Elektrische scooters op LTO

GL5

MF'er
4 jun 2020
181
44
Een aantal jaren geleden was het net zo druk als het nu weer is.
Dan is het idee van een auto naar een scooter zo'n gek idee nog niet.
Overal tussendoor en makkelijk parkeren.
Al snel stond er een 250 cc Honda Elite bij het huis.
Maar gemak went snel, net zo snel als het verkeer hier weer verder dicht slipte.
Dan sta je ook regelmatig stil met de scooter en zie je de (elektrische) brom
scooters en zelfs fietsen jou rechts voorbij snellen.
'Ik mot ook zo'n kleine gele plaat op m'n scooter', bedacht ik mij.
Al snel kwam het opvolgende idee omdat elektrisch te doen. Bij ons in de
buurt heb je prima 'brom snelwegen'.
Aangezien de Elite 10" wieltjes heeft eerst op zoek naar zulke brommers.
De eerste twee die ik vond bleken toch wel van hele slechte kwaliteit te
zijn en konden uiteindelijk door naar de kliko.
Voordeel is dat het weinig kost, mede omdat bij de meeste de accu's al kapot zijn.
De bouwjaren waar ik naar zocht hadden meestal lood accu's en die horen
eigenlijk niet in zulke scooters.

Maar sinds een tijdje heb je ook LTO (Lithium Titanaat Oxide) batterijen en die lijken
meer op 'lood accu's' dan op bv Li-Ion batterijen.
Ik houd wel van degelijk spul wat lang mee gaat en veiliger is dan gemiddeld.
Het spul is wel veel duurder en de energiedichtheid is lager maar verder alleen
maar lof over die dingen.
Ideaal dus om als vervanger te dienen in de oudere scooters waar lood accu's in
zitten.
Nadeel is alleen weer dat je die dingen voor een appel en ei kan kopen en telkens
als ik weer wat leuks gekocht had, stond het volgende leuke ding al weer te wachten.
Enfin, lang verhaal kort(er).
De ombouw van de Elite viel af omdat een scooter met een goed kenteken en goede 10"
elektrische wieltjes nogal een opgave bleek te zijn.
(Behalve toen ik de scooter verkocht had, kwam er een 2 wiel aangedreven 10" scooter
op mijn pad!?)
Echter een Chinese 150cc-200cc scooterframe wat hier in Nederland verkocht was als
bromscooter verscheen opeens aan de oosterse horizon.
Net zo gemakkelijk.

Eerst maar eens 46 gebruikte Toshiba 20 ampere LTO's gekocht.
23 stuks in serie en in de scooter geplaatst. Opladen met een gewone lood accu lader,
immers moest het simpel gaan.
Na het laden bleek het LTO pakket op 58 Volt te zitten, 2,52 Volt/LTO.
Prima dus.
Rondrit gemaakt en bij 17 km was de puf er uit.
Met het tweede accupakket is dus een prima 30 km te halen.
Perfect voor woon-werk verkeer.
Het laden koste mij zo'n 7 uur met een 3 ampere lader, maar ik heb ook een 6 en een 10.
Snelladen kost je meer rendement en is voor mij niet nodig.
Laat(d) het maar rustig aan doen.
Als ik het goed heb komt dit dan op 58 Volt x 3 Ampere x 7 uur = 1,22 kWh = 1,5 kWh
incl verliezen.
1,5 kWh x 25ct (klimmend) = 37,5 ct : 17 km = 2,2 ct de km.

Ik kachel al een tijdje rond en het bevalt mij prima.
Super stil en veel minder getril.
Dat stille moet ik nog wat aan doen, ik dacht aan een dolby surround set met motorgeluiden.
Op Alie allemaal leuk spul gekocht om te pimpen en zelfs een diagnose apparaat
voor mijn controller. Een extra controller en gashandel leg ik straks bij, net zo handig.
Nu heb ik een 2 kW 58 Volt motor, maar een scooter met 3 kW en 87 Volt staat al klaar.
Even flink sparen voor de batterijen want daar gaat een duur setje in.
Volgende stap is misschien toch weer terug naar een motorscooter, maar op dit
moment is dat voor woon-werk niet zo handig.

In China maar vooral ook India lopen er nu al massa's LTO scooters van de band.
Veiliger dan Li-ion en veel robuuster, vooral omdat ook onder nul zonder problemen
geladen kan worden.
Op yt is er wel het een en ander over te vinden.
 
Ik ga binnenkort heel veel plaatjes aan elkaar rijgen en op YT zetten.
Wordt vervolgd......
 
Terug
Bovenaan Onderaan