Elke 5 jaar terug naar (de rij)school???

Nodig of geldklopperij?

  • Om de 5 jaar bijscholing is zeker nodig.

    Stemmen: 9 5,4%
  • Om de 5 jaar bijscholing is geldklopperij.

    Stemmen: 154 92,2%
  • Ik heb geen mening hierover.

    Stemmen: 4 2,4%

  • Totaal aantal stemmers
    167
Ik vind het eigenlijk gek dat als je op je 18e laat zien dat je kan rijden je door mag rijden zonder bijscholing tot je 70e.
Er veranderd zoveel in de loop van de jaren, zo rijden er nu nog steeds legio mensen rond die denken dat fietsers van rechts geen voorrang hebben.
Vind ook dat (misschien via subsidie of zoiets) een vervolgexamen goedkoop te doen zou moeten zijn.
Heb zelf ook zo'n vervolg cursus gedaan leuke dag gehad gezellig ploegje waar ik mee reed maar of ik er nu echt wat van geleerd heb?, zit wel dagelijks op m'n motor op de weg.
 
Veel motorrijders die ik ken vinden zo'n opleiding gewoon te duur.

Ik vind het ook behoorlijk aan de prijs 294,5 euro en dat is dan incl verzekering 75 en annulerings verzekering 12,5.

Dit is voor een VRO1 de opvolgende opleidingen worden alleen maar duurder, en je moet ook nog eens beginnen bij 1 om dan verder te kunnen.

En dat de KNMV dit aanprijst is duidelijk TUUUUURLIJK de veiligheid O-) maar het is gewoon KASSA }) en al helemaal als ze Eurlings voor het karretje kunnen spannen dan hebben ze een vast inkomen!

Er valt veel te doen aan verkeersveiligheid v.w.b. het ontwerpen en goed indelen van de weg.

Ik vind al jaren de knmv :r en ben dan ook al meer dan 10 jaar lid van de MAG, die uitgegroeid zijn van een stel enthousiaste rijders naar een belangenorganisatie die daadwerkelijk wat doet voor ons motorrijders
 
1) Ik vind dit discriminatie. Waar de overige zwakkere verkekersdeelnemers (voetgangers, fietsers) tot in het uiterste worden beschermd, moet de motorrijder op herhalingscursus.

2) Ongelukken met motorrijders zijn grofweg te verdelen in 2 categoriën: die waar de automobilist 'niets gezien heeft' en die waar de motorrijder zijn gashand niet weet te beheersen. Die laatste groep zou zich zonder motor waarschijnlijk in een auto dood of invalide hebben gereden en misschien nog wel een ander daarin hebben meegenomen (denk bijrijder of zwakkere verkeersdeelnemer). Het verschil is echter dat het met een motor wat makkelijker gaat en het dus de eerste keer lukt. (of ben ik nu al te cynisch?)

3) De eisen voor het halen van een motorrijbewijs zijn al zwaarder als voor de auto. Als motorrijders al bijscholing nodig hebben wil ik er niet eens aan denken hoeveel onbekwame automobilisten er rondrijden met een potentieel dodelijk wapen.

4) Er is inderdaad ook nog sprake van belangenverstrengeling bij de KNMV. Er zijn wel andere aanbieders, maar KNMV is veruit de grootste speler in het veld.
 
Veel motorrijders die ik ken vinden zo'n opleiding gewoon te duur.

Ik vind het ook behoorlijk aan de prijs 294,5 euro en dat is dan incl verzekering 75 en annulerings verzekering 12,5.

Dit is voor een VRO1 de opvolgende opleidingen worden alleen maar duurder, en je moet ook nog eens beginnen bij 1 om dan verder te kunnen.

Volgens mij doelt de KNMV niet alleen op de VRO, maar vooral op de RMT, gewoon een rondje rijden met een instructeur, die jou wijst op zaken die je kunt verbeteren mbt verkeersinzicht.
 
Op de website van de KNMV staat nu overigens dit:



Geen verplichte opleiding


Er is in motorrijdend Nederland nogal wat beroering ontstaan over een artikel dat op 5 maart 2008 in De Telegraaf heeft gestaan. Ten onrechte heeft een aantal mensen de indruk gekregen dat de KNMV een voortgezette rijopleiding aan alle motorrijders verplicht wil stellen.


De KNMV heeft als belangenbehartiger, met een rol binnen de verkeersveiligheid, een advies willen geven aan motorrijders die slechts enkele duizenden kilometers per jaar rijden. Voor deze groep en vele anderen is het goed om zich regelmatig te laten trainen, bijvoorbeeld door het volgen van een VRO. Op eigen verantwoordelijkheid en zonder verplichting!


De tekst die als basis diende voor het artikel luidt als volgt: “Docenten van de KNMV hebben zich de afgelopen weken voorbereid op een nieuw seizoen Voortgezette Rijopleidingen. Op het Verkeer Oefencentrum van de Politieacademie in Lelystad zijn alle vaardigheidsproeven weer veelvuldig getest en afgestemd op de laatste ontwikkelingen.


Volgens de KNMV is er geen enkele groep verkeersdeelnemers die zich jaarlijks op vrijwillige basis zo vaak laat trainen als de motorrijder. “Eigenlijk zouden niet alleen de motorrijders, maar alle groepen weggebruikers dat moeten doen”, zegt Patrice Assendelft van de motorbond: “Ieder jaar weten minimaal 3000 motorrijders ons te vinden en we hebben het gevoel dat die groep groeit. Met name de vraag naar trainingen die gaan over inzicht en risico-inschatting is stijgend. Dit komt waarschijnlijk ook omdat we hier regelmatig in politiek Den Haag de handen voor op elkaar krijgen. De KNMV is namelijk niet een club die alleen maar roept dat ze meer faciliteiten wil voor motorrijders, we doen ook feitelijk iets aan motorveiligheid door middel van onze opleidingen”.


Diverse verzekeringsmaatschappijen, waaronder KNMV Verzekeringen, geven aantrekkelijke kortingen op de premies als men een VRO heeft gevolgd en zij onderstrepen hiermee het belang van deze opleidingen.

Ook gezien de voorboekingen en alle positieve aandacht die motorrijders hebben gekregen in de discussie rond de kilometerheffing, verwacht de KNMV dit jaar een run op de VRO opleidingen.”
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij doelt de KNMV niet alleen op de VRO, maar vooral op de RMT, gewoon een rondje rijden met een instructeur, die jou wijst op zaken die je kunt verbeteren mbt verkeersinzicht.

Commentaar op eventuele ingeslopen fouten zou ik wel willen hebben, maar een VRO vind ik echte bullshit, een soort windhandel.
 
gaat dit nu om een VRO cursus of een cursus van het CBR
en als je zakt, dan ben je je rijbewijs kwijt ofzo?

:r :r :r

Dat is wel een hele vreemde interpretatie die je hier maakt... dit staat nergens in het bericht en zou niet eens aanleiding kunnen zijn van het bericht :N
 
Ik heb de laatste jaren regelmatig een vervolgopleiding gevolgd. Het viel mij op dat er motorrijders deelnemen die vele jaren motorrijden en moeite hebben met veilig remmen en bochten nemen. Kortom de motor beheersing laat te wensen over.

Het is verstandig van deze rijders dat ze naar een vervolg training gaan. Van sommigen verbaast het me dat ze lang genoeg overleefd hebben om nog deel te nemen aan de training. (Heeft waarschijnlijk te maken met oplettende automobilisten)

Zelf beleef ik veel plezier aan deze trainingen en het mooie is dat je weer op scherp gesteld wordt.

Kortom, ik raad alle motorrijders aan om regelmatig vrijwillig deel te nemen. Dan kun je "OH SHIT MOMENTEN" voorkomen.
 
Laatst bewerkt:
Ook al heeft de ander de schuld, dan nog bekruipt mij regelmatig het gevoel dat menig hier op het forum beschreven ongeluk voorkomen had kunnen worden door adequater te reageren als motorrijder :X


Maar ja, dat wil men tegenwoordig niet horen, alles ligt altijd aan de ander, eigen verantwoordelijkheid nemen is er niet meer bij...

Absoluut mee eens.
 
Er is m.i. een altenatief voor een verplichte VRO:

Neem mensen om de zoveel jaar een test af. Op grond van de uitslag wordt bepaald of ze een VRO moeten volgen. Zo'n test kost niet zoveel moeite en hoeft niet verschrikkelijk duur te zijn.

Een nadeeltje: iemand die zo'n test aflegt gedraagt zich op dat moment natuurlijk netjes, dus de idioten die bewust grote risico's nemen pik je er niet uit.
Die zou je natuurlijk tot een vervolgopleiding kunnen verplichten wanneer ze betrapt worden maar de pakkans is niet zo groot.
 
Er is in motorrijdend Nederland nogal wat beroering ontstaan over een artikel dat op 5 maart 2008 in De Telegraaf heeft gestaan. Ten onrechte heeft een aantal mensen de indruk gekregen dat de KNMV een voortgezette rijopleiding aan alle motorrijders verplicht wil stellen.

Ik dus ook, maar ik vind toch de MAG een echte belangen vereniging en blijf de KNMV :r vinden.
Ik kan me ook nu nog steeds niet ontrekken aan het idee dat ze door de commotie hun verhaal nu een beetje hebben bijgeschaaft (politiek correct)
Het meest typerende vind ik wel een foto van een vergadering over mobiliteit waar de mannen van de KNMV keurig in 3 delig pak zitten en de afgevaardigde van de mag op de motor komt!
 
Ik dus ook, maar ik vind toch de MAG een echte belangen vereniging en blijf de KNMV :r vinden.
Ik kan me ook nu nog steeds niet ontrekken aan het idee dat ze door de commotie hun verhaal nu een beetje hebben bijgeschaaft (politiek correct)
Het meest typerende vind ik wel een foto van een vergadering over mobiliteit waar de mannen van de KNMV keurig in 3 delig pak zitten en de afgevaardigde van de mag op de motor komt!

Ik zit ook elke dag in pak en rijd ook elke dag met de motor ;)
 
Ik heb een beter id !

Wat nu als we de brandstof prijzen omlaag halen, zodat motorrijders/motorrijdsters meer kunnen gaan oefenen ! :]

Ik heb al diversen meningen gepijld en er lijkt animo voor te zijn :+
 
"Het behalen van het motorrijbewijs A is niet voldoende. Wie bij het CBR slaagt, doet er verstandig aan om regelmatig vervolglessen te nemen"
-> of gewoon vaak/altijd rijden
Hier ben ik het wel mee eens, maar wel vrijwillig. ik heb iets tegen verplichtingen en tegen organen die mij iets willen opleggen.
Bovendien, wie is in de meeste gevallen de veroorzaker van zo'n ongeluk?

Oja, de KNMV is een ouwe lullenclub :r
 
Laatst bewerkt:
Laten we wel eerlijk blijven, motorrijden is wel een bepaalde vorm van vrijheid en die vrijheid wordt hier in nederland steeds kleiner.
Als ze de motorrijder verplichten om een cursus 1 keer in de zoveel jaar te moeten laten volgen omdat dat de veiligheid ten goede zou komen dan heb ik mijn twijfels.
Ik rij per jaar de nodige kilometers met de motor en als ik zie hoe mijn veiligheid wordt beperkt door niet oplettende soms suffende automobilisten die schouderophalend sorry zeggen dan weet ik het niet meer.
Moeten we ons dan afvragen of automobilisten die geen knipperlichten gebruiken of de hele tijd links rijden dat die geen opfriscursus moeten genieten.
Nog een voorbeeld ..ik ga de afgelopen dagen ook veel met een pont en als je de snelheid ziet rond 17.00 waarmee automobilisten achter elkaar over dijken scheuren dan ligt deze tussen zo rond de 100 en de 120 km maar als motorrijders dat doen dan zijn het snelheidsduivels ...onvoorstelbaar.
We hebben bepaalde dingen wel aan ons zelf te danken bv blik op de weg en wegmisbruikers dit zijn wel programma's die behoorlijk bekeken worden en het gevolg is dat er veel meer video-auto's op de weg zijn.
Als ze dan toch echt iets om motorrijders geven dan moeten ze de onderkant van vangrails dichtmaken scheelt ook zoveel doden per jaar.
Dus om het kort te houden NEE geen verplichting erbij en de mensen die voor zijn is ook prima maar ga dan zelf een cursus volgen en het maak niet uit waar en bij wie.
Laat ons nog genieten van het beetje vrijheid wat we nog mogen beleven.
 
Laatst bewerkt:
Veel motorrijders die ik ken vinden zo'n opleiding gewoon te duur.

Ik vind het ook behoorlijk aan de prijs 294,5 euro en dat is dan incl verzekering 75 en annulerings verzekering 12,5.

Per 5 jaar is dat dus minder dan €100.- per jaar.
Ik heb het hele topic niet gelezen maar naast de 80 doden is er natuurlijk ook nog een veelvoud aan gewonden. De kosten zijn dus voor de berijder en de samenleving aanzienlijk als je dit er bij betrekt.

Ik heb een VRO gedaan en ben daarna veel bewuster gaan rijden en anticiperen.

Ik vond het dus de investering zeker waard,
Het gaat daarbij niet om een verplichting, maar wel een verstandige keuze.
En Zagetta, ja we worden vaak in gevaar gebracht door automobilisten, neemt niet weg dat we ons daar dus juist op moeten voorbereiden.
 
Laatst bewerkt:
Er is m.i. een altenatief voor een verplichte VRO:

Neem mensen om de zoveel jaar een test af. Op grond van de uitslag wordt bepaald of ze een VRO moeten volgen. Zo'n test kost niet zoveel moeite en hoeft niet verschrikkelijk duur te zijn.

Een nadeeltje: iemand die zo'n test aflegt gedraagt zich op dat moment natuurlijk netjes, dus de idioten die bewust grote risico's nemen pik je er niet uit.
Die zou je natuurlijk tot een vervolgopleiding kunnen verplichten wanneer ze betrapt worden maar de pakkans is niet zo groot.
Idd,zou ik wellicht ook doen,maar eigenlijk val ik in de categorie; Idioot ,zonder te grote risico's te nemen(denk ik vanmezelf)en de meeste andere RBW-houders onder ons :/
Idioter zijn echter de meeste mede-weggebruikers in MIJN optiek die overigens niet bindend is :X
Zelf ooit een VRO-c. gevolgd ,idd wat eerder is verklaard door anderen; een aanrader,je leert er een stukje beheersing OVER je voertuig mee,echter niet over jezelf,zo,n VRO-c. behelst 1-dag spelen/omgaan met de div.omstandigheden met je bike,gewoon doen,je treft medelotgenoten,gezellig, ook met het oog op korting van je verzekering.
Mijn punt is dit,mocht je een VRO-c. gevolgd/gaan volgen blijf voor JEZELF de onderdelen wekelijks oefenen op een al dan niet afgesloten stuk weg/terrein,stukje zelfdisipline,anders hoef je niet de illussie te hebben dat je eens in de 4-5 jr. door het VERPLICHT volgen van wat voor cursus ook een betere motorrijder zult zijn/blijven.
Vind het zelfs na de rectificatie van de KNMV een slecht voorstel,kortom geldklopperij,ze zijn verworden tot het stropdassenvolk wat ons land denkt te mogen besturen(daar zou een vervolgcursus voor moeten gaan gelden)
Ben zelf ooit door een M.B-bestuurder voor m,n klote gereden,die zat en te bellen,was moe na een lange dag werken ,en een lange reis,sloeg af zonder ri.aan te geven,gaf extra gas om dat M'heer schrok ipv op de rem te gaan staan,dus ontwijkpoging werd me ontnomen :X
Denk dat zulke dingen in de praktijk altijd kunnen gebeuren,cursus wel/of niet zal dit niet veranderen :z
 
ja we worden vaak in gevaar gebracht door automobilisten, neemt niet weg
dat we ons daar dus juist op moeten voorbereiden.

Je kan je als motorrijder op veel dingen voorberijden..Maar niet op die domme koekblikkers die vlak voor je neus besluiten de weg over te steken ook als ze totaal geen overzicht hebben op de kruising.Rij nu bij elkaar 10 jaar motor(niet alleen in de zomer) en heb verschillende ongevallen gehad.waarbij steeds een koekblikker fout was.

Eerste keer in de binnenstad van Amsterdam.Sta voor een stoplicht te wachten.Boem koekblik achterop.Ja sorry had j niet gezien. :X

Volgende.Provinciale weg Zaandam.Koekblik maakt op een kruispunt een u turn,vlak voor m'n neus.Sorry had je niet gezien. :X

Laatste voor nu.Kruispunt binnen bbkvoorrangsKruispunt was totaal onoverzichtelijk door vrachtverkeer dat rechtsaf sloeg.Ik zie dit en minder vaart tot 20 km/u..En ja hoor koekblikker besluit toch de gok te wagen en steekt vlak voor me de weg over.Je raad het al die kneus had me niet gezien :X .Die prutser had geoon mazzel dat er geen zwaarder voertuig aankwam.

Conclusie.Koekblikkers moeten zich meer bewust worden van motorrijders.
 
Ik vind het idee erachter goed zolang het voor iedereen maar betaalbaar is.

bv max 100 euro zou ik er voor over hebben.
Zolang ze maar niet je rijbewijs ongeldig kunnen verklaren als je niet kan "slagen".

Ik denk wel dat het help.
 
Vind trouwens dat het knmv (ouwe lullen club) in dat telegraafstukje het erg knullig brengt, wat nu bij de meeste mensen blijft hangen is dat er per jaar 80 motorrijders verongelukken door Onkunde terwijl de meeste van die slachtoffers van hun fiets gekegeld worden door niet oplettende koekblikkers.
Als je van die 80 slachtoffers uitzoekt hoeveel er daarvan van de fiets zijn gereden door koekblikkers blijven er maar weinig over

Vind dan ook dat als ze iets willen gaan verplichten ze moeten beginnen, met de zich scherende; opmakende; de krant lezende; nog ff stuk doornemende; een andere zender zoekende; naar de mooie natuur rondkijkende; half slapende koekblikker.
 
Eigen verantwoordelijkheid.. Ik hoor het Balkenende nog zeggen. Publieke voorzieningen zijn de laatste jaren steeds verder afgebroken met het steeds terugkerende argument van de eigen verantwoordelijkheid. Vooral in de zorg natuurlijk.

Maar als het aankomt op verkeersveiligheid lijkt het wel alsof deze verantwoordelijkheid niet bestaat en elke Nederlander bij het handje genomen moet worden.

Als je vervolgens het 'aantal-doden' argument er bij haalt is dit mijns inziens net zo goed toe te passen op het eerste (wederom: vooral de zorg natuurlijk).

Zelfde verhaal, compleet andere benadering. Enige verschil is dat het eerste geld kost waar het tweede geld oplevert.

Geldklopperij dus imo. :+

*en neemt nog een slokje azijn.. ;) *
 
Zelfde verhaal, compleet andere benadering. Enige verschil is dat het eerste geld kost waar het tweede geld oplevert.
Psies! Dat rottige smaakje krijg ik hier ook van.

Naar elkaar gaan lopen wijzen lost nooit iets op, zeker niet in een overbevolkt landje als het onze. De verdraagzaamheid is steeds verder te zoeken en iedereen denkt maar overal 'recht' op te hebben. En dan heb je nog die overheid, die de handen overal vanaf trekt als het geld kost, en ineens moet gaan betuttelen als het geld opbrengt. Dat helpt lekker mee :(

Ik zie het nut wel van een opfriscursus, voor alle verkeersdeelnemers eigenlijk. Maar dan moeten de prijzen ook navenant zijn. En je kan cursussen geven tot je een ons weegt, maar zelfinzicht is bij bepaalde groepen natuurlijk chronisch afwezig, of wordt gigantisch overstemd door onverdraagzaamheid en haantjesgedrag. En daar helpt zo'n cursus geen lieve moer aan. Want alleen die mensen die bewust aandacht blijven besteden aan het bijschaven van hun rijvaardigheid zullen er in de volgende vijf jaar iets aan hebben. Voor de anderen zal het effect bijzonder kortdurend of nul zijn. En dan komt het toch weer terug bij dat 'lekker verdienen' van de enige club die van deze maatregel echt beter wordt B|
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan