Enduro 125cc met A1 rijbewijs

Ales010

Rookie
3 apr 2019
1
0
Hallo,

Ik ben nu 17 jaar maar zou binnenkort graag mijn motorrijbewijs A1 gaan doen. Als motor zou ik graag een 125 enduro 2T kopen, maar deze hebben meestal teveel kracht. Vrienden van mij rijden hier nochtans wel mee en dit is allemaal in orde.
Als ik binnenkort een 2T 125 enduro zou kopen, zoals de KTM EXC 125 mag ik hier dan mee op straat rijden? Als ik kijk op de specificaties van deze motor heeft hij teveel KW's en PK's voor met een rijbewijs A1 te mogen rijden, bij mijn vriendin is dit op papier nochtans in orde.
Graag had ik hier meer info over gevraagd op dit forum
Alvast bedankt.
 
Hallo,

Ik ben nu 17 jaar maar zou binnenkort graag mijn motorrijbewijs A1 gaan doen. Als motor zou ik graag een 125 enduro 2T kopen, maar deze hebben meestal teveel kracht. Vrienden van mij rijden hier nochtans wel mee en dit is allemaal in orde.
Als ik binnenkort een 2T 125 enduro zou kopen, zoals de KTM EXC 125 mag ik hier dan mee op straat rijden? Als ik kijk op de specificaties van deze motor heeft hij teveel KW's en PK's voor met een rijbewijs A1 te mogen rijden, bij mijn vriendin is dit op papier nochtans in orde.
Graag had ik hier meer info over gevraagd op dit forum
Alvast bedankt.

In welke vorm bedoel je dit is allemaal in orde?

Het gaat uiteindelijk om wat er op het kentekenbewijs staat. Als er in het kentekenbewijs staat dat deze teveel vermogen heeft, betekend het dat je er niet mee mag rijden.

Doe je dit wel, dan betekend het dat je verzekering niet uitkeert als jij onverhoopt een ongeluk hebt. Het maakt hierbij niet uit of het eenzijdig is, jouw schuld of die van een ander. Uiteindelijk zal de verzekering het op jou verhalen. Ik weet van vrienden van mij dat het geen zacht prijsje, en dan heb ik het nog niet eens over dat je op de zwarte lijst komt te staan van verzekeringen, wat inhoudt dat je een gigantisch dure verzekering hierna kan gaan afsluiten.

Als er op het kentekenbewijs staat dat jij er op mag rijden dan ben je in wezen voor dit veilig, behalve als ze twijfelen aan je motor en hem laten testen (ik heb dit nog nooit meegemaakt, maar ze kunnen het doen).
Letwel met a1 moet je aan 3 regels voldoen, maximaal 11KW maximaal 125cc en maximaal 0.1kw/kg. wat dus inhoudt dat als de motor 11kw heeft deze dus 110kg moet wegen.

Of het verstandig om het te doen laat ik buiten het verhaal. Ik weet niet of je al ervaring hebt met motoren oid.
ik heb ook een 620 gekocht met 10kw op papier, voor mijn A2 rijbewijs. Alleen reed ik toen al op de crossbaan met een 450, dus qua vermogen was het voor mij niet zo spannend.

Ik denk dat het verstandiger is om je verhaal op het al reeds gemelde subforum te plaatsen
 
Er zijn ook mooie 125cc enduro's die echt legaal zijn, niet semilegaal, zoals bv de beta RR 125 LC en SWM RS 125 R.
Dat gezegd zijnde, indien legaal op papieren, zou ik er verder gewoon mee rijden.

https://ultimatemotorcycling.com/2016/07/12/2017-beta-125-rr-s-review-dual-sport-torture-test/

beta_rr_125_lc_2016_weiss.jpg


RS 125 R & FACTORY | SWM Motorcycles

swm-RS-125-R-1.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan