En/of in verzekeringspolis

ZegMaarMike

MF'er
19 sep 2008
176
3
Amstelveen
Hallo allen,

Ik zit even de voorwaarden door te lezen van een verzekering voor een motorfiets, en ik kom de volgende tekst tegen.

"schade door diefstal indien het motorrijwiel naast het standaardslot
niet beveiligd was met een ART goedgekeurd slot.
Indien het motorrijwiel een waarde boven de ? 12.000,– heeft
dient de beveiliging te bestaan uit 2 ART goedgekeurde sloten
en/of een SCM goedgekeurde startonderbreker. Deze beveiliging
is niet vereist wanneer het motorrijwiel zich in een afgesloten
ruimte bevond en sporen van braak aan deze ruimte aangetoond
kunnen worden."

Nou heb ik een vraag over het dik gedrukte stukje tekst; "en/of". Wat betekent dit nou precies?

Als ik een motorfiets heb met een waarde van meer dan 12.000 euro, moet ik dan (om verzekerd te zijn tegen diefstal), 2 ART sloten hebben EN een startonderbreker, of voldoen 2 ART sloten OF een startonderbreker?

Bedankt!
 
En/of mag je zelf invullen.
Of 2 art goedgekeurde sloten, of een SCM goedgekeurde startonderbreker.
Dit is bij een motorrijwiel van meer dan 12.000 euro waarde.

Bij een motorrijwiel met minder dan 12.000 euro waarde is een ART goedgekeurd slot en het gewone slot vereist.

Wel onduidelijk hoeveel sterren je ART slot moet hebben.
 
Hallo allen,

Ik zit even de voorwaarden door te lezen van een verzekering voor een motorfiets, en ik kom de volgende tekst tegen.

"schade door diefstal indien het motorrijwiel naast het standaardslot
niet beveiligd was met een ART goedgekeurd slot.
Indien het motorrijwiel een waarde boven de ? 12.000,– heeft
dient de beveiliging te bestaan uit 2 ART goedgekeurde sloten
en/of een SCM goedgekeurde startonderbreker. Deze beveiliging
is niet vereist wanneer het motorrijwiel zich in een afgesloten
ruimte bevond en sporen van braak aan deze ruimte aangetoond
kunnen worden."

Nou heb ik een vraag over het dik gedrukte stukje tekst; "en/of". Wat betekent dit nou precies?

Als ik een motorfiets heb met een waarde van meer dan 12.000 euro, moet ik dan (om verzekerd te zijn tegen diefstal), 2 ART sloten hebben EN een startonderbreker, of voldoen 2 ART sloten OF een startonderbreker?

Bedankt!
Of

Tekstueel is het juridisch dicht getimmerd, hoewel dat ook anders had gekund.

In dit geval wil men duidelijk maken dat of de twee sloten, of het alarm voldoende is. Daarbij heeft men willen voorkomen dat mensen niet en de sloten, en het alarm gebruiken.

Overigens zou ik me meer zorgen maken over het laatste deel.
Kennelijk is een slo of alarm niet nodig indien motor binnen stond. Maar, dan alleen wanneer er achteraf braaksporen te vinden zullen zijn :? Zo zal insluiping of braak onder verzwaarde omstandigheden (gebruik gestolen of nagemaslte sleutel) de dekking teniet doen.

Mocht er iemand komen voor de motor, dan moet die wel ff wat braaksporen maken. Anders geen centjes.
 
Dat En/Of in de polis begreep ik ook niet helemaal. Gebeld, en inderdaad: Óf twee sloten, of op het (SCM) alarm.

Handig, want ik kan niet eens een schijfremslot kwijt achterin. :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan