Emigreren: Amsterdam-Stockholm

Ja, maar die moet toch ook weer naar NL terug ;) Enig idee wat emigreren betekend? Das geen vakantie hé, nou ja. Een heeeeeele lange dan!
So? De rest van de spullen moeten er ook heen dunkt me. Dus dan kan een bus snel uit.
Of, als de rest met een transportbedrijf gaat hen ook de motor laten meenemen.

Mits importeren in Zweden natuurlijk niet veel moeilijker en duurder is dan daar een nieuwe kopen..
 
Zet je motor een nachtje buiten, incasseer de dagwaarde van de verzekering en koop in Zweden een nieuwe :)
 
Ik ben in 2011 in Zweden geweest (meeting bij de Saabdealer ANA in Trollhättan). Vond het er een prachtige omgeving, begin mei. Emigreren moet je doen als je jong bent. Ik voel me er met 45 jaar (al) te oud voor.
Prachtig land, ben er tientallen keren geweest. Met mijn vriendin bekeken wat nou beter uit de bus komt Amsterdam vs. Stockholm en als je wilt settelen...dan is de keuze snel gemaakt.

Optie 3: motor verkopen en in Zweden een andere kopen.
Of zijn motoren daar veel duurder?
De markt is daar veel kleiner vergeleken met Nederland, meer geld voor minder motor.


Check parcelinternational.nl of cheapcargo even voor de rest van je zooi. Veel goedkoper dan PostNL internationaal. Ook kun je er grotere pakketten mee versturen en zwaardere. Of, wel via PostNL: maak een pakketzegel aan via goedkooppakket.nl Scheelt ook aanzienlijk, groter formaat mogelijk en je levert het gewoon zelf in bij hetzelfde PostNL punt.
Top, thanks!! Dit helpt enorm.

Ik ga geregeld naar Zweden ik zou als ik jou was de veerboot van Finnlines vanaf Travemünde naar Malmö nemen deze vertrekt s`avonds dus kun je op je gemak rustig overdag daar naartoe rijden. :]
En s`morgens op je gemak van Malmö naar Stockholm rijden. :]
Licka Till , Danny :W :]
Tack så mycket, van alle opties klinkt Kiel-Göteborg op dit moment het leukste.

So? De rest van de spullen moeten er ook heen dunkt me. Dus dan kan een bus snel uit.
Of, als de rest met een transportbedrijf gaat hen ook de motor laten meenemen.
Mits importeren in Zweden natuurlijk niet veel moeilijker en duurder is dan daar een nieuwe kopen..
Het enige wat ik nodig heb naast mijn motor is een doos voor al mijn boeken, laptop, harde schijven. Een busje heen en terug rijden komt neer op zo'n 3000 km. In mijn optiek een beetje overkill voor wat spulletjes en evt. een motor. Wat ik nu in gedachte heb (zie bovenstaande post) klinkt enorm leuk en verleidelijk...veel plezier voor weinig geld.
 
Zelf rijden!
Er zijn veel slaap voorzieningen onderweg. Als voorbeeld:
Campings in Zuid-Jutland en Fünen | Denemarken | Zoek nu - ACSI
Kampings die wat verder van het water en snelweg liggen zijn meestal goedkoper. (Dus 20-50km binnendoor)
Soms kun je een compleet houten huisje huren.
Zou dit wel van tevoren uitzoeken/reserveren als je zonder tent gaat.
Maar als je plek hebt op de motor voor een klein tentje en slaapzak+ mat zou ik dat zeker doen.
(Nu in de aanbieding bij Lidl: tentje 40Euro. 4.1kg)
Je kunt overal douchen en verhongeren zul je ook niet. Veel campings hebben een klein keukentje waar iedereen gebruik van kan maken. (Geen pannen etc. Wel magnetron.)
Veel campings zijn aangesloten op "camping key" wat weer korting geeft.
Kan me voorstellen dat je daar geen gebruik van wilt maken voor die paar dagen.
Maar vaak ligt er dan een gids die je zo kunt meenemen waar andere kampings op staan. Zo kun je je volgende overnachting uitzoeken.
Voor een habbekrats heb je mobiel internet die in scandinavie te gebruiken is. Telia heeft roaming in Denemarken en Zweden.

Vanaf Denemarken is de weg er naartoe net zo prachtig als het land zelf.
Ik zou me absoluut niet richting eindbestemming jagen.
Neem de tijd, geniet en je komt uitgerust en veilig aan.
Die ene dag dat je langer onderweg bent is het allemaal waard!
 
Laatst bewerkt:
Het enige wat ik nodig heb naast mijn motor is een doos voor al mijn boeken, laptop, harde schijven. Een busje heen en terug rijden komt neer op zo'n 3000 km. In mijn optiek een beetje overkill voor wat spulletjes en evt. een motor. Wat ik nu in gedachte heb (zie bovenstaande post) klinkt enorm leuk en verleidelijk...veel plezier voor weinig geld.
Ok, je hebt weinig spullen :P

In dat geval zou voor mij de keuze simpel zijn. Doos aan DHL afgeven en lekker op de motor springen.
Mooi tochtje van maken over binnenwegen met een paar overnachtingen. 8-)
 
Toen ik 15 jaar geleden naar Zambia verhuisde heb ik bij een motorzaak in de buurt een pallet gehaald. Daar heb ik de XR600R op gezet (zonder benzine maar met olie erin), er een strak houten raamwerk omheen getimmerd en het geheel met board dichtgemaakt (wel kijkgaatje voor de douane opengelaten). Zo ging ie later ook weer terug naar Nederland. Ik betaalde vrachtprijs over het gewicht. Geen schade opgelopen. In Zambia op plaatselijk kenteken laten zetten, ook geen probleem.

(Ruim 25 jaar geleden heb ik een nieuwe enduro gekocht bij een grote motorzaak en het transport naar Malawi volledig overgelaten aan de motorzaak en de transporteur. Toen had ik het probleem dat de papieren er niet bijzaten en ik hem niet kon aanmelden. Heb ik daar 5 jaar zonder nummerplaat gereden...)
 
Laatst bewerkt:
(Ruim 25 jaar geleden heb ik een nieuwe enduro gekocht bij een grote motorzaak en het transport naar Malawi volledig overgelaten aan de motorzaak en de transporteur. Toen had ik het probleem dat de papieren er niet bijzaten en ik hem niet kon aanmelden. Heb ik daar 5 jaar zonder nummerplaat gereden...)
Haha, in Zweden gaat het iets strakker vrees ik. Motor moet bij aanmelding 2 verschillende keuringen ondergaan (totaal 140,- EUR) en je hebt te maken met een jaarlijkse APK keuring.

Gelukkig hoef ik geen bpm/belastingen/invoerrechten te betalen omdat 1) de motor tweedehands is en 2) als Nederlander draag je natuurlijk EU citizenship.
 
Haha, in Zweden gaat het iets strakker vrees ik. Motor moet bij aanmelding 2 verschillende keuringen ondergaan (totaal 140,- EUR) en je hebt te maken met een jaarlijkse APK keuring.

Gelukkig hoef ik geen bpm/belastingen/invoerrechten te betalen omdat 1) de motor tweedehands is en 2) als Nederlander draag je natuurlijk EU citizenship.

Lijkt me allemaal wel te doen. Iig fijne tijd toegewenst daar.
 
Ga toch rijden man! Zoek op internest een redelijke en goedkope (vermijd veerboten) route, en maak de roadmovie van jouw eigen emigratie. Heb je voor jaren iets om op terug te kijken ipv. jouw motor alleen maar van een pallet trekken in Knörrehølmbårg.
 
Ik heb het afgelopen januari met de auto gedaan en wil het gaan doen in begin juni met de motor. Wanneer ben jij van plan het te gaan doen? Stuur me anders een prive bericht. Ik heb met de auto een overnachting via airbnb in kopenhagen, was 31 euro per nacht. Ik heb met de auto geen veer genomen maar ben via Kolding. Met de motor wil ik dat ook gaan doen maar zit er over te denken om 2 overnachtingen te nemen of 1(ben nu van plan om vanaf Luxemburg te rijden trouwens). Ikzelf rij op een BMW S1000r, iets comfortabeler dan een supersport :)
 
Ik heb het afgelopen januari met de auto gedaan en wil het gaan doen in begin juni met de motor. Wanneer ben jij van plan het te gaan doen? Stuur me anders een prive bericht.
De laatste keer met de auto was voor mij in 1996 en toen was ik 4 jaar oud, er blijft dan niet veel over qua herinneringen. Maargoed, 8 mei is mijn laatste werkdag in Amsterdam en in juni ga ik in Stockholm beginnen. Ik zal waarschijnlijk de trip maken tussen 11 en 20 mei, geeft mij de tijd om het eea qua papieren in Amsterdam en Stockholm in orde te krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Dr was toch ook iemand die met een R1 de wereld rond ging, dus lijkt me te doen zou mijn keuze ook zijn als ik zou gaan. Onderweg dan wel mooi toer verhaal voor mf maken dan he :P
R1 Sjaak bedoel jij denk ik.

TS: Lekker op de motor gaan. Eerst even youtuben hoe R1 Sjaak het heeft gedaan en dan zachtjes nadoen.
 
R1 Sjaak bedoel jij denk ik.

TS: Lekker op de motor gaan. Eerst even youtuben hoe R1 Sjaak het heeft gedaan en dan zachtjes nadoen.
Idd Sjaak Lukassen met zijn R1 de wereld rond. Kijk maar op google.
Niet lang geleden heeft hij bij ons op de club een lezing gehouden over zijn reizen.

Heel indrukwekkend!!

Tevens weet ik nu ook dat mijn zomer-ritje naar de Noordkaap niet meer is dan effe om de hoek......
(wel heeft Sjaak meer tijd en (gesponsord) geld om het allemaal te kunnen doen!)
 
Laatst bewerkt:
De laatste keer met de auto was voor mij in 1996 en toen was ik 4 jaar oud, er blijft dan niet veel over qua herinneringen. Maargoed, 8 mei is mijn laatste werkdag in Amsterdam en in juni ga ik in Stockholm beginnen. Ik zal waarschijnlijk de trip maken tussen 11 en 20 mei, geeft mij de tijd om het eea qua papieren in Amsterdam en Stockholm in orde te krijgen.

Ok dat is jammer dan kan ik helaas niet. Veel plezier in ieder geval.
 
IJsselstein - Stockholm ferry terminal is in 23 uur te doen, zelfs op een 30 jaar oude VF500F2...

Ben met mijn VFR de Baltische Zee rond gereden. Dag 1 Denemarken, Dag 2 Zweden.




Je hebt natuurlijk alijd kans op regen (hier net over de grens DLD-DK)

IMAG4428.thumb.jpg.f34135db9864640120e8b0bf7d0c4356.jpg



"The Bridge"
IMAG4471.thumb.jpg.3174a3cd5a5582f4f62735a950586b19.jpg


gallery_880_2173_680149.jpg


Plek zat op een GSXR voor een roltas, of je frobelt er koffers op...
P8060880.thumb.JPG.de80e3ea2850b621a928d6e9ea83c7df.JPG

(de NR replica staat in Stockholm..)



Zweden kent mooie wegen hoor!

P8050794.thumb.JPG.f821a0b74db285b47f520bebc4d11224.JPG



0.thumb.jpg.d767c14e0827e07f3a18872539c6450b.jpg
 
Laatst bewerkt:
Heren, bedankt voor alle input...hier kan ik wat mee! :t

Als ik jullie posts zo lees dan klinkt dit wel enorm verleidelijk:

Amsterdam naar Kiel (DE) met een tussenstop komt neer op 560 km rijden.
Daarna van Kiel naar Göteborg (SE) op de boot met motor is 12 uur varen, 134,- EUR inc. bed en ontbijt.
Vervolgens van Göteborg naar Stockholm met een tussenstop komt neer op 466 km rijden.

Zou mijn keuze ook zijn. Trek van die 134 de brandstofkosten die je bespaart, kosten voor een overnachting en eventueel tolkosten voor de brug af, en je betaald opeens nog maar een euro of 50.
 
IJsselstein - Stockholm ferry terminal is in 23 uur te doen, zelfs op een 30 jaar oude VF500F2...

Ben met mijn VFR de Baltische Zee rond gereden. Dag 1 Denemarken, Dag 2 Zweden.




Je hebt natuurlijk alijd kans op regen (hier net over de grens DLD-DK)

[afbeelding]


"The Bridge"
[afbeelding]

[afbeelding]

Plek zat op een GSXR voor een roltas, of je frobelt er koffers op...
[afbeelding]
(de NR replica staat in Stockholm..)



Zweden kent mooie wegen hoor!

[afbeelding]


[afbeelding]

OMG, die laatste foto! :9~
 
Ik heb vrienden in Stockholm (en omgeving) dus ik heb het meerdere keren gereden.
Als je alles rijdend wil doen is het een pokke-eind over nogal saaie wegen, dus ik zou het zoveel mogelijk inkorten m.b.v. veerboten. Het hele stuk vanaf Amsterdam tot Stockholm is zonder veerboten 1600km.
Ik nam meestal een overnachting net aan in Zweden, dus bij Malmö, Helsingborg of Lund (leuke studentenstad). Ook ging ik meestal over de afsluitdijk omdat ik aan de Noordkant van Amsterdam woon.
Hou bij Hamburg rekening met wegwerkzaamheden/vertragingen.

M.b.t. Stockholm: geweldige stad. Veel leuker dan Amsterdam, en ook rustiger.
Bedenk wel dat bijna alles daar duurder is dan hier, vooral op het gebied van motorfietsen en alcohol. Dus neem mee wat je kan meenemen als je verkast.
Veel plezier daar!
 
Ok dat is jammer dan kan ik helaas niet. Veel plezier in ieder geval.
Bedankt!

IJsselstein - Stockholm ferry terminal is in 23 uur te doen, zelfs op een 30 jaar oude VF500F2...
Ben met mijn VFR de Baltische Zee rond gereden. Dag 1 Denemarken, Dag 2 Zweden.
Jij ook bedankt voor het delen van je ervaring, ik heb er nu al zin in haha.

Stockholm: geweldige stad. Veel leuker dan Amsterdam, en ook rustiger.
Bedenk wel dat bijna alles daar duurder is dan hier, vooral op het gebied van motorfietsen en alcohol. Dus neem mee wat je kan meenemen als je verkast.
Veel plezier daar!
Bedankt voor de routeinfo! Ja, ik heb zonder dollen zo'n 70-80 familieleden in Zweden en dan voornamelijk Stockholm eo. Kom er al 24 jaar jaarlijks en de laatste 2 jaar elke paar weken...ik ken de ins and outs aardig daar. Ik neem wel een paar liter motorolie mee ja, verder zal ik elke 2-3 maanden in Amsterdam zijn. Onderdelen kan mijn broertje desnoods op de post doen.

En alcohol...dat smokkel je samen met koffie en andere boodschappen uit Denemarken. *D

Het enige wat te gestoord voor woorden is in Zweden zijn de motorverzekeringen. Kreeg een pricequote van 120,- EUR per maand voor WA+ en dat schijnt heel normaal te zijn daar. Maar daar zal ik de motor wel gaan schorsen van november t/m maart...met een meter sneeuw kom je toch nergens.
 
Laatst bewerkt:
Zweden is zeker mooi om met de motor te rijden! Vaak hoor je mensen zeggen dat de wegen in Zweden saai zijn, maar daar ben ik het zeker niet mee eens. Je moet alleen de hoofdwegen vermijden, daar is inderdaad weinig aan, maar in welk land is dat niet zo...
 
Terug
Bovenaan Onderaan