En toen had ik ineens een Mach III

Lekker doorgewerkt Robinjo! Met die groene kappen er op ziet de Mach III er zóóó veel beter uit.
Het was inderdaad een heel leuke ontmoeting met jou en je heel diverse verzameling motoren.
Ben nu op vakantie met vrouwlief, dus de 3 in 1 jankerd laat nog even op zich wachten.
 
Mooi werk weer!
Wat ik me zit af te vragen waarom zitten die Marzocchi's verschillend gemonteerd? Eentje met het potje naar voren en de andere met het potje naar achteren
 
Mooi werk weer!
Wat ik me zit af te vragen waarom zitten die Marzocchi's verschillend gemonteerd? Eentje met het potje naar voren en de andere met het potje naar achteren
Scherp!

Ik was aan het kijken wat ik mooier vond staan, op de laatste foto staan ze wel allebei in dezelfde stand.
Nu nog een keuze maken over de positie van de voorvork.
 
De positie van de potjes is al eerder een keer in discussie geweest hier op M-F en toen vonden vooral de oldtimers dat ze naar voren hoorden te wijzen en die zouden het moeten weten. :P

De matige voorrem... een zacht hendel en matige prestaties ondanks de dubbele schijf, het zijn natuurlijk slechts enkelzuiger remklauwen maar toch lijkt het me beter kunnen. Dus ik heb de klauwen losgehaald en even bekeken, bij de rechtse gingen de glijpennen iets stroef maar na een paar keer heen en weer halen plots weer lekker soepen, klauwen zijn verder brandschoon en je ziet iets van keramisch vet of zo op de pennen zitten. Bij de linker klauw zaten ze bijna vast :X maar hier ook weer soepel lopen na wat heen en weer bewegen, lijkt me door een paar jaar stilstand te komen.

Soms klopt de uitlijning van een voorwiel niet en komen de klauwen een beetje scheef en klem te zitten dus dat even nagemeten, 0.35 mm uit het midden valt ruim binnen het bereik van de remklauwen. :)

IMG_0879.jpeg


Remvloeistof in het potje was wat vuil dus die leeggezogen en potje zoveel mogelijk schoongemaakt aan de binnenkant, het is een miniscuul (maar fraai :P) potje dus de remvloeistof verversen gaat echt leuk worden. B|

IMG_0882.jpeg


Omdat de ontluchtingsnippels naar beneden wijzen en ik de klauwen toch al los had heb ik snel even een opstelling gemaakt om ze bovenaan te krijgen.

IMG_0884.jpeg


IMG_0883.jpeg


Na ontluchten en de remblokjes op de Bridgeport nog even mooi vlak en parallel gemaakt te hebben kon het spul weer in elkaar, de vorige eigenaar had het er over dat de klauwen in zijn ogen wat schuin naar buiten werden gedrukt, de rechter klauw legt nu hartikke mooi vlak aan op de schijf. De linker klauw lijkt inderdaad een beetje schuin aan te leggen. De beugel daarvan is ook niet origineel maar lijkt CNC gefreesd en zal dus wel aftermarket zijn, later misschien nog een keer naar kijken, helaas kan die alleen los als je de klauw splitst.

Ik heb net even proefgereden en de rem werkt een stukje beter *O*Nog steeds een zacht hendel (ik ben ook geen lucht in het systeem tegen gekomen) maar wel een veel betere "bite" bij doorremmen, hier kunnen we wat mee!

Punten voor later:

Diameter rempomp checken, iemand op YT die zijn Mach III ombouwt gebruikt een 5/8"rempomp, wat ik heb weet ik nog niet.
Licht scheve uitlijning van de rechterklauw, misschien gaat het beter als de remblokjes ingesleten zijn, anders gaat de klauw uit elkaar.

:W
 
De positie van de potjes is al eerder een keer in discussie geweest hier op M-F en toen vonden vooral de oldtimers dat ze naar voren hoorden te wijzen en die zouden het moeten weten. :P
in sommige gevallen als de schokdempers nogal schuin staan, kan "het potje" tegen de achterbrug komen bij inveren. dus de oldtimers kunnen niet in alle gevallen gelijk hebben. voor mij moeten ze naar buiten.
 
Laatst bewerkt:
Ik had wat problemen met stroom, licht wat hapert, controlelampjes en knippers die wat wazig reageren, accuspanning nagemeten en die was te laag dus een nachtje aan een goeie accu gezet, die was in de buurt. :9
Na het opkickertje weer een redelijke spanning op het ieniemienie nitro accu'tje in de kont, klap ik het zadel dicht zie ik ineens vonken er tussenuit komen. Blijk de accu dus losjes in de kont geschoven in wat schuim maar dat is ondertussen zo los dat de accu naar voren schuift met de polen zo tegen de metalen plaat van de buddy aan, ook mooi te zien aan de schroeiplekken. |(nu maar de pluspool afgedekt dus.
 
Bij het laatste testritje deed de rechtse cilinder ook bijna niet mee, af en toe een plofje dat was het, nieuwe bougie er in gemikt en het leek even beter maar daarna weer zwart en vet, bocht wordt ook niet warm. B| Lijkt op verzuipen, rechter carb losgehaald en schoongemaakt, vlotterniveau gecheckt, dat bleek wat te hoog te zijn dus dat bijgesteld, hoopvol testritje gedaan maar weer hetzelfde en zo ging het even door tot ik een rijtje zwarte bougies op de werkbank had liggen...de vonk is hartstikke goed als je buiten de cilinder test en de carburateur is nu echt goed volgens mij.

Zou er zoveel onverbrande vette meuk in het carter zitten van het laatste ritje dat de bougie aan de lopende band vet slaat?
Het druppelt ook echt uit de uitlaatpoort langs de pakking heen.
 
Bij het laatste testritje deed de rechtse cilinder ook bijna niet mee, af en toe een plofje dat was het, nieuwe bougie er in gemikt en het leek even beter maar daarna weer zwart en vet, bocht wordt ook niet warm. B| Lijkt op verzuipen, rechter carb losgehaald en schoongemaakt, vlotterniveau gecheckt, dat bleek wat te hoog te zijn dus dat bijgesteld, hoopvol testritje gedaan maar weer hetzelfde en zo ging het even door tot ik een rijtje zwarte bougies op de werkbank had liggen...de vonk is hartstikke goed als je buiten de cilinder test en de carburateur is nu echt goed volgens mij.

Zou er zoveel onverbrande vette meuk in het carter zitten van het laatste ritje dat de bougie aan de lopende band vet slaat?
Het druppelt ook echt uit de uitlaatpoort langs de pakking heen.
blijft het olienivo in de bak constant ?
 
blijft het olienivo in de bak constant ?
Goeie, ga ik checken.
Laatste keer dat ik met een tweetakt bakolie in de cilinder kreeg kon je trouwens goed het verschil ruiken, maar hier zit gewone motorolie in de bak, geen idee of dat nu dus ook zo is.
 
Bij het laatste testritje deed de rechtse cilinder ook bijna niet mee, af en toe een plofje dat was het, nieuwe bougie er in gemikt en het leek even beter maar daarna weer zwart en vet, bocht wordt ook niet warm. B| Lijkt op verzuipen, rechter carb losgehaald en schoongemaakt, vlotterniveau gecheckt, dat bleek wat te hoog te zijn dus dat bijgesteld, hoopvol testritje gedaan maar weer hetzelfde en zo ging het even door tot ik een rijtje zwarte bougies op de werkbank had liggen...de vonk is hartstikke goed als je buiten de cilinder test en de carburateur is nu echt goed volgens mij.

Zou er zoveel onverbrande vette meuk in het carter zitten van het laatste ritje dat de bougie aan de lopende band vet slaat?
Het druppelt ook echt uit de uitlaatpoort langs de pakking heen.
Als je direct benzine in de carb spuit gaat het dan wel goed? Als de bocht koud blijft krijgt hij geen benzine.
 
Als je direct benzine in de carb spuit gaat het dan wel goed? Als de bocht koud blijft krijgt hij geen benzine.
Ik heb remreiniger geprobeerd daar krijg ik normaal altijd een goede reactie mee maar nu niets, en ik heb de carb gedeeltelijk en compleet afgedicht met mijn hand, dan komt er benzine op mijn handpalm.

Compressie trouwens ook nog even gemeten, die zit op 140 PSI.
 
Het kan dat de bobine wat gaar is en gaat doorslaan als hij warm wordt (Die dingen worden ook warm).
Je kan ter test de bougie-electroden wat naar elkaar toe buigen en kijken of dat wat verschil maakt.
 
Leg eens uit wat je bedoelt?
Je hebt bobine..
Al 'n oud ding..
Je start motor.. bobine doet wat bobine moet doen.
Even later, bobine wordt warm omdat hij doet wat hij moet doen..
Halfgare windingen slaan door..
Bobine geeft geen krachtig-genoege puls meer..

Indien bougiedoppen en/of bougie (R) met weerstand kun je deze uitwisselen voor 'weerstandsloze'. Dan kan het nog een tijdje goed gaan.
 
Vanavond laat tussen alle andere dingen door nog even een half uur kunnen rommelen en wat dingen uit kunnen sluiten. :)

Kan je een Mach III als test ook op mengsmering laten rijden en de oliepomp even niet gebruiken?
 
Vanavond laat tussen alle andere dingen door nog even een half uur kunnen rommelen en wat dingen uit kunnen sluiten. :)

Kan je een Mach III als test ook op mengsmering laten rijden en de oliepomp even niet gebruiken?
Ik weet niet wat dat met de oliepomp doet?
 
Terug
Bovenaan Onderaan