Elektrisch probleem

T1moff

Die hard MF'er
25 nov 2006
275
5
Ijsselstein
* Voor het gemak even gekopieerd uit het Africa Twin topic*




Mensen ik heb hulp nodig!

Ik weet het niet meer... Mijn RD07a heeft een elektrisch probleem maar ik kom er niet achter wat het is.

Ongeveer twee maanden terug merkte ik dat mijn AT minder makkelijk startte dan voorheen. Tot op hij op een slechte ochtend helemaal niet meer rond kwam. Ik dacht in eerste instantie aan een kapotte accu, dit gaf mijn druppellader ook aan. Dus, nieuwe accu gekocht en dacht dat alles weer in orde was.

Klein weekje mee gereden (ik rij overigens elke dag +- 30km) toen ook die tot mijn verbazing leeg kwam te staan. Laadspanning gecheckt en die bleek een stuk te hoog (rond de 17V uit mn hoofd). Toen de spanningsregelaar vervangen, accu opgeladen en laadspanning gecheckt, netjes tussen de 14 en 15 volt.

Ik hoopte van al het gezeur af te zijn, maar nu een dikke week later is mn accu weer leeg (starten begon ook weer moeilijker te worden).

Wat kan dit zijn? Heb ik mijn nieuwe accu opgeblazen in de eerste week dat ik met mijn oude SR heb gereden? De accu is de duurste Yuasa die voor de AT geschikt was, kunnen die dingen zo weinig hebben?

Wie kan mij helpen?

Zal morgenochtend als mn accu weer is bijgeladen de laadspanning nog eens checken...

Bedankt!






-------------------










Nope ik snap het niet...

Na een nachtje te hebben laten staan heb ik sochtends nog eens wat gemeten. Spanning over de accu zonder draaiende motor; 14,4V. Laadspanning zonder lichten aan op 4000rpm; 16,5V. Laadspanning met lichten aan op 4000rpm; 15,5V.

Te hoog dus lijkt mij? Spanningsregelaar is splinternieuw... Wie weet wat ik hiermee aan moet?

Nog een vraagje voor mijn goede verstand; als de accuspanning laag is (bijv omdat deze leeg of kapot is), ziet de spanningsregelaar dit dan en zorgt dan voor een hogere laadspanning? Of moet deze alsnog tussen de 14 a 15 volt hangen?

Hoop dat jullie me kunnen helpen!

Ps, het hele traject nameten, heb geen idee waar ik moet beginnen. Misschien dat ik dat maar aan fe expert moet overlaten dan..
 
kan goed zijn dat je accu alweer overleden is. vloeistofniveau nog ok ?

met draaiende motor moet je altijd de maximale laadspanning meten (heel soms kan die wat lager zijn als je batterij echt helemaal leeg was en je gestart hebt met startkabels, maar zou ook dan al vrij snel moeten oplopen tot max.
normaal gezien is maximale laadspanning 14.5V, hoewel sommige fabrikanten waardes opgeven tot 15.5V.
de regelaar doet 2 dingen : de wisselspanning omzetten in gelijkspanning, en alle stroom die niet gebruikt wordt (lichten/ontsteking/laden batterij/...) afvoeren in de vorm van warmte. de regelaar zorgt dus niet voor een hogere spanning, hij zet alleen minder om in warmte omdat de vraag naar elektriciteit gewoon groter is.
 
kan goed zijn dat je accu alweer overleden is. vloeistofniveau nog ok ?

met draaiende motor moet je altijd de maximale laadspanning meten (heel soms kan die wat lager zijn als je batterij echt helemaal leeg was en je gestart hebt met startkabels, maar zou ook dan al vrij snel moeten oplopen tot max.
normaal gezien is maximale laadspanning 14.5V, hoewel sommige fabrikanten waardes opgeven tot 15.5V.
de regelaar doet 2 dingen : de wisselspanning omzetten in gelijkspanning, en alle stroom die niet gebruikt wordt (lichten/ontsteking/laden batterij/...) afvoeren in de vorm van warmte. de regelaar zorgt dus niet voor een hogere spanning, hij zet alleen minder om in warmte omdat de vraag naar elektriciteit gewoon groter is.

Bedankt voor je berichtje! Ik heb tot nu toe redelijk "dom" nieuwe onderdelen gekocht in de hoop dat het daarmee verholpen zou zijn. Mijn elektra kennis is nogal beperkt namelijk...

Misschien dat ik inderdaad nog een nieuwe accu moet proberen, deze is zo goed als zeker overleden. Ontlaad nu erg snel en laad te snel weer op met de druppellader.

Dat was ook de reden dat ik vroeg over de laadspanning bij een lege accu. Was al van plan om een nieuwe accu te kopen. Maar ik vind het dan raar dat de SR een te hoge laadspanning afgeeft, aangezien dit volgens jou eerder wat lager zou zijn. Kans is dus dat ik weer een accu naar de eeuwige jachtvelden stuur...

Was overigens een onderhoudsvrije accu, kan het vloeistofniveau dus niet checken helaas.
 
Met wat voor meter meet je de spanning? Veel goedkope gamma/action/aldi/lidl etc. meters hebben de vervelende eigenschap om flink te gaan afwijken als de batterij leeg is. Volgens de batterij indicator is er dan echter nog niets aan de hand.
 
Laatst bewerkt:
Met wat voor meter meet je de spanning? Veel goedkope gamma/action/aldi/lidl etc. meters hebben de vervelende eigenschap om flink te gaan afwijken als de batterij leeg is. Volgens de batterij indicator is er dan echter nog niets aan de hand.

Tis niet de aller goedkoopste meter. Heb het tevens met twee verschillende gemeten, beide geven hetzelfde aan..
 
full

Gejat uit een ander forum.

Je hebt hem ook in Grafiekvorm.
 
denk dat je meter niet goed is, 14,4 v op een onbelaste accu met een niet lopende motor kan niet, moet 12,6 zijn ongeveer


Ik heb het gevoel dat de accu tijdens het rijden zwaar word overladen aangezien de laadspanning te hoog is (15,5V-16,5V). Zodra ik de motor na een rit uitzet loopt de accuspanning langzaam terug van rond de 15V tot (ik denk dus) 14,4V na een nachtje rust...

Kan me niet voorstellen dat mijn meter er zover naast zit. Mede omdat ik weet dat er een elektrisch probleem is (heb al een paar keer stil gestaan vanwege een lege accu).


Bedankt voor jullie hulp tot zover!
 
Als je accu na een nachtje staan nog steeds 14,4Volt aangeeft, deugt je meter niet.
die tabel met percentages en spanning klopt wel.
12,8V voor een volle accu is meer een realistische waarde.

Als ik je verhaal lees en je geeft ook aan dat je accu snel opgeladen is, dan vrees ik dat je accu toch is overleden.

Heb je misschien ergens een auto of andere motor staan, waarvan je de accuspanning in rust kunt controleren.
Als die ook 14,5 of hoger aangeven, ga dan maar een andere Voltmeter kopen en je verhaal opnieuw doen.

(Meten is weten, maar dan wel met een goede meter)
 
Ik neem aan dat je weet dat Chef lege dozen de batterij IN de multimeter bedoelt?


Zo had ik hem inderdaad niet gelezen. Ding is redelijk nieuw, maar ik merk aan jullie reacties dat het hierop vaker misgaat.

Ik ga een nieuwe accu bestellen en alles nog maar eens een keer nameten me een multimeter waarvan ik zeker weet dat hij correct is.

Laat mijn bevindingen hier weten zodra ik zover ben..
 
Zo had ik hem inderdaad niet gelezen. Ding is redelijk nieuw, maar ik merk aan jullie reacties dat het hierop vaker misgaat.

Ik ga een nieuwe accu bestellen en alles nog maar eens een keer nameten me een multimeter waarvan ik zeker weet dat hij correct is.
Er wordt wel vaker beweert dat multimeters van € 5,- en iets hoger een belabberde kwaliteit hebben Dat zal misschien komen doordat met teveel kijkt naar de nauwkeurigheid van het tweede cijfer achter de komma, maar met een verse batterij zijn de goed te gebruiken voor metingen aan motoren.

De kwaliteit van een multimeter wordt hoofdzakelijk bepaald door de tolerantie van de gebruikte onderdelen waarbij fouten deels gecompenseerd wordt door de gebruikte schakeling.
 
denk dat je meter niet goed is, 14,4 v op een onbelaste accu met een niet lopende motor kan niet, moet 12,6 zijn ongeveer


soms is lezen moeilijk, maar iets accepteren nog moeilijker, trek de afwijking van je uitlezing er af, en je hebt zowel lopend als onbelast goede waardes

vraag even aan een buurman of wie dan ook of je de meter even op zijn/haar accu mag parkeren, dan weet je meteen of je meter afwijkkt of je accu defect is
 
Laatst bewerkt:
Zo, om even af te sluiten;

Jullie hadden helemaal gelijk over de multimeter, die gaf geen goede waardes aan.

Nu met een verse accu is alles in orde. Laadspanning gemeten met een goede multimeter zijn tussen de 13,5 en 14,5V.

Bedankt allemaal voor de hulp!
 
Er wordt wel vaker beweert dat multimeters van € 5,- en iets hoger een belabberde kwaliteit hebben Dat zal misschien komen doordat met teveel kijkt naar de nauwkeurigheid van het tweede cijfer achter de komma, maar met een verse batterij zijn de goed te gebruiken voor metingen aan motoren.

De kwaliteit van een multimeter wordt hoofdzakelijk bepaald door de tolerantie van de gebruikte onderdelen waarbij fouten deels gecompenseerd wordt door de gebruikte schakeling.

Ik had het topic al even niet meer gevolgd, goedkope multimeters hoeven zeker niet slecht te zijn, sterker nog, vaak doen ze wat betreft de meetresultaten niets onder voor duurdere fluke/hp of extek meters. Vaak hebben mensen met zo'n goedkope meter dat ding maar eens in de paar jaar nodig en zijn de batterijen zo goed als leeg met als gevolg onbetrouwbare meetresultaten.

Tweede probleem wat je veel ziet is ondeskundig gebruik, meters met een gecombineerd mA, DCV, ACV en weerstandsbereik worden in het stopcontact gedrukt terwijl ze op standje milliamperes meten staan, de zekering vliegt er dan weliswaar uit maar het achterliggende circuit heeft dan vaak al genoeg op z'n flikker gehad om niet meer betrouwbaar te zijn. Ook het meten van de spanning van je bobine wordt afgeraden om diezelfde reden :)
 
:^

Inderdaad "Meten is Weten" maar je moet wel weten hoe je moet meten. :+

Secundaire spanning van je bobine meten lijkt me toch al erg lastig.

Het is mij ook al eens gebeurd dat de stekkertjes of de schakelaar nog in de Ampère stand stonden en dan moet je dus geen spanning gaan meten :N
Veel multimeters zijn dan gelijk ter zielen of hebben de symptomen die jij beschrijft.
 
Er wordt wel vaker beweert dat multimeters van € 5,- en iets hoger een belabberde kwaliteit hebben Dat zal misschien komen doordat met teveel kijkt naar de nauwkeurigheid van het tweede cijfer achter de komma, maar met een verse batterij zijn de goed te gebruiken voor metingen aan motoren.

De kwaliteit van een multimeter wordt hoofdzakelijk bepaald door de tolerantie van de gebruikte onderdelen waarbij fouten deels gecompenseerd wordt door de gebruikte schakeling.
Ben ik grotendeels met je eens, alleen zijn die €5 dingen niet bestand tegen welke mishandeling/verkeerd gebruik dan ook. Als je weet hoe je met een multimeter om moet gaan is dit geen enkel probleem.
 
Eerst even dit.
een goedkope meter werkt ongeveer hetzelfde als een veel duurdere voor het meten van de gelijkspanning en wijkt dus niet meer af dan een veel duurdere.
Ze zijn wel eerder niet meer zo precies als wanneer de voedingsbatterij wat leeg begint te worden.
Op het stroom bereik is de afwijking soms wat groter doordat de ballast weerstand meestal er zo maar wat tussen gesoldeerd is en er soms nog een beveiliging zekering er tussen hangt.
Ik heb zelf goed kopere en duurdere meters en een duurdere meter waarmee ik deze mee kan na
meten.
De betere meter meet vier cijfers voor de punt en nog eens tot vier cijfers achter de punt (digitaal )
Dan de spanning op de accu gemeten op de goede manier.
Meet de spanning altijd wanneer de accu belast is B.v. met 3 tot 5 amp of 1 tot 3 amp. bij kleine accu ).
De spanning van een vol geladen accu zal ongeveer na het ophouden van de lading zonder belasting ongeveer 15 volt zijn. (wanneer opgeladen met een kleine stroom )
Deze spanning kan langzaam zakken tot een spanning van 13,5 volt zonder belasting na een aantal
dagen .
Daarna gaat het ontladen zeer langzaam en kan wel 5 tot 7 maanden duren voordat een nieuwe oplading nodig is.
Zodat bij een goede accu en geen stroomafname de accu de hele winter kan overleven (niet laten bevriezen ).
Dat klopt alleen voor accu met vloeistof.
Voor accu met geen vloeistof gelden heel andere voorschriften.
Op een gel accu staat altijd de max laadspanning gedurende langere tijd van 13.8 volt max (dus veel lager )
OP een gel accu staat ook altijd de max stroom die toelaatbaar is ( mag niet overschreden worden gedurende langere tijd ).
Een keer overladen en de accu is er nog wel maar de electrietjes zijn dan ergens anders heen.
IK zal even uitleggen hoe dat ongeveer komt.
Bij een vloeistof accu gaat de vloeistof bij overladen gewoon van de plaat weg en vormen gasblazen op de plaat en maken zo de aanraking met de stroom en plaat gewoon kleiner en houdt de stroom gewoon op of wordt zodanig kleiner dat de accu er nog wel een tijd tegen kan tot het water gewoon op is ( dus als het water op is houdt ook het laden gewoon op (tenminste zo was het vroeger )
Bij een gel accu is dat wel anders ze hebben een zeer kleine lekstroom en kunnen zeer lang stroom vasthouden ( soms wel meer dan een jaar )behoeven in de winter dus niet opgeladen worden als er geen stroom gebruikers aan het snoepen zijn.
Deze accu verdraagt geen te grote stroom of een te hoge laadspanning.
Dat komt doordat de gel ( bijna dikke stroop ) bij de overlading ook gaat gassen en komt daardoor los van de platen en roosters en komt niet meer goed terug (nooit meer ).
Hierdoor word de werkende oppervlak van de platen snel kleiner en dus ook de stroom die gegeven kan worden.
Een gel accu dus nooit overladen worden (kortstondig tot 14.,5 volt en temperatuur en stroom ge controleert ).
OM deze reden mag een vloeistof accu ook nooit vervangen worden door een gel accu.
Tenzij ook het laadsysteem vervangen wordt door een hiervoor geschikte stroom en spanning. regelaar.
Er zijn rijders die alleen maar korte ritjes maken en veel starten die toch wel een paar jaar toe kunnen met een gel accu op een oude motor met een kleine dynamo en een regelaar die wat laag afgesteld is.
 
Daar zijn we weer!

Stond ik van de week weer langs de snelweg... Na bovenstaand probleem heb ik twee maanden probleemloos kunnen rondrijden. En nu ineens, uit het niets weer hetzelfde probleem; geen elektra. Man wat baal ik hier toch van, dan denk je een Honda te kopen voor de betrouwbaarheid...

Accu was helemaal leeg toen hij op de snelweg uitviel. De aardige meneer van de ANWB heeft de accu bijgeladen met zijn snellader zodat ik weer naar huis kon rijden. Nog even gekeken wat de spanning was bij lopende motor; zo rond de 11-12V. Hij laadt dus nu helemaal niet meer bij.

Spanningsregelaar of dynamo zal het wel weer zijn. Accu is in iedergeval weer kaduuk zegt mn lader :) Das nummer drie..
 
Terug
Bovenaan Onderaan