Ik heb deze vehalen over mijn motor van HET andere forum gekopieert, en is een ontzettend lang verhaal geworden....
Het gaat hier om een GSX-F 750 uit 1996
Het begon allemaal een week of zes, zeven geleden, toen ik net vakantie had.
Ik denk: nu heb ik de moto ff niet nodig, een week of twee, drie opofferen om te sleutelen kan geen kwaad, eigenlijk was er maar een ding dat
hoog nodig moest gebeuren en dat is dat de uitlaten grondig tegen verder verroesting beschermd moeten worden.
Dus: lekker beginnen met het losdraaien van de uitlaten, inbus sleutel van het juiste formaat gepakt (6 mm geloof ik) en geprobeerd de boutjes
los te draaien, met een heeeeeel klein beetje kracht draai ik zo het (flink geroesten) zeskant mooi rond.
Gezien de uitlaten en een stuk frame in de weg zitten, is er geen ruimte om met een tang de bouten vast te pakken en los te draaien. dus een
klein slijpschijfje en een hobbymachintje (dremeltje maar dan goedkoper, kinzo) d'r bij gepakt en de koppen van de bouten geslepen.
Na dat de koppen van de bouten zijn, is ook de spanning van de bout en draaien ze dus zo uit de cilinderkop, op 1 na, die blijft muur vast zitten
en nogsteeds is de ruimte te beperkt door het framegedeelte dat daar hangt.
dus: cilinderkop maar demonteren.
beginnen bij het begin. het kleppendeksel verwijderd: eerder gedaan, dus geen probleem.
volgende stap: nokkenassenkettingspanner (5x woordwaarde??) verwijderen, "uuuhhh leuk maar waar vind ikum precies??
oh, dat zal deze bout wel zijn" fijn aan het los draaien en vervolgens hoor ik "iets" naar beneden vallen. %#& das ellendig ,
en dus niet de nokkenassenkettingspanner. kijk iets verder dan m'n neus lang is, en zie ik een bout zitten die verrekte veel
op de foto uit het werkplaatshandboek lijkt, en dat is dus wel de nokkenassenkettingspanner.
nokkenassen verwijderd
Dan de 12(!) (dop)moeren van de cilinderkop losdraaien, en na een hele tijd te kloppen, trekken, duwen en peuteren de kop
van het blok af gekregen. Daar kwam ook het "iets" weer te voorschijn, een stukje van ongeveer 1 cm
nokkenassenkettinggeleidingsmateriaal (mooi woord voor galgje)
dus weer blij dattie niet verder gevallen is.
Rest van de uitlaatbout uit de kop gepeutert (nu wel ruimte voor gereedschap) en meteen maar de uitlaatpakkingen verwijderd.
En toen de kop d'r weer op het blok, de moeren monteren, valt moet nr 4 (links naast de nokkenasketting
aan de intake kant) naar beneden (door olie glibberige vingers)
Dus de cilinderkop er weer af, zie ik de moer liggen, wil deze pakken met een punttang, valtie halvewege weer naar beneden, en nu
dieper
remedie: cilinderblok d'r maar af, boutje vooraan los gedraait, en weer tijden bezig geweest om het blok los te krijgen.
Uit eindelijk natuurlijk wel gelukt, en nu de moer wel in zicht. met een stuk metaaldraad in een hoekje gebogen, geprobeerd de moer
onder de zuiger weg te krijgen, zaktie weer verder weg, nu uit zicht.
Olie maar aftappen, en kijken of de moer met de stroom mee komt, not.
Karterbodem los gedraait (14! boutjes), en nog steeds geen moer.
Weer een tijd gekeken, gepoerikt, geschut met de motor, en uit eindelijk weer gevonden, en na veel gepruts via de onderkant uit de
motor gekregen.
Toen weer het cilinderblok er op, weer een tijd zitten stoeien met de zuigerveren om die in de cilinders te krijgen.
Tussen de "basis" en het cilinderblok de ouwe pakking en een beetje vloeibare pakking gestopt en tussen het cilinderblok en
de ~-kop het zelfde.
moeren extra suptiel gemonteerd en flink aan gedraait, tot ik bij een van de moeren het idee kreeg dat de
scherpe kantjes er af gingen (dus een beetje rond werd), maar goed, vast is vast, klaar.
netjes alle boutjes weer vast gedraait, en alles weer gemonteerd, en ook nog ff kleppen gesteld.
ff laten lopen en de olie sproeit zowat om m'n oren, zo hard loopt het OVERAL uit dus pakkingenset besteld, en beginnen met de
boel weer uit elkaar te draaien. Tot die ene moer die "een beetje rond " is, dus nu helemaal glad draait. (dus een moer onder het
kleppendeksel, waarmee de cilinderkop vast zit)
Weer m'n kinzo gepakt en de moer maar met een freesje gestript. cilinderkop d'r af, cilinderblok er weer af.
Nu er toch ruimte is op de draadeinden waar de moeren op moeten, een andere moer gezocht die op deze maat draad past, en
zowaar gevonden (een nieuwe dopmoer M10 x 1.25 heeft een kop van 17 mm en dat past niet in de ruimte die er voor is).
valt deze moer ook uit m'n vingers, bij cil. 1 naar beneden. en niet weer te vinden. dus weer de olie afgetapt, en weer de
karterbodem los gedraait, en nogsteeds geen moer. na veel geduld, kijken, staren en poeriken toch weer gevonden en terug gehaald.
Nieuwe pakkingen geinstalleerd cilinderblok d'r weer op (weer een gehannis om de zuigerveren in de cilinders te krijgen)
cylinderkop d'r weer op, moeren netjes aangedraait, inmiddels met een torsiesleutel - waar het moment van af te lezen is -
en op het juiste moment aangehaald.
Nokkenassen geinstalleerd, en goed afgesteld, kettingspanner geinstalleerd. kleppendeksel geplaatst, en de boutjes aangedraait,
tot ik bij 1 een helicoil uit de nokkenaslager draai.
Probleem: vol tiggen gaat niet lukken omdat deze lagers versterkt zijn met magnesium, en deze legering "in elkaar zakt" bij het lassen.
Oplossing: uitboren tot M9, tap d'r in, draadeind er in, draadeind afzagen, nieuw gat boren voor M7 en een tap d'r in, en klaar is klara.
Weer in elkaar gedraait, olie d'r in, en aangezet, lijkt aardig dicht, lekkage is niet dramatisch. trekt wel weer dicht.
Uitlaten maken wat veel kabaal, maar ok.
Ondertussen is het al afgelopen donderdag (7 aug).
geeft nog niet het gevoel dattie hoort te geven, onder in de toeren te weinig kracht.
Vrijdag ochtend nog ff naar de uitlaten gekeken, en tot de ontdekking gekomen dat ik de twee halve rondjes die bij elke pijp zitten,
verkeerd om heb gemonteerd (achterstevoren zeg maar), die omgedraait, en het geluid is een stuk beter.
zaterdag en zondag een eind wezen rijden (bbq van MF in antwerpen, twee dagen bijna 900 km gereden)
Gisteren maar weer gaan sleutelen, want hij moet weer goed gaan rijden.
Kom in eerste plaats er achter dat een benzineslangetje het ondertussen heeft begeven (warmte, droogte en niet rijden) dus
nieuwe benzine slangetjes gehaald bij auto-garage.
Om deze te kunnen monteren, moet de airbox van de carbs af, en zo werd zichtbaar dat de "luchtsluis" van cilinder 1 open staat,
terwijl deze dicht hoort te zitten (dit verklaart de lage toeren problemen)
carb. dekseltje open gemaakt en "dat zwarte ding" beter geplaatst. nu werkt dat ook weer.
weer in elkaar zet, en weer laten draaien. Trektie toch nog valse lucht. beetje aan de bougiekabels staan duwen, klinkt het bij
cilinder 3 luider.
Zal de bougie niet goed vast zitten, dus ik probeer de bougie vaster te draaien (niet met veel kracht omdat het toch al zo
kwetsbaar is) veert de bougie terug. ik denk :" %$?@*#^%!, das ookal een helicoil" draai de bougie maar weer los, en jawel,
een helicoil netjes om mijn bougie gedraait.
En dan zit je in de Kop van Noordholland, en vind daar maar eens een fatsoenlijke motor zaak die ook dit soort problemen op kan
lossen, je wordt van motorzaak naar metaalbewerker gestuurd, de metaalbewerker stuurt je naar grasmachinemaker, stuurt je naar
gereedschappengroothandel, naar automaterialen handel, naar reviesie bedrijven, en NIEMAND heeft een helicoil M12x1.25 in het
assortiment.
Vanmorgen (12 aug) nog een motor bedrijf gebeld (NIWA in zwaagdijk) of ze die hebben:
I: Goede morgen, ik ben op zoek naar een helicoil M12x1.25 heb u dat?
N: Ja hoor hebben we zo voor je liggen.
I: Zeker weten?
N: Ja hoor, hebben we altijd.
I: Kom ik er zo een bij je halen, tot zo.
dus ik spring in de auto, en scheur naar zwaagdijk toe.
I: Heb net gebeld voor een helicoil M12x1.25
N: owja, kom maar mee
N: ff kijken hoor, hier motte ze legge
N: tjee, ze zijn net op.
I: %#W&%#@&^@# heb d'r net nog over gebeld, en je zou ze hebben.
N: ja sorry....
dus maar weer terug gescheurd naar huis.
uit eindelijke oplossing: weer de cilinderkop gedemonteerd, en deze neem ik morgen mee naar Floor Verbrugge in De Hoef,
deze man vraagt ten minste ook of ik wel gereedschap heb voor de helicoil alle andere zeggen: draai maar aan de bougie, draai je
hem er zo in.
Bij het demonteren van de nokkenassen, breekt een van de nokkenaslagerboutjes. dus die moet ook worden uitgeboord, en dan
ook maar een helicoil d'r in denk ik.
Dus de moto weer inelkaar gezet, eind gaan rijden en m'n rechter laars onder de olie. dus toch weer lek.
blijkt dat de oliepijpjes die in een mooie S bocht links en rechts van het midden achter de uitlaatbochten lopen (vanaf carter naar
cilinderkop) niet goed afsluiten.
Dus weer de boel open gemaakt, en de aansluitingen op de de leidingen dicht gesmeert met vloeibare pakking.
helezooi weer dicht, ff laten lopen, zijn de leidingen goed, is de koppakking lek, dus weer een lekkage.
moet ik morgen eerst maar een koppakking halen, en dan nog maar een keer open en weer dicht.
dus, nog maar een paar eurie d'r tegen aan, en weer +/- 8 uur sleutelen
AND THE STORY AIN'T OVER YET....
op het laatste moment hoor ik dat ik moet ik werken, dus m'n ouders de koppakking laten ophalen (besteld bij motoport hippolitushoef).
Motoport zou bellen als de pakking geleverd zou worden, dus afwachten.
Tegen de middag had motoport nog niet gebeld, dus m'n ouders motoport bellen,: pakking niet geleverd, en komt woensdag pas.
Alternatief: Jan van Sommeren in afferden (Gld)
Eerst bellen: Jahoor die heb ik voorraad.
Dus m'n ouders van Abbekerk naar afferden. daargekomen, de pakking gecheckt naar frame nummer, en een bevestiging gekregen
dat het de goede pakking is.
Gisteren weer de hele dag bezig geweest om de pakking te monteren en de moto weer in elkaar te zetten. eindje rijden: lek als een
rieten mandje.
Ik heb voordat ik de pakking in de moto had gezet, de pakking wel vergeleken met de pakking die ik er in had zitten, en
deze was niet geheel identiek: aan de voorzijde van de pakking zitten per cilinder twee gaatjes, bij de nieuwe pakking
zitten deze gaatjes dichterbij de cilinder dan bij de oude pakking, en komen dus ook niet overeen met de "ventieletjes"
die in het blok zitten (kleine koperen dingetjes in het cilinderblok) de overeenkomende gaten in de kop lijken mij
doodlopend te zijn, dus ik denk, zal niet heel belangrijk zijn.
Mijn tijd is nu dus op, vakantie is voorbij. Volgende week heb ik introweek van de HTS, dus heb ik de moto niet nodig.
In de tussentijd gaat de moto naar een motozaak om het verder weer dicht te krijgen. ik ga proberen of ik de rekening
(deels) door v. Sommeren kan laten vergoeden, want we hebben drie, of vier keer laten controleren, dubbelchecken,
en zelfs naar frame nummer laten controleren. Dan ga ik er toch vanuit dat je een goed ding krijgt.
Gisteravond (2/9/03) belletje gekregen dat de moto weer bij m'n ouders in de garage staat
Gisteravond dus naar m'n ouders en op de motor gesprongen.
motor voelt wel wat stroef aan, en reageert niet lekker op gas-actie
maar goed, moet later maar eens naar gekeken worden, zal wel afstelling zijn (carbs, kleppen)
Op de A1 toch maar ff geprobeerd hoe hardtie op dat moment gaat: 180 volgas
Toen begon ik mijn geest al te zien zweven, zoveel sneldheid haal je niet uit een motor met alleen de kleppen of carb-afstelling
ik gooi m'n gas dicht en rijdt netjes tegen de 100 (op dat stuk weer de geldende max.) verder.
en dan gebeurt het: Hoop herrie, ontzettend veel getril (motor stuitert zowat door z'n vering heen)... direct koppeling
in geknepen en gezorgd dat ik op de vluchtstrook kwam. motor uit gezet.
Eerst helm af en oordoppen uit, en nog eens starten, om te horen wat voor en waar de herrie is en vandaan komt: geen beweging
meer in te krijgen: startmotor zegt: KliK piieeieeieep
Eerst m'n ouders gebeld (moet toch vervoer hebben), dan de wegenwacht gebeld: hij is vast gelopen: en schijnt met
z'n zaklamp in het oliepijlglas: zit tot boven de F- vol met een troeble rommel
ww: D'r moet waterbij gekomen zijn.
De motor dus maar op transport gezet naar huis, en wordt vandaag weer opgehaald.
BTW: de reden dattie nu dus bij de motozaak is gerepareerd was dat ik bij de laatste montage een verkeerde
koppakking heb gekregen. Heer van Sommeren in Afferden (Gld) heeft mij een pakking voor een 600cc verkocht.
hoe ver zou ik de laatste reparatie kosten naar v. sommeren kunnen sturen?? het is immers zijn "schuld" dattie naar de
motozaak moest, als hij mij de goeie pakking had geleverd, had ik de motor zelf weer in elkaar gezet. zonder extra
kosten. wie heeft hier "verstand" van??
groeten
Ivo
Het gaat hier om een GSX-F 750 uit 1996
Het begon allemaal een week of zes, zeven geleden, toen ik net vakantie had.
Ik denk: nu heb ik de moto ff niet nodig, een week of twee, drie opofferen om te sleutelen kan geen kwaad, eigenlijk was er maar een ding dat
hoog nodig moest gebeuren en dat is dat de uitlaten grondig tegen verder verroesting beschermd moeten worden.
Dus: lekker beginnen met het losdraaien van de uitlaten, inbus sleutel van het juiste formaat gepakt (6 mm geloof ik) en geprobeerd de boutjes
los te draaien, met een heeeeeel klein beetje kracht draai ik zo het (flink geroesten) zeskant mooi rond.
Gezien de uitlaten en een stuk frame in de weg zitten, is er geen ruimte om met een tang de bouten vast te pakken en los te draaien. dus een
klein slijpschijfje en een hobbymachintje (dremeltje maar dan goedkoper, kinzo) d'r bij gepakt en de koppen van de bouten geslepen.
Na dat de koppen van de bouten zijn, is ook de spanning van de bout en draaien ze dus zo uit de cilinderkop, op 1 na, die blijft muur vast zitten
en nogsteeds is de ruimte te beperkt door het framegedeelte dat daar hangt.
dus: cilinderkop maar demonteren.
beginnen bij het begin. het kleppendeksel verwijderd: eerder gedaan, dus geen probleem.
volgende stap: nokkenassenkettingspanner (5x woordwaarde??) verwijderen, "uuuhhh leuk maar waar vind ikum precies??
oh, dat zal deze bout wel zijn" fijn aan het los draaien en vervolgens hoor ik "iets" naar beneden vallen. %#& das ellendig ,
en dus niet de nokkenassenkettingspanner. kijk iets verder dan m'n neus lang is, en zie ik een bout zitten die verrekte veel
op de foto uit het werkplaatshandboek lijkt, en dat is dus wel de nokkenassenkettingspanner.
nokkenassen verwijderd
Dan de 12(!) (dop)moeren van de cilinderkop losdraaien, en na een hele tijd te kloppen, trekken, duwen en peuteren de kop
van het blok af gekregen. Daar kwam ook het "iets" weer te voorschijn, een stukje van ongeveer 1 cm
nokkenassenkettinggeleidingsmateriaal (mooi woord voor galgje)
dus weer blij dattie niet verder gevallen is.
Rest van de uitlaatbout uit de kop gepeutert (nu wel ruimte voor gereedschap) en meteen maar de uitlaatpakkingen verwijderd.
En toen de kop d'r weer op het blok, de moeren monteren, valt moet nr 4 (links naast de nokkenasketting
aan de intake kant) naar beneden (door olie glibberige vingers)
Dus de cilinderkop er weer af, zie ik de moer liggen, wil deze pakken met een punttang, valtie halvewege weer naar beneden, en nu
dieper
remedie: cilinderblok d'r maar af, boutje vooraan los gedraait, en weer tijden bezig geweest om het blok los te krijgen.
Uit eindelijk natuurlijk wel gelukt, en nu de moer wel in zicht. met een stuk metaaldraad in een hoekje gebogen, geprobeerd de moer
onder de zuiger weg te krijgen, zaktie weer verder weg, nu uit zicht.
Olie maar aftappen, en kijken of de moer met de stroom mee komt, not.
Karterbodem los gedraait (14! boutjes), en nog steeds geen moer.
Weer een tijd gekeken, gepoerikt, geschut met de motor, en uit eindelijk weer gevonden, en na veel gepruts via de onderkant uit de
motor gekregen.
Toen weer het cilinderblok er op, weer een tijd zitten stoeien met de zuigerveren om die in de cilinders te krijgen.
Tussen de "basis" en het cilinderblok de ouwe pakking en een beetje vloeibare pakking gestopt en tussen het cilinderblok en
de ~-kop het zelfde.
moeren extra suptiel gemonteerd en flink aan gedraait, tot ik bij een van de moeren het idee kreeg dat de
scherpe kantjes er af gingen (dus een beetje rond werd), maar goed, vast is vast, klaar.
netjes alle boutjes weer vast gedraait, en alles weer gemonteerd, en ook nog ff kleppen gesteld.
ff laten lopen en de olie sproeit zowat om m'n oren, zo hard loopt het OVERAL uit dus pakkingenset besteld, en beginnen met de
boel weer uit elkaar te draaien. Tot die ene moer die "een beetje rond " is, dus nu helemaal glad draait. (dus een moer onder het
kleppendeksel, waarmee de cilinderkop vast zit)
Weer m'n kinzo gepakt en de moer maar met een freesje gestript. cilinderkop d'r af, cilinderblok er weer af.
Nu er toch ruimte is op de draadeinden waar de moeren op moeten, een andere moer gezocht die op deze maat draad past, en
zowaar gevonden (een nieuwe dopmoer M10 x 1.25 heeft een kop van 17 mm en dat past niet in de ruimte die er voor is).
valt deze moer ook uit m'n vingers, bij cil. 1 naar beneden. en niet weer te vinden. dus weer de olie afgetapt, en weer de
karterbodem los gedraait, en nogsteeds geen moer. na veel geduld, kijken, staren en poeriken toch weer gevonden en terug gehaald.
Nieuwe pakkingen geinstalleerd cilinderblok d'r weer op (weer een gehannis om de zuigerveren in de cilinders te krijgen)
cylinderkop d'r weer op, moeren netjes aangedraait, inmiddels met een torsiesleutel - waar het moment van af te lezen is -
en op het juiste moment aangehaald.
Nokkenassen geinstalleerd, en goed afgesteld, kettingspanner geinstalleerd. kleppendeksel geplaatst, en de boutjes aangedraait,
tot ik bij 1 een helicoil uit de nokkenaslager draai.
Probleem: vol tiggen gaat niet lukken omdat deze lagers versterkt zijn met magnesium, en deze legering "in elkaar zakt" bij het lassen.
Oplossing: uitboren tot M9, tap d'r in, draadeind er in, draadeind afzagen, nieuw gat boren voor M7 en een tap d'r in, en klaar is klara.
Weer in elkaar gedraait, olie d'r in, en aangezet, lijkt aardig dicht, lekkage is niet dramatisch. trekt wel weer dicht.
Uitlaten maken wat veel kabaal, maar ok.
Ondertussen is het al afgelopen donderdag (7 aug).
geeft nog niet het gevoel dattie hoort te geven, onder in de toeren te weinig kracht.
Vrijdag ochtend nog ff naar de uitlaten gekeken, en tot de ontdekking gekomen dat ik de twee halve rondjes die bij elke pijp zitten,
verkeerd om heb gemonteerd (achterstevoren zeg maar), die omgedraait, en het geluid is een stuk beter.
zaterdag en zondag een eind wezen rijden (bbq van MF in antwerpen, twee dagen bijna 900 km gereden)
Gisteren maar weer gaan sleutelen, want hij moet weer goed gaan rijden.
Kom in eerste plaats er achter dat een benzineslangetje het ondertussen heeft begeven (warmte, droogte en niet rijden) dus
nieuwe benzine slangetjes gehaald bij auto-garage.
Om deze te kunnen monteren, moet de airbox van de carbs af, en zo werd zichtbaar dat de "luchtsluis" van cilinder 1 open staat,
terwijl deze dicht hoort te zitten (dit verklaart de lage toeren problemen)
carb. dekseltje open gemaakt en "dat zwarte ding" beter geplaatst. nu werkt dat ook weer.
weer in elkaar zet, en weer laten draaien. Trektie toch nog valse lucht. beetje aan de bougiekabels staan duwen, klinkt het bij
cilinder 3 luider.
Zal de bougie niet goed vast zitten, dus ik probeer de bougie vaster te draaien (niet met veel kracht omdat het toch al zo
kwetsbaar is) veert de bougie terug. ik denk :" %$?@*#^%!, das ookal een helicoil" draai de bougie maar weer los, en jawel,
een helicoil netjes om mijn bougie gedraait.
En dan zit je in de Kop van Noordholland, en vind daar maar eens een fatsoenlijke motor zaak die ook dit soort problemen op kan
lossen, je wordt van motorzaak naar metaalbewerker gestuurd, de metaalbewerker stuurt je naar grasmachinemaker, stuurt je naar
gereedschappengroothandel, naar automaterialen handel, naar reviesie bedrijven, en NIEMAND heeft een helicoil M12x1.25 in het
assortiment.
Vanmorgen (12 aug) nog een motor bedrijf gebeld (NIWA in zwaagdijk) of ze die hebben:
I: Goede morgen, ik ben op zoek naar een helicoil M12x1.25 heb u dat?
N: Ja hoor hebben we zo voor je liggen.
I: Zeker weten?
N: Ja hoor, hebben we altijd.
I: Kom ik er zo een bij je halen, tot zo.
dus ik spring in de auto, en scheur naar zwaagdijk toe.
I: Heb net gebeld voor een helicoil M12x1.25
N: owja, kom maar mee
N: ff kijken hoor, hier motte ze legge
N: tjee, ze zijn net op.
I: %#W&%#@&^@# heb d'r net nog over gebeld, en je zou ze hebben.
N: ja sorry....
dus maar weer terug gescheurd naar huis.
uit eindelijke oplossing: weer de cilinderkop gedemonteerd, en deze neem ik morgen mee naar Floor Verbrugge in De Hoef,
deze man vraagt ten minste ook of ik wel gereedschap heb voor de helicoil alle andere zeggen: draai maar aan de bougie, draai je
hem er zo in.
Bij het demonteren van de nokkenassen, breekt een van de nokkenaslagerboutjes. dus die moet ook worden uitgeboord, en dan
ook maar een helicoil d'r in denk ik.
Dus de moto weer inelkaar gezet, eind gaan rijden en m'n rechter laars onder de olie. dus toch weer lek.
blijkt dat de oliepijpjes die in een mooie S bocht links en rechts van het midden achter de uitlaatbochten lopen (vanaf carter naar
cilinderkop) niet goed afsluiten.
Dus weer de boel open gemaakt, en de aansluitingen op de de leidingen dicht gesmeert met vloeibare pakking.
helezooi weer dicht, ff laten lopen, zijn de leidingen goed, is de koppakking lek, dus weer een lekkage.
moet ik morgen eerst maar een koppakking halen, en dan nog maar een keer open en weer dicht.
dus, nog maar een paar eurie d'r tegen aan, en weer +/- 8 uur sleutelen
AND THE STORY AIN'T OVER YET....
op het laatste moment hoor ik dat ik moet ik werken, dus m'n ouders de koppakking laten ophalen (besteld bij motoport hippolitushoef).
Motoport zou bellen als de pakking geleverd zou worden, dus afwachten.
Tegen de middag had motoport nog niet gebeld, dus m'n ouders motoport bellen,: pakking niet geleverd, en komt woensdag pas.
Alternatief: Jan van Sommeren in afferden (Gld)
Eerst bellen: Jahoor die heb ik voorraad.
Dus m'n ouders van Abbekerk naar afferden. daargekomen, de pakking gecheckt naar frame nummer, en een bevestiging gekregen
dat het de goede pakking is.
Gisteren weer de hele dag bezig geweest om de pakking te monteren en de moto weer in elkaar te zetten. eindje rijden: lek als een
rieten mandje.
Ik heb voordat ik de pakking in de moto had gezet, de pakking wel vergeleken met de pakking die ik er in had zitten, en
deze was niet geheel identiek: aan de voorzijde van de pakking zitten per cilinder twee gaatjes, bij de nieuwe pakking
zitten deze gaatjes dichterbij de cilinder dan bij de oude pakking, en komen dus ook niet overeen met de "ventieletjes"
die in het blok zitten (kleine koperen dingetjes in het cilinderblok) de overeenkomende gaten in de kop lijken mij
doodlopend te zijn, dus ik denk, zal niet heel belangrijk zijn.
Mijn tijd is nu dus op, vakantie is voorbij. Volgende week heb ik introweek van de HTS, dus heb ik de moto niet nodig.
In de tussentijd gaat de moto naar een motozaak om het verder weer dicht te krijgen. ik ga proberen of ik de rekening
(deels) door v. Sommeren kan laten vergoeden, want we hebben drie, of vier keer laten controleren, dubbelchecken,
en zelfs naar frame nummer laten controleren. Dan ga ik er toch vanuit dat je een goed ding krijgt.
Gisteravond (2/9/03) belletje gekregen dat de moto weer bij m'n ouders in de garage staat
Gisteravond dus naar m'n ouders en op de motor gesprongen.
motor voelt wel wat stroef aan, en reageert niet lekker op gas-actie
maar goed, moet later maar eens naar gekeken worden, zal wel afstelling zijn (carbs, kleppen)
Op de A1 toch maar ff geprobeerd hoe hardtie op dat moment gaat: 180 volgas
Toen begon ik mijn geest al te zien zweven, zoveel sneldheid haal je niet uit een motor met alleen de kleppen of carb-afstelling
ik gooi m'n gas dicht en rijdt netjes tegen de 100 (op dat stuk weer de geldende max.) verder.
en dan gebeurt het: Hoop herrie, ontzettend veel getril (motor stuitert zowat door z'n vering heen)... direct koppeling
in geknepen en gezorgd dat ik op de vluchtstrook kwam. motor uit gezet.
Eerst helm af en oordoppen uit, en nog eens starten, om te horen wat voor en waar de herrie is en vandaan komt: geen beweging
meer in te krijgen: startmotor zegt: KliK piieeieeieep
Eerst m'n ouders gebeld (moet toch vervoer hebben), dan de wegenwacht gebeld: hij is vast gelopen: en schijnt met
z'n zaklamp in het oliepijlglas: zit tot boven de F- vol met een troeble rommel
ww: D'r moet waterbij gekomen zijn.
De motor dus maar op transport gezet naar huis, en wordt vandaag weer opgehaald.
BTW: de reden dattie nu dus bij de motozaak is gerepareerd was dat ik bij de laatste montage een verkeerde
koppakking heb gekregen. Heer van Sommeren in Afferden (Gld) heeft mij een pakking voor een 600cc verkocht.
hoe ver zou ik de laatste reparatie kosten naar v. sommeren kunnen sturen?? het is immers zijn "schuld" dattie naar de
motozaak moest, als hij mij de goeie pakking had geleverd, had ik de motor zelf weer in elkaar gezet. zonder extra
kosten. wie heeft hier "verstand" van??
groeten
Ivo