En daar ging ik...

hoe te repareren

  • A) simpel zelf bijwerken

    Stemmen: 21 52,5%
  • B) nieuwe kappen zoeken

    Stemmen: 14 35,0%
  • C) de complete motor overspuiten in nieuw design.

    Stemmen: 5 12,5%

  • Totaal aantal stemmers
    40

Ray1981

geblokkeerd account
10 aug 2006
4.168
1
Enschede
Vorige week zondag ontwaken en zien dat het een mooie dag is.
die dag zou ik naar mijn vriendin gaan maar besloot nog f een ommetje met de motor te maken want mooi weer is zeldzaam.

ik tuf van huis weg naar de lutte alwaar ik besloot om ff duitsland in te rijden om in een pittoresk plaatsje een ijsje te eten.
aangezien ik ditmaal via een andere weg naar bad bentheim ging kwam ik op een onbekende weg uit. paar afslagen en ik kende de weg niet.
ik rij een heuvel op in 30 km gebied en hou me keurig aan de snelheid ook omdat de weg in slechte staat was en ik het niet kende.
bovenop de bult zie ik dat de weg naar beneden flink slingert en ik wil iets bijremmen.
ik raak de rem iets aan en mijn voorwiel glijdt weg, ik ga nu naar het midden van de weg en zie tot mijn schrik dat er ook net een auto aan komt.
ik rem nog een keer en weer slipt mijn wiel, nog een keer en ik ga nu echt recht op de auto af die op enkele meters van me af is.
om een frontale botsing uit de weg te gaan rem ik nogmaals en ga daarbij lekker onderuit.
als in een droom voel ik mijn motor onder me vandaan schuiven vlak langs de auto heen.
ik hoor gekraak en dan kom ik met mijn helm met het asvalt in aanraking waarop ik nog ff stuiter.
ik kan direct opstaan en samen met de bestuurder van de auto raap ik mijn motor weer op en zet hem aan de kant van de weg.

de man vraagt of alles goed is en dat was zo en hij gaat weer verder.
als eerste natuurlijk ff een cigaretje roken en terwijl ik een aansteker zoek komt er een duitse dame kijken van het huis aan de overkant.
die heeft me vuur en een paar glaasjes water gegeven waarbij de man vertelde dat ook hij en heel veel anderen in die bocht ongelukken hebben gehad (had van het hele plaatsje juist die plek gevonden die bovenaanstaat met ongelukken).

wat de oorzaak precies was weet ik niet maar zal een combo zijn geweest van slecht wegdek, weinig ervaring en mogelijk nog de beschermingslaag op de zijkant van mijn 150 km oude voorband.

maar goed, de schade was echt kut.
mijn motor verkeerde vroeger in perfecte staat. ondanks dat hij 10 jaar oud is was er slechts 1 klein deukje in de tank die alleen opvalt onder een bepaalde hoek, voor de rest in extreem goede staat (zelfs de spanningsregelaar en kettingspanner waren nog origineel ;) ).

nu heb ik dus een omgebogen rempedaal, een geschuurde zijkap met een 5mm gat (lijkt wel een bukskogel gaatje), een geschuurd inspectieluikje, geschuurde spiegel en knipper, beschadigde uitlaat en remhendel.

zelf heb ik 3 dagen een zere nek gehad en een flinke deuk in mijn ego :')

maar nu vraag ik me af wat te doen en heb dus een aantal opties.

a) de motor heel simpel zelf een beetje bijwerken
b) nieuwe kappen zoeken (wat in mijn kleurstelling schijnbaar moeilijk te vinden is)
c)de complete motor overspuiten in een nieuw ontwerp (ik heb een photoshop design gezien voor del boskes motor en dat vond ik erg mooi eruit zien :+ ).

de vraag is of ik in het laatste geval ooit nog wel wat voor mijn motor kan beuren.

ps weet iemand waar je een helm kunt testen of die nog goed is?
ik viel met 15 km/h tikte relatief zach het asvalt aan en de helm heeft geen zichtbare schade.

het positieve is dat ik nu een knee-down heb gemaakt en ik mooie schuurplekken op mijn slider heb :X *O*
17082008017.jpg

17082008018.jpg

17082008019.jpg

17082008020.jpg

17082008021.jpg

http://lh3.ggpht.com/rkuipers1981/SLG5yRtU2BI/AAAAAAAABSw/tGF44uuAeGs/17082008022.jpg?imgmax=800
17082008023.jpg

17082008024.jpg


en het meest bizarre van het hele gedoe is dat ik de afgelopen ochtend wakker werd met een droom over dat ik mijn motor crashde en ik niet kon rijden omdat ik eerst de schade moest oplappen :X
 
Laatst bewerkt:
remde je tweemaal voor terwijl je in beide gevallen merkte dat je weggleed? Toen je bij de derde maal onderuit ging, had je toen niet het idee alleen nog de achterrem te gaan gebruiken? Jezelf onderuit remmen is dan al een stuk lastiger... Voor de rest je band (en dan vooral de zijkanten inderdaad) licht opschuren met stukkie schuurpapier is ook een handige bij nieuwe banden....

Voor de rest behoorlijk klote allemaal, zonde van je fiets...
 
Laatst bewerkt:
remde je tweemaal voor terwijl je in beide gevallen merkte dat je weggleed? Toen je bij de derde maal onderuit ging, had je toen niet het idee alleen nog de achterrem te gaan gebruiken? Jezelf onderuit remmen is dan al een stuk lastiger... Voor de rest je band (en dan vooral de zijkanten inderdaad) licht opschuren met stukkie schuurpapier is ook een handige bij nieuwe banden....

Voor de rest behoorlijk klote allemaal, zonde van je fiets...

hooo verkeerd knopje....
 
Laatst bewerkt:
remde je tweemaal voor terwijl je in beide gevallen merkte dat je weggleed? Toen je bij de derde maal onderuit ging, had je toen niet het idee alleen nog de achterrem te gaan gebruiken? Jezelf onderuit remmen is dan al een stuk lastiger... Voor de rest je band (en dan vooral de zijkanten inderdaad) ligt opschuren met stukkie schuurpapier is ook een handige bij nieuwe banden....

Voor de rest behoorlijk klote allemaal, zonde van je fiets...


de achterrem gebruik ik echt nooit eigenlijk.
ik krijg kramp im mijn kuiten als ik die gebruik...
ik heb relatief erg lange benen en dat werkt niet :/

en het gebeurde relatief snel, achteraf had ik beter gas kunnen geven en plat door de bocht moeten gaan dat had nog wel gelukt denk ik.
 
Minder -O-

Sterkte met oplappen


remde je tweemaal voor terwijl je in beide gevallen merkte dat je weggleed? Toen je bij de derde maal onderuit ging, had je toen niet het idee alleen nog de achterrem te gaan gebruiken? Jezelf onderuit remmen is dan al een stuk lastiger... Voor de rest je band (en dan vooral de zijkanten inderdaad) ligt opschuren met stukkie schuurpapier is ook een handige bij nieuwe banden....

Voor de rest behoorlijk klote allemaal, zonde van je fiets...

Fabeltje. De siliconen in de band komen naar buiten door het warm worden van de band. Dat heb je de eerste paar 100 km met nieuwe banden. Wil je dat wegschuren moet je doorschuren tot op het canvas :X

Gewoon rustig aan doen
 
Is dat alles... :?

ja helaas heb ik besloten de auto te ontwijken, zal de volgende keer aan je denken als het me weer overkomt :+

naja, de lakschade is niet erg maar ik heb echt alle stickers aan een kant aan diggelen en kom daar maar eens aan...
honda rekent gigantische bedragen voor een achterlijke stickerset voor zover ik hoorde maar als iemand een adresje heeft of namaakstickers of een site waar je de stickers kunt downen :P
 
de achterrem gebruik ik echt nooit eigenlijk.
ik krijg kramp im mijn kuiten als ik die gebruik...
ik heb relatief erg lange benen en dat werkt niet :/

en het gebeurde relatief snel, achteraf had ik beter gas kunnen geven en plat door de bocht moeten gaan dat had nog wel gelukt denk ik.


Oei, echt waar?! zou me dat toch echt wel wat meer gaan aanleren, anders ga je meer van dit soort ongelukjes krijgen... achterrem remt natuurlijk voor 40% mee en wanneer je die niet gebruikt scheelt dat natuurlijk ontzettend veel remkracht!!
 
Balen voor je man, ben wel blij dat je zelf niets mankeert!
Over je helm zou ik me geen zorgen maken, als je gewoon zachtjes bent gevallen en geen "puntig" voorwerp hebt geraakt is de druk per cm2 erg klein geweest en dus nagenoeg geen schade hebben aangericht. Aan het uiterlijk van je helm kan je dit overigens niet zien en als je twijfelt zou ik even langs een dealer gaan (die je uiteraard een nieuwe aan wil smeren!! :+ )
Zelf zou ik op zoek gaan naar nieuwe of mooie 2e hands kappen, mogelijk via een sloop?!

Sterkte in ieder geval...
 
2e hands kappen zoeken

laten zitten en alleen rempedaal maken (hoewel: jij gebruikt die toch nooit :X )

van de gelegenheid gebruik maken, alle kappen eraf, zelf opschuren en ontvetten, hele mooie kleur uitzoeken bij de spuiter, ev stickers of ander ontwerp er op (stickers na laten maken van een plaatje-> computer laat het op maat uitsnijden) en voila: helemaal tippi toppi en origineel. Kost wel wat, maar dan hedde ok wa.

Geen overige verborgen schade? Krom stuur, tik in balhoofd, vorkpoten, frame?
 
Balen, gelukkig ben je er zelf goed van afgekomen.

Aan de optische schade niet meer doen dan met een sticker of viltstift de plaats en tijd erop plakken / schrijven :-)

Wat betreft de achterrem, dat is juist een linkmiegel. Een slippend achterwiel gaat je inhalen en kan je bij hervonden grip lanceren (highsider). Kan je nog beter een slippend voorwiel hebben.
In noodsituaties altijd 100% vertrouwen op je voorwiel.

Uiteraard wel het bedienen van je achterrem oefenen. Niet alle noodsituaties zijn hetzelfde.
Met een achterwielslip om de motor in de goede richting te zetten heb ik een keer een aanrijding voorkomen. Smal dijkje, onoverzichtelijke bocht om een woning heen en dan een automobilist tegenkomen die denkt op een eenrichtingsweg te rijden :X Snelheid eruitgehaald tot het voorwiel ging slippen, voorrem gelost voor bestuurbaarheid en de motor met de achterrem in de juiste richting geslipt. Was ff zweten, maar ging goed..
 
Oei, echt waar?! zou me dat toch echt wel wat meer gaan aanleren, anders ga je meer van dit soort ongelukjes krijgen... achterrem remt natuurlijk voor 40% mee en wanneer je die niet gebruikt scheelt dat natuurlijk ontzettend veel remkracht!!

Probeer het maar met m'n R6, zo gauw je ook kracht op de voorrem en je druk iets op de achterrem begint de achterkant al meteen te glijden. En nee, ik rij niet op slechte/gladde banden of wegdek, gebeurd ook gewoon op droog wegdek met aanremmen bij een stoplicht :P

Verders, sterkte met de schade ... zal wel een duur geintje zijn helaas :(
 
Minder -O-

Sterkte met oplappenFabeltje. De siliconen in de band komen naar buiten door het warm worden van de band. Dat heb je de eerste paar 100 km met nieuwe banden. Wil je dat wegschuren moet je doorschuren tot op het canvas :X

Gewoon rustig aan doen
:^ het moet er inderdaad echt uitzweten.
 
Als ik jou was zou ik nieuwe/tweedehands kap zoeken, hier op M-F, ebay of marktplaats...
Ik ben laatst ook gevallen en via M-F hier een bijna nieuwe kap kunnen vinden :)
Daarna zou ik oude reparen en bewaren of in de verkoop doen, daar heb je dan alle tijd voor.
Sterkte met de reparatie!
 
Laatst bewerkt:
Erg bizar met zulke snelheden en zo een motorfiets op vers ingereden bandjes. :?
Moet haast wel diesel ofzo gelegen hebben volgens mij. -O-



Probeer het maar met m'n R6, zo gauw je ook kracht op de voorrem en je druk iets op de achterrem begint de achterkant al meteen te glijden. En nee, ik rij niet op slechte/gladde banden of wegdek, gebeurd ook gewoon op droog wegdek met aanremmen bij een stoplicht :P
Als jouw R6 minstens zo goed remt als een CB-1, wat ik wel hoop voor je, O-)
Dan zou die bij een dikke 15kmu zowat ineens stil moeten staan als je allebei de remmen redelijk indrukt. (bij rechtdoor en goeie grip)

Jij hebt het volgens mij over een hogere snelheid en een stevige rem aktie, zoals remmen voor een bocht of een remproef of noodstop.

In dit geval gaat het kennelijk over een hobbelig, glibberig en onoverzichtelijk bochtje.
 
Erg bizar met zulke snelheden en zo een motorfiets op vers ingereden bandjes. :?
Moet haast wel diesel ofzo gelegen hebben volgens mij. -O-Als jouw R6 minstens zo goed remt als een CB-1, wat ik wel hoop voor je, O-)
Dan zou die bij een dikke 15kmu zowat ineens stil moeten staan als je allebei de remmen redelijk indrukt. (bij rechtdoor en goeie grip)

Jij hebt het volgens mij over een hogere snelheid en een stevige rem aktie, zoals remmen voor een bocht of een remproef of noodstop.

In dit geval gaat het kennelijk over een hobbelig, glibberig en onoverzichtelijk bochtje.

Hehe, klopt met 15km/h zou dat eigenlijk wel altijd het geval zijn. Maar als ik gewoon 50km/h of 80km/h bij stoplicht aan kom rijden en rem wat met de voorrem dan doet de achterrem niets anders dan het wiel laten glijden :p
 
als ik gewoon 50km/h of 80km/h bij stoplicht aan kom rijden en rem wat met de voorrem dan doet de achterrem niets anders dan het wiel laten glijden :p

Misschien toch maar eens achterrem reviseren. (of minder lompe schoenen aantrekken) })

Lijkt erop dat je achterrem niet helemaal meer lekker is te doseren. :N
 
Terug
Bovenaan Onderaan