elektrisch vraagske

19 jul 2006
110
0
Heers
#1
hallo bikers,
deze namiddag wou ik vertrekken met de moto (cbr 600 f2) en zag ik dat m'n lamp niet wou branden op de moto ( racekuip met 2 halogeenlampjes). dus snel even zekering nagezien en idd ze was idd doorgebrand. nu die vervangen door een 20A ,moest normaal een zijn van 10A maar had er geen bij de hand en moest dringend weg. starte motor en lamp brande tot ik op straat kwam, toen brande ze weer niet. :( ik ben toen maar doorgereden. en nu deze avond controleerde ik terug de zekering maar ze was dus niet doorgebrand. Ik heb al eens opgemeten en er zit stroom op 't blokje waar de lamp insteekt normaal . maar weet er iemand hoeveel Volt 't exact zou moeten zijn? :? :? :?

Bijlage: Doc2.doc
 
19 jul 2006
110
0
Heers
#4
dat vind ik zo raar juist, m'n lampje is niet kapot(denk ik) die draadjes zijn niet onderbriken erin. en ze zien er proper uit , niet bruin verbrand ofzo :?
 

YamR

Die hard MF'er
10 feb 2005
595
0
WBD
#5
Op de lamp moet nagenoeg dezelfde spanning staan als op je accu. Dus iets rond de 12V.

Wat ik vermoed is dat de koplamp wat ouder is en dat door het trillen de gloeidraad in de lamp voor een overstroom heeft gezorgd (bijv. doordat enkele winding tegen elkaar sluiting maakte). Dat heeft geleid tot het defect gaan van de zekering. De zwaarde zekering heeft uiteindelijk de lamp kapot laten gaan.

Dus lamp vervangen en 10A zekering weer terug plaatsen.

Edit: verrek meerdere posts tijdens de tijd dat ik m'n verhaal zat te typen. ;)
 

The Benman

MF veteraan
9 sep 2004
1.917
0
41
Saint Jean Le-bric
#10
Dat is wel heel goedkoop zeg.. Zijn ze ook nog goed, of is dat koek naar geld?
Let wel even op welke lamp je moet hebben, er zijn er meer dan de getoonde "H4" lamp.

En als je zekering nog eens kapot gaat
Sluiting in startknop ?
even in dit topic mijn reply lezen. Korte how-to om een kortsluiting-zoeker te maken. O-)
 
19 jul 2006
110
0
Heers
#12
ik heb vandaag nog wat gekeken naar de kabels en heb een relais gevonden die na de zekering komt. hoe kan ik controleren of hij stuk is? want 't kabeltje dat de relais binnengaat heeft stroom. ik heb ook gezien dat als ik m'n contact opzet en m'n groot licht opzet,dat dan m'n blauw (HIGH) lampje niet meer aan gaat :?

weet er iemand een oplossing want ik weet 't niet meer. en als de relais stuk zou zijn moet ik die dan origineel kopen of bestaan die in namaak?
 

YamR

Die hard MF'er
10 feb 2005
595
0
WBD
#14
ik heb vandaag nog wat gekeken naar de kabels en heb een relais gevonden die na de zekering komt. hoe kan ik controleren of hij stuk is? want 't kabeltje dat de relais binnengaat heeft stroom. ik heb ook gezien dat als ik m'n contact opzet en m'n groot licht opzet,dat dan m'n blauw (HIGH) lampje niet meer aan gaat :?

weet er iemand een oplossing want ik weet 't niet meer. en als de relais stuk zou zijn moet ik die dan origineel kopen of bestaan die in namaak?

Je probleem was toch alleen maar dat de koplamp stuk was, of heb ik het nu mis?


Relais zijn te kust en te keur te koop, gewoon in de electronica of automotive handel.

http://www.rickdonkers.nl/relais.htm
 
19 jul 2006
110
0
Heers
#15
GVD hè |( :( :? :X :o
vandaag erachter gekomen dat dat de pinkerdoos was.dacht 't mss gevonden te hebben en nu is 't dat wzeer niet. nu weet ik 't echt niet meer.er zit nogthans stroom op m'n zekering. waarlopen die kabeltjes heen allemaal? ik heb op pc een werkplaatshandboek staan maar ik vind dat dus er nergens op
 
19 jul 2006
110
0
Heers
#18
mijn lamp brand dus niet meer, en op m'n zekering staat er stroom en de lamp is ook niet kapot,dus ik vanaf de zekering wat kabels gevolgd richting lamp en nu had ik dus een doosje gevonden en dat was die pinkerdoos( die zorg dat je pinker aan-uit-aan-uit gaat)ik dacht dat dat iets van die lamp was relai ofzo maar dat was dus niet. maar ik heb vandaag een laatste poging gedaan maar ik weet 't dus echt niet meer. zoveel kabelkes pfff.
ik ga 'm gewoon bij een mekanieker binnendoen
maar je bent wel bedankt voor je hulp :} :?
 

HenkieH

MF veteraan
25 mrt 2003
1.804
0
Ductown
#19
mijn lamp brand dus niet meer, en op m'n zekering staat er stroom en de lamp is ook niet kapot,dus ik vanaf de zekering wat kabels gevolgd richting lamp en nu had ik dus een doosje gevonden en dat was die pinkerdoos( die zorg dat je pinker aan-uit-aan-uit gaat)ik dacht dat dat iets van die lamp was relai ofzo maar dat was dus niet. maar ik heb vandaag een laatste poging gedaan maar ik weet 't dus echt niet meer. zoveel kabelkes pfff.
ik ga 'm gewoon bij een mekanieker binnendoen
maar je bent wel bedankt voor je hulp :} :?
Op de zekering staat geen stroom, maar spanning. Heb je je fittinghouder doorgemeten met een universeelmeter? Als daar gewoon 12V gelijkspanning op staat (tussen + en - en ook tussen + en frame) dan moet het aan het lampje liggen. Als je zomaar een grote zekering pakt dan zullen er ook wel controlelampjes kaduuk zijn. Succes. ;)
 

The Benman

MF veteraan
9 sep 2004
1.917
0
41
Saint Jean Le-bric
#20
Zoek je licht relais op en kijk of er ergens op de stekker spanning staat (contact aan), meet daarna of er spanning op een ander punt in de stekker komt als je je lich aanzet. Daarna zet je je spannings-zoeker/multimeter op de pluspool van je accu en meet je op de andere 2 punten op de stekker. Ditr zijn massa punten, dus moet je ook spanning krijgen (je andere meetconector staat immers op de + )
Als dat allemaal goed is,kan het alleen maar in het relais of in de draden na het relais zitten. Zet nu zelf eens spanning op het stekkerpunt dat naar je lichten gaat. brand je lamp, is relais kapot. Brand de lamp niet, zet dan je meetpen weer op de massa van je accu en de andere meetpen op de lampstekker. Meet je spanning dan is de bedrading goed. Nu kan het alleen maar in je lamp zitten of de draad na de lamp.
Dat is dus de massa. Zet je meet pen weer terug op de plus en de andere op de massakant van de stekker. Meet je spanning is toch stiekem de lamp kapot en kun je jezelf wel schieten, meet je geen spanning dan moet je het laatste stukjedraad volgen naar het massa punt.

Lang verhaal, maar doe het stap voor stap en rustig aan. Weet wat je meet.
Zet ook een acculader op je accu terwijl je aant zoeken bent. Als je ineens 6 Volt meet denk je misschien dat je iets gevonden hebt, maar blijt dat je accu maar 6V meer geeft...
Suc6