht en dashboard verlichting bleef werken, maar ik hoorde nog niet eens de startmotor.

Ik heb ook laatst mijn dashboard lampjes vervangen en heb ik de draden opnieuw ingetapet. Het omhulsel van die draden was grotendeels weggesleten omdat er frictie is met mijn frame. Sindsdien zie ik af en toe dat mijn toerenteller even naar de 0 wipt en weer terug naar normaal toerental.

De afgelopen maanden is ie 4 keer stilgevallen tijdens een rit. Bij een stoplicht (stilstand), op mijn oprit (stilstand) en tijdens het remmen voor een overstekende voetganger (traag rijdend) , maar dan startte hij altijd weer direct.

Vanmorgen startte ik 'm een paar keer. 1 keer maakte hij een klik geluid (startrelais?), alle verlichting bleef aan maar hij startte niet. 2de keer startte hij wel. 3de keer startte hij weer niet, maar deze keer viel alles uit incl. de dashboard verlichting.

De accu is goed. Benzine is er genoeg en de kraan staat niet dicht.

Wat denken jullie dat het is? Ik heb gekeken naar de kabels, maar ik word er niet wijzer van.
Bedrading richting de startmotor of bedrading naar de killswitch of iets anders?

Wat zouden jullie doen? Nieuwe / gebruikte kabelboom kopen of laten vervangen? Iemand die hier een goed adres kent?

Ik ben zo blij dat mijn motor die dag het niet meer deed. Ik was haast de volgende dag ermee naar Oostenrijk gereden :X
 
Ik neem aan dat je de accu spanning bedoelt? Die heb ik eerder al doorgemeten en die veranderde niet bij 5k toeren. De ACV meting was voor de stekker die uit de dynamo komt.
Oke, dan de weerstandwaarden meten tussen de draden onderling van de dynamo met de stekker los.

Moeten allemaal gelijk zijn en laag (een paar ohm) en tussen elke draad en het frame. Deze waarde moet oneindig hoog zijn.
 
De spanning moet gemeten worden met de verlichting ingeschakeld, want als er 1 van de drie wikkelingen van de alternator onderbroken is, dan zal de spanning nog hoog genoeg zijn als er geen verlichting aanstaat, maar als die dan ingeschakeld is, zakt de spanning.
Ik heb al eerder op dit forum genoemd dat ik een testkasje gebruik voor het meten aan een onbelaste dynamo, de spanning kan onbelast erg hoog oplopen hoewel ik 90V wel wat veel vindt... belast met 5 Ohm worden de dynamo spoelen flink belast en kun je meteen zien hoe de dynamo werkt onder zware condities, dat zegt meer dan aan de onbelaste spelen meten. Ook ohms meten zegt niet zo veel omdat bij een onderbroken spoel er door de ander twee gemeten wordt en de afwijking niet echt opvalt.
zal ik ff aanpassen
De mensen die zo'n kastje kunnen maken en gebruiken hebben geen how to topic nodig. Ik moet het zo simpel mogenlijk houden, zodat 95% geholpen is. De 5% met echt leuke storingen kunnen we dan nog op het forum over brainstormen :9
Vertel me gewoon waar ik het mis heb i.p.v. ....???....???

Dunkuwel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan