En opeens ging het voorwiel omhoog

MartijnL

MF veteraan
22 mei 2001
1.301
1
Hoe voelde dat bij jullie toen voor de eerste keer het voorwiel de lucht inging ? Ik ben afgelopen zondag een stukje wezen rijden en kreeg het onderweg aan de stok met een Golfje GTI.

Al wegtrekkend bij het stoplicht het apparaat eens vol opengetrokken en vlak daarna zit een spoorwegovergang die flink verzakt is. Daar overheen rossend (teller stond op 145) kwam mijn voorwiel dus de lucht in
eek.gif
.

Het duurde niet lang, maar het was toch een aparte sensatie.
 
Hoe voelde dat bij jullie toen voor de eerste keer het voorwiel de lucht inging ? Ik ben afgelopen zondag een stukje wezen rijden en kreeg het onderweg aan de stok met een Golfje GTI.

Al wegtrekkend bij het stoplicht het apparaat eens vol opengetrokken en vlak daarna zit een spoorwegovergang die flink verzakt is. Daar overheen rossend (teller stond op 145) kwam mijn voorwiel dus de lucht in
eek.gif
.

Het duurde niet lang, maar het was toch een aparte sensatie.
nog ff en je wilt ook een SM ;)
 
vreemd idd, ik had het gevoel alsof mijn tank me omhoog aan het duwen was, niet te stoppen...

maar div600 kwam zelfs zonder achterrem snel weer op twee wielen terecht... :)
 
Hoe voelde dat bij jullie toen voor de eerste keer het voorwiel de lucht inging ? Ik ben afgelopen zondag een stukje wezen rijden en kreeg het onderweg aan de stok met een Golfje GTI.

Al wegtrekkend bij het stoplicht het apparaat eens vol opengetrokken en vlak daarna zit een spoorwegovergang die flink verzakt is. Daar overheen rossend (teller stond op 145) kwam mijn voorwiel dus de lucht in
eek.gif
.

Het duurde niet lang, maar het was toch een aparte sensatie.

Wacht maar....sensatie wordt pas echt lekker/groot, enz enz enz als je wiel langere tijd in de lucht blijft..... :)
 
ja rlx he voor de eerste keer :)

bij mij voelde het lekker aan die controle over me\'n fiets
 
Ik neem aan dat op dat moment de GTI niet meer te zien was in je spiegels... Althans toen je weer beide wielen op de grond had.

145 km/uur voordat je een GTI eruit trekt? Vast niet, zal een stuk sneller gaan.
 
Eerste keer? Uh \'leuk! nog een keer!\'. En zo heb ik een uur lang beetje zitten oefenen. Ik neem aan dat jij dat ook zo gaat doen ;)
 
Die van mij was bij Assen. Mijn oom reed snel de bocht om en ik die moest maar eens snel weer bijhalen vond ik. Word mijn fiets ineens behoorlijk licht van voren. Mijn eerste :)
Wel onverwachts, maar dat mocht de pret niet drukken. Ik moet trouwens met de koppeling erbij veel toeren maken (rond de 10.000) anders komt het ding niet echt van de grond (lees: 5 cm.)
Veel plezier met de andere wheelies... :}
 
nu ff een keer hard aan de voorrem trekken, dan komt de achterkant van de grond !!

krijg het helaas nog niet voor elkaar om wheelies te maken

Is het nou verstandiger om stilstand te beginnen of rijdend en dan nog met of zonder koppeling ??? (ik zal voor tips de oude topics hierover ff doorspitten)
 
de eerste zou ik niet meer weten, wel de mooiste:

haakse bocht naar links, vol onder acceleratie voorwiel de lucht in, na 100mtr haakse bocht naar rechts en in een vloeiende beweging voorwiel touch-down en bocht insturen.
:)
meer geluk dan wijsheid, maar volgens m\'n maat (die achter me reed) kon Rossi er een puntje aan zuigen. :9
 
Ik schrok me kapot, het ging nl. per ongeluk. Spinnen op een kurkdroge klinkerweg gaat niet echt, dus dan komt de voorkant maar omhoog. Wel weer veilig geland en ik was blij dat mijn voorvork niet afbrak..... |(
 
nu ff een keer hard aan de voorrem trekken, dan komt de achterkant van de grond !!

krijg het helaas nog niet voor elkaar om wheelies te maken

Is het nou verstandiger om stilstand te beginnen of rijdend en dan nog met of zonder koppeling ??? (ik zal voor tips de oude topics hierover ff doorspitten)

Ik zou maar lekker rijdend beginnen. Het is geen brommer van 60 kg :) .
Met of zonder koppeling is persoonlijk en afhankelijk van het vermogen van je motor. Ik doe het op mijn CBR600F met koppeling.
 
Sanderrrrrrrrrr :) Long time no seen....hoe issie? :)
En in zn 1 doen...met koppeling....2000 toeren onder je max vermogen beginnen....daarna opbouwen....
 
Op het achterwiel alleen nog maar vroeger met m\'n crossbrommer gedaan. (koppeling zo hard los laten met veel gas zodat je ene hand losschiet en dan maar hopen dat je op tijd je hand weer terug krijgt om je stuur recht te trekken voor de landing). Heb wel als eens achterop gezeten bij een wheelie. Ging een beetje hetzelfde als bij jou. Bij de stoplichten naast een auto en een klein heuveltje net na de \"start\". Was met iemand die er ook nog geen ervaring met had want ie ging vol in de ankers. Is toch wel effe schrikken als je als bijrijder plots als een rugridder op de bestuurder wordt gelanceerd. Een stoppie is inderdaad niet zo heel moeilijk. Dat lukte bij het lessen al aardig als de rij-instructeur niet keek.
 
Ik neem aan dat op dat moment de GTI niet meer te zien was in je spiegels... Althans toen je weer beide wielen op de grond had.

145 km/uur voordat je een GTI eruit trekt? Vast niet, zal een stuk sneller gaan.
He was looooooong gone })
 
Eerste keer was toen ik richting Ardennen ging.. Goed vooruitzicht dus was al blij in m\'n hoofd :9
Bij het stoplicht willen wegsprinten, koppeling beetje te laat op laten komen, liep al aardig in de toeren.... Voorwiel kwam los en de sprint had ik verloren (was ook lastig winnen van een ZXR 750)
 
Paar keer tijdens een stoplichtsprintje. Bij 9000-10000 tpm puur op het gas. Mag dan niet teveel voor op de motor zitten, want dan lukt het niet (zonder aan het stuur te trekken).

En 2x op het Circuit van Zolder. 1ste keer in de chicane voor de heuvel (tijdens omgooien van rechts naar links, iets te hard aan het stuur getrokken) en 1x boven op de heuvel. Tering zeg, dan schijt je even 7 kleuren stront.
 
In Rotterdam Noord het je een tunneltje waar de gewone weg onder het Schieplein door kan. En als je daar maar hard genoeg door heen komt en een beetje gaat zitten kloten kom je vanzelf los }) }) }) }) }) }) })
 
Mooi man, is net het leukste van die bult. :}
Jammer he martin dat die bocht daar zo vlug achter
ligt, anders dan hadden we nog een keer extra kunnen opschakelen met het voorpartijtje in de lucht.
Wat kan het leven toch ongelooflijk mooi zijn!! :}

Groeten Paul.
 
Mooi man, is net het leukste van die bult. :}

Eerst die TOMS-cursus van het voorjaar en dan in de zomer terug naar Zolder en dan ga ik het nog eens opnieuw proberen. Kijken of ik het gas er dan wel vol op durf te houden op die bult (kan toch wel met een 600?). De rondetijd moet richting de 2.00 minuten.

Zijn er toevallig nog meer mensen hier op het forum die toen (vrijdag 13 augustus 2001 }) ) ook daar hebben gereden? Zo ja, in welke groep: beginner, gemiddeld of snel.

Ik ben bij de beginners begonnen en na 1 sessie naar gemiddeld overgestapt (op de openbare weg reed ik nog harder). Bij de gemiddelden kon ik lekker mee met de snelleren. Vooral de snelle bochten in het eerste deel van de baan lagen me goed. Vanaf de bult liet ik veel tijd liggen, moet dus vooral m\'n techniek voor de langzamere bochten verbeteren.

De snelle groep ben ik maar niet aan begonnen, want dat zag er toch te heftig uit.
 
Mijn eerste wheely had ik zelf geoefend.. Maar mijn wheely met bijrijder was meer per ongeluk.. Ik trok mijn motor vol open bij een stoplicht en liet de koppeling wat schieten..

en ik reed zowaar enkele tientallen meters op mijn achterwiel.. :) Mijn bijrijder was erg blij ermee, en wilde het nog eens doen!!

Mooi is dat, hebben we allemaal wel eens gehad denk ik... Da\'s zo lullig, als je dan niet nog een keer kan / durft, omdat het per ongeluk was..

:+
 
Terug
Bovenaan Onderaan