EMGO schokbrekers, ervaringen?

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.105
8.239
Assen
Dag mensen,
ik zoek een setje schokbrekers die (flink) stugger zijn dan de originele op m'n '88 xj900F
De aanschafprijs van deze motor was laag maar de investeringen stapelen snel op dus ik hoop dat dit een blijvertje is.

Emgo heeft vriendelijker geprijsde schokbrekers, ik meen dat het een Taiwanees merk is dat meer motorspul maakt.
Zijn hier mensen die ervaringen hebben met deze schokkers op een zwaardere motor?
 
Mja, ik denk wel dat 't daarop uit komt, en hoop echt dat de yammie dan ook een blijvertje is want dit geld krijg je er niet meer uit.
Het is ook een opstapeling van kosten.. Nwe banden, heb echt nwe helm nodig, nieuw schermmasker en vest gekocht(was ook nodig en duur) gepeperde dierenartsrekening etc alles in korte tijd..
Nu alleen nog info vinden welke geschikt zijn voor de yammie en werkelijk ook stugger/sterker zijn..
 
Mja, ik denk wel dat 't daarop uit komt, en hoop echt dat de yammie dan ook een blijvertje is want dit geld krijg je er niet meer uit.
Het is ook een opstapeling van kosten.. Nwe banden, heb echt nwe helm nodig, nieuw schermmasker en vest gekocht(was ook nodig en duur) gepeperde dierenartsrekening etc alles in korte tijd..
Nu alleen nog info vinden welke geschikt zijn voor de yammie en werkelijk ook stugger/sterker zijn..
Tja je kan alles ook spreiden over langere tijd,of de motor weer verkopen.;)
 
Mja, ik denk wel dat 't daarop uit komt, en hoop echt dat de yammie dan ook een blijvertje is want dit geld krijg je er niet meer uit.
Het is ook een opstapeling van kosten.. Nwe banden, heb echt nwe helm nodig, nieuw schermmasker en vest gekocht(was ook nodig en duur) gepeperde dierenartsrekening etc alles in korte tijd..
Nu alleen nog info vinden welke geschikt zijn voor de yammie en werkelijk ook stugger/sterker zijn..
Dat alles tegelijk komt is vervelend... maar nieuwe banden zijn gewoon slijtagedingen, die moest ik ook vrij rap na de aankoop van de ZRX kopen. Ook ik heb toen m'n achterschokkers laten reviseren en m'n voorvork laten servicen. Koop je een tweedehands fiets dan heb je gewoon nog even wat dingen aan te pakken. En vering is nou net zo'n puntje waar bijna niemand zich druk over maakt (wat, zit er olie in een schokbreker?) dus dat die na 31 jaar niet al te best meer zijn is niet echt bijzonder te noemen.
 
Heb hier nog een setje YSS nieuw in doos liggen. Is de RE302-310T-18-X, als die passen op jouw motor en je hebt er belang bij, stuur maar ff pb
Ik zal straks wel even voor Sammie kijken of het wat is voor een XJ. Wel handig dat je het volledige artikel nummer noemt, kan ik zo de gegevens erbij pakken.

Edit: deze set IS voor de XJ 750 / 900 F (weet je zeker dat je niet zit te spammen aRnold? :+). Dus meneer Sammie, als ZX7-aRnold je flink matst met de prijs moet je niet aarzelen maar gewoon doen.
 
Laatst bewerkt:
Maar wil de verse liefde niet achterop je wat meer klassieke fietsen dan? :+
Of is het toeval dat je opeens een grote motor hebt en iemand die achterop gaat?

Verder is alles al mooi behandeld zag ik, EMGO is inderdaad goedkope meuk, zaten op m'n SR500 toen ik hem kocht, :X.
Koni's waren vroeger een goed upgrade, is nu Ikon en zit in Australië, alle goedkope setjes op Ali gewoon niet doen tenzij het er alleen leuk uit moet zien.
Heb zelf net m'n tweede set YSS schokbrekers gekocht en ben echt tevreden met de prijs/prestatie verhouding, ook vrij veel mensen in de Youngtimer Racer klasses waar ik zit hebben het spul, is ook een Nederlands bedrijf wat ik mooi vind.
 
Ik zal straks wel even voor Sammie kijken of het wat is voor een XJ. Wel handig dat je het volledige artikel nummer noemt, kan ik zo de gegevens erbij pakken.

Edit: deze set IS voor de XJ 750 / 900 F (weet je zeker dat je niet zit te spammen aRnold? :+). Dus meneer Sammie, als ZX7-aRnold je flink matst met de prijs moet je niet aarzelen maar gewoon doen.
oeh, en is die ook stijver dat het originele spul??
 
Wat noem jij stijver? Dat de beweging beter wordt gedempt? Dat de veer sterker is?

Zijn jullie zo zwaar dat een sterkere veer nodig is? Dat laatste hoef je niet hier publiekelijk neer te kalken, mag je ook per pb of mail doorgeven ;)
 
Ik zal straks wel even voor Sammie kijken of het wat is voor een XJ. Wel handig dat je het volledige artikel nummer noemt, kan ik zo de gegevens erbij pakken.

Edit: deze set IS voor de XJ 750 / 900 F (weet je zeker dat je niet zit te spammen aRnold? :+). Dus meneer Sammie, als ZX7-aRnold je flink matst met de prijs moet je niet aarzelen maar gewoon doen.
Past als goed is ook :y :y

En nee, geen spam hoor... dan kon ik op ieder topic op mf wel posten ;p
 
Kan natuurlijk ook de vriendin weer inruilen voor een lichter exemplaar:Y
Scheelt ook nog eens brandstof en bandenslijtage,of helemaal geen vriendin achterop en ga met een fret achterop rijden,
die wegen weinig,ziet het beestje ook nog eens wat van de wereld.:Y
978b8410313a1a45f2e881670ee1a116.jpg
 
Laatst bewerkt:
Maar wil de verse liefde niet achterop je wat meer klassieke fietsen dan? :+
Of is het toeval dat je opeens een grote motor hebt en iemand die achterop gaat?

Verder is alles al mooi behandeld zag ik, EMGO is inderdaad goedkope meuk, zaten op m'n SR500 toen ik hem kocht, :X.
Koni's waren vroeger een goed upgrade, is nu Ikon en zit in Australië, alle goedkope setjes op Ali gewoon niet doen tenzij het er alleen leuk uit moet zien.
Heb zelf net m'n tweede set YSS schokbrekers gekocht en ben echt tevreden met de prijs/prestatie verhouding, ook vrij veel mensen in de Youngtimer Racer klasses waar ik zit hebben het spul, is ook een Nederlands bedrijf wat ik mooi vind.
YSS is geen Nederlands bedrijf maar zit in Thailand.
 
Wat noem jij stijver? Dat de beweging beter wordt gedempt? Dat de veer sterker is?

Zijn jullie zo zwaar dat een sterkere veer nodig is? Dat laatste hoef je niet hier publiekelijk neer te kalken, mag je ook per pb of mail doorgeven ;)
neej, zo zwaar ben ik niet maar de origienle vering is echt heel slap... ook deinerig op de strakste stand
 
Deinerig heeft niets met sterkte te maken, dat heeft met de demping te maken. En dat die demping na 30+ jaar zo goed als geheel verdwenen is (misschien net als alle olie die ooit in de dempers zat) is nu net de clou van alle reply's in dit topic.

De veren hebben maar één simpele taak: het gewicht dragen dat op de de schokdempers rust.
Het demperhuis heeft de meer ingewikkelde taak: de beweging soepel en gecontroleerd afdempen zodat de vering genoeg kan bewegen om comfortabel alle oneffenheden te volgen en snel genoeg afdempen om dat deinen te voorkomen.
 
Inderdaad. Wat is je doel nou met dit topic precies? Je hebt al genoeg nuttige adviezen gekregen maar je blijft maar eigenwijs naar de goedkope weg wijzen (tenminste dat impliceer je met al die vragen van je). Vraag dan niet om advies..

Koop de goedkope als je geen geld hebt voor de duurdere. Weet wel dat motor rijden gewoon geld kost.. Een motor kopen kan iedereen maar een motor (goed) onderhouden en blijven rijden is een ander verhaal.
 
Dat snap ik allemaal, maar ook zijn de veren te slap, snel doorslaan en erg doorzakken als je er op gaat zitten(en nee weeg geen 120kg..)
YSS (of Hagon of Wilbers, Technoflex, Bitubo enz enz) kiezen niet voor niets de veren die ze op de XJ schokdempers gebruiken. Als je inderdaad 120 kg zou wegen én veel met duo rijdt dan kan het zijn dat sterkere veren nodig zijn. In de gevallen dat zowel rijder en duo van normaal gewicht zijn moet je toch wat geloof / vertrouwen in de kundigheid van de schokdemperfabrikanten hebben.

En mocht je atheïstisch weinig vermogen tot geloven hebben, die veren kunnen ook achteraf vrij makkelijk uitgewisseld worden voor sterkere exemplaren ;)
 
Ah, dat laatste is wel fijn.. Ik heb Arnold een PB gedaan..(ik kan me voorstellen dat demping en sterkte van de veer wat metelkaar in evenwicht moeten zijn)
 
Ah, dat laatste is wel fijn.. Ik heb Arnold een PB gedaan..(ik kan me voorstellen dat demping en sterkte van de veer wat metelkaar in evenwicht moeten zijn)
Wat vooral belangrijk is is dat de veer het gewicht wat er op komt kan dragen,maar mag ook niet te hard zijn.
Je kan nog zo,n exotische schokbreker kopen,klopt het gewicht niet met de veer heb je er weinig tot niks aan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan