Elektrische Enduro/Cross motoren

Erwin P

Crashtest dummy
22 aug 2011
6.840
5.011
Lemelerveld
Eigenlijk is de vraag hier wat er momenteel al op de markt is en wat de ervaringen daar mee zijn.

Mijn vriendin en in gaan onze 520EXC de deur uit doen en daar moeten 1 of 2 handelbaardere motoren voor in de plaats komen met het idee de crossbaan op te gaan.
Nu hebben benzine Enduro/Cross motoren enorme bergen onderhoud nodig aan het blok wat buiten tijd ook flink geld kost. Verder zie ik op tegen een dure (vrijwel) nieuwe crossmotor kopen gezien alle crossbanen (en alles wat leuk is op 2 wielen) onder vuur liggen. Ik heb het gevoel dat crossbanen rap richting elektrisch gaan.

Daarmee kom je in de richting van elektrische motoren.
Ik ken eigenlijk alleen de KTM E-XC. Voor zover ik weet een wat ouder enduro model met een zelfs voor een elektrische motor erg beperkte radius, een km of 100 (straatgebruik) zou erg fijn zijn voor de enduro ritten of een retourtje crossbaan. Hebben mensen ervaring met deze motor?

Verder krijg ik in mijn nieuwsfeed allerlei merken met leuke startups die ''mogelijk al dan niet leverbaar gaan worden in de nabije tot zeer verre toekomst''.
Zijn er al van dit soort motoren op de markt? Ik bedoel hiermee geen veredelde elektische mountainbike zonder trappers, maar een volbloed enduro/cross waar je ook echt de baan mee op kunt.
 
Ik heb zelf geen ervaring met deze motoren; zag wel de KTM voorbij komen in een filmpje van Itchy Boots als ze op Bilstain gaat rijden.

En onlangs postte ik deze link in het draadje 'elektrische motoren'

 
tja, momenteel nog niet toereikend voor wat we er mee willen.
Er zijn wel al een hoop doe het zelfers bezig met het ombouwen van oude ice crossers. de een met een beter resultaat dan de ander.

Ik hoop zo vurig dat de KTM groep eens van zijn reet komt en de kop uit het zand haalt. de techniek is er ondertussen al, nu nog in het juiste pakket.
 
Eigenlijk de enige vol bloed crosser die op de markt is geweest is een Alta geweest. Hiermee kan je goed meekomen met andere rijders en je hebt fatsoenlijke cross vering. Nadat Harley Davidson in 2018 stopte als grootste investeerder zijn ze jammer genoeg failliet gegaan. De E-XC is een te kleine motor met zachte vering en te weinig vermogen.
 
Ik geloof niet dat motorcross over een 2 jaar volledig elektrisch is en als je zoals jij alles zelf doet is het onderhoud niet zo gek duur.
 
Terug
Bovenaan Onderaan