Elektronica probleempje Ducati??

rick1986

MF'er
21 jul 2006
160
0
Den Haag
Tja je verwacht het natuurlijk niet, maar mijn ducati monster heeft een electronica probleempje.

De accu wordt niet meer bijgeladen.
Als ik de motor uit heb geeft hij 12,2 volt aan en als ik hem start (met licht uit en flink wat gas) geeft hij 12,1.
Ik heb er al een nieuwe accu in geplaatst maar dit heeft ook niet geholpen.

Normaal gesproken brande het accu lampje ook altijd als ik het contact aanzette maar nu gebeurt dat ook niet meer.

Iemand een idee wat er aan de hand is?

Alvast bedankt!
 
Spanningsregelaar.

Lampje niet stuk?Als hij die al heeft,mijn fietsen hebben er geen een.
Ik weet niet hoe het precies zit bij een monster,maar bij sommige auto`s wordt er ook niet meer bijgeladen als het lampje stuk is.
 
Neem aan dat bij een ducati niet anders is dan japanse motorfietsen betreft spanningsregeling accu. Kijk eerst of er geen bedrading los of ergens slechte contacten maakt. Als dit in orde is verdenk ik de spanningsregelaar. Bij topic how to kan je lezen hoe je dit kunt doormeten.
 
Als je een dynamo hebt zoals op b.v. de BMW boxers, en de meeste autoos.... en de MZ ETZ....
Dan dient het laadcontrolelampje voor het activeren van de rotor, zodat er stroom wordt opgewekt in de stator.
Als je een dynamo hebt zoals op de meeste Japanners speelt dat lampje verder geen rol bij het opwekken van electriciteit.
Ter verduidelijking: De meeste auto-dynamo's, en ook de BM boxers enz, werken met een rotor, dat is dat draaiende ding met koperdraad en koolborstels, binnen een stator, dat zijn die stilstaande wikkelingen eromheen.
De rotor krijgt bij lage toeren een beetje stroom van de accu, daardoor worden de spoelen elektro-magneten, en die wekken dan stroom op in de stator, dat gaat dan weer naar de gelijkrichter enz. enz.
Dat beetje stroom gaat via het laadcontrolelampje.
Bij hogere toeren werkt het systeem op het restmagnetisme in de rotor.
Bij de meeste japanners, en vast ook wel op andere motoren, werkt de dynamo met een stel stilstaande spoelen, waaromheen een vliegwiel met vaste magneten draait.
Die magneten wekken stroom op in de spoelen,dat gaat dan weer naar gelijkrichter, regelaar, enz.
Dus kijk eens in je handboek naar het schema, en probeer dat te begrijpen:
Als je in je schema drie dikke zwarte streepjes ziet in stervorm, met daarnaast een enkele dikke zwarte streep, die drie in ster heten dan soms U, V, W, en die enkele streep kan dan heten D- en DF, maar dit kan op jouw schema anders heten... Dan heb je een laadcontrolelampje nodig, kijk maar goed op je schema, dat lampje krijgt via de regelaar stroom en stuurt die stroom naar DF.
Als het er anders uitziet op je schema, en daar heb ik geen voorbeelden van in huis, dan kan het zijn dat je geen laadcontrolelampje nodig hebt voor de dynamo.
Nu ja, het lijkt weer een beetje ingewikkeld, daarvoor mijn excuses!
Haal eens een boek over voertuigelektriek van de bieb, daar kan je veel van leren, daar heb ik het ook van geleerd!
Succes en groeten,
Eduard
 
de Ducati regelaar wil wel eens stuk gaan, meestal gaat het lampje regelmatig branden en werkt het laden nog wel en later stopt hij dan ook met laden.
de latere types hebben een shindengen regelaar en hebben daar geen last van.
de dynamo word met 2 of 3 gele draden aangesloten op de regelaar, de stekkers daarvan willen nog wel eens corroderen en slecht contact gaan maken (smelten van de isolatie en zo).
kijk ook naar de laadstroom zekering (groot groen en in de buurt van de accu).
dynamo kan je testen door elke draad naar de massa te meten en dan moet de ohmse belasting oneindig zijn. tussen de gele draden maar een enkele ohm.
dynamo van het oude type kan vervangen worden door een Shindengen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan