Elektrisch verstelbaar windscherm

Canvas

Rookie
12 jul 2017
24
1
Amsterdam
Ik rij al jaren met een Burgman 650 Exe met groot genoegen. Ik waardeer vooral de 'morphing' eigenschappen, en dan heb ik het natuurlijk over de elektrisch inklapbare spiegels (handig voor tussen de files) en het elektrisch instelbare scherm.
Ik zou geen motor meer zonder willen. Dat komt vooral ook doordat ik graag met een open helm rij, en dan is het gewoon fantastisch dat je het met een lichte duimbeweging, ongeacht je snelheid en het wegtype, de windstroom zo kunt instellen dat je er het minste last van hebt. Ik denk dat ik toch zeker vijf of zes keer per rit daar gebruik van maak.

Nu ben ik niet zo thuis in het totale motorpark, dus ik vraag me af welke motoren die geweldige eigenschap nog meer hebben.
 

Bijlagen

  • Burgman.jpg
    Burgman.jpg
    70,5 KB · Weergaven: 12
'k Heb dat wel 'ns op een Goldwing gezien, maar dat was denk ik een aftermarket dingetje...

Leek me wel 'n beetje overkill. Achter zo'n badkuip is het toch hoe dan ook al compleet windstil ofwa...
 
Of je nou met je duim op een knopje drukt of dat je met duim en wijsvinger even het scherm zelf op en neer schuift, maakt je dat écht uit? Electrisch is natuurlijk 'cooler' maar je rijdt al op een scooter dus ik zou verwachten dat je daar niks om geeft...
 
elektrisch scherm kom je op wel meer grote toermotoren tegen elektrische spiegels zelden tot nooit. nu is de burgman 650 ook de enige die ik tot nu toe gereden heb waar het handig is dat ze kunnen inklappen in de file want die zijn behoorlijk breed op het punt waar de spiegels zitten en die dingen zitten precies op de hoogte waar ook veel autospiegels zitten.
 
Suzuki begon ermee in 1988 op de GSX1100F. Daarna werdt het idee overgenomen op zware toermotoren.
 
k1600, c650gt, r1100rt r1150rt r1200rt, k1200lt, k1100lt, k1200gt(zowel de oude als de nieuwere), k1300gt,
 
Of je nou met je duim op een knopje drukt of dat je met duim en wijsvinger even het scherm zelf op en neer schuift, maakt je dat écht uit? Electrisch is natuurlijk 'cooler' maar je rijdt al op een scooter dus ik zou verwachten dat je daar niks om geeft...
Wat het laatste betreft heb je zeker gelijk; het maakt me geen zak uit of iets cool is of uncool, maar of iets 'werkt'.
Ik heb mijn hele leven al met stuurkuipjes en windschermen gereden (bv BMW K100 of een Honda CX500C met Guzzi California scherm) dus dat is kennelijk iets waar ik groot fan van ben. Maar vaak zit je net tegen de rand aan te kijken; een stand die op de snelweg werkt, werkt in de stad weer niet, en andersom.
Het voordeel van elektrisch tov handmatig is nauwkeurigheid, en dat is echt belangrijk, want het luistert extreem nauw. Ik stel de ruit bij iedere veranderende omstandigheid zo in dat de turbulentie net over mijn helm afbuigt maar ik wel er overheen kan kijken - of erdoorheen als de snelheid te hoog is, maar in ieder geval niet tegen de rand. Als je je arm naar voren haalt om een schermpje af te stellen verstoor je per saldo de luchtstroom; Met de duim en beide handen aan het stuur heb je dat niet en kun je de hoogte tot op de millimeter afstellen.Dit afstellen doe ik zo vaak en moeiteloos dat ik er eigenlijk niet eens meer over nadenk; maar ik moet er niet aan denken om per vijf kilometer aan zo'n schermpje te sjorren.
Dit lijkt voor een buitenstaander misschien geneuzel maar is vooral van belang als je met een open helm rijdt; dan wil je geen turbulentie om je zonnebril.
Kortom elektrisch afstellen is voor mij superbelangrijk, ik kan niet genoeg benadrukken hoe enorm dit bijdraagt aan comfort en rijplezier; eigenlijk denk ik dat Suzuki (en andere fabrikanten) het zelf niet beseffen.
 
elektrisch scherm kom je op wel meer grote toermotoren tegen elektrische spiegels zelden tot nooit. nu is de burgman 650 ook de enige die ik tot nu toe gereden heb waar het handig is dat ze kunnen inklappen in de file want die zijn behoorlijk breed op het punt waar de spiegels zitten en die dingen zitten precies op de hoogte waar ook veel autospiegels zitten.
Tja ook zo iets - superhandig! Bv als je effe vooraan wilt staan als je ziet dat een autoweg aanstonds overgaat in een tweebaansweg.
Als ik met een maat (op zijn 1200 GS) tijdens zomervakanties langs files rij, blijft die malloot kilometers en kilometer achter, omdat ie naar zeggen tussen de auto's blijft 'haken' - terwijl mijn motor in standaardmodus bepaald ook niet de smalste is. Effe de 'buik' inhouden op momenten dat het moet is gewoon verdomd handig.
Los van zijn notoire breedte heeft zo'n GS nog een extra probleempje: we hebben wel eens nagemeten, en het blijkt dat niet de spiegels maar die uitschuifbare koffers het breedste punt vormen. Dat scheelt pakweg 2 cm maar het lijkt me geen handig referentiepunt als je tussen de files door moet. Omgekeerd heb ik zoveel bagageruimte dat ik niet eens koffers nodig heb.
Dus ook nu weer, het is gewoon onvoorstelbaar dat dit soort gadgets niet standaard op vele motoren wordt doorgevoerd.
 
'k Heb dat wel 'ns op een Goldwing gezien, maar dat was denk ik een aftermarket dingetje...

Leek me wel 'n beetje overkill. Achter zo'n badkuip is het toch hoe dan ook al compleet windstil ofwa...
Valt wel mee hoor. Slechts afgelopen zomer, toen het 38 graden was, heb ik 'm er eens afgehaald, voor wat meer koeling. Ook een fluitje van een cent: 6 boutjes, 5 minuten, klaar is kees.
 
Tja ook zo iets - superhandig! Bv als je effe vooraan wilt staan als je ziet dat een autoweg aanstonds overgaat in een tweebaansweg.
Als ik met een maat (op zijn 1200 GS) tijdens zomervakanties langs files rij, blijft die malloot kilometers en kilometer achter, omdat ie naar zeggen tussen de auto's blijft 'haken' - terwijl mijn motor in standaardmodus bepaald ook niet de smalste is. Effe de 'buik' inhouden op momenten dat het moet is gewoon verdomd handig.
Los van zijn notoire breedte heeft zo'n GS nog een extra probleempje: we hebben wel eens nagemeten, en het blijkt dat niet de spiegels maar die uitschuifbare koffers het breedste punt vormen. Dat scheelt pakweg 2 cm maar het lijkt me geen handig referentiepunt als je tussen de files door moet. Omgekeerd heb ik zoveel bagageruimte dat ik niet eens koffers nodig heb.
Dus ook nu weer, het is gewoon onvoorstelbaar dat dit soort gadgets niet standaard op vele motoren wordt doorgevoerd.
heb zelf ook een 1200GS naast mijn burgman 650 en met die 1200 rij ik een stuk makkelijker tussen de file door als met die scooter zelfs met koffers. maar ja mijn koffer oplossing is een stuk smaller als die van BMW. het verschil in snelheid zal dus waarschijnlijk meer afhangen van de bestuurder als van de mogelijkheden die de motor bied. sommige mensen durven door smallere gaatjes als anderen.
 
Wat een grappige combinatie. Daar heb ik nog nooit van gehoord, dat iemand een GS heeft en een Burgman. Wat filerijden betreft denk ik dat je gelijk hebt; ik praat ook maar na wat ie mij op de mouw spelt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan