En de koude douche is voor ........

M.G

MF'er
29 mrt 2004
90
0
Nijkerk
Jawel, voor Wim Ter Braake uit Nijeveen. :r
Geplaatst: Za Sep 09, 2006

Het betreft hier een BMW 1150GS.

Ik heb nu ook weer een drupel olie aan de harmonica hoes hangen. Vorig jaar november hebben ze om deze klacht een keering en lager van het cardan vervangen. (10 maanden geleden en ong. 6000 km verder) hangt er nu weer een drupel. Is toen nog voor garantie vervangen. Zou ik nog aanspraak kunnen maken op die reparatie Of zou het nu de keering aan de bakzijde zijn
Is er een kleurverschil in bakolie en cardanolie
Shit wat baal ik hier weer van

Geplaatst: Za Okt 07, 2006

Geen garantie En 125 Pleuries lichter. Keering bleek wederom lek te zijn.

Geplaatst: Zo Jan 20, 2008

Wederom heb ik voor de derde keer lekkage bij mijn Cardan. Eerste keer verholpen onder garantie is toen een keering vervangen. 6000 km later net buiten de garantie is de keering en axiaal lager vervangen ivm lekkage, rekening onder protest moeten betalen.Nu 9000 km later weer olie lekkage Hier word ik echt gestoord van. Bij de tweede keer gaf ik al aan dat het de keering moet zijn aan de bakzijde, nee zeiden ze dat is het niet. Motor heb ik nu ruim 3 jaar en ieder jaar heb ik een olielekkage gemiddeld om de 9000 km.
Ik heb Ter Braake motoren uit Nijeveen vanmorgen een mailtje gestuurd om met een voor mij passende oplossing te komen. Ik ben benieuwd hoe zij hierop reageren.

Geplaatst: Za Jan 26, 2008

Grrrrrrr, Wat een Kl.... zaak, Ter braake in Nijeveen

Ik moet gewoon alles betalen en dit zijn de kosten

-In het geval van de versnellingsbak-keerring:: Dit is een heel ander
verhaal.De versnellingsbak dient vanzelfsprekend in en uitgebouwd te
worden.Tevens dient de rempomp tbv. ABS-ssyteem verwijderd te worden en na
afloop natuurlijk geheel ontlucht en afgevuld.

Aan materiaal/Specificatie:
*Keerring ingaande as: 17*28*7 a E. 9.21
*Keerring uitgaande as 25*40*6 a E. 11,10
*Keerring As aE. 7,56
*900 cc Versnellingsbak-olie: E. 15,=
*Remvloeistof (rempomp e.d. dient gedemonteerd te worden: E.10,=

Geschatte reapratie-tijd 6,5 uur a E. 45,= ex/uur: Zeg maar rond 350,=

En deze voor het cardan

In het geval van alleen cardan-keerring mag je rekenen op het zelfde bedrag
als de laatste reparatie
gedaan op 4/10/06 a E. 133,82 (kleine prijswijzigingen in onderdeel-prijzen
lijkt mij verwaarloosbaar)

En het schandalige is dat de bak niet gedemonteerd hoeft te worden voor het vervangen van de cardankeering aan de bakzijde. Hiermee zouden ze mij ook nog eens een paar honderd euro te vaal laten betalen.
 
hebben ze die keeringen met een hamer erin geramd soms.......???
normalerwijs kunnen die nooit lekken na die paar 1000 km.
 
Ik voel mij inderdaad opgelicht en heb inderdaad iemand anders gevonden (een BMW specialist) die in het ergste geval beide keeringen vervangt voor ong. 200 Euro.
(Ik weet dat het een kwaaltje is van BMW, maar in 3 jaar tijd 3 keer olielekkage is mij een beetje te veel van het goede) Zwart-wit gezien heb ik geen garantie, maar gezien het steeds terug keerende euvel had ik toch enigzins een tegemoetkoming cq kostendeling verwacht. Buiten het feit dat ik ernstige twijfels heb bij de kwaliteit van de reparaties die daar worden uitgevoerd.
 
Als er nieuwe onderdelen worden geplaatst dien je op die onderdelen ook garantie te krijgen. Als dus dezelfde onderdelen iets mankeren, binnen een redelijke termijn waarin ze geen mankementen mogen vertonen, moeten ze dat onder garantie afhandelen. Ik begrijp alleen dat de garage je afschuift door andere oorzaken op te geven. Misschien iets om nader op te onderzoeken ik weet niet hoever die wettelijke regeling strekt.
 
volgas tegenin gaan!!!!

jij hebt recht op garantie ook op vervangde onderdelen

dit is hun fout hun moeten dit oplossen

desnoods advocaatje erachter zetten

jij bent in dit geval (zoals ik het lees) alleen geld schuldig van de allereerste reparatie en of reparatie van een anderer onderdeel ( in dit geval dus pas 2x hoeven te betalen aangezien je al 4x terug bent geweest!)
 
Voordat je een dealer zwart zit te maken, die bij de meeste klanten toch zeer goed bekend staat, zou ik eens wat meer onderzoek doen naar de oorzaak van de lekkage.
Op het GS forum vind ik i.i.g al info, die op een struktureel probleem in de kardan kan wijzen, omdat BMW deze bij veel motoren onder een soort coulance regeling heeft vervangen.

citaat: Bij mij is pasgeleden ook het volledige cardan vervangen omdat de keering er helemaal uitgeblazen was. Dit nadat het cardan al 2x gerepareerd was Sad
het bleek te liggen aan de speling welke in het achterwiellager zat.
In mijn nieuwe cardan zit inderdaad een aftapplug aan de achterzijde. Ik kon mij ook al niet herinneren dat deze op de vorige versie ook aanwezig was.

Op dit moment loopt er een coulanceprocedure. Deze wordt volgens mijn dealer bemoeilijkt omdat mijn motor in Duitsland is gerepareerd.
Ja, ook bij BMW hebben ze procedures.....

Citaat:Heren,

Laat je niet in de maling nemen! Ik ben in het bezit van een 1200 GS van Maart 2005. 15000 km. Mijn eerste BMW. Een wereld motor qua gebruiksgemak en stuureigenschappen. Helaas ben ik het vertrouwen in de motor de laatste maanden verloren... Crying or Very sad Ik heb zo'n streep nu tot 3 maal gezien Evil or Very Mad Evil or Very Mad In januari éénmaal en keering van de prise-as vervangen in de versnellingsbak onder garantie. In april een kering van tweede as (balansas) in de versnellingsbak en de koppelingscilinder vervangen... Lekkage gemeld binnen garantietermijn, gerepareerd na vervallen garantie termijn... coulance aanvraag. Beslissing BMW Nederland verzocht om de helft arbeidsloon zelf te betalen. Evil or Very Mad Daar was ik het uiteraard niet mee eens en de dealer heeft dit gelukkig prima voor mij geregeld.... Smile 90 kilometer verder weer lekkage. Motor voor derde keer helemaal uit elkaar. Na lang zoeken en bijna alle keeringen vervangen nog steeds lekkage. Dit keer en lekkage aan het motorblok binnen in de versnellingsbak... Dit blijkt een productiefout te zijn. Ik zal jullie de volledige details nog besparen. Dit is gemeld bij BMW en ik ben in afwachting van bevredigende oplossing. Ik ben nu zwaar in twijfel of ik nog nog vele jaren van mijn GS ga genieten en eventueel later een nieuwe aan te schaffen, of de overstap maak naar een ander merk.... Echter als dit niet na volle tevredenheid wordt opgelost, ben ik definitief mijn vertrouwen in het product en fabrikant kwijt. Ik denk er dan aan om over te stappen naar weer een ander merk.....

Citaat:gsuk schreef:


hoe is de coulance regeling van bmw op dit onderdeel als de motor 2 jaar en 4 maanden oud is ?
als het vaker voorkomt dan is het toch een fabricage fout toch?


Deze discussie is momenteel lopende. Laten we voorlopig maar zeggen dat het niet soepel gaat.....
Al gehoorde opmerking: Er wordt geen (jaar) garantie gegeven op een al eerder uitgevoerde reparatie... Dus BMW stelt eenzelfde defect onderdeel vervangen door een identiek exemplaar en de volgende keer de rekening te kunnen presenteren...

Citaat: Had al van gehoord van een collega.
Bij mij inmiddels ook lekkage van mijn GS van 2005 met 22.000 km.
Bij BMW-dealer langs geweest en die hoefden er maar 1 blik op te werpen.
Lekke keerring uitgaande as versnellingsbak.
Zit gelukkig nog in de garantie.
Vervangen gelijk onder garantie de koppeling omdat die daardoor altijd met olie bevuild is en snel zal slijten.
Eind deze maand afspraak voor reparatie. Zolang de koppeling niet gaat slippen kan ik er me doorrijden.

Ben dus tevreden over de oplossing van mijn dealer.

Omdat het een erkend probleem is moet er ook na de garantie termijn vervangen worden vind ik. Maar waar is de grens??
Leeftijd motor of gereden km's??



En zo kan ik nog wel even doorgaan. Lijkt me eerder dat je BMW eens gaat aanspreken op de kwaliteit van zijn produkten, in plaats van een motorzaak, op een plek waar hij zich niet kan verweren zwart te maken.

Ikzelf lees een kwartiertje BMW gs forum en kom zoveel problemen tegen, waarvan heel veel met de versnellingsbak, dat ik het merk toch maar weer voorbij loop.
Begon de GS steeds aantrekkelijker te vinden, maar heb inmiddels zoiets van laat maar............................................
 
Bij geen vergoeding molotovcocktail door de showroom! :')


Denk niet dat deze opmerking in heel goede aarde valt, gezien de brand van een paar jaar geleden bij deze zaak. De gevolgen daarvan zijn ze nog niet te boven

Vind dit een ongepaste opmerking :r :r
 
Ook bij mij staat Wim ter Braake zeer goed bekend. Een (twijfel) garantiegevalletje mocht ik bij een dealer in de buurt laten repareren (ik woon een eind bij WtB vandaan) en zij betaalden de rekening. Ongezien. Ik hoor alleen maar goede verhalen verder, dus dit verhaal komt op mij wat vreemd over.
 
Van mij krijgt deze zaak ook een douche! En geen koude, maar een heerlijke warme douche.

Ik heb via hen een neuskapje toegestuurd gekregen dat ik miste bij een helm die ik gekocht had.

Op de bonnefooi wat motorzaken aangeschreven per mail die dit merk (X-lite) verkochten omdat het merk niet in het assortiment zat bij de dichtsbijzijnde winkel en zij dit niet konden leveren.

Het onderdeel hadden zij ook niet liggen, maar ze zouden 'm wel even bestellen voor me en dan naar me opsturen.

En dat is dan ook gebeurd: geheel kosteloos en dat terwijl ik de helm niet bij hen gekocht had. Iets wat ik ook eerlijk gemeld heb overigens.

Bij de overige gemailde bedrijven moest er toch wat euro's voor betaald worden als ze het al konden leveren.

Nog steeds motorloos, maar als ik nog eens wat onderdelen meot bestellen, weet ik deze zaak wel te vinden.




Neemt natuurlijk niet weg dat het verhaal van TS niet iets is waar je vrolijk van wordt. Ik heb alleen de ballen verstand van techniek, dus daar oordeel ik verder neit over. Maar die douche is dus ook wel eens wat anders van temperatuur.
 
Een cardan is vaak onder het mom van "ik hoef nooit een ketting te smeren".
Als je er nu een ketting onderhangt hoef je en nooit meer te smeren, dat gaat bij jou vanzelf en je hebt nog een ketting ook.

Het beste van beide werelden....... wat kan het leven toch mooi zijn *O* *O*


















:+
 
misschien een tipje, als je achterrem een beetje aanloopt wordt het cardandinges erg heet, daardoor kunnen keerringen wat gaan zweten/lekken...
 
@ Vroembert: jij hebt het nu over de cardan van een 1200GS. TS heeft een 1100 / 1150.
Die van de 1100 / 1150 gaan gelukkig niet zo snel kapot of lekken. Niet dat het geheel ongebruikelijk is -zeker omdat de km-standen soms flink oplopen- maar gelukkig lang niet zo erg als de 1200.
 
De motor heeft pas 29.000 km gereden en is van 2002. Gekocht met 9.000 km in oktober 2005. Bij Bmw hoef ik nu niet meer aan te kloppen gezien de leeftijd. Daarnaast heeft Ter braake de motor uit Duitseland ingevoerd. Als ik inderdaad een procedure opstart gaat hier lange tijd overheen en kan ik voorlopig niet rijden. Ik had ze bij de tweede keer al gewezen op het feit dat het ook de keering aan de bakzijde zou kunnen zijn. Zoals ik al schreef hebben ze toen er voor gekozen om wederom de cardankeering te vervangen. Ze hadden er toen voor moeten kiezen om beide keeringen te vervangen.

Ik kan nu voor 200 Euro, in het ergste geval, beide keeringen laten vervangen (elders) om de volgende reden. Mijn geloof in de kwaliteit van reparaties is volledig weg, mijn gevoel bij deze zaak is volledig weg. Al zou ik een eventuele procedure winnen, dan nog heb ik er 200 Euro voor over om hem elders te laten repareren. Het grootste punt is wel dat een procedure erg lang kan duren en ik dan niet meer kan rijden, het wordt dan een welles en nietes situatie. Mijn conclusie is gewoon dat ik moet :r van Ter Braake.

Doe gewoon je voordeel met dit verhaal, en als je wel goede ervaringen heb in Nijeveen, dan wens ik je nog veel plezier daar.
 
Dan nog zou ik eerst de zaak aanschrijven en er een klacht over deponeren. Ik heb geen idee welke stappen TS al heeft genomen en ik wil het niet eens weten. Het is 1 kant van het verhaal, dus trek ik geen conclusies.
 
Misschien moet je het probleem niet op de dealer afschuiven, maar op BMW. Het is wel erg makkelijk om een dealer meteen zwart te maken.
 
De motor heeft pas 29.000 km gereden en is van 2002. Gekocht met 9.000 km in oktober 2005. Bij Bmw hoef ik nu niet meer aan te kloppen gezien de leeftijd. Daarnaast heeft Ter braake de motor uit Duitseland ingevoerd. Als ik inderdaad een procedure opstart gaat hier lange tijd overheen en kan ik voorlopig niet rijden. Ik had ze bij de tweede keer al gewezen op het feit dat het ook de keering aan de bakzijde zou kunnen zijn. Zoals ik al schreef hebben ze toen er voor gekozen om wederom de cardankeering te vervangen. Ze hadden er toen voor moeten kiezen om beide keeringen te vervangen.

Ik kan nu voor 200 Euro, in het ergste geval, beide keeringen laten vervangen (elders) om de volgende reden. Mijn geloof in de kwaliteit van reparaties is volledig weg, mijn gevoel bij deze zaak is volledig weg. Al zou ik een eventuele procedure winnen, dan nog heb ik er 200 Euro voor over om hem elders te laten repareren. Het grootste punt is wel dat een procedure erg lang kan duren en ik dan niet meer kan rijden, het wordt dan een welles en nietes situatie. Mijn conclusie is gewoon dat ik moet :r van Ter Braake.

Doe gewoon je voordeel met dit verhaal, en als je wel goede ervaringen heb in Nijeveen, dan wens ik je nog veel plezier daar.

Ik heb mijn motor (Yamaha) gekocht bij een BMW dealer in DLS net iets over de grens. Prima zaak als je het adres wilt hebben reageer even.
 
Lijkt me meer een probleem met de 'kwaliteit' van BMW dan van de dealer. Bij mijn nieuwe BMW was de cardan al met 8000 km naar z'n mallemoer, terwijl de bak meer vrijstanden dan versnellingen bevatte. De rest van de problemen zal ik maar niet opnoemen. Nooit meer, voor mij..................
 
Misschien moet je het probleem niet op de dealer afschuiven, maar op BMW. Het is wel erg makkelijk om een dealer meteen zwart te maken.

Het is in Nederland wettelijk geregeld dat de leverende partij, in dit geval Ter Braake, verantwoordelijk is en eerste aanspeekpunt is. Daarnaast zijn zij geen BMW dealer en heeft het ook geen zin om bij een importeur aan te kloppen. Het gaat hier niet om de kwaliteit van een product, het gaat hier om een oplossing van een probleem wat is ontstaan met een motor die zij hebben geleverd.
En die oplossing is voor mij onbevredigend, niet meer en niet minder.
 
Voordat je een dealer zwart zit te maken, die bij de meeste klanten toch zeer goed bekend staat, zou ik eens wat meer onderzoek doen naar de oorzaak van de lekkage.




En zo kan ik nog wel even doorgaan. Lijkt me eerder dat je BMW eens gaat aanspreken op de kwaliteit van zijn produkten, in plaats van een motorzaak, op een plek waar hij zich niet kan verweren zwart te maken.

Maar de TS heeft het toch over een BMW dealer?
Die zou toch moeten weten van die problemen neem ik aan en dan moet die ze niet afschuiven op de klanten.
 
Het is in Nederland wettelijk geregeld dat de leverende partij, in dit geval Ter Braake, verantwoordelijk is en eerste aanspeekpunt is. Daarnaast zijn zij geen BMW dealer en heeft het ook geen zin om bij een importeur aan te kloppen. Het gaat hier niet om de kwaliteit van een product, het gaat hier om een oplossing van een probleem wat is ontstaan met een motor die zij hebben geleverd.
En die oplossing is voor mij onbevredigend, niet meer en niet minder.
Da's niet helemaal waar. Je mag eenieder in de keten aansprakelijk stellen voor de schade, afhankelijk of je de kennis hebt wie je aansprakelijk zou moeten stellen. Als dat niet bekend is, mag elke partij in de keten aansprakelijk gesteld worden. Hierbij is het meest logisch dat de partij waarmee je direct contact hebt aansprakelijk gesteld wordt.

In dit geval gaat het om een service, dus is er geen andere partij. Heb je hen aansprakelijk gesteld? Heb je een schriftelijke klacht ingediend? Heb je de servicekosten in dispuut getrokken (en hoe)? Heb je geprobeerd om tot een bevredigende situatie te komen?

Voor een volledig verhaal zouden we dit ook moeten weten inclusief de reactie van de dealer. Pas dan zou ik de dealer pas veroordelen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan