En toen had ik ineens een Mach III

Robinjo

MF veteraan
17 mei 2003
15.993
8.645
Driebergen
Facebook
Sinds lange tijd vind ik die ouwe Kawa triple tweetakten stoere dingen, als in al meer als 20 jaar of zo, eigenlijk de schuld van iemand die een 500 voor me starte, dat geluid! :9 Maar ze raakten een beetje op de achtergrond bij mij terwijl ik me met allerlei andere motoren en motorgerelateerde bezigheden bezig hield, er is ook zoveels leuks gemaakt in al die tijd...tot een paar jaar terug die ouwe tweetakten opeens keihard in prijs gingen stijgen, toen werd ik weer herinnerd aan mijn oude liefde en wilde ik er weer eentje. :9 Maar nu zijn ze dus duur en daardoor minder makkelijk te scoren, daardoor had ik mijn eisen al bijgesteld van een Mach III (Mach IV mag ook) naar "Een luchtgekoelde driecilinder tweetakt" om wat meer opties te hebben.

Dus toen een kennis een bericht plaatste van een motor van een vriend van hem met een tekst in de trend van "Kawa 350, schuurvonds, mag weg" heb ik die gelijk een berichtje gestuurd voor meer info, de info die ik vervolgens kreeg was vrij summier maar bevatte een vraagprijs die ongeveer twee keer zo hoog was als ik had ingeschat. -O-

*motor in kwestie*
342211893_984325952941117_4441127323760050524_n.jpg


Vriendelijk terug gereageerd dat ik het een hoop geld vond voor een niet-originele 350 maar toen kreeg ik te horen dat hij een foutje had gemaakt en het een 500 was! Toen wilde ik wel een afspraak maken maar een Engelsman was me al voor! Als die hem niet zou kopen kreeg ik het te horen...maar eigenlijk had ik het toen al opgegeven, tot ik een week later een bericht kreeg dat de motor er nog was vergezeld van het nummer van de eigenaar. *O* Volgende avond naar Oude Meer gereden met de aanhanger, gekeken, gevoeld, geroken en daarna proefgereden en toen was de motor eigenlijk al gekocht hoewel ik daarna nog even keihard moest onderhandelen. ;)
 
Sinds lange tijd vind ik die ouwe Kawa triple tweetakten stoere dingen, als in al meer als 20 jaar of zo, eigenlijk de schuld van iemand die een 500 voor me starte, dat geluid! :9 Maar ze raakten een beetje op de achtergrond bij mij terwijl ik me met allerlei andere motoren en motorgerelateerde bezigheden bezig hield, er is ook zoveels leuks gemaakt in al die tijd...tot een paar jaar terug die ouwe tweetakten opeens keihard in prijs gingen stijgen, toen werd ik weer herinnerd aan mijn oude liefde en wilde ik er weer eentje. :9 Maar nu zijn ze dus duur en daardoor minder makkelijk te scoren, daardoor had ik mijn eisen al bijgesteld van een Mach III (Mach IV mag ook) naar "Een luchtgekoelde driecilinder tweetakt" om wat meer opties te hebben.

Dus toen een kennis een bericht plaatste van een motor van een vriend van hem met een tekst in de trend van "Kawa 350, schuurvonds, mag weg" heb ik die gelijk een berichtje gestuurd voor meer info, de info die ik vervolgens kreeg was vrij summier maar bevatte een vraagprijs die ongeveer twee keer zo hoog was als ik had ingeschat. -O-

*motor in kwestie*
Bekijk bijlage 1878799

Vriendelijk terug gereageerd dat ik het een hoop geld vond voor een niet-originele 350 maar toen kreeg ik te horen dat hij een foutje had gemaakt en het een 500 was! Toen wilde ik wel een afspraak maken maar een Engelsman was me al voor! Als die hem niet zou kopen kreeg ik het te horen...maar eigenlijk had ik het toen al opgegeven, tot ik een week later een bericht kreeg dat de motor er nog was vergezeld van het nummer van de eigenaar. *O* Volgende avond naar Oude Meer gereden met de aanhanger, gekeken, gevoeld, geroken en daarna proefgereden en toen was de motor eigenlijk al gekocht hoewel ik daarna nog even keihard moest onderhandelen. ;)
Proefgereden? *O*
Cool 8-) een motor kopen die het doet…
Maareh ben jij met vervroegd pensioen ofzo… ene project na de ander..
Zeker gaaf zo’n 2takt kwak :t.
Succes
 
De motor is wat verbouwd naar de smaak van de eigenaar met een M-stuur, verlaagd zadel, Marzocchi schokbrekers, aluminium achterbrug, Tarozzi rearsets en custom beugels, klein voorspatbordje met ook een Tarozzi voorvorkbeugel, de driehoek in het frame is zover mogelijk kaal gemaakt, dubbele koplampjes en het achterspatbord is er af. Er zit een 3-1 uitlaat op en de carburateurs hebben open filters, de voorrem is verbouwd naar dubbele schijven die ook doorboord zijn, hebben stalen remleidingen en de rempomp en koppelingshendel zijn fraaie CNC-gefreesde exemplaren. Alleen achteraan zitten twee kleine knipperlichten. De motor is een tijdje geleden uit Californië geimporteerd samen met een tweede exemplaar voor reserve onderdelen, er bleek dus ook een auto vol onderdelen bij de deal te zitten en er kon nog wat van de prijs af die mijn FB kennis had genoemd dus ik kon met een volgeladen auto naar huis, en zo had ik dus opeens een Mach III. *O*
IMG_0592.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Proefgereden? *O*
Cool 8-) een motor kopen die het doet…
Maareh ben jij met vervroegd pensioen ofzo… ene project na de ander..
Zeker gaaf zo’n 2takt kwak :t.
Succes
Ja echt, de vorige die ik kocht liep ook al, wel maar op één cilinder maar hij is rijdend thuis gekomen :P
Nee ik ben niet met vervroegd persioen was dat maar waar, maar ik heb ook pas twee motoren verkocht dus ik had weer een beetje ruimte en er is geen deadline, zeker niet omdat de motor gewoon rijdt.
 
Plannen voor de motor:

Dubbele koplampen vervangen door een enkele ronde. V
M-stuur vervangen door een Superbike achtig model. V
Linkerspiegel. V
Zijkapjes wil ik er weer op hebben, mét logo's.
Originele olietank ook, de huidige is heel klein.
3-1 uitlaat vervangen door drie losse, dat kunnen originele zijn of aftermarket expansiepijpen.
Achterkant moet wat omlaag.
Voorvork weer de goede kant opdraaien?
Roestige onderdelen netjes maken
Iets groter voorspatbord.
4 chrome knipperlichten?
Originele koplamporen?
Luchtfilterhuis?

De benzinetank heeft origineel spuitwerk uit 1975 met een licht patina en vind ik eigenlijk wel gaaf, het kontje is net niet matchend overgespoten en de zijkapjes die bij de reserve-onderdelen zitten zijn roestig. Die wil ik laten spuiten om bij de tank te passen.

Technisch is de motor best goed voor elkaar, de verkoper is een echte techneut en ik kom allemaal mooi gemaakte onderdeeltjes tegen op de motor. :t
 
Laatst bewerkt:
Nogmaals gefeliciteerd en leuk dat je een topic bent gestart, Robinjo! Ik ga dit uiteraard volgen.

Dat de ontluchtingsnippels naar beneden hangen komt doordat de voorvork gedraaid zit met de klauwen naar achteren. Lijkt een originele rechter remklauw (destijds als optie verkrijgbaar), in plaats van een omgebouwde linker klauw. Je hebt de originele buddy nog zo te zien? Zadel wat er op zit is niet te lang, dat kan niet want wordt begrensd door tank en kontje. Originele lamporen wordt een probleem, zijn ook geen repro exemplaren voor te krijgen.

Kontje een andere kleur? Lijkt mij nog origine lak. Mogelijk wel van een andere motor, de kleuren wilden nog wel eens per motor verschillen. En de ‘73-er H1D was een tintje anders qua groen. Gelijk met de kapjes mee laten spuiten. Tank lijkt mij van een ‘74 H1E.

KawasakiTripleParts Home - Kawa Triple Parts
en Z-Power H-SERIES 500/750 + KH500A8
hebben veel repro delen voor deze motoren. Badges voor op de zijpanelen en de chromen knipperbollen met stangen zijn goed verkrijgbaar. Sinds Brexit helaas iets meer gedoe met invoeren.

Dit zijn wel motoren waar makkelijk aan te sleutelen is, zelfs ik kan het. 😃
 
Kijk daar heb je de expertise van de echte kenner, voor mij is het groen van 73,74 en 75 allemaal hetzelfde. :)


Best kans dat de verf op het kontje origineel is maar het zit er nog erg netjes op en de glitters zijn meer goudkleurig als zilver, in het echt valt het wel op. Zijkapjes heb ik bij de reserve onderdelen zitten, inclusief de logo's. :t Lamporen helaas niet, ook geen knipperlichten, wel een complete set originele uitlaten.

Zadel wat er op zit is een originele buddy maar verlaagd en opnieuw bekleed, ik heb ook nog een compleet origineel zadel er bij en een bodemplaat plus schuim dus ik kan alle kanten op.

Remklauwen ga ik eens een keer goed naar kijken, en bedankt voor de links! :t
 
Grappig filmpje! Zitten wel wat foutjes in hoor, de maker heeft gewoon wat foto‘s van Internet af geplukt. Hij begint al fout door een 750 H2 blok i.p.v. een 500 H1 blok te laten zien. En een groene ‘75 is er nooit geweest, die waren blauw of bruin, hadden ook een anders gevormde ‘tong’ met punt over de tank lopen.

Maar ik zal niet teveel over details blijven zeuren. Belangrijkste is dat je straks met een grote glimlach rond kunt rijden op jouw eigen driepitter.

SmitBros op Texel is een autoriteit op het gebied van Kawasaki driecilinders die ik vergeten was te melden. Ik heb wel eens wat cilinders, koppen en carters laten behandelen daar. Ziet er als nieuw uit als je de spullen terug krijgt. 👍

F9AE7AFF-0054-42B0-8E97-C632F99BEA21.jpeg
 
De motor is wat verbouwd naar de smaak van de eigenaar met een M-stuur, verlaagd zadel, Marzocchi schokbrekers, aluminium achterbrug, Tarozzi rearsets en custom beugels, klein voorspatbordje met ook een Tarozzi voorvorkbeugel, de driehoek in het frame is zover mogelijk kaal gemaakt, dubbele koplampjes en het achterspatbord is er af. Er zit een 3-1 uitlaat op en de carburateurs hebben open filters, de voorrem is verbouwd naar dubbele schijven die ook doorboord zijn, hebben stalen remleidingen en de rempomp en koppelingshendel zijn fraaie CNC-gefreesde exemplaren. Alleen achteraan zitten twee kleine knipperlichten. De motor is een tijdje geleden uit Californië geimporteerd samen met een tweede exemplaar voor reserve onderdelen, er bleek dus ook een auto vol onderdelen bij de deal te zitten en er kon nog wat van de prijs af die mijn FB kennis had genoemd dus ik kon met een volgeladen auto naar huis, en zo had ik dus opeens een Mach III. *O* Bekijk bijlage 1878805
Heeeeeeeel erg vet...ik had er 31 jaar geleden 1...vergezeld van 2 350's...waar is het mis gegaan hoor ik je vragen...

Maar goed, het leuke van de 500 was dat zodra hij z'n rokken optilde en er vandoor ging, het echt hard leek te gaan, ondanks dat er helemaal niet zoveel vermigen in zat.

Supervet, zou willen dat 'ie hier stond, ben benieuwd wat je ervan maakt!
 
Grappig filmpje! Zitten wel wat foutjes in hoor, de maker heeft gewoon wat foto‘s van Internet af geplukt. Hij begint al fout door een 750 H2 blok i.p.v. een 500 H1 blok te laten zien. En een groene ‘75 is er nooit geweest, die waren blauw of bruin, hadden ook een anders gevormde ‘tong’ met punt over de tank lopen.

Maar ik zal niet teveel over details blijven zeuren. Belangrijkste is dat je straks met een grote glimlach rond kunt rijden op jouw eigen driepitter.

SmitBros op Texel is een autoriteit op het gebied van Kawasaki driecilinders die ik vergeten was te melden. Ik heb wel eens wat cilinders, koppen en carters laten behandelen daar. Ziet er als nieuw uit als je de spullen terug krijgt. 👍

Bekijk bijlage 1879044
Ik vind de uitleg over details helemaal niet erg hoor, dat hij een 750 blok laat zien in het filmpje is best slordig, zo zie je maar dat je niet alles op internet moet geloven ;)
Heb jij een voorbeeld van de twee verschillend gevormde tanks?
Mijn blok is ook op bezoek geweest bij de SmitBro's, die hebben de krukas gecheckt, en er nieuwe zuigers en endseals er in gezet als ik het goed heb onthouden. De vorige eigenaar wetblast onder andere motorblokken voor zijn werk dus alles ziet er netjes uit, net als jouw blok. :t

Ondertussen heb ik al een paar dingen aan de Mach III gedaan, zal binnenkort een update plaatsen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan