Elektrisch probleem

T1moff

Die hard MF'er
25 nov 2006
275
5
Ijsselstein
* Voor het gemak even gekopieerd uit het Africa Twin topic*




Mensen ik heb hulp nodig!

Ik weet het niet meer... Mijn RD07a heeft een elektrisch probleem maar ik kom er niet achter wat het is.

Ongeveer twee maanden terug merkte ik dat mijn AT minder makkelijk startte dan voorheen. Tot op hij op een slechte ochtend helemaal niet meer rond kwam. Ik dacht in eerste instantie aan een kapotte accu, dit gaf mijn druppellader ook aan. Dus, nieuwe accu gekocht en dacht dat alles weer in orde was.

Klein weekje mee gereden (ik rij overigens elke dag +- 30km) toen ook die tot mijn verbazing leeg kwam te staan. Laadspanning gecheckt en die bleek een stuk te hoog (rond de 17V uit mn hoofd). Toen de spanningsregelaar vervangen, accu opgeladen en laadspanning gecheckt, netjes tussen de 14 en 15 volt.

Ik hoopte van al het gezeur af te zijn, maar nu een dikke week later is mn accu weer leeg (starten begon ook weer moeilijker te worden).

Wat kan dit zijn? Heb ik mijn nieuwe accu opgeblazen in de eerste week dat ik met mijn oude SR heb gereden? De accu is de duurste Yuasa die voor de AT geschikt was, kunnen die dingen zo weinig hebben?

Wie kan mij helpen?

Zal morgenochtend als mn accu weer is bijgeladen de laadspanning nog eens checken...

Bedankt!






-------------------










Nope ik snap het niet...

Na een nachtje te hebben laten staan heb ik sochtends nog eens wat gemeten. Spanning over de accu zonder draaiende motor; 14,4V. Laadspanning zonder lichten aan op 4000rpm; 16,5V. Laadspanning met lichten aan op 4000rpm; 15,5V.

Te hoog dus lijkt mij? Spanningsregelaar is splinternieuw... Wie weet wat ik hiermee aan moet?

Nog een vraagje voor mijn goede verstand; als de accuspanning laag is (bijv omdat deze leeg of kapot is), ziet de spanningsregelaar dit dan en zorgt dan voor een hogere laadspanning? Of moet deze alsnog tussen de 14 a 15 volt hangen?

Hoop dat jullie me kunnen helpen!

Ps, het hele traject nameten, heb geen idee waar ik moet beginnen. Misschien dat ik dat maar aan fe expert moet overlaten dan..
 
Kan jouw lader praten dan ?

Als je spanning blijft zakken doordat bv je accu en/of je SR stuk is, dan kom je op een gegeven moment stil te staan, omdat de spanning teveel zakt en je accu gewoon leeg is.
Leeg wil hier zeggen 10 á 11V en dan doet op een gegeven moment je ontsteking het niet meer.

Je moet het toch wel langzaam gemerkt hebben dat het bij het starten steeds wat minder makkelijk ging?

Grote kans dat je accu nog heel is, maar dat die gewoon niet meer opgeladen wordt.

Loop het hele circuit vanaf generator / stator / dynamo en SR nog eens goed na en vervang dan de zaken die defect zijn.

Ik houd het op een defecte gelijkrichter / SR (dat zal wel gecombineerd zijn)

Breng hem anders naar iemand die verstand van zaken heeft, want domweg steeds dingen vervangen, wordt op den duur ook erg duur en vervelend als het steeds weer stuk gaat.
 
Vanmiddag toch weer even bezig geweest, zo moeilijk kan het toch ook weer niet zijn..

De oude accu is helemaal kaduuk. 3V geeft ie nog aan en mn lader weigert hem bij te laden. Misschien dat dit het resultaat is van het snelladen van de ANWB meneer? Enfin; nieuwe accu (nummertje 3).

Laadspanning met 5000toeren is ~13V, te weinig dus. Daarna het voltage tussen de drie gele draden doorgemeten. Bij twee combinaties krijg ik 0V wisselspanning, bij een combinatie krijg ik 10V wisselspanning. Dynamo lijkt dus niets te doen? Ik las ergens dat je dit met losgekoppelde SR stekker moest doen, ik heb mijn draden de laatste keer gesoldeerd, heeft dit inderdaad invloed? Anders knip ik ze door en meet ik ze nogmaals door

Het lijkt alsof ik echt pure pech heb aangezien een maand terug alle waarden prima waren...

Maar alles wijst erop dat het ditmaal de dynamo dus is. Hoe pak ik dit het handigst aan? Eerst maar eens open maken en kijken of ik er wat aan kan zien?

Een nieuwe is weer ~130euro zag ik in de gauwigheid, duur geintje is het aan het worden :(
 
Daar zijn toch wel 2de hands onderdelen van te vinden?
Kijk eens op ebay of zo. (vanaf 50 Euro al te vinden)

Zoek anders eens hierop:

Google

Je bent niet de enige.
Honda kwaaltje...

Die stator van de generator moet toch ook wel opnieuw te wikkelen zijn.
Daar zijn wellicht ook bedrijfjes voor en mogelijk is dat zelfs goedkoper.

Of zelf doen:
stator opnieuw wikkelen
Deze MFer heeft het echt netjes gedaan.
 
Laatst bewerkt:
Toch weer te snel conclusies getrokken. Vandaag op advies van een specialist de drie gele draden van de dynamo doorgeknipt (komt neer op het lostrekken van de stekker normaalgesproken) en opnieuw gemeten; keurige waarden van de dynamo. Alle drie de combinaties geven grofweg 70V rond de 5000RPM. Ook de weerstand van 0,9ohm zit binnen de opgegeven waarden uit het handboek.

Toch krijgt de accu geen laadspanning, die zit rond de 12,5-13V bij 5000RPM.

Lijkt me dus weer de spanningregelaar? Maar die is pas een maand of wat oud! Is dit pure pech of zit er meer achter? Ben nu een beetje terughoudend met het zomaar weer aanschaffen van een spanningsregelaar... Wat kan de oorzaak zijn van het snelle falen?

Ik hoor overigens goede verhalen over de spanningsregelaar van Mosfet?

Bedankt voor jullie inbreng!
 
Toch weer te snel conclusies getrokken. Vandaag op advies van een specialist de drie gele draden van de dynamo doorgeknipt (komt neer op het lostrekken van de stekker normaalgesproken) en opnieuw gemeten; keurige waarden van de dynamo. Alle drie de combinaties geven grofweg 70V rond de 5000RPM. Ook de weerstand van 0,9ohm zit binnen de opgegeven waarden uit het handboek.

Toch krijgt de accu geen laadspanning, die zit rond de 12,5-13V bij 5000RPM.

Lijkt me dus weer de spanningregelaar? Maar die is pas een maand of wat oud! Is dit pure pech of zit er meer achter? Ben nu een beetje terughoudend met het zomaar weer aanschaffen van een spanningsregelaar... Wat kan de oorzaak zijn van het snelle falen?

Ik hoor overigens goede verhalen over de spanningsregelaar van Mosfet?

Bedankt voor jullie inbreng!
Heb je gemeten met een goede geladen accu?
Bij een slechte accu krijg je ook verkeerde waarden.
Mosfet is geen merk maar een soort transistor.
 
Toch weer te snel conclusies getrokken. Vandaag op advies van een specialist de drie gele draden van de dynamo doorgeknipt (komt neer op het lostrekken van de stekker normaalgesproken) en opnieuw gemeten; keurige waarden van de dynamo. Alle drie de combinaties geven grofweg 70V rond de 5000RPM. Ook de weerstand van 0,9ohm zit binnen de opgegeven waarden uit het handboek.

Toch krijgt de accu geen laadspanning, die zit rond de 12,5-13V bij 5000RPM.

Lijkt me dus weer de spanningregelaar? Maar die is pas een maand of wat oud! Is dit pure pech of zit er meer achter? Ben nu een beetje terughoudend met het zomaar weer aanschaffen van een spanningsregelaar... Wat kan de oorzaak zijn van het snelle falen?

Ik hoor overigens goede verhalen over de spanningsregelaar van Mosfet?

Bedankt voor jullie inbreng!

Ik ging ervan uit dat je al met losse draden had gemeten (onbelast dus)
Dan lijkt je stator in orde, of hij levert alleen nog wat spanning en kan niet veel stroom leveren.

ik vrees dat je SR kaduuk is.
 
Het verhaal word nog mooier.

Ik haal de SR net van mn motor af omdat hij toch kaduuk is. Dacht, toch eens even kijken wat voor type SR het nou precies is. Dr staat enkel een nummer op de zijkant van de SR; YHC SH538D-13.

Ik googlen op bovenstaand nummer. De eerste link die ik tegenkom stuurt me naar de volgende site; YHC SH538D-13 Motor motorfiets-spanningsregelaar Rectifier sparen deel - donkergrijs

Dat is exact de spanningsregelaar (op uiterlijke en nummer afgaand) die ik gemonteerd had en die nu dus kapot is. 15,95euro?!? Ik heb er welgeteld 125euro voor neergeteld bij een specialist (ik laat de naam uit netheid voor nu even achter wegen).

Is dit gewoon troep geweest?
 
Kan zijn.
Veel elektronica komt uit China en daar zit ook wel eens goed spul tussen.

Je kunt waarschijnlijk ook een universele spanningsregelaar / gelijkrichter kopen.
Zolang die maar het vermogen aan kan van je dynamo en 12V output levert.

Dus 3 fase input en + en - uit.

Als je voor 360W vermogen gaat zit je waarschijnlijk wel safe.

Yamaha wordt vaak genoemd (R1, R6, Fazer 600)

Fitting RECTIFIER from another bike

ebay 2de hands FZS600 (Fazer)

http://www.ebay.nl/itm/YAMAHA-FZS-600-FAZER-1998-2003-REGULATOR-RECTIFIER-/291156955536
 
Laatst bewerkt:
Jep, dat ga ik doen!

Heb al een Fazer spanningsregelaar op het oog, hoef dan alleen de uitgaande draden opnieuw aan te leggen en een adaptertje te maken hopelijk ben ik dan val al het gezeur af.

Bedankt voor je hulp en ik laat nog even weten wat de uitkomst is :)
 
Even een update;

SR van de fazer zit er ondertussen op. Was een simpele aanpassing, een adapter was niet nodig, de boutgaten kwamen perfect overeen. Enige aanpassing was het solderen van een paar draadjes.

Laadspanning is nu op de kop af 14V bij 4000RPM met licht aan en 14,5V met licht uit.

Nu nog een voltmetertje scoren om het voltage tijdens rijden in de gaten te kunnen houden en ik ben er weer klaar voor. Hopelijk voorgoed nu....

Dank allen!
 
Goed om te horen.

Nu hopelijk een SR en een accu die het wat langer uithoudt.

Is je accu nu nog goed, of heeft het je ook weer een accu gekost?

Goed dat je dynamo niet doorgefikt is, want anders was het een grotere en duurdere klus geworden!
 
Koop effe zo'n voltmetertje van ebay voor een paar knaken. Heb ik ook gedaan, werkt perfect!

100_3317_zpsa19187d8.jpg


Marc
 
Terug
Bovenaan Onderaan