Elektronica XVS1100

RB69

Rookie
12 jul 2008
19
2
Ik ben mij aan het verdiepen in het aansluiten van extra verlichting op mijn Dragstar, maar twijfel of ik 70 watt extra op de standaard 15 A zekering kan zetten of dat het beter is om met een relais de stroom ergens anders vandaan te halen. Kom er alleen niet achter of de claxon ook op de verlichting-zekering zit. Nu kan ik natuurlijk die zekering eruit halen en kijken of de claxon het nog doet, maar heb na het verstellen van de achterdemper net het spul weer vastzitten. Wie weet het antwoord?
 
Daarnaast zit ik ook nog met het vermogen van de dynamo (305W @ 5000 rpm). Verstralers op passing light zal geen probleem geven, maar twijfel als continuverlichting.
 
Relais heeft wel altijd mijn voorkeur, kost je wel een zooi draden extra en daar je moet een mooi plekkie zien te vinden.
Kies voor LEDS dan heb je dat vermogen lang niet nodig.
 
Ik gebruik een relais alleen als ik ik een groot vermogen wil schakelen dmv een kleine schakelaar (en als er iets van vertraging moet zijn).
Maar voorkeur is altijd LED en die dan rechtstreeks (door)schakelen .
 
Ik ben mij aan het verdiepen in het aansluiten van extra verlichting op mijn Dragstar, maar twijfel of ik 70 watt extra op de standaard 15 A zekering kan zetten of dat het beter is om met een relais de stroom ergens anders vandaan te halen. Kom er alleen niet achter of de claxon ook op de verlichting-zekering zit. Nu kan ik natuurlijk die zekering eruit halen en kijken of de claxon het nog doet, maar heb na het verstellen van de achterdemper net het spul weer vastzitten. Wie weet het antwoord?
70 watt op 12 volt is bijna 6 ampere. Dat gaat niet passen op je 15 ampere zekering. Er zal echt wel wat marge zijn, maar geen 6 ampere. En al gaat het wel, zou ik het alsnog niet doen omdat je kabels er niet op zijn berekend.
 
Lijkt mij dat de standaard bedrading achter een 15 A zekering op 15 A is berekend, anders heeft die zekering geen nut m.i.
 
Om zonder (illegale) led te rijden kan ik denk ik het beste de verstralers middels relais op de passinglight schakellaar zetten en dan de stroom van een andere groep trekken of rechtstreeks op de accu met een 10 A zekering er tussen. Duw ik wel een Nightbreaker in de koplamp voor wat extra zichtbaarheid.
 
Ik heb omwille van mijn dynamo alles omgebouwd naar LED. De dynamo van de XV1600 is wel voldoende, maar je hebt niet veel over. Halogeen koplamp en passinglichts, beide vaak continue-verlichting kan nog wel. Maar ik zie steeds meer motoren die om goed gezien te worden steeds meer verlichting aansluiten. Daar komt dan de navigatie, radio/cd speler met stevige boxen en dan soms ook nog handvatverwarming bij. Dat gaat je dynamo niet lekker vinden.
Dus goed over nadenken, heb al meerdere slechte dynamo,s gezien, zuinig op zijn.
ACtC-3dYI6YXf66hb9JF7pi5YWoBrwUgU4wVCQy0dIsRlQoJGU4Wnz7izf0DaQISzyn_RoW2H7KRfBL-YlUCw-ffjkirKVRUwl8dHZcQ-i5r9ag7pRzN8mecDTsapeNKSQJ65C9RkjgyRQFwTOGro5YNnRMr=w1193-h895-no

In plaats van 21 watt per lamp.

ACtC-3ff3dJbYnO7YfoRFthI2C3k5Qw6Nog7oVEq2iNc6UWG-J00k0kvqjzMShH0pv2fRAvRFzFBF7tNuLRhlyu3kKbAt4yZ-Ob6BYi74yTYu8I28aYOwzE0enCcm3L4zQG1CHBzWkV1T4oacFeAxjvj3LtycA=w1193-h895-no

LED's in de valbeugel, dagrijlicht, dus continue aan. "Prikken" aardig, ook op wat grotere afstand.
ACtC-3ceJgNGrH42HNPX7NvSPDRxxzTvx9lbYIPsIfVLHCKZ2owvA8rv2Oo8_TkIrZs3Q7HRdOpbB_cALA9pB5UHjnsB36sTK_UH7o-CVXJsLttbi5ja_BS0BhlJAD9h93XtSWxbRuLh-OwtzCtIVWWAC8AkBg=w1193-h895-no

Allemaal LED, licht zat en relatief weinig extra belasting voor de dynamo.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben om en ga de passinglights als DRL gebruiken, geschakeld op het dimlicht met 2 x 8 W led. Nu merk ik alleen dat als ik naar grootlicht schakel ze niet helemaal uitgaan, maar dimmen. Klopt dat?
 
Passinglights zijn volledig metaal en dus alleen een plus-draad. Denk overigens niet er ernstig stroom lekt, heeft twee maanden niet goed op de optimate gestaan en alles werkte nog op de accu, incl startmotor.
 
Nee, niet in je hele systeem, maar na de lichtschakelaar gaat de stroom niet helemaal zoals het hoort. Als je passinglights blijven branden, is die stroom nutteloos gebruikt. En dan noem ik dat ook "lekstroom"". 😊
 
Wanneer de min rechtstreeks op het frame zit en de schakelaar op “uit” staat maar de lampen toch blijven branden dan zou het kunnen zijn dat het lek over de schakelaar groot genoeg is om de drempelspanning te halen om de lampen te doen branden. Dan zou je het draadje eens van de schakelaar die naar de lamp loopt eens moeten weghalen.
 
Lijkt mij dat de standaard bedrading achter een 15 A zekering op 15 A is berekend, anders heeft die zekering geen nut m.i.
Is niet altijd zo. Zekeringen in motoren zijn vaak snelle zekeringen. Die klappen er meteen uit als het over een bepaalde waarde gaat. En lampen trekken nou eenmaal een ingangsspanning.

Kan dus best zijn dat de bedrading wel kortstondig wat meer stroom aan kan, maar niet continu.

Maar ik zie dat je al gaat voor een los relais. Dat is altijd de beste oplossing.
 
Ik denk dat je met ingangsspanning een inschakelpiekstroom bedoelt?
 
HELP !! Ik snap het niet meer.
Heb de +draad van het dimlicht afgetapt naar de passinglights (2x 7.5 W Led), als de H4 niet is aangesloten branden de Led’s prima. Als ik de koplamp inplug gaan de Led’s naar “stadslicht stand”. Wat doe ik fout? De leds hebben hun eigen massa (via het frame).
 
Ben er al uit. de passinglights maken hun aarde via het schroefdraad waarmee ze op de beugel zijn gemonteerd. Daar zitten twee rubber ringen tussen en als ik een stukje draad pak en de behuizing met het frame contact laat maken doen ze het wel beide goed. Zit dus in de massa aansluiting van de passinglights. Als ik grootlicht (continu) inschakel gaan ze netjes uit en met de passing-knop blijven ze branden. Thxs voor het meedenken.
 
Wat ik nog niet snap is, dat als ik de passing-knop gebruik, het dimlicht ook blijft branden. Dat is dus 60W (5 A) extra op de verlichtingszekering. Dan zou die ook 2 x 25W halogeen aan moeten kunnen, of wordt het dan een “dynamoprobleem” ?
 
Wat ik nog niet snap is, dat als ik de passing-knop gebruik, het dimlicht ook blijft branden. Dat is dus 60W (5 A) extra op de verlichtingszekering. Dan zou die ook 2 x 25W halogeen aan moeten kunnen, of wordt het dan een “dynamoprobleem” ?
een zekering van 10 A kan net als alle andere zekeringen 1,7 maal zijn waarde doorgeven. 17 amp zou dus geen probleem hoeven zijn
 
Terug
Bovenaan Onderaan