Elektronica vraagjes

YamaMarkie

Die hard MF'er
13 mei 2004
994
0
Enschede
Heb een aantal vragen, omdat ik me kabelboom wil vervangen en misschien ook digitale snelheidsmeting wil hebben.

Volgende vraagjes vooraf:
Welke mm² oppervlak moet ik hebben voor 10A kabel, en welke voor 20A

Kent iemand een programma waarin je bedrading kunt teken en uittesten. In de geest van Labview, maar dan dus echt gerecht op elektronica. Dus dat ik draden, stekkers, motoren en zaken kan teken, en dan kan zien hoe dingen op elkaar reageren (bijvoorbeeld remhandel in, remlicht aan, etc.)

Als iemand me aan bovenstaand kan helpen, hoor ik ook graag welke signalen er door een digitale meting worden verzonden. Alles binear, lengte van de codes, etc.

Bedankt.
 
Met PSPICE kun je electronica modelleren.

12V, 20A. Is dat kortstondig of continu?

Praktisch gezien: vergelijk het even met de draden die naar je koplamp lopen: koplamp trekt 2x60Watt maximaal (groot en dimlicht samen, als het een H4 is). Dus 10A. Kijk even hoe dik die draad is.

20A is nogal wat trouwens. Wat wil je daarmee voeden?
 
Laatst bewerkt:
Met PSPICE kun je electronica modelleren.

12V, 20A. Is dat kortstondig of continu?

Het gaat om het totaal vermogen: 12x20 = 240 Watt. Afhankelijk van waar de draden lopen kun je dan dikkere dan wel minder dikke draden trekken.

Praktisch gezien: vergelijk het even met de draden die naar je koplamp lopen: koplamp trekt 2x60Watt maximaal (groot en dimlicht samen, als het een H4 is). Dus 10A. Kijk even hoe dik die draad is.

20A is nogal wat trouwens. Wat wil je daarmee voeden?
De voedingspanning heeft niks met de draaddikte te maken.
Het gaat om de stroom die er loopt en de spanning die over de kabel valt. Een dunne draad heeft een hogere weerstand en daardoor zal er meer spanning over de kabel staan die daar omgezet wordt in warmte.
 
voor de startmotor naar startrelais, startrelais naar accu heb ik een extra dikke kabel gelegd, dacht 10mm2 en heb geen startproblemen meer. Voor de lampen zou ik 1,5 of 2,5 mm2 gebruiken en de rest 0,75 of 1mm2, zit je altijd goed, wel soepele snoer gebruiken.
Vergeet niet de minpool van de accu aan het frame te maken met dikke kabel en het blok te aarden aan het frame met een dikke kabel.
succes ;)
 
voor de startmotor naar startrelais, startrelais naar accu heb ik een extra dikke kabel gelegd, dacht 10mm2 en heb geen startproblemen meer. Voor de lampen zou ik 1,5 of 2,5 mm2 gebruiken en de rest 0,75 of 1mm2, zit je altijd goed, wel soepele snoer gebruiken.
Vergeet niet de minpool van de accu aan het frame te maken met dikke kabel en het blok te aarden aan het frame met een dikke kabel.
succes ;)


:^
 
ik heb toen voor mijn kabel boom 1 en 1,5mm2 kabels gebruikt.

voor de hoofdstroom en start motor heb ik wel de orginele dikke kabel gebruikt.

en komende weken ga ik een nieuwe draadboom maken omdat ik een deel van de electronica ga verplaatsen omdat ik de draad bende onder mijn topkuip beu ben
 
Het ligt een beetje aan de lengte en de kwaliteit van de draad en het gebruik. Bij continu gebruik wordt een draad warmer als bij kortstondig gebruik. Je zit echter ook merhet spanningsverlies.
Vuistregeltje is 6A per 1mm2.

Greetz ZXR
die vuistregel is redelijk achterhaald! in de NEN1010 (regelgeving elektrotechniek) daar staat dat je met 1,5mm2 20A mag voeren (continu!!!)
was vroeger trouwens 2,5mm2
 
Dit ligt aan het isolatie materiaal. De goede nieuwe elek.snoeren hebben isolatie die tegen hogere temperaturen kan dan het isolatie materiaal van de oude elek.snoeren.

Voor het bepalen van de diameter moet je idd rekening houden met:
- stroom sterkte.
- spannings verlies (zal wel geen probleem zijn met de korte afstanden).

 
Terug
Bovenaan Onderaan