Energica EVA: een zoektocht naar bagagemogelijkheden

done-and-gone

MF veteraan
27 mei 2003
5.359
1.701
(disclaimer: dit is een lange post :+ )

Ik ben al een tijdje op zoek naar manieren om bagage op mijn 2017 Energica Eva te vervoeren. Voor bijvoorbeeld kampeerweekeinden.

De gegeven situatie:
- de EVA is geleverd met 2 kleine zijtassen op een klein frame; nu genoeg voor alle laadkabels (grannycharger, gewone laadkabel en verlengsnoer) en dan houdt 't nagenoeg op qua ruimte (voor materialen voor het werk rijd ik nu met een tanktas en rugzak erbij).
- het _hele_ zadel klapt omhoog om te kunnen laden (dus hoe ga je dan een duffel/weekendtas meenemen ...)

Dit dus:

1603960233181.png


Het alternatief dat vanuit Energica NL wordt geboden is om er een complete GIVI kofferset op te bouwen, inclusief rek.
Hoewel zeer fraai en zelfs in kleur beschikbaar wat 'm erg chique maakt, heeft dit niet mijn voorkeur:
- de zijkoffers zullen niet door de deur van de motorschuur passen - iets waar ik met de FJR ook al "last" van had.
- als ik geen bagageruimte nodig heb, hoef ik 't ook niet te zien.
- best wel dure oplossing voor incidenteel gebruik (kampeerweekeinden etc)

Hier een voorbeeld van de EVA; op de SS9 zitten de dolomiti cases van givi:

1603960483237.png


Na veel speurwerk kwam ik op 2 mogelijk geschikte systemen vanuit de offroad/adventure wereld: mosko moto en kriega
- Beiden leveren 'soft panniers' o.b.v. een 'base' zonder frame.
- Beiden leveren kwalitatief hoogwaardige materialen (waterdicht, offroad bestendig)
- Beiden kennen manieren om tassen te 'stapelen' om ruimte uit te breiden

Kriega wordt in NL geleverd door o.a. Bartang in de Harskamp.

Installatie van de OS combo 36:


Mosko Moto heeft een Nederlandse leverancier maar is vooralsnog alleen online te bestellen. Via Facebook had ik wel direct Nederlands contact overigens.
MM heeft twee "reckless" systemen: de 40 en de 80. De base van de 80 lijkt me te groot voor het passagiersgedeelte van de EVA, maar de 40 zou moeten passen.
Voordeel van MM is het zgn Molle systeem, waardoor je makkelijk andere (ook niet MM) tassen kunt bevestigen. Het systeem wordt bij defensie gebruikt en er is dus veel ander spul verkrijgbaar.

Ik kwam op het idee van Mosko Moto door de vlogs van Itchy boots. Hier zie je de (ook interessante) tanktas en Reckless 80 bij haar Himalayan:


Hier zie je hoe makkelijk het is om bij de tankdop van de GS te komen (die onder de R40 zit). Om te laden zou dit m.i. ook wel werkbaar zijn - als de set überhaupt al los moet:


Installatie van de R40 op een CB500F


Het voordeel van de MM t.o.v. de Kriega
- de 'beaver tail' waaronder je allerlei varianten van duffels kunt aanbrengen, zonder dat deze aan de motor zelf bevestigd wordt. Immers, je moet nog steeds onder het zadel kunnen om te kunnen laden. Met het lossen van de straps kun je het geheel omhoog tillen (wellicht iets meenemen als steun onder het zadel).
- het molle systeem
- revolversysteem lijkt makkelijker aan te brengen en af te nemen, dan alle haakjes van de kriega
- voor de kriega moet je (mogelijk) permanent 2 gaten boren in plastic of frame - met tie-wraps is een workaround mogelijk. Voor de MM geen schroef/boorwerk nodig.
- de duffel is ook meteen een rugzak

Voordeel van de Kriega t.o.v. de MM
- een persoonlijk ding: de kriega heeft gewoon één vak; de MM allerlei vakjes en plekken om spullen onder te brengen.
- de kleinere kriega tassen zijn ook als tanktas te gebruiken

Standaard zonder allerlei opties kosten beide sets ongeveer evenveel:
MM: Reckless 40 - 40 liter - 446,49 euro (makkelijk uit te breiden met extra tassen en een grotere duffel tot 58 liter)
Kriega: OS combo 36 - 36 liter - 320,- euro (uit te breiden met een extra OS tot 54 liter)

derde optie: kijken of het kriega OS systeem (met te monteren zijplaten) op het kleine frame van de zijtassen van de EVA past.
Je kunt dan wel meteen max 64 liter er aan hangen, maar het kost je dan ook 708,- euro.
Het nadeel vind ik dan wel weer dat je dan die grote zijplaten hebt en niet makkelijk terug kunt naar de standaard zijtassen die voor dagelijks gebruik voor mij voldoende zijn. Nog los van hoe het er uit ziet.


Wat ik nu zelf uit wil proberen:
- het base systeem van Kriega - wellicht zou dat zelfs onder het zadel door passen. Maar dan nog bekijken hoe ik een duffel kan bevestigen waarbij het zadel nog steeds omhoog kan.
- het R40 systeem van Mosko Moto - hoe hinderlijk is het om het geheel omhoog te klappen bij het laden, en kan dat nog überhaupt.

Thoughts, ideas? Laat 't weten!
 
Laatst bewerkt:
Op het gevaar af iets te noemen waar je niets van wilt weten.... Mocht het je storen dan wis ik deze post op jouw verzoek.

Zelf heb ik nooit een kampeerweekeinde gedaan met de motor, wel meermalen buitenlandse vakanties, met duopassagier.

Een motortrip is vooral heel intensief, alles binnendoor lijkt leuk maar valt tegen en lange stukken snelweg is geen lol aan. Verder moet je dingen echt veel beter voorbereiden en ben je afhankelijk van veel dingen zoals het weer.
Vandaar dat we het voor latere trips anders hebben aangepakt...

De motor op een trailer achter de auto. Spullen in de auto en comfortabel de afstand afleggen zonder lawaai, last van regen etc.

AC3A62C7-A799-4EB3-9DA5-98B024413BE3.jpeg3F50B2D6-A060-45FC-92E7-D2012443EDD4.jpeg

De trailer is een Motolug, zonder gereedschap demontabel zodat ie in de kofferbak past.
 
Prima je reactie hoor, maar daar heb ik al een jeep + offroad tenttrailer voor.
Ik zoek nu vnl iets voor mezelf, voor kampeerweekeinden en niet al te lange tochten. Plus voor mijn werk moet ik regelmatig naar het buitenland (Europa); naast vliegen en trein heb ik vorig jaar ook de motor uitgeprobeerd en dat beviel eigenlijk ook wel. Dus probeer ik het nuttige en het aangename te combineren.

Motorvakanties heb ik genoeg gedaan, ook met duo dus ervaring genoeg. Hotelrondreizen, kampeertrektochten, met z'n 2en en met een hele club of juist klein gezelschap - noem maar op.

Voor mij zit er ook wel een uitdaging in om te laten zien dat dat elektrisch ook mogelijk is. En voorbereiden? Ken je de blogs van Trui Hanoulle of Itchy Boots?
 
Pittige dames, ik heb er alle bewondering voor.

Voor volumineuze, lichtere spullen heb ik een grote bagagerol, daar kan echt de wereld aan spullen in. Dan heb je niet zulke enorme koffers nodig.
Om die rol op de motor achter de duo kwijt te kunnen heb ik zelf een beugel gebogen uit (ik meen 25 mm) aluminium buis; die bevestigde ik aan het bestaande rekje achterop de BMW, dus ook achter het zadel net als bij de Energica.
Samen vormden die beugel en dat rekje de perfecte plek om die bagagerol op te leggen. Sjorbanden er om en het ging geen kant op.
Misschien kun je zoiets maken of misschien kun je een bestaand topkoffer frame gebruiken..
 
Er is wel een (maatwerk) givi-rek, maar dat komt met een zijkofferrek. Een los topkofferrek is er niet; die hangt dan ergens in het luchtledige :-)

Daarom ben ik wel gecharmeerd van mosko moto, met de 'beaver tail' waar je zonder rek een duffel mee kunt bevestigen. Want het kontje van de EVA alleen is nou juist weer te krap om wat mee te doen (en het zadel moet ook nog omhoog kunnen).
En dan zit je ook nog eens niet met een rek dat achterblijft.
 
Ik heb zijtassen van mosko.
Dit is de backcountry 35.
Wat mij opvalt bij dit systeem, maar eigenlijk bij alles van mosko, dat is dat het echt hufterproof gebouwd is.
Ook qua garantie enzo hebben ze de zaken echt beter op orde van veel andere bedrijven.
Ik vond het moeilijk om ongezien een complete set te kopen, ik vond het best prijzig, maar het is het echt waard.
 
...
Het alternatief dat vanuit Energica NL wordt geboden is om er een complete GIVI kofferset op te bouwen, inclusief rek.
Hoewel zeer fraai en zelfs in kleur beschikbaar wat 'm erg chique maakt, heeft dit niet mijn voorkeur:
- de zijkoffers zullen niet door de deur van de motorschuur passen - iets waar ik met de FJR ook al "last" van had.
- als ik geen bagageruimte nodig heb, hoef ik 't ook niet te zien.
- best wel dure oplossing voor incidenteel gebruik (kampeerweekeinden etc)
...

Ondanks deze nadelen ben ik ook voor de Givi gegaan.


IMG_3061.jpeg


De zijkoffers heeft Marchel er nu opgezet, ook grijs meegespoten delen.

Het wordt er inderdaad niet mooier op zonder koffers maar ik vind het nog meevallen.

IMG_3065 2.jpeg


IMG_3066 2.jpeg


Je moet wat en ik kan nu iig een hoop meenemen.

Gelukkig kan ik de garage zonder problemen in.
 
Ik gebruik nu anderhalf jaar (waarvan 1 jaar thuis dus niet) dit op m'n motor. Is een chinese kopie van die kriega tassen waar je van spreekt. Ik heb natuurlijk wel niet dat het zadel omhoog moet om te laden. Maar de tassen zitten met een soort van metalen G clips vast die je vrij gemakkelijk aan 1 kant kunt lossen om je zadel vrij te maken. En het is vrij generiek dus je kan het ook als tanktas gebruiken. Die clips zijn de zilveren dingen die je ziet op de foto.

Op z'n kant weet ik niet zeker of dat goed komt met dit systeem. Dan moet je denk ik permanenter gaan vast maken. De tassen zijn verder gewoon waterdicht en met zo'n rolkraag. En je hebt 3 afmetingen. De hele kleine van 10L daar past niet meer in dan een laadkabel. De 20L past mijn laptop en kleren in. Dat is een vrij standaard rugzak maat. De 30L heb ik geen ervaring mee.

Je kan ze ook op elkaar bevestigen dus bv een 20L met 2x 10L op de zijkant. Of 30L met daarop nog een 20L enz.



Zelfs al werkt dit niet omwille van je klapzadel dan denk ik ik dat je hiermee alsnog verder kunt door bijvoorbeeld een bagagerek te maken of aan te passen om zo'n dingen op te monteren.
 
Bagagerek -> dat is dan het givi-rek dat EnergicaNL op maat laat maken. En alleen een topkofferrek kan niet; je hebt dan meteen een rek voor de zijkoffers. En dus een permanente oplossing.

Zelf zou ik liever het bagagerek wat er nu zit, af halen. Kabels in een tailbag, en voor langere reizen/weekeinden, iets als de mosko moto revolver set.
 
sw-motech heeft ook wel een en ander. Alleen nog geen echte laaghangende zadeltassen zoals de Blaze of Legend serie.
 
Zou je de originele zijtassen hier nog weer aan kunnen maken? (als de koffers er af zijn)

Durf ik niet te zeggen, die heb ik er niet bijbesteld.
Omdat ik al wist dat ik dit ging doen vond ik dat zonde van de centen (toch een optie van 575 eur)

Wanneer ik weer bij Marchel kom zal ik het eens vragen, die weet dat vast wel.
 
sw-motech heeft ook wel een en ander. Alleen nog geen echte laaghangende zadeltassen zoals de Blaze of Legend serie.
Dank voor de tip. Ik heb even gekeken, maar ik blijf met het probleem zitten van het meenemen van bv een duffel terwijl het zadel omhoog moet kunnen en ik geen rek heb. Vandaar dat ik nog steeds bij de mosko moto blijf, met z'n 'beaver-tail'

 
Kwestie van het givi-rek eraf schroeven en het originele rekje er op lijkt me?
Ja dat zal wel kunnen, maar dan kun je net zo goed het hele rek er af laten, het ging me er meer om om het lege rek te verbergen voor diegene die zich daar aan ergeren.
 
Nog even niks. Komt omdat ik nog even zoekende ben naar een ADV naast de EVA.
Tevens zag ik dat het kliksysteem van de tassen los leverbaar is. Ik zou dus ook kunnen opteren om dat los te kopen en zelf aan grotere zijtassen te bevestigen.
Ben nog steeds gecharmeerd van het reckless systeem van MoskoMoto.

Klopt van de alu-set, da's bv de Energica Horizon zoals deze door Energica NL wordt geleverd.
 
ik heb, nog steeds, de backcountry 35 van mosko.
Maar heb ook de beavertail. Ik weet uit mijn hoofd alleen niet hoeveel liter.
Als je wil kan je ze wel een keer komen passen. Om even een idee te krijgen. :Y
 
ik heb, nog steeds, de backcountry 35 van mosko.
Maar heb ook de beavertail. Ik weet uit mijn hoofd alleen niet hoeveel liter.
Als je wil kan je ze wel een keer komen passen. Om even een idee te krijgen. :Y
De R40 of R80? De R80 zal te groot zijn voor het kleine kontje van de EVA.
Ik kom graag een keertje passen!
 
Ik gebruik nu anderhalf jaar (waarvan 1 jaar thuis dus niet) dit op m'n motor. Is een chinese kopie van die kriega tassen waar je van spreekt. Ik heb natuurlijk wel niet dat het zadel omhoog moet om te laden. Maar de tassen zitten met een soort van metalen G clips vast die je vrij gemakkelijk aan 1 kant kunt lossen om je zadel vrij te maken. En het is vrij generiek dus je kan het ook als tanktas gebruiken. Die clips zijn de zilveren dingen die je ziet op de foto.

Op z'n kant weet ik niet zeker of dat goed komt met dit systeem. Dan moet je denk ik permanenter gaan vast maken. De tassen zijn verder gewoon waterdicht en met zo'n rolkraag. En je hebt 3 afmetingen. De hele kleine van 10L daar past niet meer in dan een laadkabel. De 20L past mijn laptop en kleren in. Dat is een vrij standaard rugzak maat. De 30L heb ik geen ervaring mee.

Je kan ze ook op elkaar bevestigen dus bv een 20L met 2x 10L op de zijkant. Of 30L met daarop nog een 20L enz.



Zelfs al werkt dit niet omwille van je klapzadel dan denk ik ik dat je hiermee alsnog verder kunt door bijvoorbeeld een bagagerek te maken of aan te passen om zo'n dingen op te monteren.
Kameraad van me had gisteren z'n BMW K1300 mee, waarop de 20 liter Kriega.
Dat ziet er uit alsof het toch ook zou moeten passen op de EVA. In ieder geval een alternatief voor tanktas en/of rugzak.
 
Marchel heeft tegenwoordig ook een mooie tankmontage ontwikkeld mocht je daar belangstelling voor hebben.

1629125052505.png
 
Ja, daar heb ik gisteren uitgebreid naar gekeken. Helaas kan ik m'n computerzooi nog niet goed meenemen in wat Givi voorhanden heeft.
Tanktassen worden steeds kleiner.
 
Kameraad van me had gisteren z'n BMW K1300 mee, waarop de 20 liter Kriega.
Dat ziet er uit alsof het toch ook zou moeten passen op de EVA. In ieder geval een alternatief voor tanktas en/of rugzak.
Dat past zeker op de Energica ook. Achterop



Maar ook op de tank

 
Ik heb vooralsnog een Kriega US 20 gekocht, voor achterop. Zoals hierboven.
(overdwars zit-ie het mooiste)
Ik zie wel of er ooit nog iets anders voor meer bagage bij komt; ivm duo gebruik is er inmiddels een GS bijgekomen.

240606002_2654653048169112_3959713508388550578_n.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan