Enduro stopt spontaan met lopen

Proosst

MF veteraan
23 feb 2007
4.822
15
Afgelopen maandagochtend vertrokken om een mooie lange route te gaan rijden met een maatje. Afgesproken op een punt ongeveer 8km van huis en gaan met de banaan.
Na ongeveer 2km gereden te hebben moest de gang er flink uit voor een 160° bocht. Dus ik tik hem een paar keer terug en wil hem links omhoog de heuvel op trekken. Motor slaat af en doordat ik geen aandrijving meer heb met losgelaten koppeling hapt mijn voorwiel wat zand en ik vervolgens ook. Geen probleem natuurlijk, dat hoort erbij. Maar vervolgens met geen mogelijkheid de motor meer gestart krijgen.

Ik dacht wellicht nog verzopen dus we hebben even gewacht met opnieuw starten en daarna nog een poging. Weer niets. Blok ging prima rond maar de accu begon het er wel heel zwaar mee te krijgen met al die startpogingen.
Dus dan maar aan proberen te duwen. Voordat ik mijn eerste duwpoging inzette keek ik met mijn gestrekte armen op het achterspatbord recht op de achterband. En zie daar, ook nog een vierduimse spijker er middenin. Kon er ook nog wel bij.

Toch een poging of 10 gedaan om hem aan te duwen in zijn 2, 3 en 4. Maar geen van allen waren succesvol.
Dus aangezien we nu een km of 8 a 9 van huis stonden even de servicebus gebeld (moeder de vrouw) om een accupack te brengen zodat we hem alsnog konden starten. Na een aantal pogingen lukte dat en met een inmiddels half slappe band de laatste km's met 30 km/u naar huis proberen te rijden. Maar de eerste keer dat ik de koppeling in trok sloeg hij weer af. Zelfde proces weer herhaald. Op enig moment liep hij weer maar nu sloeg hij ook gewoon weer tijdens stand gas af. Hierna was de geest er écht uit en zat er nog maar 1 ding op. Naar huis duwen.

Ik weet niet wat ik vandaag vervelender vond, een 110kg zware enduro met volle tank en slappe band 6km naar huis duwen over een viaduct en door de grasberm. Of alle opmerkingen moeten aanhoren van dagjes mensen die er even lekker met de elektrische fiets op uit waren en me de tip gaven om er benzine in te doen.

Anyway, vandaag dus uitgebreid onderzoek gedaan naar de oorzaak. Tank er af gehad, bougie vonkt prima, brandstofaanvoer gaat soepel en hij krijgt genoeg. Brandstoffiltertje los gehaald en schoon geblazen voor zo ver dat nodig was. Was eigenlijk al helemaal schoon. Luchtinlaat ook helemaal vrij. Na wat pogingen vandaag weer aan het lopen gekregen maar dat wilde hij alleen maar op de choke. Als ik die er af haalde stopte hij er ook weer meteen mee. Vervolgens nog een keer proberen te starten en daar kwam een hard gillend geluid bij kijken. Echt zo'n snerp waar je pijn van aan je oren krijgt. Ik krijg hierdoor toch sterk de indruk dat het probleem van het niet willen lopen iets mechanisch is... maar wat?

Het enige wat ik voor de rit is gebeurd is een nieuw luchtfilter en nieuwe olie en filter. Maar dat gebeurd wel vaker en zou geen probleem moeten zijn.

Heeft hier iemand een idee? (gaat om een Husky FE 350 uit 2020 voor de duidelijkheid)
 
Je gebruikt de choke correct? induwen is on-positie en uittrekken is off-positie.

Er is nogal verwarring omdat het bij een gemiddelde carburator omgekeerd is. (ja ik weet dat de FE350 2020 een injectie is)

Verder kan het vrijloopwiel zijn die niet goed werkt maar dat zou wel heel toevallig moeten zijn na je val..
 
Laatst bewerkt:
. Als ik die er af haalde stopte hij er ook weer meteen mee. Vervolgens nog een keer proberen te starten en daar kwam een hard gillend geluid bij kijken. Echt zo'n snerp waar je pijn van aan je oren krijgt. Ik krijg hierdoor toch sterk de indruk dat het probleem van het niet willen lopen iets mechanisch is... maar wat?



Heeft hier iemand een idee? (gaat om een Husky FE 350 uit 2020 voor de duidelijkheid)
Klinkt inderdaad als iets mechanisch dan. Lagers, zuiger (veren). Heb je nog garantie op de motor?
 
Olie was nieuw. Die had ik net voor deze rit vervangen. Koelwater was ook op peil.
tip-over sensor? even 10 keer contact aan en uit snel na elkaar, dodemansknop? 🤔

Een (echte) enduro heeft geen contact. Ik heb alleen een startknop en met de 'dodemansknop' zet ik hem uit. Echter deze dodemansknop is alleen indrukken, geen schakelaar. Als je die los laat staat hij weer op 'uit/neutraal'. Dus eigenlijk ook geen echte dodemansknop maar meer een ontstekingsonderbreker.
 
Wat voor enduro hebben we het over?

Dit doet mij denken aan een warmloper met flink compressie verlies waardoor hij erg slecht loopt.

Als het 2T is even de uitlaat er af en naar de zuiger kijken. 4T is het al wat lastiger kijken.
 
Iets van 110 uur. Lijkt me niet dat de zuiger ooit verwisselt is. 2takt moet dat wel vaker maar bij een 4takt pas als hij olie gaat verbruiken lijkt me
 
Zou eens beginnen bij een compressiemeting
Dit inderdaad.

Of als je die hebt/kunt lenen eens bij een poort naar binnen met een endoscoopje.

Bij 4 takt enduro's hoort het wel preventief.

Uit het handboek van jouw type en bouwjaar, elke 135 bij normaal gebruik, elke 70 uur bij sport gebruik:
"Perform engine service including removing and installing the engine. (Change the
spark plug and spark plug connector. Change the piston. Check/measure the cylinder.
Check the cylinder head. Change the valves, valve springs, and valve spring seats.
Check the camshaft and cam lever. Change the connecting rod, conrod bearing and
crank pin. Change the shaft seal rings of the water pump. Check the transmission and
shift mechanism. Check the oil pressure control valve. Change the suction pump.
Check the force pump and lubrication system. Check the timing assembly. Change the
timing chain. Change all engine bearings. Change the freewheel.)"

Wordt doorgaans niet zo strak gevolgd, maar wel wat de fabrikant denkt dat nodig is.
 
Afloop bericht:

Uiteindelijk de motorzaak laten zoeken naar de oorzaak. Werd vandaag gebeld met het resultaat:
Kop kapot
Kleppen kapot
Krukas kapot
Oliepomp kapot
Oliepomp tandwiel helemaal krom (de oorzaak waar alles mee begonnen was)
En toen ben ik ongeveer gestopt met registreren van wat ik aanhoorde....

Motor heeft door dat kapotte tandwiel even droog gelopen en nu dus aan gort
 
Afloop bericht:

Uiteindelijk de motorzaak laten zoeken naar de oorzaak. Werd vandaag gebeld met het resultaat:
Kop kapot
Kleppen kapot
Krukas kapot
Oliepomp kapot
Oliepomp tandwiel helemaal krom (de oorzaak waar alles mee begonnen was)
En toen ben ik ongeveer gestopt met registreren van wat ik aanhoorde....

Motor heeft door dat kapotte tandwiel even droog gelopen en nu dus aan gort
Pfffff.... dat klinkt echt heel k%t, kapotgelopen blok door oliegebrek.....
 
Dus de bij 70 uur pomp vervangen stond niet voor niks in het WPH:9
Toen had ik hem nog niet. Geen idee of dat wel of niet gedaan is. Zou volgens de monteur ook kunnen zijn dat het tandwiel niet goed vastgedraaid was zei die.
Heb niet het hele WPH doorgelopen met de verkoper eerlijk gezegd. Wellicht had ik dat wel moeten doen...
 
Gezien je ook dacht dat je een zuiger pas hoefde te wisselen als hij olie ging gebruiken denk ik dat je wat naïef in het enduro gebeuren bent gestapt.

Het zijn enorme vermogens uit mini blokjes die enkel en alleen gebruikt worden om mee te raggen.
Onderhoud is dan ook erg belangrijk bij die dingen. Prima als iemand alle onderhoud zelf doet, maar ze maken de onderdelen niet zelf. Bij een eventuele volgende aankoop even kijken of het genoemde onderhoud ook ongeveer overeen komt met de data op de bonnen van de onderdelen.
Zijn ze niet in staat geweest secuur te zijn bonnetjes te bewaren, dan ben jij ook niet in staat de volle mep voor hun "goed onderhouden" enduro te betalen.
 
Oh helemaal eens dat ik niet van A tot Z in het Enduro segment ingelezen was toen ik er in stapte niet zo lang geleden.
Maar wat ik toen wel al wist, is dat die wereld erg klein is. Zowat iedereen kende de man waar ik hem van kocht en hij deed al het onderhoud zelf. Ervaren rijder.
Dan rest enkel een stuk vertrouwen. Ik onderhoud ook al 18 jaar mijn eigen auto's en daar is geen beurt of onderdeel overgeslagen, daar sta ik voor.

Maar als je dus geen "bonnen" hebt, zal je ergens anders vanuit moeten gaan.
 
Oh helemaal eens dat ik niet van A tot Z in het Enduro segment ingelezen was toen ik er in stapte niet zo lang geleden.
Maar wat ik toen wel al wist, is dat die wereld erg klein is. Zowat iedereen kende de man waar ik hem van kocht en hij deed al het onderhoud zelf. Ervaren rijder.
Dan rest enkel een stuk vertrouwen. Ik onderhoud ook al 18 jaar mijn eigen auto's en daar is geen beurt of onderdeel overgeslagen, daar sta ik voor.

Maar als je dus geen "bonnen" hebt, zal je ergens anders vanuit moeten gaan.
Klopt, dan is het er "doorheen" kijken of het goed lijkt.
Vooral bij enduro's kijken wat er gebeurd had moeten zijn volgens WPH. Voorzichtig vragen wat hij al gedaan heeft. Als hij dat vol trots heeft verteld er even bij vragen hoe het met de rest zat. Komt er dan een lulverhaal dat hij dat "uiteraard" ook heeft gedaan mag je het eerste deel ook in twijfel trekken.

Er zijn heel veel enduro's te koop. Heeft er 1 een wazig verhaal maar geen wazige prijs dan lekker verder kijken!

Ik koop liever een enduro met een zachte prijs die ik nog klaar moet maken dan 1 met een (te) mooi verhaal wat ik in twijfel moet trekken. Dan rij je ook constant met een rotgevoel in je achterhoofd.
 
De vraag is nu of je hem zelf gaat maken gezien je achtergrond met auto's onderhouden of dat je het laat doen?

Ik zou het lekker zelf doen (vorig jaar ook zelf bij mijn enduro gedaan na een vastloper), slopen kan nu toch niet meer en het is een mooie leerschool 👍
 
Zojuist gebeld met de offerte voor reparatie. Gaat €3200 kosten
Nu zit ik zelf in een enorme spagaat wat ik hier mee moet. Dat is namelijk bijna de helft van wat de hele motor waard is.
De meeste zaken moeten nieuw aangeschaft worden en weinig kan met herbruikbare onderdelen vervangen worden. Hooguit de kop.
Arbeid zelf doen zou kunnen, maar dat zijn ook de hoogste kosten niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan