elektronica probleem na revisie honda VF 750S

MarnixGijssen

Rookie
8 okt 2018
22
0
Na 5 maanden en honderden uren demonteren, monteren, reinigen en zoeken naar onderdelen is mijn 35 jaar oude VF750 toe om aan de accu te snuffelen. Hoewel de VF in 1983 zijn tijd ver vooruit was met techniek waaronder de elektronica was mijn zorg wat werkt er nog…. Ik heb de motor niet draaiend gezien en deze heeft vijf jaar ergens in d e hoek gestaan. Stap voor stap wil ik de elektronica weer op gang brengen. Wat heb ik gedaan met de elektronica:
  • Hele kabelboom gestript, nagekeken en opnieuw ingetapet
  • Alle connectoren los gehaald, schoongemaakt, waar nodig gerepareerd en ingespoten met contact reiniger
  • Alle schakelaar (waar mogelijk) schoongemaakt en ingespoten met contactreiniger
  • Futuristisch dashboard van VF 750 helemaal uit elkaar gehaald. 3 van de vier bevestigingen waren afgebroken en ik hier nieuwe bevestigingspunten gemaakt, 5 lampjes waren doorgebrand en vervangen.
  • Contactslot schoongemaakt en ingespoten met contactspray
  • Helingshoekmeter onder de stuurkolom schoongemaakt,
  • Worm elektrische aansturing kilometer teller aan het voorwiel schoongemaakt
  • 2e hands knipperbollen gevonden en gemonteerd
  • Koppelingsschakelaar vervangen, remschakelaars schoongemaakt en ingespoten met contactspray
  • Claxon afgesteld en schoongemaakt
  • Pulse bij de starter clutch schoongemaakt
  • Startmotor gereviseerd
  • Versnellingsbak switch (die op de schakelwals zit) ligt er nog uit omdat ik niet in alle versnellingen goed contact heb via de multimeter (ook geen signaal op het dashboard)
Als eerste moet dit voldoende zijn om in elk geval de contacten op orde te hebben. Het spannende moment toen de accu (ik heb even een auto accu met startkabels aangesloten omdat ik mijn nieuwe accu nog niet wil blootstellen aan deze experimenten).
In eerste instantie alleen het klokje gaat aan en het voorlicht. Bij een tweede keer aan en uitschakelen hoorde ik – na ongeveer 30 seconden - een soort gebrom uit het dashboard (klinkt een beetje op een kapotte clignoteur) – water meter komt op, fuel gaat aan, olie en neutraal lamp gaat aan.
Richting aanwijzers en achterlicht werkt niet. Na doormeten ben ik bang dat de sensor, stop& tail die bij het achterlicht zit defect is. Ook mis ik de control unit voor (microprocessor control unit) voor het automatisch afslaan van de richtingaanwijzers. Op de aangewezen plek bij de zekeringen zit niets maar ook geen connector die er los bij zit. Volgens het handboek moet dit een klein vierkant kastje zijn? Deze beide problemen pak ik op als het dashboard probleem is opgelost.
Wat gebeurt er (of juist niet)
In de periode tussen het aanzetten van het contact en het branden van lampjes op het dashboard zit ongeveer 30 seconden en is de spanning in het systeem rond de 6 volt. Claxon doet het dan ook heel zachtjes, als de lampjes op het dashboard na 30 seconden branden heb ik weer 12 volt. Als ik de rem indruk gaan de dashboard lampjes (soms) ook uit maar het remlicht brand wel.
Is er soort eerste versie van motormanagement waardoor na het aanzetten van het contact het systeem zich controleert of is er iets goed mis?
Ik heb de motor nog niet gestart na de revisie omdat ik de uitlaatcollector net heb gelast aangezien deze niet meer (in goede staat) te verkrijgen is. Daarna nog spuiten en dempers plaatsen. Dus eerst de elektronica…..
Waardoor komt het dat het 30 seconden duurt voordat de alles op het dashboard werkt, de tussentijds de spanning daalt en als ik rem de dashboard verlichting uitgaat? Is er een stappenplan om de elektronica te stap voor stap door te nemen.
Ik vind het niet eenvoudig om het probleem te omschrijven en kan me voorstellen dat enige toelichting wenslijk is – ik hoor het graag.
 
Klinkt als een massaprobleem. En ik raad je aan om de contacten die je met contactspray ingespoten hebt zo snel mogelijk schoon te maken. Contactspray is een zuur om oxidatie te verwijderen en dient naderhand verwijderd te worden, het blijft anders gewoon doorvreten. Beschermen doe je met een ander spuitbusje.
 
Elektrisch schema:

20181013_014943.jpg
 
Klinkt als een massaprobleem. En ik raad je aan om de contacten die je met contactspray ingespoten hebt zo snel mogelijk schoon te maken. Contactspray is een zuur om oxidatie te verwijderen en dient naderhand verwijderd te worden, het blijft anders gewoon doorvreten. Beschermen doe je met een ander spuitbusje.
dat moet contactcleaner zijn. contactspray is juist bedoeld als behandeling na het schoonmaken met cleaner om te zorgen dat het zuur niet blijft doorwerken. en ik vermoed ook dat er een massa probleem in zit . dus alle massa aansluitingen loshalen, goed schoonmaken en weer vast zetten met een beetje zuurvije vaseline als corrosie bescherming.
 
Lijkt inderdaad wel iets met de massa ja.

Ik heb het 1 keer gehad met een Opel waar de massa van de stekkerdoos helemaal aangerot was.
De aanhanger was net een kerstboom. Als je een knipperlicht inschakelde ging de verlichting knipperen.
Allemaal hele rare dingen gebeurden er toen.
Ik begon al te denken dat ik in de 1 of andere horrorfilm met geesten aangeland was.
De rillingen liepen mij toen over de rug.
 
Bedankt voor de snelle reacties. Heel veel contacten waren in alle kleuren behalve mooi koper. Vandaar de cleaner om de contacten te reinigen. Ik ging ervan uit dat het goedje na verloop "verdampt" maar dat is dus niet zo. Ik ga alle contacten droog maken en droog spuiten met lucht. Ik heb zelf 3 werkplaatshandboeken die elkaar op onderdelen goed aanvullen. Het handboek van Boefie heb ik niet. Zo gedetailleerd al hier het instrumenten panel staat omschreven had ik nog niet eerder gelezen. Welk handboek is dit?

De gebruikers handleiding had ik ook nog niet gelezen. Lees ook hier weer wat nieuwe items - thnx. Het is inderdaad - elektrisch gezien best een complexe motor. Niet voor niets hebben ze dit maar een paar jaar vol gehouden en hebben de VF daarna weer "eenvoudig" gemaakt. Het kleurenschema had ik ook op internet gevonden en hangt op A3 naast de motor. Dat werkt beter dan de Z/W schema's.

Ik ga aan de slag met alle conectoren. Dit zal wel een paar dagen duren omdat het hele dashboard weer uit elkaar moet omdat de interne conectoren in het dashboard ook zijn ingespoten. Ga weer aan de slag.

Wat het ontbreken van de "turn signal unit" betreft viel vandaag het kwartje. Bij het reconstrueren van de draadboom kwam ik op diverse draden - allemaal op gelijke hoogte een zeer nette draadverbinding tegen. Omdat het zo netjes was dacht ik dat het verbindingen waren voor andere VF modellen om hier aftakkingen te maken. Nu weet ik dat op deze verbindingen oorspronkelijk de conctor voor de "turn signal unit "heeft gezetten. Ik ga waarschijk alle electornica omzeilen voor de knipperlichten en gewoon traditioneel aansluiten op de clignoteur. moet hier nog maar eens over denken. Ik laat van mij horen als ik de connectoren heb "gedroogd".
 
cleaner werk het beste als je ook mechanisch schoon maakt na een tijdje inweken. dus borstelen of stekker in en uit elkaar halen.
maar het haalt ook corrosie bescherming weg. dus als je niet goed nabehandelt heb je binnenkort helemaal geen koper meer in de connectoren.
persoonlijk spuit ik de connectoren normaal ook vol met zuurvrije vaseline om corrosie te voorkomen. was vroeger lekker goedkoop toen de hema het nog voor een schappelijke prijs leverde in een spuitbus. tegenwoordig zit je vast aan merken als griffon en daar vragen ze een stuk meer voor. maar het met de hand er in proppen werkt ook en bulkpotten zijn een stuk goedkoper.
 
Het werkplaatshandboek is net zo complex als de elektra van de Sabre.
Alle modeljaren worden gelijktijdig behandelt. Je bent de hele tijd aan het zoeken naar de goeie beschrijving van jouw bouwjaar.
Maar er zijn ook voordelen naast de nadeeltjes, je kunt heel snel zien wat de verschillen zijn tussen bouwjaren.



20181013_230513.jpg






20181013_230616.jpg




20181013_230747.jpg
 
Laatst bewerkt:
Wat mij vannacht al wel opviel was de spanning van 5Volt op de brake and taillight sensor.
En net zag ik dat er bij de angle sensor test een minimale spanning moet zijn van 8Volt.

Je had het zelf over een boordspanning van 6Volt , de eerste 30 sec na de contactsleutel ronddraaien.
Nu weet ik niet of dat wat met elkaar te maken heeft, maar ik post het maar even.

20181013_234503.jpg




20181013_234544.jpg
 
Er is inderdaad een Honda workshop manual. Dit is een gecombineerde manual voor de VF750C en VF750S (Magna en Sabre)
Daarnaast is er een Sabre Instrument Panel troubleshooting guide.

Ik kan beide documenten eventueel via wetransfer delen. (Stuur maar even een Pb)
 
Bedankt voor het meedenken. Wat ik al heb: het boek van Peters, vf 750 sc/cd/cc/cd/ FD en FE - hier blijkt al uit hoeveel wijzigingen er in 3 jaar hebben plaatsgevonden om de kinderziektes eruit te krijgen - ook wordt de VF 1000 uitgebreid behandeld, daarnaast heb ik voor de amerikaanse markt een manuel maar deze is niet compleet en de Honda official shop manuel V45 Sabre en V45 Magna bouwjaar 1982 en 1983. Volgens mij is deze laatste welke Dutchy aangeeft. Ik ben zeker geintereseerd in de Sabre Panel troubleshooting guide. Ik heb 2 foto's van alleen het dashboard toegevoegd. Er heeft al een printplaat reparatie in 1988 plaatsgevonden. De reparatiesticker zat er nog op. Ga straks aan de slag met het dashboard weer loshalen en alle contacten schoonmaken.
 

Bijlagen

  • dashboard_141018.jpg
    dashboard_141018.jpg
    142,3 KB · Weergaven: 27
  • dashboard2_141018.jpg
    dashboard2_141018.jpg
    184,8 KB · Weergaven: 28
Er is inderdaad een Honda workshop manual. Dit is een gecombineerde manual voor de VF750C en VF750S (Magna en Sabre)
Daarnaast is er een Sabre Instrument Panel troubleshooting guide.

Ik kan beide documenten eventueel via wetransfer delen. (Stuur maar even een Pb)

Ik ben nog niet zo vertrouwd met een PB / quote. Hoe zorg ik dat deze veilig bij je komen om een wetransfer te sturen?
 
Er staat ook ergens een manual online voor alleen het dashboard. Hele futuristische Casio eigthees techniek inderdaad:9

De draad met 5/6 volt (uit mijn hoofd wit/geel) die vanaf de brake/tail naar het dashboard gaat is een sensor voor de 'check up' . Als die draad geen 6 volt geeft richting het dashboard krijg je een foutmelding in beeld en blijft dat rode licht heel irritant branden.

Dat gebrom vanuit het dashboard zodra je hem aanzet doet die van mij ook, wat het is weet ik eigenlijk niet. Dacht zelf dat het vanuit de meters kwam.
 
Terug
Bovenaan Onderaan