Enduro naar SM of SM naar enduro?

Duckman

MF veteraan
29 mrt 2004
6.480
192
Offroad!
Ik loop sinds een paar dagen met het idee in mijn kop om wellicht ergens in het komende jaar mijn huidige motor (Kawa Z1000) te verkopen en een SM te kopen.

Ik heb afgelopen voorjaar een offroad rit gemaakt en dat was echt helemaal super, vorig jaar zomer een dag mogen spelen op een Husky 610 SM en dat was ook geweldig.

Ik wil dus eigenlijk een SM en een enduro. Wat is nu beter: een originele SM kopen en daar ook enduro spullen bijkopen of andersom en een originele endurofiets kopen en die ombouwen naar een SM?

Ben zelf lekker zwaar (105kg) en heb mijn Zedje strak afgeveerd. Crossers zijn meestal zacht afgeveerd en SM weer wat harder. Ik zat zelf te denken dat het gezien mijn gewicht een betere optie zou zijn om een SM te kopen en dan enduro spullen als ombouw aan te schaffen, maar kan dit ook?

Ben wel benieuwd wat de meningen van kenners hiero zijn *D
 
Enduro naar SM. Als ik een nieuw type Husky als voorbeeld neem dan heeft hij een radiale klauw voor. Das niet echt makkelijk om om te bouwen naar een enduro klauw. De achterbrug is korter van de SM versie dus een offroad wiel past er niet in. De vering zal veel te stug zijn en er zijn nog wel meer nadelen te verzinnen.
 
Persoonlijk denk ik eigenlijk dat t vrij weinig uit maakt. Maar misschien dat los endurospul bij een echte sm kopen iets goedkoper uit gaat vallen. Kan mezelf geen echte kenner noemen, dus ben net als jij benieuwd naar de meningen van de kenners hiero :+
 
Op de een of andere manier heb ik het meeste gevoel bij KTM en qua bouwjaar zal het wel ergens tussen 2003 en 2006 uitkomen qua budget (als ik even vluchtig zoek)

Weet niet of dat nog wat uitmaakt?
 
Enduro naar SM. Als ik een nieuw type Husky als voorbeeld neem dan heeft hij een radiale klauw voor. Das niet echt makkelijk om om te bouwen naar een enduro klauw. De achterbrug is korter van de SM versie dus een offroad wiel past er niet in. De vering zal veel te stug zijn en er zijn nog wel meer nadelen te verzinnen.

Zit je dan niet met een hele slappe vering?

Ik snap natuurlijk dat dat weer te regelen is met andere veren maar ik wil natuurlijk zo makkelijk mogelijk de boel ombouwen en weer terug :P
 
Slappe vering op een supermotard is minder storend als veel te stugge vering op een enduro :P
 
Dat is ook weer zo :P Weet niet of ik zwaar genoeg ben om met wat stuggere vering een offroad rit of een enduro rit te gaan rijden (echt op amateur niveau en alleen voor de lol)

Is het lastig om vering te wisselen? Ben zelf wel aardig handig, doe het onderhoud aan mijn Zedje zelf maar met vering wisselen heb ik geen ervaring (afstellen wel, dat gaat prima)
 
Ik denk toch dat de beste oplossing is een echte sm kopen, en dan een xr600 of xt600 voor 1000 euro er bij kopen. Denk dat je financieel nieteens hoger uitkomt. En je hoeft niet een voor beide doeleinden geschikt te maken waardoor ie beide nooit perfect zal kunnen.
 
2 motoren is helaas geen optie vanwege de ruimte.

Ga waarschijnlijk de komende jaren wat minder kilometers maken dan ik altijd heb gedaan en zit daarom aan een SM te denken om de mindere kilometers dan alleen maar nog leuker te maken.

Blijft natuurlijk wel de zere kont en het vele tanken als nadeel van alleen een SM als motor (rij nu regelmatig 300 km op een dag als we "even" een stukje gaan rijden)

En houdt zo'n blok dat een beetje vol?
 
Dat is ook weer zo :P Weet niet of ik zwaar genoeg ben om met wat stuggere vering een offroad rit of een enduro rit te gaan rijden (echt op amateur niveau en alleen voor de lol)

Is het lastig om vering te wisselen? Ben zelf wel aardig handig, doe het onderhoud aan mijn Zedje zelf maar met vering wisselen heb ik geen ervaring (afstellen wel, dat gaat prima)
Vering bestaat niet alleen uit veren he. Er zit wel meer achter dus even wisselen is geen mogelijkheid en als je dan een keuze moet maken dan zou ik voor een enduro setup gaan.

Zo'n blok trekt zo'n ritje wel hoor. Al waren het er 1000.
 
Laatst bewerkt:
Op de weg zal ongetwijfeld vaker plaatsvinden. Daarom ook de vraag of van een SM naar enduro niet beter voor me is.

Maar begrijp uit enkele antwoorden hierboven dat een achtebrug van een SM korter is dan van een Enduro en dat dan een crossvelg niet gaat passen.
 
Achterbrug KTM 2006 model.
SM : 4383555-001 ,Schokbreker: 5317240-001
Enduro: 4383555-001 ,Schokbreker : 5317245-001
Zoek de verschillen.
 
Wat rijden je motorvrienden? Heb al enkele SM-ers over zien stappen naar sport omdat de gezamenlijke ritten niet echt aansloten bij het rijgedrag van de SM.

Je kunt ook gewoon een goedkope XT kopen voor in het zand.
 
Wat rijden je motorvrienden? Heb al enkele SM-ers over zien stappen naar sport omdat de gezamenlijke ritten niet echt aansloten bij het rijgedrag van de SM.

Je kunt ook gewoon een goedkope XT kopen voor in het zand.

Zijn motorvrienden ? Waar heb je het over ?!?! :+

Z1000, ZX10R, RVS1000 Factory

Maar hij mag best een SM hoor kopen hoor .. krijgt ie na 100km een zere bips :P .. en dan mag ik :Y
 
Laatst bewerkt:
Bassie hierboven zegt het al, heel divers wat mijn vriendjes rijden. Ook 2 met een enduro/sm fiets waarvan 1 ook offroad rijdt.... Mee met een toerritje zal het probleem ook niet zijn, keertje extra stoppen om te tanken ook niet. en ruilen kan ook altijd :P

Waar ik wel mee zit is dat ik waarschijnlijk wel af en toe flinke snelweg stukken ga (moet) pakken.... Dus dan is in ieder geval een "dikke" motor een must (boven de 500cc)

Het is in ieder geval een gedachte die me momenteel echt even niet loslaat. Binnenkort maar eens even bellen naar een bekende husqvarna-man in NL die me maar even wat uitleg moet geven, dat is een bekende van me.
 
Laatst bewerkt:
Bassie hierboven zegt het al, heel divers wat mijn vriendjes rijden. Ook 2 met een enduro/sm fiets waarvan 1 ook offroad rijdt.... Mee met een toerritje zal het probleem ook niet zijn, keertje extra stoppen om te tanken ook niet. en ruilen kan ook altijd :P

Waar ik wel mee zit is dat ik waarschijnlijk wel af en toe flinke snelweg stukken ga (moet) pakken.... Dus dan is in ieder geval een "dikke" motor een must (boven de 500cc)

Het is in ieder geval een gedachte die me momenteel echt even niet loslaat. Binnenkort maar eens even bellen naar een bekende husqvarna-man in NL die me maar even wat uitleg moet geven, dat is een bekende van me.

Ik zeg KTM 690 SMC halen, daar kan je nog een keer de velgen van de enduro versie onder gooien en de veerspanning wat verlagen. Moet genoeg voor enduro gebruik zijn (cross zal de vering nog te slap voor zijn). De 690 heeft ook een balansas en genoeg vermogen om een tijdje 130 of iets harder te cruisen.
 
Kijk, dat zijn de dingen waar ik naar op zoek ben....

Zat zelf ook aan een Husqvarna SM610 te denken...
 
Kijk, dat zijn de dingen waar ik naar op zoek ben....

Zat zelf ook aan een Husqvarna SM610 te denken...

Zoals eerder is gezegd heb je dan een langere achterbrug nodig en ik denk dat het vermogen van de 690 SMC net wat geschikter is om lange stukken over de snelweg mee te rijden. De Husqvarna 610 heeft standaard 50pk* op het achterwiel en de KTM 690 SMC 64.

*(bron Going to Dyno my 610 tomorrow)
 
Zoals eerder is gezegd heb je dan een langere achterbrug nodig en ik denk dat het vermogen van de 690 SMC net wat geschikter is om lange stukken over de snelweg mee te rijden. De Husqvarna 610 heeft standaard 50pk* op het achterwiel en de KTM 690 SMC 64.

*(bron Going to Dyno my 610 tomorrow)
Met de 610 is dat niet het geval. Daar moeten enduro wielen in kunnen. Er bestaat ook een TE 610 (nieuwe type dus voor de duidelijkheid) alleen die is niet in Nederland verkocht volgens mij. Er zijn trouwens 610's die alleen met een open demper en een fatsoenlijke afstelling 58pk op het achterwiel maken. Ze zijn standaard dus niet echt bijzonder goed afgesteld.
 
Terug
Bovenaan Onderaan