En ja, ik hoor er ook bij..

@Autoreply, het is heel simpel file op snelweg is heel wat anders dan een rij wachtende auto's voor een verkeerslicht. Ik ken mensen die voor inhalen tussen een rij voor het verkeerslicht, een bekeuring gekregen hebben voor rechts inhalen. Je hebt geen harde bewijzen van niet.
 
As said, ik heb geen enkele behoefte om iemands topic om zeep te helpen, dus dit is echt de laatste reactie.
Ja, het is gewoon toegestaan omdat het niet is verboden.
Bewijs?
Het is niet verboden en in file's (dus ook voor stoplichten) mag je gewoon rechts inhalen, artikel 13 als je "bewijs" wilt.
Je kan ook een van de tientallen topics op MF hierover ff doorspitten, daar zijn plenty politieagenten die je bovenstaande haarfijn uit kunnen leggen en dat ook al talloze malen hebben gedaan.

Ik word zelf een beetje moe(deloos) van alle hardnekkige mythes die mensen dan ook eindeloos blijven verdedigen:
Je hebt geen harde bewijzen van niet.

Mogen motorrijders ‘voorkruipen’ bij het verkeerslicht?

Het goede antwoord is:
A. Motorrijders mogen een rij stilstaande of langzaam rijdende auto’s passeren, mits het snelheidsverschil niet meer is dan 10 km/uur. Dat geldt in de file, maar ook voor het verkeerslicht.
Volgens het OM dan
En ja, ook de mythe dat snelwegen nooit stoplichten hebben is onzin
 
Werkelijk, een poll op een website (waarschijnlijk gemaakt door een stagair...) nogal een magere bron vind je ook niet?

Vooral ook omdat je bij zoeken op om.nl uit komt bij dezelfde gedragscode als eerst, die specificeert dat het alleen geldt op de snelweg.

Deze situatie komt je vast bekend voor:

2qjezxl.png


Welk bord staat er vóór de verkeerslichten? Juist!

Volgens de gedragscode mogen motorrijders alleen op de snelweg tussen files door
Op de snelweg staan geen verkeerslichten +
================================
Motorrijders mogen niet voorkruipen bij verkeerslichten*


*Maar 't schiet wel lekker op :+
 
As said, ik heb geen enkele behoefte om iemands topic om zeep te helpen, dus dit is echt de laatste reactie.
Ja, het is gewoon toegestaan omdat het niet is verboden.
Bewijs?
Het is niet verboden en in file's (dus ook voor stoplichten) mag je gewoon rechts inhalen, artikel 13 als je "bewijs" wilt.
Je kan ook een van de tientallen topics op MF hierover ff doorspitten, daar zijn plenty politieagenten die je bovenstaande haarfijn uit kunnen leggen en dat ook al talloze malen hebben gedaan.

Ik word zelf een beetje moe(deloos) van alle hardnekkige mythes die mensen dan ook eindeloos blijven verdedigen:Volgens het OM dan
En ja, ook de mythe dat snelwegen nooit stoplichten hebben is onzin

Zelf doe je precies hetzelfde, gelukkig zijn we daar mens voor. :z

Je maakt jezelf wijs dat een rij voor het verkeerslicht als hetzelfde gezien word als een rij auto's op een snelweg.
 
As said, ik heb geen enkele behoefte om iemands topic om zeep te helpen, dus dit is echt de laatste reactie.
Ja, het is gewoon toegestaan omdat het niet is verboden.
Bewijs?
Het is niet verboden en in file's (dus ook voor stoplichten) mag je gewoon rechts inhalen, artikel 13 als je "bewijs" wilt.
Je kan ook een van de tientallen topics op MF hierover ff doorspitten, daar zijn plenty politieagenten die je bovenstaande haarfijn uit kunnen leggen en dat ook al talloze malen hebben gedaan.

Ik word zelf een beetje moe(deloos) van alle hardnekkige mythes die mensen dan ook eindeloos blijven verdedigen:Volgens het OM dan
En ja, ook de mythe dat snelwegen nooit stoplichten hebben is onzin

Autoreply heeft gelijk. Een rij wachtende autos voor een verkeerslicht is ook een file. Ik rij dagelijks en ik heb me er in verdiept. Een rij stilstaande auto's op een enkelbaansweg mag je links of rechts passeren zolang je dezelfde rijbaan volgt. Op de snelweg met meerdere banen moet je met een file tussen de 2 meest linkse banen rijden volgens de richtlijnen en dan haal je toch ook rechts in. :)
 
Laatst bewerkt:
Autoreply heeft gelijk. Een rij wachtende autos voor een verkeerslicht is ook een file. Ik rij dagelijks en ik heb me er in verdiept. Een rij stilstaande auto's op een enkelbaansweg mag je links of rechts passeren zolang je dezelfde rijbaan volgt. Op de snelweg met meerdere banen moet je met een file tussen de 2 meest linkse banen rijden volgens de richtlijnen en dan haal je toch ook rechts in. :)

Ik dus ook. :) Omdat ik er zelf een keer voor gewaarschuwd ben door een agent. En ik ben het niet met jullie eens.

In theorie wel, maar er krijgen nog steeds mensen boetes voor het verkeerslicht voor rechts inhalen. Die richtlijnen zijn gemaakt voor het inhalen tussen een file door, op een snelweg.

Daar zit het hem in, die richtlijnen zijn puur gemaakt voor op een snelweg. Een rij wachtende auto's voor een verkeerslicht is ook een file, in theorie, maar daarvoor zijn die richtlijnen niet gemaakt, die zijn er voor op de snelweg.

Ik open er wel een eigen topic over, want ik ben nou wel benieuwd hoe het, volgens de wet, nou echt zit...
 
Alles leuk en aardig, maar het feit dat iemand iets niet goed doet betekent niet meteen dat je diegene van z'n sokken mag rijden! Zou mooi worden, als ik iedereen plat zou moeten rijden die iets niet goed doet in het verkeer, heb ik een dagtaak aan :P

Verder uiteraard veel succes met het herstel Mascotte, en hopelijk kan je een mooie Z1000 of ZX10/6R halen *D
 
Ik dus ook. :) Omdat ik er zelf een keer voor gewaarschuwd ben door een agent. En ik ben het niet met jullie eens.

In theorie wel, maar er krijgen nog steeds mensen boetes voor het verkeerslicht voor rechts inhalen. Die richtlijnen zijn gemaakt voor het inhalen tussen een file door, op een snelweg.

Daar zit het hem in, die richtlijnen zijn puur gemaakt voor op een snelweg. Een rij wachtende auto's voor een verkeerslicht is ook een file, in theorie, maar daarvoor zijn die richtlijnen niet gemaakt, die zijn er voor op de snelweg.

Ik open er wel een eigen topic over, want ik ben nou wel benieuwd hoe het, volgens de wet, nou echt zit...

Er zijn al talloze topics over. Het inhalen over dezelfde rijbaan is sinds 1991 toegestaan en dat is juist de basis voor het hele filerijden. Om het een beetje in goede banen te leiden hebben ze voor de snelweg een gedragscode opgesteld. Dat is het hele verhaal kort samengevat in 2 zinnen. :P
 
ach ik ben na het voorkruipen bij een stoplicht aan de kant gezet door een agent, die had zoiets van 'hey dat voorkruipen dat gedogen we, maar de linkerbaan eerst inhalen vinnik nie kunnen nie'
 
Pardon voor het nogmaals off-topic gaan, maar er is reactie binnen van postbus51 op de vraag of het tussen stilstaande voertuigen doorrijden bij rood licht mag. Ik haalde de gedragscode motorrijders in file aan met de vraag of de handeling (in de volksmond bekend als "voorkruipen") is toegestaan en of er een (online) bron is die een regelgeving of code hiervoor kan staven.

Geachte heer McQ.,



Hieronder volgt een reactie op uw e-mail, waarin u vraagt of 'voorkruipen' is toegestaan. Onder 'voorkruipen' verstaat u het met een motor inhalen van stilstaande voertuigen voor een rood verkeerslicht.



Er is geen wettelijke regeling, waarin specifiek beschreven staat dat het inhalen van stilstaande voertuigen voor een rood verkeerslicht verboden is of is toegestaan. Er bestaat ook geen eenduidig geformuleerde gedragscode voor deze verkeerssituatie. Wel wijzen wij u graag op het algemeen gestelde artikel 5 uit de Wegenverkeerswet 1994. Hierin staat het volgende:



Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.



Het is aan de handhaver (politie) om op te treden tegen gevaarlijk verkeersgedrag.



Voor meer informatie over de Wegenverkeerswet 1994, zie bijgevoegde link.



wetten.nl - Regeling - Wegenverkeerswet 1994 - BWBR0006622

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.



Met vriendelijke groet,



D.

Publieksvoorlichter Postbus 51 Informatiedienst

Het is dus aan te raden om oom agent niet boos te maken tijdens een dergelijke actie, een advies dat eigenlijk altijd wel geldt ;) Anekdotes van hoe agenten hierop reageren zijn ongetwijfeld genoeg te vinden op MF (zoals de post hierboven).
 
Ik dus ook. :) Omdat ik er zelf een keer voor gewaarschuwd ben door een agent. En ik ben het niet met jullie eens.

In theorie wel, maar er krijgen nog steeds mensen boetes voor het verkeerslicht voor rechts inhalen. Die richtlijnen zijn gemaakt voor het inhalen tussen een file door, op een snelweg.

Daar zit het hem in, die richtlijnen zijn puur gemaakt voor op een snelweg. Een rij wachtende auto's voor een verkeerslicht is ook een file, in theorie, maar daarvoor zijn die richtlijnen niet gemaakt, die zijn er voor op de snelweg.

Ik open er wel een eigen topic over, want ik ben nou wel benieuwd hoe het, volgens de wet, nou echt zit...

Ik werd laatst ook aangehouden door een agent. Die zij ook dat het rijden door de file gedoogd werd. Een agent is niet alwetend hoor.
 
Pardon voor het nogmaals off-topic gaan, maar er is reactie binnen van postbus51 op de vraag of het tussen stilstaande voertuigen doorrijden bij rood licht mag. Ik haalde de gedragscode motorrijders in file aan met de vraag of de handeling (in de volksmond bekend als "voorkruipen") is toegestaan en of er een (online) bron is die een regelgeving of code hiervoor kan staven.Het is dus aan te raden om oom agent niet boos te maken tijdens een dergelijke actie, een advies dat eigenlijk altijd wel geldt ;) Anekdotes van hoe agenten hierop reageren zijn ongetwijfeld genoeg te vinden op MF (zoals de post hierboven).

Ik had er ook een mailtje aan gewaagd, niet aan postbus 51, maar aan de KLPD zelf.

Antwoord:
L.S.,

Ontleend aan de toelichting: "Men verstaat onder een file een rij voertuigen van een beduidende lengte, waarvan de rijsnelheid bepaald wordt door het overige verkeer ter plaatse en die stilstaat dan wel zich langzaam voortbeweegt."
Overigens zijn er uitspraken waar is gesteld dat een beperkte rij voertuigen die relatief snel rijdt een file kan vormen.

Een rij wachtende auto's voor een verkeerslicht is dus geen file, immers die rij wordt niet veroorzaakt door het overige verkeer ter plaatse, maar door verkeerslichten (of spoorbomen, voorrangskruising etc. etc.). De gedragscode Motorrijders is hier dus niet van toepassing.

De gedragscode geeft 2 dingen duidelijk aan:
1. Deze bevat spelregels voor de automobilist en de motorrijder (zonder zijspan) en is bedoeld om toe te passen bij stilstaand of langzaam rijdend verkeer op de Nederlandse snelwegen.
2. Het is een dringend advies en geen wettelijke regeling. U kunt er geen rechten aan ontlenen.


Als er geen sprake is van uitzonderingen - zoals op rotondes en bij blokmarkeringen - moet je links inhalen. De agent heeft dan ook terecht gewezen op het feit dat u rechts inhaalde.
Of hiervoor wordt bekeurd zal met name afhangen van de gevaarzetting. Denk hierbij aan snelheidsverschil, tussenruimte t.o.v. auto's, men begint al op te trekken etc.
Overigens geldt dit ook als bij één doorgaande rijstrook auto's links worden ingehaald.

Met vriendelijke groet,

Ulco Dijkstra
Adviseur

Politieacademie
 
Laatst bewerkt:
Grappige discussie.
In het wegenverkeersregelement is niet gedefineerd wat een file is. Dus heeft de meneer van de politieacademie er een bedacht voor ons. Dat het juridisch niet erg sterk is moge duidelijk zijn. Ulco verzint ze waar u bij staat.

Nog loliiger is het antwoord van postbus 51 weergegeven door steveman. Daar in staat in de tweede regel iets dat per definitie in strijd is met de wijze waarop de wetgeving in Nederland en dus ook het verkeersgedoetje, namelijk dat alles wat niet verboden is, is toegestaan.
Dus er zal in de wet niet staan of een gedraging is toegestaan.
 
Grappige discussie.
In het wegenverkeersregelement is niet gedefineerd wat een file is. Dus heeft de meneer van de politieacademie er een bedacht voor ons. Dat het juridisch niet erg sterk is moge duidelijk zijn. Ulco verzint ze waar u bij staat.
Ach, als Ulco zich op jurisprudentie had gebaseerd (de rechter denkt er namelijk heel anders over) had hij heel wat anders geschreven :)

3.4. De kantonrechter heeft het beroep van de betrokkene gegrond verklaard. Aan die beslissing ligt onder meer de navolgende overweging ten grondslag.
"Thans dient de vraag beantwoord te worden wanneer er sprake is van een file.
Het begrip file is in de Nota van Toelichting op artikel 13 RVV 1990 niet nader omschreven of gedefinieerd. Een exacte omschrijving zou niet goed mogelijk zijn, omdat het verschijnsel te zeer situatiegebonden is.
In de praktijk verstaat men onder een file een rij voertuigen van een beduidende lengte, waarvan de rijsnelheid bepaald wordt door het overige verkeer ter plaatse en die stilstaat dan wel zich langzaam voortbeweegt. Dit sluit niet uit dat een beperkte rij voertuigen die relatief snel rijdt een file kan vormen, aldus de Toelichting.
Een duidelijke maatstaf aan de hand waarvan kan worden vastgesteld of in dit geval sprake was van een file die rechts ingehaald mocht worden verschaft deze toelichting daarmee naar het oordeel van de kantonrechter niet. Ook in de rechtspraak op artikel 13 RVV 1990 is geen norm ontwikkeld waaruit kan worden afgeleid wanneer er sprake is van een file.
In feite heeft de wetgever het aldus aan de verkeersdeelnemer overgelaten om te beoordelen of hij gerechtigd is een rij auto's rechts te passeren. Daarbij dient het overige verkeer niet te worden gehinderd of in gevaar gebracht, zoals artikel 5 Wegenverkeerswet 1994 voorschrijft. Dat wordt betrokkene evenwel niet verweten."
Aldus de rechter, de enige die dit soort zaken uiteindelijk beslist.
 
Laatst bewerkt:
Nog loliiger is het antwoord van postbus 51 weergegeven door steveman. Daar in staat in de tweede regel iets dat per definitie in strijd is met de wijze waarop de wetgeving in Nederland en dus ook het verkeersgedoetje, namelijk dat alles wat niet verboden is, is toegestaan.
Dus er zal in de wet niet staan of een gedraging is toegestaan.

Dat komt ook door de vraag die ik stelde, of er een wet of gedragscode is. Antwoord daarop: (begrijpelijk) nee.

Vooralsnog is de enige overeenkomst dat je geen art. 5 van een agent aan je broek moet krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Neem het volgende voorbeeld: Verkeerslicht, twee rijstroken rechtdoor, eentje rechtsaf. Je komt aanrijden en er staan al drie voertuigen stil op de meest linkse rijstrook. Dan mag je er toch met je Hummer rechts langs, om volkomen legaal vooraan te gaan staan?
 
@Steveman, nee het gaat om deze zin:

Er is geen wettelijke regeling, waarin specifiek beschreven staat dat het inhalen van stilstaande voertuigen voor een rood verkeerslicht verboden is of is toegestaan.

Dat zal dus nimmer in de wet staan, immers alles wat niet bij de wet verboden is, is toegestaan. Er staat dus nooit in de wet dat iets is toegestaan. Alleen wat niet mag staat in de wet.

Dat onder omstandighedeneen agent kan inschatten dat gedrag gevaarlijk of hinderlijk is en een art. 5 uitschrijft staat daar natuurlijk los van.
 
Neem het volgende voorbeeld: Verkeerslicht, twee rijstroken rechtdoor, eentje rechtsaf. Je komt aanrijden en er staan al drie voertuigen stil op de meest linkse rijstrook. Dan mag je er toch met je Hummer rechts langs, om volkomen legaal vooraan te gaan staan?
Volgens Ulco niet _O-

Uiteraard in de praktijk wel, zoals blijkt uit de uitspraak van de rechter die ik postte.
 
"In de praktijk verstaat men onder een file een rij voertuigen van een beduidende lengte, waarvan de rijsnelheid bepaald wordt door het overige verkeer ter plaatse en die stilstaat dan wel zich langzaam voortbeweegt."

Tenzij een rood licht onder overig verkeer valt, mag het van die rechter niet, volgens de praktijkdefinitie... Maar hij had het hier natuurlijk over de snelweg ;)

@Steveman, nee het gaat om deze zin:

Er is geen wettelijke regeling, waarin specifiek beschreven staat dat het inhalen van stilstaande voertuigen voor een rood verkeerslicht verboden is of is toegestaan.[/...]

Hij zal wel bedoelen dat er ook geen gedragscode is die het toestaat, althans zo vatte ik het op.
 
Laatst bewerkt:
Je kan ook zeggen dat het stilstaan van het tweede en derde voertuig voor het verkeerslicht stilstaat omdat ze moeten stoppen voor de eerste auto :o
 
Precies!
Nummer twee en drie konden nog makkelijk door oranje. Alleen die suffe Opel Kadett ging vol in de ankers, dus is het een file.
 
Nu even weer niet, dinsdag operatie 2 gehad, dus weer met hand in het verband :P
Maandag gaat het eraf en dan hoop ik weer te rijden voor een maandje of 2 *D
 
Terug
Bovenaan Onderaan