MarnixGijssen
Rookie
- 8 okt 2018
- 22
- 0
Na 5 maanden en honderden uren demonteren, monteren, reinigen en zoeken naar onderdelen is mijn 35 jaar oude VF750 toe om aan de accu te snuffelen. Hoewel de VF in 1983 zijn tijd ver vooruit was met techniek waaronder de elektronica was mijn zorg wat werkt er nog…. Ik heb de motor niet draaiend gezien en deze heeft vijf jaar ergens in d e hoek gestaan. Stap voor stap wil ik de elektronica weer op gang brengen. Wat heb ik gedaan met de elektronica:
In eerste instantie alleen het klokje gaat aan en het voorlicht. Bij een tweede keer aan en uitschakelen hoorde ik – na ongeveer 30 seconden - een soort gebrom uit het dashboard (klinkt een beetje op een kapotte clignoteur) – water meter komt op, fuel gaat aan, olie en neutraal lamp gaat aan.
Richting aanwijzers en achterlicht werkt niet. Na doormeten ben ik bang dat de sensor, stop& tail die bij het achterlicht zit defect is. Ook mis ik de control unit voor (microprocessor control unit) voor het automatisch afslaan van de richtingaanwijzers. Op de aangewezen plek bij de zekeringen zit niets maar ook geen connector die er los bij zit. Volgens het handboek moet dit een klein vierkant kastje zijn? Deze beide problemen pak ik op als het dashboard probleem is opgelost.
Wat gebeurt er (of juist niet)
In de periode tussen het aanzetten van het contact en het branden van lampjes op het dashboard zit ongeveer 30 seconden en is de spanning in het systeem rond de 6 volt. Claxon doet het dan ook heel zachtjes, als de lampjes op het dashboard na 30 seconden branden heb ik weer 12 volt. Als ik de rem indruk gaan de dashboard lampjes (soms) ook uit maar het remlicht brand wel.
Is er soort eerste versie van motormanagement waardoor na het aanzetten van het contact het systeem zich controleert of is er iets goed mis?
Ik heb de motor nog niet gestart na de revisie omdat ik de uitlaatcollector net heb gelast aangezien deze niet meer (in goede staat) te verkrijgen is. Daarna nog spuiten en dempers plaatsen. Dus eerst de elektronica…..
Waardoor komt het dat het 30 seconden duurt voordat de alles op het dashboard werkt, de tussentijds de spanning daalt en als ik rem de dashboard verlichting uitgaat? Is er een stappenplan om de elektronica te stap voor stap door te nemen.
Ik vind het niet eenvoudig om het probleem te omschrijven en kan me voorstellen dat enige toelichting wenslijk is – ik hoor het graag.
- Hele kabelboom gestript, nagekeken en opnieuw ingetapet
- Alle connectoren los gehaald, schoongemaakt, waar nodig gerepareerd en ingespoten met contact reiniger
- Alle schakelaar (waar mogelijk) schoongemaakt en ingespoten met contactreiniger
- Futuristisch dashboard van VF 750 helemaal uit elkaar gehaald. 3 van de vier bevestigingen waren afgebroken en ik hier nieuwe bevestigingspunten gemaakt, 5 lampjes waren doorgebrand en vervangen.
- Contactslot schoongemaakt en ingespoten met contactspray
- Helingshoekmeter onder de stuurkolom schoongemaakt,
- Worm elektrische aansturing kilometer teller aan het voorwiel schoongemaakt
- 2e hands knipperbollen gevonden en gemonteerd
- Koppelingsschakelaar vervangen, remschakelaars schoongemaakt en ingespoten met contactspray
- Claxon afgesteld en schoongemaakt
- Pulse bij de starter clutch schoongemaakt
- Startmotor gereviseerd
- Versnellingsbak switch (die op de schakelwals zit) ligt er nog uit omdat ik niet in alle versnellingen goed contact heb via de multimeter (ook geen signaal op het dashboard)
In eerste instantie alleen het klokje gaat aan en het voorlicht. Bij een tweede keer aan en uitschakelen hoorde ik – na ongeveer 30 seconden - een soort gebrom uit het dashboard (klinkt een beetje op een kapotte clignoteur) – water meter komt op, fuel gaat aan, olie en neutraal lamp gaat aan.
Richting aanwijzers en achterlicht werkt niet. Na doormeten ben ik bang dat de sensor, stop& tail die bij het achterlicht zit defect is. Ook mis ik de control unit voor (microprocessor control unit) voor het automatisch afslaan van de richtingaanwijzers. Op de aangewezen plek bij de zekeringen zit niets maar ook geen connector die er los bij zit. Volgens het handboek moet dit een klein vierkant kastje zijn? Deze beide problemen pak ik op als het dashboard probleem is opgelost.
Wat gebeurt er (of juist niet)
In de periode tussen het aanzetten van het contact en het branden van lampjes op het dashboard zit ongeveer 30 seconden en is de spanning in het systeem rond de 6 volt. Claxon doet het dan ook heel zachtjes, als de lampjes op het dashboard na 30 seconden branden heb ik weer 12 volt. Als ik de rem indruk gaan de dashboard lampjes (soms) ook uit maar het remlicht brand wel.
Is er soort eerste versie van motormanagement waardoor na het aanzetten van het contact het systeem zich controleert of is er iets goed mis?
Ik heb de motor nog niet gestart na de revisie omdat ik de uitlaatcollector net heb gelast aangezien deze niet meer (in goede staat) te verkrijgen is. Daarna nog spuiten en dempers plaatsen. Dus eerst de elektronica…..
Waardoor komt het dat het 30 seconden duurt voordat de alles op het dashboard werkt, de tussentijds de spanning daalt en als ik rem de dashboard verlichting uitgaat? Is er een stappenplan om de elektronica te stap voor stap door te nemen.
Ik vind het niet eenvoudig om het probleem te omschrijven en kan me voorstellen dat enige toelichting wenslijk is – ik hoor het graag.