......en elke keer na 20 km gaat ie op 1 cylinder lopen !

HenkieA

MF'er
7 nov 2003
180
2
Hemrik
Hallo mede motorcoureurs,
Ik heb een Suzuki SV 650 S, eerste model. Dat ding gaat elke keer na zo'n 20 / 25 km gereden te hebben, op 1 cylinder lopen. De voorste houdt er elke keer mee op.
Er is al van alles aan gedaan; Andere bobine, ander benzinepomp, benzinekraan schoongemaakt, nieuwe bougies, nieuwe bougiedoppen..............
Maar tot dusver zonder resultaat.

Ik weet even niet meer waar ik het moet zoeken. Ik vermoed nog steeds een probleem met de ontsteking in combinatie met hitte. ( gebeurt elke keer na 25 km. Daarvoor loopt ie gewoon goed.)

Wie kan er iets zinnigs over zeggen ??
 
Kun je op het moment dat hij stop de bougiedop los trekken, een andere (goede) bougie er in stoppen en met het schroefdraad tegen de massa kijken of hij vonkt?

En hoe stop hij, geleidelijk of abrupt?
 
Het lijkt als ie op bedrijfstemp is dat er iets uitzet en dan slecht contact maakt. Bobine kan een oorzaak zijn door haarscheurtjes. Ook nieuwe bobine kabels gemonteerd?
 
Bedankt voor alle reacties.
Ga alle tips langslopen. Denk eigenlijk zelf dat de CDI kuren vertoont.
Of inderdaad toch iets met de bobine / kabels.
Moet iets met de ontsteking zijn. Hij krijgt wel benzine.
 
Het lijkt wel wat op een probleem dat ik had op een GSX400E: na starten liep de motor een minuutje goed, en daarna alleen nog stationair. Ik heb eerst benzinegebrek uitgesloten, en vervolgens de pulsgevers gecontroleerd en de bobines doorgemeten, welke ook in orde waren. Bij deze motor restte dan alleen nog de CDI. Vervangen van de CDI verhielp ook het probleem.

Overigens is de CDI op deze GSX erg primitief. Ik weet niet of dezelfde soort problemen bij moderenere CDI's op kunnen treden.
 
Bij het begin beginnen en niet iets vervangen omdat iemand daar ooit eens met welke motor dan ook wel eens last van heeft gehad.

Prima dat je je ervaringen deelt maar dat kan voor ts erg verwarrend werken, zeker als je minder of geen ervaring hebt.

Meten is weten.
 
Lastige met CDI's is volgens mij dat je ze niet even simpel kan doormeten om te kijken of ze het nog doen. Enige manier is, vrees ik, gewoon ergens een andere zien te vinden en kijken of het probleem daarmee is opgelost.
( zo heb ik dus ook al, waarschijnlijk onnodig, de bobine vervangen )
 
Lastige met CDI's is volgens mij dat je ze niet even simpel kan doormeten om te kijken of ze het nog doen. Enige manier is, vrees ik, gewoon ergens een andere zien te vinden en kijken of het probleem daarmee is opgelost.
( zo heb ik dus ook al, waarschijnlijk onnodig, de bobine vervangen )

Als je handig bent zou je hem open kunnen maken en even alle sporen opnieuw kunnen solderen.

VWB bobine, die had je om kunnen wisselen (als het niet te veel werk is), inclusief bougie en bougiekap om te zien of het probleem dan verschoof naar de andere cylinder. Of als het staafbobines zijn dus gewoon alles in 1 :)
 
Laatst bewerkt:

Daar krijg je raar haar van.
full
 
Lastige met CDI's is volgens mij dat je ze niet even simpel kan doormeten om te kijken of ze het nog doen. Enige manier is, vrees ik, gewoon ergens een andere zien te vinden en kijken of het probleem daarmee is opgelost.
( zo heb ik dus ook al, waarschijnlijk onnodig, de bobine vervangen )

Mar dat is wel de laatste stap nadat je dus een heleboel andere zaken uitgesloten hebt...

Niet de 1e stap en dus ook niet "1 kopen en maar hopen dat het goed is".

Diagnose stellen, alles uitsluiten en wanneer je echt alles hebt gehad kan je zelfs de cdi nog wel redelijk compleet uitsluiten (hoewel daar wel flink meer kennis voor nodig is).

Dus nee, ga eerst maar eens de bobines testen incl. behandeling met een föhn.
 
Het lijkt als ie op bedrijfstemp is dat er iets uitzet en dan slecht contact maakt. Bobine kan een oorzaak zijn door haarscheurtjes. Ook nieuwe bobine kabels gemonteerd?


Heb ik ook gehad, maar de oorzaak was niet de bobine, maar de stekkertjes welke door warmte iets uit gingen zetten, de stekkertje zaten er dus al heel licht op. Stekkertjes iets aan geknepen en probleem opgelost. Kan natuurlijk de bobine zijn, een slechte bobine wordt nog slechter als hij warm is.
 
Het lijkt als ie op bedrijfstemp is dat er iets uitzet en dan slecht contact maakt. Bobine kan een oorzaak zijn door haarscheurtjes. Ook nieuwe bobine kabels gemonteerd?

Ditzelfde kan ook voorkomen met een pulsgever :Y

Ik weet alleen niet hoe het zit bij een SV, heeft deze per cilinder een pulsgever of heeft deze er 1 voor beide cilinders?

Indien het laatste geldt bovenstaand verhaal niet voor de pulsgever.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan