Emigreren naar onze Oosterburen. Motor mee?

Bolleborre

Rookie
21 mrt 2008
9
0
Zwolle
Vanwege het ontbreken van snelheidsbeperkingen Omdat ik een nieuwe baan heb in Hamburg (DE) ga ik daar ook wonen.

Ik weet dat ik pas officieel moet worden uitgeschreven in Nederland zodra ik langer dan 8 maanden in het buitenland verblijf (volgens gemeenteambtenaar) en dat ik met mijn motor nog 1 jaar op geel (NL) kenteken mag rijden (bron: RDW)

Nu vind ik een boel info over motoren importeren vanuit Duitsland maar hoe zit dat met exporteren?

Weet iemand de voordelen/nadelen van het rijden op Duits kenteken (Behalve dan dat mijn vrienden niet meer naast me willen rijden) ? fiscaal voordeel/nadeel? Ik wordt namelijk niet wijs uit het fiscale stelsel m.b.t. motorvoertuigen in Duitsland.

Hilfe! |(
 
Even een makelaar zoeken die ervaring heeft met emigreren naar Duitsland vaak kunnen die je een heel pakket aan diensten aanbieden incl. auto/ziektekosten verzekeringen etc. etc.

In Nijmegen zit er iig 1.
 
Laatst bewerkt:
Vanwege het ontbreken van snelheidsbeperkingen Omdat ik een nieuwe baan heb in Hamburg (DE) ga ik daar ook wonen.

Ik weet dat ik pas officieel moet worden uitgeschreven in Nederland zodra ik langer dan 8 maanden in het buitenland verblijf (volgens gemeenteambtenaar) en dat ik met mijn motor nog 1 jaar op geel (NL) kenteken mag rijden (bron: RDW)

Nu vind ik een boel info over motoren importeren vanuit Duitsland maar hoe zit dat met exporteren?

Weet iemand de voordelen/nadelen van het rijden op Duits kenteken (Behalve dan dat mijn vrienden niet meer naast me willen rijden) ? fiscaal voordeel/nadeel? Ik wordt namelijk niet wijs uit het fiscale stelsel m.b.t. motorvoertuigen in Duitsland.

Hilfe! |(
Over een jaar je motor verkopen in Nederland en in Duitsland voor veel minder centen dezelfde kopen uit een jonger bouwjaar en minder kilometers!
 
waarom niet gelijk hier verkopen en daar in Duitsland eenzelfde terugkopen?
SCheelt gezeik met verzekeringen, wegenbelasting, invoeren en uiteindelijk levert het e ook nog voordeel op omdat je in Duitsland wat mooier terugkoopt voor minder centen.
 
Wellicht mag je van de RDW nog een jaar met je NL platen rijden, maar van je verzekering mag je maar drie maanden per jaar in het buitenland rijden. En aaneengesloten geloof ik maar een maand. Dus die zou ik wel even bellen als ik jouw was.
 
Sinds 1993 is er vrij verkeer van personen, diensten, goederen en kapitaal binnen de EU en de EER.. Een EU/EER onderdaan die korter dan 6 maanden is zijn er geen regels eigenlijk aan verbonden en staat niemand je in de weg.
Wil je LANGER dan 6 maanden blijven (wat ik in jou geval aanneem) zijn de regels afhankelijk van het doel van je verblijf, wat bij jou werk is. :)

Je hebt al een baan, en zoals het dan in Nederland is moet je beschikken over geldig paspoort en beschikken over een goede ziektekostenverzekering. Als je als EU/EER onderdaan aankomt in ons land moet je een verblijfsvergunning aanvragen. Meestal wordt dan een verblijfsvergunning voor vijf jaar afgegeven (behalve als je werk tijdelijk is). Dat wordt een Document EU/EER genoemd.
Aangezien we in de EU wonen, en Duitsland ook EU/EER is zal het daar wel hetzelfde zijn.
 
Ik zou lekker die motor in Nederland verkopen voor een normale prijs, en in Duitsland een andere motor kopen.

In Duitsland zijn ze namelijk een stuk goedkoper.

Mocht je weer terug verhuizen, neem je hem natuurlijk gewoon mee naar Nederland.




Zo zou ik het doen iig :P
 
Bedankt voor jullie hulp! Sta vanaf volgende week geregistreerd in Duitsland, verblijfsvergunning als Nederlander is niet nodig..Inderdaad mag ik van mijn verzekering niet langer dan een maand aaneengesloten in het buitenland rijden, reguliere verzekering dekt tot 3 maand.

En de gouden tip: Koop een motor in DE blijkt een goede... Ik rij nu een 'blade uit 1996 met inmiddels 44.000 op de teller (elke week + 1.000 km, goed onderhouden, nw. remmen, ketting, banden, uitlaatsyst. 2 x per jaar een goeie beurt bij de dealer)... Als ik deze verkoop in NL kan ik bijna 2 motoren in dezelfde staat in DE aanschaffen!!

Nogmaals dank dank!
 
Ik neem een woonadres in Duitsland en koop een duitse motor (op duits kenteken)

Na hoeveel tijd kan ik weer terugverhuizen naar nederland zonder BPM te hoeven betalen??

Je moet dan wel de motor een tijdje niet verkopen! Weet iemand hoelang dat is?
 
U verhuist vanuit een niet-EU-land naar Nederland
Als u verhuist vanuit een niet-EU-land naar Nederland kunt u vrijstelling van belastingen bij invoer voor uw verhuisboedel krijgen. U moet dan een vrijstellingsvergunning aanvragen bij de Douane.

Voorwaarden vrijstellingsvergunning
Om een vrijstellingsvergunning te krijgen, moet u voldoen aan de volgende voorwaarden:

U hebt ten minste 12 maanden in een niet-EU-land gewoond. Op deze plaats hebt u ook gewoonlijk verbleven (dit betekent dat u minimaal 185 dagen per kalenderjaar wegens persoonlijke en beroepsmatige bindingen daar hebt verbleven).
Als u verhuist van uw normale verblijfplaats naar Nederland, brengt u alleen persoonlijke goederen mee. U gaat deze goederen op uw nieuwe verblijfplaats ook weer voor persoonlijke doeleinden gebruiken.
U hebt deze persoonlijke goederen minstens 6 maanden vóór het tijdstip waarop de verblijfplaats naar Nederland wordt overgebracht in uw bezit gehad en gebruikt in het niet-EU-land.
De met vrijstelling ingevoerde goederen mag u gedurende 12 maanden na invoer niet verkopen, verhuren, uitlenen of verpanden. Als u dat wel wilt doen, dan moet u dat eerst melden bij het douanekantoor. De Douane stelt dan vast of u alsnog belasting moet betalen.

U moet aan de hand van bewijsstukken, bijvoorbeeld aankoopbewijzen en/of een verklaring van een werkgever, kunnen aantonen dat u aan deze voorwaarden hebt voldaan.

Uitgesloten producten
De vrijstelling geldt niet voor de volgende goederen:

alcoholhoudende producten
tabak en tabaksproducten
bedrijfsvoertuigen
materieel voor beroepsdoeleinden (geen draagbare instrumenten voor de uitoefening van een technisch of vrij beroep)
 
Bedankt voor je snelle reactie.
Is volgens mij wel de moeite waard om hiermee veel geld te besparen.
 
U verhuist vanuit een niet-EU-land naar Nederland
Als u verhuist vanuit een niet-EU-land naar Nederland kunt u vrijstelling van belastingen bij invoer voor uw verhuisboedel krijgen. U moet dan een vrijstellingsvergunning aanvragen bij de Douane.

Voorwaarden vrijstellingsvergunning
Om een vrijstellingsvergunning te krijgen, moet u voldoen aan de volgende voorwaarden:

U hebt ten minste 12 maanden in een niet-EU-land gewoond. Op deze plaats hebt u ook gewoonlijk verbleven (dit betekent dat u minimaal 185 dagen per kalenderjaar wegens persoonlijke en beroepsmatige bindingen daar hebt verbleven).
Als u verhuist van uw normale verblijfplaats naar Nederland, brengt u alleen persoonlijke goederen mee. U gaat deze goederen op uw nieuwe verblijfplaats ook weer voor persoonlijke doeleinden gebruiken.
U hebt deze persoonlijke goederen minstens 6 maanden vóór het tijdstip waarop de verblijfplaats naar Nederland wordt overgebracht in uw bezit gehad en gebruikt in het niet-EU-land.
De met vrijstelling ingevoerde goederen mag u gedurende 12 maanden na invoer niet verkopen, verhuren, uitlenen of verpanden. Als u dat wel wilt doen, dan moet u dat eerst melden bij het douanekantoor. De Douane stelt dan vast of u alsnog belasting moet betalen.

U moet aan de hand van bewijsstukken, bijvoorbeeld aankoopbewijzen en/of een verklaring van een werkgever, kunnen aantonen dat u aan deze voorwaarden hebt voldaan.

Uitgesloten producten
De vrijstelling geldt niet voor de volgende goederen:

alcoholhoudende producten
tabak en tabaksproducten
bedrijfsvoertuigen
materieel voor beroepsdoeleinden (geen draagbare instrumenten voor de uitoefening van een technisch of vrij beroep)
Inderdaad, dan kun je een vrijstelling verhuisboedel met motorvoertuig krijgen. Denk wel aan de zin: In bezit EN gebruik hebben gehad gedurende 6 maanden voorafgaand aan de overbrenging in het kader van verhuizing. :]
En de vrijstelling vooraf aanvragen......!
 
Laatst bewerkt:
Ik neem dat het ook voor EU-landen geldt.
Duitsland is namelijk een EU-land..


Solly... :)

Een verhuisboedel, die bestaat uit persoonlijke goederen kunt u dus meenemen naar Nederland. U hoeft daarbij geen belasting te betalen en geen vergunning aan te vragen. Wilt u echter een auto of motor meenemen bij uw verhuizing naar Nederland, dan hebt u wel een vergunning nodig als u vrijstelling van de BPM en omzetbelasting (BTW) wilt hebben. Daarvoor gelden dezelfde voorwaarden als bij het overbrengen van uw normale verblijfplaats vanuit een derde land.

http://www.douane.nl/particulier/verhuisboedels/verhuisboedels-19.html
 
Laatst bewerkt:
Hou er ook rekening mee dat je motor in Duitsland (periodiek) TUV gekeurd moet worden.
Heb je leuke accesoires zonder e keur op je motor dan heb je een probleem.
 
Ook ff rekening mee houden dat als je weer terugkomt, en je neemt de motor mee als inboedel, je hem dan niet binnen een jaar mag verkopen.

Nou ja, het mag wel maar dan moet je toestemming aanvragen bij de belastingdienst en BPM gaan betalen....

maar goed, je bent nog niet eens weg :W :+
 
Klopt het dat alle motors in duitsland begrensd worden op 100 pk ?


nee, er was vroeger een vrijwillige overeenkomst tussen de importeurs en de verzekeringen voor de "veiligheid" alleen maar motoren met max 98pk in duitsland uit te leveren. Deze overeenkomst bestaat zò niet meer, maar t scheelt nog steeds n hoop in de verzekeringsbeidrage als een motor is begrensd op 72kw.

Maar vol vermogen mag wel hoor ;) :]
 
Hou er ook rekening mee dat je motor in Duitsland (periodiek) TUV gekeurd moet worden.
Heb je leuke accesoires zonder e keur op je motor dan heb je een probleem.

dat is vaak alleen de uitlaat.
en die schroef je er zo af ;)

maar je moet wel oppassen met een blaaspijp in dld, als die echt een hels kabaal maakt ben je de lul. (ze hebben liever dat je hard rijdt dan dat je veel kabaal maakt) ;)
 
waarom niet gelijk hier verkopen en daar in Duitsland eenzelfde terugkopen?
SCheelt gezeik met verzekeringen, wegenbelasting, invoeren en uiteindelijk levert het e ook nog voordeel op omdat je in Duitsland wat mooier terugkoopt voor minder centen.

Volgens mij mag je niet met een duits kenteken rijden als nederlander? En aangezien hij de komende 8 maanden nederlander blijft? Teminste dat maak ik op uit de openingspost.
 
Terug
Bovenaan Onderaan