Enduro kopen voor meerdere doeleinden

GunnarD

MF'er
24 jul 2014
58
0
Hoi jongens ik hoop dat jullie mij wat adviezen en tips etc kunnen geven.
Ik wil over een paar maandjes een enduro aanschaffen en mijn voorkeur gaat uit naar de ktm exc 450.
Ik zou de motor willen gebruiken voor op de weg en om te crossen/enduro rijden.
Ik ben nieuw met enduro maar het lijkt me heel leuk om te doen.
Ik heb zelf een korte tijd gecrosst met een husqvarna 125 dus ben nog een beginner.
Nu leek mij de ktm goed geschikt vanwege zijn 6e versnelling voor weggebruik en een 450 zodat je niet op volle toeren op de weg hoeft te rijden.
Ik wil hem zo'n 50/50 gebruiken voor weg en enduro/crossen.
Kan je met een enduro ook goed crossen? Of is dat toch een stuk minder fijn vanwege de langere versnellingen en het gewicht?
Mijn budget wordt rond de 3 a 4000 euro voor de motor.
Als jullie nog vragen hebben of als ik iets vergeten ben te vermelden hoor ik het graag :)
Ps: ik heb dit topic al gelezen: Hoe kies ik mijn eerste crosser/off-road/all-road?
Kleine toevoeging: ik heb een goede conditie
 
Laatst bewerkt:
Er is verschil tussen cross en enduro
beide zijn goed te doen met een ktm450
iedere enduro wordt sowieso met een enduro (lees
straatlegale motor dus geen crosser) gereden

over de weg is iedere enduro verre van ideaal

je moet altijd een compromis sluiten wil je meerdere
dingen doen met een ( 1 ) motor
 
Laatst bewerkt:
Zoek even in deze sectie, er is wekelijks wel een topic waarin mensen dezelfde vragen stellen...

Ja ik heb al veel gevonden en gelezen en daarom gaat mijn voorkeur naar deze motor uit maar heb toch niet al mijn antwoorden kunnen vinden tot nu toe.
Vandaar dat ik toch maar besloten heb om een topic aan te maken voor extra duidelijkheid.

@jonne
Thanks daar zal ik ook nog even kijken.

@djustmie
Dat compromis wil ik graag sluiten.
Ik heb voor dagelijks gebruik mijn auto dus de motor wordt eerder 60 a 70 procent voor enduro/crossen gebruikt en 30 a 40 procent voor de weg.
Ben er niet van plan om mee te gaan toeren maar vooral ritjes naar de stad, werk en vrienden etc met mooi weer. Dat zijn ritjes van max een km of 20.
 
Kleiner tandwieltje voorop , de demping iets anders afstellen en je kunt al heel gemakkelijk uit de voeten op de crossbaan.
Btw weleens naar een crossproef gekeken tijdens de ONK enduro?
 
Kleiner tandwieltje voorop , de demping iets anders afstellen en je kunt al heel gemakkelijk uit de voeten op de crossbaan.
Btw weleens naar een crossproef gekeken tijdens de ONK enduro?

Oh dat is mooi. Dat zal ik onthouden!
Nee, eerlijk gezegd weet ik niet wat een crossproef is :$
Zie je daar wat er het beste bij je past of is dat gewoon een wedstrijd?
 
Is een wedstrijd met Enduromotoren en als je naar die mannen met voornamelijk rode nummerplaten kijkt weet je meteen dat je met een endurofiets ook gruwelijk hard kunt gaan.
Enduro zie ik als wedstriijd en met OTR wordt een "Off The Road rit bedoeld.

Voorbeeldje van een paar jaar terug
 
Is een wedstrijd met Enduromotoren en als je naar die mannen met voornamelijk rode nummerplaten kijkt weet je meteen dat je met een endurofiets ook gruwelijk hard kunt gaan.
Enduro zie ik als wedstriijd en met OTR wordt een "Off The Road rit bedoeld.

Voorbeeldje van een paar jaar terug

Oh daar sta ik zeker wel voor open om te gaan kijken vind ik echt prachtig:D
Dus een OTR is eigenlijk een niet competitieve enduro als ik het goed begrijp?
Ik zou wel graag OTR willen gaan rijden alleen kom ik wel uit haarlem(vlakbij amsterdam) noord-holland maar dat moet opzich geen probleem zijn om de motor achterop een aanhanger te gooien en gaan.
Dat filmpje net gekeken en ziet er top uit :]
 
Oh daar sta ik zeker wel voor open om te gaan kijken vind ik echt prachtig:D
Dus een OTR is eigenlijk een niet competitieve enduro als ik het goed begrijp?
Ik zou wel graag OTR willen gaan rijden alleen kom ik wel uit haarlem(vlakbij amsterdam) noord-holland maar dat moet opzich geen probleem zijn om de motor achterop een aanhanger te gooien en gaan.
Dat filmpje net gekeken en ziet er top uit :]

Vandaag is/was het hele circus in Leusden, gemiste kans ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik doe ongeveer t zelfde met mn motoren als jij wil doen, voorheen op een 525 exc en nu op een 500 exc, heb ook supermoto wielen voor op de weg/circuit. Gaat allemaal prima hoor, ook op de crossbaan zijn t prima motoren voor de hobby rijder
 
Zoek de beste/minste uren 450 EXC tot 2007 die je kan vinden, binnen jou budget moet je een hele goeie kunnen vinden. De oudere RFS modellen (tot 2007) zijn super betrouwbaar en doorontwikkeld, veel beter als het type wat erna komt. Zoals al eerder geschreven setje supermoto wielen erbij en je een motor waar je van alles mee kan. Hij zal niet de beste zijn op een losse zandbaan of de meest comfortabele straatmotor, maar je kan er een hoop lol mee hebben. De beperkende factor is sowieso de rijder en niet de motor.
 
ik zou dan een exc 450 nemen en 2 wielensets (heb ik ook) 1 met noppen en 1 met straatbanden.
Ik heb de vertanding gewoon hetzelfde zodat ik alles 1op1 kan wisselen.
Daar valt meer winst uit te halen denk aan andere remmerij voor op straat..
Maar als je een 2e set wielen hebt dat loont zich wel. IPV steeds je noppen banden kaal te rijden op straat ;)

Ik heb SM wielen gehad maar weer weg gedaan.
SM is in de regel ook wat duurder dan de normale offroad wielen .
Ik heb nu 2 setjes offroad wielen Dus 21 en18 inch.
en op 1 van die 2 sets heb ik dan straat banden liggen.
 
Ik doe ongeveer t zelfde met mn motoren als jij wil doen, voorheen op een 525 exc en nu op een 500 exc, heb ook supermoto wielen voor op de weg/circuit. Gaat allemaal prima hoor, ook op de crossbaan zijn t prima motoren voor de hobby rijder

Toppie, dat hoor ik graag :)
 
Zoek de beste/minste uren 450 EXC tot 2007 die je kan vinden, binnen jou budget moet je een hele goeie kunnen vinden. De oudere RFS modellen (tot 2007) zijn super betrouwbaar en doorontwikkeld, veel beter als het type wat erna komt. Zoals al eerder geschreven setje supermoto wielen erbij en je een motor waar je van alles mee kan. Hij zal niet de beste zijn op een losse zandbaan of de meest comfortabele straatmotor, maar je kan er een hoop lol mee hebben. De beperkende factor is sowieso de rijder en niet de motor.

Ik vond zelf t 2008/2009 model het mooiste eigenlijk maar had gelezen dat de modellen uit begin 2008 problemen hadden met het blok maar die erna niet meer.
Ik zat inderdaad te denken om er voor de weg een ander setje banden bij te nemen maar eerst de motor en dan de rest:p
Ja daar ben ik het helemaal eens.
 
@makrolon
Ik ben nu nog aan het sparen maar wil er over 2 a 3 maanden een aanschaffen.
Ik had gelezen dat de 450 en 525 heel ander rijgedrag vertonen omdat de 525 een langere slag heeft en liever rechtdoor wil en de 450 dus daarom geschikter zou moeten zijn voor crossen en offroad.


ik zou dan een exc 450 nemen en 2 wielensets (heb ik ook) 1 met noppen en 1 met straatbanden.
Ik heb de vertanding gewoon hetzelfde zodat ik alles 1op1 kan wisselen.
Daar valt meer winst uit te halen denk aan andere remmerij voor op straat..
Maar als je een 2e set wielen hebt dat loont zich wel. IPV steeds je noppen banden kaal te rijden op straat ;)

Ik heb SM wielen gehad maar weer weg gedaan.
SM is in de regel ook wat duurder dan de normale offroad wielen .
Ik heb nu 2 setjes offroad wielen Dus 21 en18 inch.
en op 1 van die 2 sets heb ik dan straat banden liggen.

Dat klinkt goed! Die tip ga ik zeker onthouden en waarschijnlijk ook gebruik van maken haha:)
Wat betaal je gemiddeld voor zo'n setje als ik vragen mag?
 
het goedkoopst zijn crossbanden, maar daar mag je de openbare weg niet mee op.

er zijn uiteraard ook noppenbanden waar dat wel mee mag, de endurobanden.
die hebben dan een dot code.
ga je echte enduro s rijden ipv otr ritten moeten het zelfs fim banden zijn.
die hebben buiten de dotcode dus ook een fim goedkeuring.
Daarvan zijn de noppen aan een maximum hoogte gebonden (dacht 13 mm
uit t blote hoofd).

Omdat ik ook met de motor op de weg rijd heb ik meestal de michelin ac10
onder de motor liggen.
volgens mij de goedkoopste noppenband met dot code (geen fim)
KOST 0NGEVEER 100€ per set.
andere combinaties lopen vanaf dat bedrag op tot zo'n 175 € per set

fittersmotoren.nl
 
Laatst bewerkt:
bandjes bij oponeo zijn ook goed voordelig ;)
AC10 daar INCL. verz. 43 euro (achterband) van die prijs is niets te zeggen. (wel zelf erop leggen uiteraard)

Ik heb een hele tijd met AC10 gereden maar rij nu al een hele tijd met kenda trackmasters Iets duurder dat wel maar is ook (net als de AC10 DOT) dus straat legaal. Ik vind zelf dat de trackmaster het iets langer vol houd vandaar dat ik nu al een tijd met trackmaster rij.

Maar banden das meer wat je zelf vind al rijden de meeste op of ac10 of trackmaster. En de mitas zie je vaker voorbij komen de laatste tijd. (Daar heb ik geen ervaring mee) maar schijnen wel goed te zijn.

OTR-noppenwielen moet je wel voor zo'n 3a400 euro kunnen krijgen. denk ik zo met wat zoekwerk
SM ga je al snel naar 5 a 800 euro.

gladde banden zijn ook duurder dan de noppen bandjes.

Alles heeft zo z'n voors en tegens.
ik vind zoals ik het nu heb het fijnste. Mocht ik dan ooit lek rijden kan ik nog altijd die andere wielen ff bandje eraf halen,Maar daar komen binnekort ook noppen op (heb inmiddels een straat motor gekocht.)

Wellicht bij intresse kun je mijn bandjes over nemen (de straat banden) hebben maar 2 keer heel ff asfalt gezien
 
Ik vond zelf t 2008/2009 model het mooiste eigenlijk maar had gelezen dat de modellen uit begin 2008 problemen hadden met het blok maar die erna niet meer.
Ik zat inderdaad te denken om er voor de weg een ander setje banden bij te nemen maar eerst de motor en dan de rest:p
Ja daar ben ik het helemaal eens.


Het 2008/2009 model is wel te vinden in jou budget maar dan heb je wel een motor die vaak meer gelopen / geleden heeft. De latere blokken zijn idd beter als de 2008 maar nog steeds lang niet zo goed als de oude bulletproof RFS. Een goed onderhouden RFS loopt gewoon 400-500 uur zonder veel problemen. Heb nog niemand dat zien doen met `t nieuwere type blok.
 
ik heb een Beta 498 en doe er Enduro, cross en supermoto mee. Model 2010 moet ongeveer in het budget zijn. verder een super motor........
 
Terug
Bovenaan Onderaan