En nog een crashtopic..

Martijn02

Die hard MF'er
26 jul 2005
258
0
Huizen
Gisteravond, knooppunt Eemnes, de bocht van de A27 (Utrecht) naar de A1 (a'dam)

Ik heb de betreffende bocht al tientallen keren gereden, maar gisteravond heb ik het helemaal fout gedaan. Ik ging met ong 100 de bocht in, ging lekker, in de bocht klein beetje gas erop. Maar halverwege knijpt hij een beetje, en kreeg ik het ineens benauwd. Op dat moment heb ik ongeveer alles foutgedaan wat ik fout kon doen.

- Ik keek niet ver de bocht in
- Ik keek naar de dubbele streep tussen 2 rijbanen, waar ik (logischerwijs) op afreed
- Was bang om onderuit te gaan op de streep, heb de motor rechtgezet
- Heb niet het lef om hem op de 2e baan weer plat te gooien en de bocht te vervolgens af te maken
- Heb geremd
- Naar de vangrail gekeken
- De rest weet ik ook niet precies, maar denk dat ieders fantasie dit in kan vullen.

Achteraf gezien supersupersuperstom geweest, als ik ver de bocht in had gekeken, nog een beetje dieper was gaan hangen had ik de bocht nog met 2 vingers in mijn neus kunnen halen, maar in een soort paniekreactie alles verkeerd gedaan.

Resultaat: Ik weet niet precies hoe het allemaal gebeurde, het ging zo snel allemaal. Ik heb met de motor de vangrail geraakt, en een flits later stond ik alweer op de vluchtstrook, en lag mijn motor op zijn kant op de meest rechtse baan.

achter me reed een andere motorrijder, die had het zien gebeuren. Hij is meteen gestopt, samen met een automobilist die daar weer vlak achteraan kwam. vlak daarna was ook een auto van de maraschausee, die hebben het verkeer geregeld terwijl ik met een van de 2 gestopte mensen de motor opgetild heb en de vluchtstrook op heb geduwd.

Zittende op de vangrail mezelf nog even geinspecteerd, afgezien van mijn pols die gekneusd was, merkte ik niets. Later wees de maraschauseeman nog op een wond op mijn rug, daar was ik door het pak heengeschuurd. Op dat moment was ik er vrij nuchter onder, nu durf ik nauwelijks na te denken wat er had kunnen gebeuren als het anders was gelopen.

Ambulance liet erg lang op zich wachten. Uiteindelijk samen met de berger (die de motor al met een van de omstanders had opgeladen) en de motoragent (die ook nog even langskwam en het overnam van de maraschausee) naar de witte bergen (wegrestaurant) gereden alwaar de ambulance ook kwam. Die hebben de wond op mijn schouderblad even ontsmet en verbonden, en raadden me aan om bij het ziekenhuis even een tetanusinjectie te halen.

De ambulance kon me brengen (maar ze zei erbij dat het 800 euro zou kosten) dus heb de berger even lief aangekeken (die moest toch die kant op) en die heeft me ff gedropt.

In het ziekenhuis waren ze in de eerste instantie niet echt te spreken over de handelswijze van de ambulance, iemand die met een snelheid van boven de 70 (hoe hard ik ging, ik weet het echt niet, mischien was het wel 100) zelf naar de eerste hulp laten reizen vonden ze niet tof, ik werd snel onderzocht, en ze kwamen tot de conclusie dat ik idd in orde was, en kon een half uurtje later, met 2 tetanusprikken, en een kousje om mijn pols weer vertrekken.

Ben nu druk bezig de aftermath te regelen, Ik werd net gebeld dat de motor is aangekomen bij de dealer, en vrijdag komt de schade-expert langs om het boeltje te bekijken. Ik ga zo zelf nog even die kant op om nog even te kijken, en de resten van mijn kleding, en de aankoopbonnen langs te brengen.

Ik besef nu dat ik superveel mazzel heb gehad gisteravond, de schade aan de motor is aanzienlijk. Voorvork krom, Bijde valblokken afgebroken, aan de linkerzeide een hoop val/en glijschade, rechts weet ik niet precies, maar gezien hij daar langs de vangrail is geschuurd zal het er daar ook niet rooskleurig uitzien. Maar het kan me weinig schelen, de motor is vervangbaar (en zo niet heb ik een dure les gehad, maar ik heb nog een auto), ik ben goed (all risk) verzekerd, Ik ben gezond, ik kan het na-vertellen, heb zelfs nauwelijks pijn (behalve van mijn pols zo nu en dan, maar ik kan er nog mee tikken) zelfs de verwachte spierpijn valt tot nu toe 100% mee.

Ik hoop, dat niet alleen ik, maar ook andere beginnende motorrijders van mijn schade en schande kunnen leren. Verder zal ik later met nog wat vragen komen denk ik hoe eea het best af te handelen.

Ik ben heel blij dat alles goedgekomen is, en ben ontzettend dankbaar voor de mensen die gestopt zijn. Motorrijder (Jan willem), de andere automobilist, maraschausee, motoragent, berger, en vooruit, ook de ambulance maar ff, Enorm bedankt voor jullie hulp!

Edit:
een paar linkjes naar verderop:
Schadefoto's motor
Detail foto's
Helm en pak
 
Laatst bewerkt:
Gelukkig loopt zoiets dan toch weer goed af. Sterkte met het herstel, de schade en het terugwinnen van je vertrouwen. Hulde aan de hulpvaardigen.
 

Shit, da's minder!
Op zo'n moment is het moeilijk om helder na te denken, dus niemand neemt je iets kwalijk, en jij jezelf gelukkig ook niet. Succes met het (zowel lichamelijke als financiële) herstel!
Gelukkig dat je het er zo goed vanaf hebt gebracht :)
 
-O-

De klassieke fout idd. Klote man! Suc6 met herstel!!


Neem eens een toms cursus + circuitdagje oid, heeft bij mij enorm geholpen om de standaard schrik reactie eruit te krijgen en dat heeft me al voor een aardige klapper behoedt.


Merk wel dat ik na 6 maanden niet gereden te hebben weer af en toe de neiging heb om bij een correctie in de bocht ook de neiging heb om de voorruit te kijken en te "bevriezen" B| :( .

Snel maar weer wat dijkjes pakken om dat eruit te :]
 
Tering .. gaat lekker idd.
Ik ben blij dat je het er zelf goed van af hebt gebracht. En die schrik reactie ken ik maar al te goed. Ik hoop dat het voor jouw allemaal snel en soepel afgehandeld kan worden. Ben je zelf ook tegen de vangrail aangegleden ?
 
Ben je zelf ook tegen de vangrail aangegleden ?

Niet dat ik weet, ik kan er iig aan mijn lichaam en pak geen sporen van vinden. Als ik het achteraf probeer te reconstrueren denk ik dat de motor met rechtervoorkant tegen de vangrail geraakt is. Op dat moment is het wiel er een beetje onder gegleden, en werd ik links van de motor afgegooid. Mijn helm had behhoorlijk wat krassen, en van mijn pak was vooral de rechterschouder beschadigd. en mijn heup een klein beetje.

Nogmaals, wat er precies gebeurde weet ik niet, in mijn gedachten is het een zwart gat. Ik probeer nog in contact te komen met de motorrijder die achter me reed, en het heeft zien gebeuren. Maar die zal nu wel aan het werk zijn, dus dat komt vanavond wel (hoop ik)
 
Sterkte met het herstel, ditect weer op de bike kruipen!! Vertrouwen terug proberen te krijgen Redline Rider's advies vlogen: circuitdagje.

Guido
 
Balen Martijn, maar zoals je zelf al zegt: Motor is vervangbaar. iig sterkte met je spierpijn. Die komt meestal pas na 2 dagen!!

Maar zitten er in die bocht niet een paar vervelende hobbels?
 
Gelukkig valt dje schade aan jezelf mee maar het zal best wel schrikken zijn geweest :o
Ondanks je fout vind ik je een held, je geeft hier overduidelijk aan dat je zelf fout bent geweest, wat je fout hebt gedaan en post een duidelijk verhaal. De meesten hier (wat ik dan steeds lees) wijten hun val partij aan grind, diesel/olie en zand en jij slechts aan jezelf :}

Veel sterkte en beterschap ;)
 
Heftig! Blij dat je in iedergeval zelf niet al te beschadigd bent... Je bent allrisk verzekerd, dus financieel komt het grotendeels wel weer goed. Al met al heb je het er dus goed vanaf gebracht...

Maareh... wonderlijke ambulancebroeder/zuster (doorhalen wat niet van toepassing)... Na zo'n incident hadden ze je toch even naar het ZH moeten brengen lijkt me..
 
Ben op dit moment de vertaling van twist of the wrist aan het lezen en daar staat inderdaad precies het verhaal in van wat jij nu fout doet.

Ik merk het als beginnend rijder heel erg, moet mezelf er elke keer toe zetten om als de bocht "lastig" wordt gewoon gas erop te houden en platter te leggen etc.

Succes met de lichte lichamelijke schade en hopen dat je de brommer goed terug krijgt.
 
Je hebt erg mazzel gehad als ik het zo lees. Ik rij nu ongeveer net 1 jaartje. Als ik dit zo lees zit zou het voor mij ook handig zijn om eens een cursus te gaan volgen.
 
Sterkte met het herstel, ditect weer op de bike kruipen!! Vertrouwen terug proberen te krijgen Redline Rider's advies vlogen: circuitdagje.

Guido
Direct zou ik wel willen, maar hij is nu nog even stuk. Ik heb van mijn vezekering recht op vervangend vervoer, maar met een gekneusde pols gaan motorrijden lijkt me niet echt verstandig.

Cirquitdagje was ik voor mijn gevoel nog niet aan toe. Ik ben ook niet zo'n racer geloof ik. Ik had wel een VRO op de planning staan (nu helemaal, want ik ben weer een paar tredes gezakt in mijn no-claim, en die extra trede kan ik goed gebruiken)

Balen Martijn, maar zoals je zelf al zegt: Motor is vervangbaar. iig sterkte met je spierpijn. Die komt meestal pas na 2 dagen!!

Maar zitten er in die bocht niet een paar vervelende hobbels?
Ik blijf de komende dagen wat pijnstillers slikken, ook om de andere spieren die nu geen opdonder hebben gehad niet te veel te belasten. Als het komt dan komt het, maar qua stijfheid valt het nog erg mee.

Nee, volgens mij zitten er in die bocht niet echt hobbels...

Maareh... wonderlijke ambulancebroeder/zuster (doorhalen wat niet van toepassing)... Na zo'n incident hadden ze je toch even naar het ZH moeten brengen lijkt me..
Het ging ook wat gek omdat ze zo laat waren. Ik was al niet meer op de plek van het ongeval, en kwam (mischien wel een tikje nonchalant) naar de ambulance aanlopen om de zusters een hand te geven.

Mijn gevoel van tijd is wat in de war, maar achteraf gezien vond ik het toch wel erg dat het zo lang duurde. Het ziekenhuis zit nota bene vlak aan de snelweg (3 afritten verder) en de berger (die uit blaricum moest komen) was er eerder (en had de motor al opgeladen en de zooi opgeruimd. Ik begreep dat ze wat moeite hadden om me te vinden omdat de melding niet helemaal klopte, maar dan nog, wat nou als ik daar 20 minuten had liggen dood te bloeden?
[/achterafgezeik]
Ik ben blij dat ze toch even gekomen zijn, en ik weer ook niet waar ze vandaan moesten komen. Hoop alleen voor andere gesneuvelden dat ze minder lang hoeven te wachten.
 
En vanmorgen op weg naar mijn werk werd ik ingehaald door een motorrijder, die met een korte spijkerbroek, en een t-shirt op de motor door Hilversum reed. (nog een wonder dat hij nog een helm ophad) Ik ben zo blij dat ik alles aanhad gisteren, anders waren mijn schouder en handen er een stuk erger aan toe geweest.
 
:^

En dapper dat je durft toe te geven dat je zelf fouten hebt gemaakt!

Succes met herstel!!

En inderdaad, de meesten roepen dat er diesel of andere troep op de weg lag, er een vogel net voor hun wiel scheitte, de monteur de band niet hard genoeg had opgepompt, RWS de vangrails verkeerd had geplaatst enz.
 
En vanmorgen op weg naar mijn werk werd ik ingehaald door een motorrijder, die met een korte spijkerbroek, en een t-shirt op de motor door Hilversum reed. (nog een wonder dat hij nog een helm ophad) Ik ben zo blij dat ik alles aanhad gisteren, anders waren mijn schouder en handen er een stuk erger aan toe geweest.


ik zag er net een met t-shirt.. korte broek en geloof t of niet, teenslippers :X

anyway, succes met je herstel en hopen dat je snel weer lekker kunt rijden :]
:W
 
En vanmorgen op weg naar mijn werk werd ik ingehaald door een motorrijder, die met een korte spijkerbroek, en een t-shirt op de motor door Hilversum reed. (nog een wonder dat hij nog een helm ophad) Ik ben zo blij dat ik alles aanhad gisteren, anders waren mijn schouder en handen er een stuk erger aan toe geweest.

:^

Dat dee ik vroegâh ook wel. Maar sinds ik een keer in een t-shirt met de fiets-met-trappers onderuit ben gegaan heb ik geleerd dat schuiven op asfalt niet zo'n fijn feestje is. :N Sindsdien altijd kleding aan op de motor. Als het erg warm is vind ik motorrijden dan ook niet zo heel leuk... -O-
 
:^

Dat dee ik vroegâh ook wel. Maar sinds ik een keer in een t-shirt met de fiets-met-trappers onderuit ben gegaan heb ik geleerd dat schuiven op asfalt niet zo'n fijn feestje is. :N Sindsdien altijd kleding aan op de motor. Als het erg warm is vind ik motorrijden dan ook niet zo heel leuk... -O-

autorijden ook niet hoor, zeker niet als je een zwarte auto bezit, en geen airco.... -O-
 
Ja meastro zoals we vaak samen die bocht reden, zal die na vandaag niet meer het zelfde zijn. een goede les voor mij (die ook steeds harder ging in die bocht) en voor jou en voor iedereen. want ja het is wel een lekker bochtje maar nu...
 
Terug
Bovenaan Onderaan