Enduro banden(noppen) omvormen tot straatbanden

jessrvsts

Rookie
1 jul 2020
11
1
ik heb onlangs een KTM exc 2002 gekocht. Deze heeft op dit moment noppenbanden. Graag zou ik er mee naar school en allerlei kleine afstanden mee willen rijden.

Ik heb gelezen dat je de noppenbanden moet vervangen tot straatbanden maar vraag me af hoe dat in zijn werk gaat. Sommigen zeggen dat volledig nieuwe velgen moet komen (2x 17 inch velgen) maar velgen zijn uiteraard duur. Daarnaast vind ik het de bandengrootte (18 en 21 inch) ook mooier uitstralen. Ik vraag me af waarom je niet gewoon enkel de banden kunt vervangen en de velg te behouden, of gaat dit om een of andere manier niet? Achteraan ligt een 18 inch op en vooraan een 21 inch.

Kan iemand me helpen wat de beste oplossing hiervoor is, qua prijskwaliteit?
 
Ik gok dat het over een brommer gaat aangezien je er mee naar school wil en je overduidelijk nog geen idee hebt van bandensoorten of maten.

Dus een KTM exc50 uit 2002.
Maar die bestaat niet.
Dus je bent of een hele late leerling met een rijbewijs en een legale motor
Of een jonge leerling die illegaal zonder rijbewijs, zonder verzekering en zonder ervaring op een motor stoer wil doen voor z'n vriendjes en daarbij vergeet dat hij hiermee zo ongeveer iedereen die hij tegenkomt onderweg in gevaar brengt.

Laten we voor de vorm eens uitgaan van het eerste.

Vertel eens, over wat voor motor gaat het hier, en nog handiger, wat voor banden zitten erop? Maat, geen merk. Breedte en hoogte (140/80-18 zoiets).
 
Het gaat inderdaad om je eerste gedachte. Ik heb pas mijn voorlopig rijbewijs A2 behaald, de plaat enzo is in behandeling.
Het gaat om een KTM 400 exc 2002.

Momenteel van banden liggen op:
- Vooraan: 80/100-21 inch 51M
- Achteraan: 120/100-18 inch M/C 68M M+S
 
Dan zoek je toch gewoon straatbanden ( of eventueel all roadbanden) in die maat
Alleen gok ik dat je spaken hebt, dan zul je binnenbanden moeten hebben.

Wat andere adviseren met andere velge , dan bedoelen ze waarschijnlijk dat je er een supermotard van maskt
 
Met zo'n grote voorvelg wordt het lastig om echte straatbanden te vinden. Het meest in de buurt komt dit:


1593648435153.png

Bridgestone Battlax Adventurecross Scrambler AX41S als voorband bijvoorbeeld en dan deze:

1593648823659.png

als achterband.

Gewoon een beetje zoeken op alle bekende motorbanden sites naar passende maten.
 
Voor op jouw velgen zijn allerhande Adventure/all-road banden te vinden.
Gaan prima op de weg en kun je af en toe nog wat off-road knallen.
 
Exact. Of TKC 80, michelin anakee wild. Grip zat op straat, zeker op een lichte motor, behouden de looks en zijn behoorlijk offroad.
Straatbanden in die maten zijn opmerkelijk duurder dan offroadbanden, schrik daar niet van.
 
Dan zoek je toch gewoon straatbanden ( of eventueel all roadbanden) in die maat
Alleen gok ik dat je spaken hebt, dan zul je binnenbanden moeten hebben.

Wat andere adviseren met andere velge , dan bedoelen ze waarschijnlijk dat je er een supermotard van maskt
Wat bedoel je met dat van binnenbanden?
 
Die binnenbanden zitten er hoogstwaarschijnlijk nu ook al in, dus die kan je gewoon gebruiken (zolang ze nog goed zijn tenminste)
 
Die binnenbanden zitten er hoogstwaarschijnlijk nu ook al in, dus die kan je gewoon gebruiken (zolang ze nog goed zijn tenminste)

Alle spaakvelgen op hele deftige ADV motoren na zijn met binnenband.
De EXC heeft die sowieso nodig.

- TKC 80 is een lompe nop voor ADV motoren. Is redelijk stug om zo grip te houden op die grote bakbeesten. Resultaat is dat hij erg slecht modder loost. Ik heb ze op het moment op mijn EXC 520.
- De Heidenau K60 ziet er ook nog redelijk stoer uit maar slijt nog niet half zo hard.
- In de categorie budget heb je de Kenda K270 of zijn tweeling/vierling/zesling broertjes bij andere merken. Geen geweldige grip band, maar doet het an sich prima op lichte motoren.
- In de meer straat categorie kun je naar de Pirelli MT90, doet t gewoon goed.

Al deze banden heb ik op grote straat motoren met 18/21 gehad en werken prima op straat (al is de rijstijl vooral met TKC 80 net ff anders). Ik zou er allemaal prima mee weg rijden op een EXC. Kies er 1 die je mooi vind of bij je budget past. In de regel is hoe grover het profiel, hoe sneller ze slijten.

Tip van flip. Je kunt ook prima 90/90-21 voorop gooien, wordt je banden en budget keuze veel groter.
Ook achterop kun je prima spelen met iets breder/smaller en hoger/lager als je dan wel de juiste band kunt kopen.
 
Laatst bewerkt:
Hoeveel km ga je ermee rijden en wil je ook off road blijven rijden. Dan zou ik gewoon de off road banden op rijden en dan waarschijnlijk weer off road banden er op leggen. Deze slijten wel een stuk harder maar hebben genoeg grip op de weg als je geen gekke dingen gaat doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan