En toen had ik ineens een Mach III

Ik weet niet of je al de vlotters heb nagekeken op lekkage , anders dat ook even doen, mijn voormalige 3pitter KH400 liep ook niet lekker
op 1 cilinder, dat bleek een lekke vlotter te zijn. Andere mogelijke oorzaken, krukaskeerringen lek of ontsteking.
 
Bij kawa gaat het eerst de lagers in,zo ver ik weet
Klopt, net zoals bij de GT750 , je mag dus niet alleen op mengsmering rijden.
Je kan het ook zien op de tekening, de leidingen zitten bij de lagers aangesloten op het carter.
1686124335830.png
 
Standaard komt er ook olie via een kanaaltje in het carter in de inlaatpoort van iedere cilinder.

De olie die rechtstreeks naar de linker krukaslagers gaat wordt daarna opgevangen door een plaat op de linker krukwang en doorgestuurd naar het big-end lager. Juist door deze opvangplaten zullen de linker krukaslagers te weinig olie krijgen bij het rijden op mengsmering.
 
Ja, als je daar iets aan wil veranderen moet je goed weten wat je doet. Want als het misgaat kan je de krukaslagers reviseren.
 
Nog even wat foto’s opgezocht dan kun je zien wat ik bedoel.
Uitloop van kanaaltje door het carter zodat een deel van de olie via een gaatje in de cilinder in de inlaatpoort komt.
En geen terugloop gaatje in het carter voor linker krukas lager!

IMG_0918.jpeg


En een foto van mijn 500 krukas voor en na revisie. Niet erg duidelijk maar je kunt de plaat waar ik het over had zien.

B80ED649-DDE0-41B3-B9DA-776551127720.jpeg

IMG_0962.jpeg
 
Zo zagen de bougies er uit toen ik thuis kwam na de testbank run, wat later is het gedoe met op twee cilinders lopen begonnen.
Niet helemaal representatief vanwege de lichtval, eigenlijk zijn de linkse en de middelste ongeveer even koffie-met-melk bruin, de rechtste is echt zwart.

na de testbankrun.jpeg


Bobines en bougiekabels nagekeken en gemeten, het ziet er allemaal zo goed als nieuw uit, ik krijg ook geen opdonders als de motor loopt.

Deze kabel heb ik los doorgemeten terwijl ik die knikte, verdraaide etcetera en is (helaas) helemaal in orde,toch nog even als test een extra laag isolatie gegeven waar de kabel dichtbij de kop in de buurt komt, maakte niets uit.

Motor heeft trouwens CDI ontsteking, geen contactpuntjes.

Het boek geeft voor de bougies een electrode-afstand aan van 1.0 mm wat ik wat vrij veel vind, de NGK bougies staan nieuw tussen de 0.6 en 0.7 millimeter en ik heb ze lekker lui daar ook op gehouden en daar liep de Kawa hartstikke lekker op.

Versnellingsbakolie stond op minimum, maar ik weet ook niet meer heel precies hoe hoog die eerder stond.

IMG_0906.jpeg


Filmpje van de vonk, lijkt me prima.




Ik heb een beetje een idee waar dit op uit gaat lopen... :X
 
Ja ik ook ,als die 3e bougie van de bakkant is dan denk ik lekke krukaskeerring.
Overigens de bougie draad en waar hij met de kop contact maakt moet zo schoon mogelijk zijn,
olie is geen goede geleider, schoon is beter voor de massa.
 
Ik weet niet of je al de vlotters heb nagekeken op lekkage , anders dat ook even doen, mijn voormalige 3pitter KH400 liep ook niet lekker
op 1 cilinder, dat bleek een lekke vlotter te zijn. Andere mogelijke oorzaken, krukaskeerringen lek of ontsteking.
Vergeten te zeggen trouwens, vlotter had ik al gecheckt op lekkage en ook een reserve vlotter geprobeerd, geen verschil.
 
Mocht je de boel aan de rechterkant los willen trekken dan heb ik wel een clutch tool te leen voor je, Robinjo. Werkt makkelijker. 👍

Behalve hoofdverdachte nummer 1, de rechter krukaskering, is het ook mogelijk dat bij 1 van de vorige eigenaren de O-ring die zorgt voor de afdichting met het primaire tandwiel ’kwijt is geraakt’. Maar via deze route zullen geen grote hoeveelheden bak olie in het carter komen.


IMG_0232.png
 
Mocht je de boel aan de rechterkant los willen trekken dan heb ik wel een clutch tool te leen voor je, Robinjo. Werkt makkelijker. 👍

Behalve hoofdverdachte nummer 1, de rechter krukaskering, is het ook mogelijk dat bij 1 van de vorige eigenaren de O-ring die zorgt voor de afdichting met het primaire tandwiel ’kwijt is geraakt’. Maar via deze route zullen geen grote hoeveelheden bak olie in het carter komen.


Bekijk bijlage 1889866
Als ik iets nodig heb hoor je het wel :}
 
Nu de boel toch open gaat wil ik die befaamde krukasdokter de krukas laten doen denk ik, wie is dat precies? :)
 
Maar effe, een mepmaatje van me geeft af op carbs en is wild van injectie want dat heeft al die carb-trubbels niet. (Saab 93)
Toch komen op dit forum best problemen naar voren met injectorbakken..
Is dat vooral electronica? ( computer says tsja tsja tsja) of de injector en/of vermaledijde brandstofpomp?
 
Maar effe, een mepmaatje van me geeft af op carbs en is wild van injectie want dat heeft al die carb-trubbels niet. (Saab 93)
Toch komen op dit forum best problemen naar voren met injectorbakken..
Is dat vooral electronica? ( computer says tsja tsja tsja) of de injector en/of vermaledijde brandstofpomp?
Verkeerde topic?
 
Terug
Bovenaan Onderaan