T1moff
Die hard MF'er
* Voor het gemak even gekopieerd uit het Africa Twin topic*
Mensen ik heb hulp nodig!
Ik weet het niet meer... Mijn RD07a heeft een elektrisch probleem maar ik kom er niet achter wat het is.
Ongeveer twee maanden terug merkte ik dat mijn AT minder makkelijk startte dan voorheen. Tot op hij op een slechte ochtend helemaal niet meer rond kwam. Ik dacht in eerste instantie aan een kapotte accu, dit gaf mijn druppellader ook aan. Dus, nieuwe accu gekocht en dacht dat alles weer in orde was.
Klein weekje mee gereden (ik rij overigens elke dag +- 30km) toen ook die tot mijn verbazing leeg kwam te staan. Laadspanning gecheckt en die bleek een stuk te hoog (rond de 17V uit mn hoofd). Toen de spanningsregelaar vervangen, accu opgeladen en laadspanning gecheckt, netjes tussen de 14 en 15 volt.
Ik hoopte van al het gezeur af te zijn, maar nu een dikke week later is mn accu weer leeg (starten begon ook weer moeilijker te worden).
Wat kan dit zijn? Heb ik mijn nieuwe accu opgeblazen in de eerste week dat ik met mijn oude SR heb gereden? De accu is de duurste Yuasa die voor de AT geschikt was, kunnen die dingen zo weinig hebben?
Wie kan mij helpen?
Zal morgenochtend als mn accu weer is bijgeladen de laadspanning nog eens checken...
Bedankt!
-------------------
Nope ik snap het niet...
Na een nachtje te hebben laten staan heb ik sochtends nog eens wat gemeten. Spanning over de accu zonder draaiende motor; 14,4V. Laadspanning zonder lichten aan op 4000rpm; 16,5V. Laadspanning met lichten aan op 4000rpm; 15,5V.
Te hoog dus lijkt mij? Spanningsregelaar is splinternieuw... Wie weet wat ik hiermee aan moet?
Nog een vraagje voor mijn goede verstand; als de accuspanning laag is (bijv omdat deze leeg of kapot is), ziet de spanningsregelaar dit dan en zorgt dan voor een hogere laadspanning? Of moet deze alsnog tussen de 14 a 15 volt hangen?
Hoop dat jullie me kunnen helpen!
Ps, het hele traject nameten, heb geen idee waar ik moet beginnen. Misschien dat ik dat maar aan fe expert moet overlaten dan..
Mensen ik heb hulp nodig!
Ik weet het niet meer... Mijn RD07a heeft een elektrisch probleem maar ik kom er niet achter wat het is.
Ongeveer twee maanden terug merkte ik dat mijn AT minder makkelijk startte dan voorheen. Tot op hij op een slechte ochtend helemaal niet meer rond kwam. Ik dacht in eerste instantie aan een kapotte accu, dit gaf mijn druppellader ook aan. Dus, nieuwe accu gekocht en dacht dat alles weer in orde was.
Klein weekje mee gereden (ik rij overigens elke dag +- 30km) toen ook die tot mijn verbazing leeg kwam te staan. Laadspanning gecheckt en die bleek een stuk te hoog (rond de 17V uit mn hoofd). Toen de spanningsregelaar vervangen, accu opgeladen en laadspanning gecheckt, netjes tussen de 14 en 15 volt.
Ik hoopte van al het gezeur af te zijn, maar nu een dikke week later is mn accu weer leeg (starten begon ook weer moeilijker te worden).
Wat kan dit zijn? Heb ik mijn nieuwe accu opgeblazen in de eerste week dat ik met mijn oude SR heb gereden? De accu is de duurste Yuasa die voor de AT geschikt was, kunnen die dingen zo weinig hebben?
Wie kan mij helpen?
Zal morgenochtend als mn accu weer is bijgeladen de laadspanning nog eens checken...
Bedankt!
-------------------
Nope ik snap het niet...
Na een nachtje te hebben laten staan heb ik sochtends nog eens wat gemeten. Spanning over de accu zonder draaiende motor; 14,4V. Laadspanning zonder lichten aan op 4000rpm; 16,5V. Laadspanning met lichten aan op 4000rpm; 15,5V.
Te hoog dus lijkt mij? Spanningsregelaar is splinternieuw... Wie weet wat ik hiermee aan moet?
Nog een vraagje voor mijn goede verstand; als de accuspanning laag is (bijv omdat deze leeg of kapot is), ziet de spanningsregelaar dit dan en zorgt dan voor een hogere laadspanning? Of moet deze alsnog tussen de 14 a 15 volt hangen?
Hoop dat jullie me kunnen helpen!
Ps, het hele traject nameten, heb geen idee waar ik moet beginnen. Misschien dat ik dat maar aan fe expert moet overlaten dan..