Ik weet het, MF (internet) staat er vol mee, vragen over dynamo's die te weinig spanning leveren. Maar ik vind eigenlijk niks over dynamo's die te veel spanning opwekken...
Ik heb nu voor de tweede keer in ongeveer twee jaar tijd hetzelfde probleem met verschillende dynamo's
Merk: Ducati 848 (2009)
In 2016 ontdekte ik (na vervangen van 3x spanningsregelaar en 1x accu), dat mijn dynamo op hoge toeren (motor 6000rpm) veel te hoge spanning levert (~150V ipv de voorgeschreven 68 tot 88V)
Er werd mij toen verteld dat het inderdaad mogelijk is dat een dynamo te veel spanning opwekt (dus in mijn ogen in feite té efficient werkt)
Dus medio sept 2016 de dynamo laten vervangen door een originele nieuwe.
Daarna, ivm gebrek aan tijd door gezinsuitbreiding, een jaar nauwelijks gereden (minder dan 1000km)
En laatst kwam ik weer stil te staan. Dit keer door een volledig ontladen accu.
Dus nieuwe accu erin gezet en weer doorgemeten.. Kom ik zojuist tot de conclusie dat m'n dynamo wéér een veel te hoog voltage (120V) afgeeft richting de spanningsregelaar (mosfet).
Nou moet ik toegeven dat ik moeite heb om de motor precies op 6000rpm te laten draaien, maar ik zal er geen 500 boven of onder gezeten hebben.
Is mijn dynamo nu alweer kapot, of kan het misschien toch zijn dat die 120V normaal is bij 6000rpm?
Heeft iemand hier dit (bij z'n goed funtionerende motor) wel eens doorgemeten? En kwam je ook hoger uit dan in de boekjes staat?
(korte aanvulling; de accu laadspanning na de mosfet regelaar is wel gewoon netjes zoals het hoort, ook op hoge toeren)
Ik heb nu voor de tweede keer in ongeveer twee jaar tijd hetzelfde probleem met verschillende dynamo's
Merk: Ducati 848 (2009)
In 2016 ontdekte ik (na vervangen van 3x spanningsregelaar en 1x accu), dat mijn dynamo op hoge toeren (motor 6000rpm) veel te hoge spanning levert (~150V ipv de voorgeschreven 68 tot 88V)
Er werd mij toen verteld dat het inderdaad mogelijk is dat een dynamo te veel spanning opwekt (dus in mijn ogen in feite té efficient werkt)
Dus medio sept 2016 de dynamo laten vervangen door een originele nieuwe.
Daarna, ivm gebrek aan tijd door gezinsuitbreiding, een jaar nauwelijks gereden (minder dan 1000km)
En laatst kwam ik weer stil te staan. Dit keer door een volledig ontladen accu.
Dus nieuwe accu erin gezet en weer doorgemeten.. Kom ik zojuist tot de conclusie dat m'n dynamo wéér een veel te hoog voltage (120V) afgeeft richting de spanningsregelaar (mosfet).
Nou moet ik toegeven dat ik moeite heb om de motor precies op 6000rpm te laten draaien, maar ik zal er geen 500 boven of onder gezeten hebben.
Is mijn dynamo nu alweer kapot, of kan het misschien toch zijn dat die 120V normaal is bij 6000rpm?
Heeft iemand hier dit (bij z'n goed funtionerende motor) wel eens doorgemeten? En kwam je ook hoger uit dan in de boekjes staat?
(korte aanvulling; de accu laadspanning na de mosfet regelaar is wel gewoon netjes zoals het hoort, ook op hoge toeren)
Laatst bewerkt: