Energica

@Gert_ ongeacht de setting, maar pas vanaf medium regeneren, had ik begrepen. (je voelt wel, dat je de kracht van regenereren kan sturen met meer of minder terugdraaien van de 'gas'? een beetje is 'licht', dan doet het remlicht niets als het goed is; een beetje meer is 'medium', als je regeneratie op medium zet is dat meteen ook het maximum, maar dan treedt je remlicht wel al in werking; en helemaal toedraaien is 'max', ook dan treedt je remlicht in werking)
 
Precies; net zoals "gas open" vol gas is, is "gas dicht" maximum regenereren. Met je "gas" regel je dus de mate van versnellen/vertragen. Hoe zwaar je vertraagt is je instelling: wil je als een viercilinder of een dikke twin het "gas" dicht gooien?
 
In mijn beleving kon je heel precies met de 'gashendel' regelen hoe hard de motor afremde. En ik had regen op max staan. Daarom snap ik die opmerking niet zo goed. Of is mijn geheugen ondertussen vertroebeld?
Alleen wat iemand anders zei: even je hand van het gas halen kan lastig zijn., Dan was cruisecontrol weer handig.
 
In mijn beleving kon je heel precies met de 'gashendel' regelen hoe hard de motor afremde. En ik had regen op max staan. Daarom snap ik die opmerking niet zo goed. Of is mijn geheugen ondertussen vertroebeld?
Alleen wat iemand anders zei: even je hand van het gas halen kan lastig zijn., Dan was cruisecontrol weer handig.

Het kan wel precies, maar soms vind je die zware motorrem misschien té, en ben je tevreden met een limiet van medium decelleratie ;)
 
Plaatje die ik twee jaar geleden al eens poste kwam ineens ergens weer voorbij.
Lijkt me niet vervelend om te delen. _O- :9

Knipsel3.jpg
 
Over de top is ze natuurlijk wel, maar het gaat ook om die roestige fabriekshal natuurlijk. ;)

Knipsel5.jpg
 
Van het weekend een rondje wezen toeren met de Ego.
Over het regenereren. In de laagste stand remt de brommer al behoorlijk en laat geen remlicht zien. Dit werd als gevaarlijk omschreven door mijn betere wederhelft die achter mij reed. Dat achter mij rijden doet ze overigens al honderd jaar, dus dat is niet echt iets speciaals. Maar ze schrok zich een paar keer een ongeluk vanwege de niet zichtbare vertraging.
Aldus de volgende stand geprobeerd, medium. Dan knippert het remlicht wel. Maar dat doet ie alleen als ie ook vertraagd volgens de medium stand.
Als je gaat tweaken met je gashendel om wat minder hard te regeneren, dan doet het remlicht het niet. Ook hier schrok ze een paar keer flink van. Bovendien vind ik het persoonlijk ook niet fijn rijden. Dat tweaken met de gashendel om regenererend hard en minder hard af te remmen komt akelig precies en draagt bij mij niet bij aan het rijplezier. Aldus heb ik de rest van de middag zonder regeneratie gereden en dat gaat nog het beste, voor mij en voor mijn wederhelft.
Klein puntje was de trilling in de voorrem. Waarschijnlijk een kromme remschijf, maar dat wordt vast en zeker opgelost.

Het was best fris en er stond zaterdag best veel wind. Achteraf kon ik een goede 100 km rijden, waaronder een stuk 130 km/h tegen de wind in.
Bij een Valk hotel wat prik gescoord, maar de snellader was bezet door een taxi. Dus ik moest de andere (type 2 ?) stekker nemen. Veertig minuten geladen, onder het genot van een bakkie koffie en verwarming, en toen had ze 2 kW geladen.
Niet echt veel, de volgende keer eens een snellader testen.

Verder veel fun met rijden, erg grote brommer ook.
 
Eigenlijk zou je het regenereren zelf in moeten kunnen stellen, een custom setting. Misschien is dat er stiekem al?
Of een duimhandle zoals in de MotoGP. :+
 
@Gert_ Ik heb twee keer in groepen gereden met de Esse, meestal medium regen en eigenlijk geen klachten van achterliggers gehad. Het knipperende remlicht werkt goed bij achteropkomende automobilisten in geval van plots naderende file op de A12:Y

Over je voorrem: ik heb veel Energica's gereden en vele (demo's) hadden ook wat trilling. Mijn ervaring is dat die Brembo's wel regelmatig op hun donder moeten krijgen. Als dat niet helpt moet je natuurlijk de dealer even contacteren.
 
De ene zal ook wat bruter het gas lossen als de ander?
Mijn vriendin doet met haar Zoë vaak veel te laat uitlopen om te regenereren, en ze heeft het idee dit juist snel te doen.
Naar mijn idee remt ze als een dolle, bij haar vorige auto moesten de schijven ook al snel vervangen worden. _O-
In mijn auto op LPG grap ik dan ook altijd dat ik even aan het opladen ben als ik 300..200 meter voor het stoplicht het gas al los laat.
 
Eigenlijk zou je het regenereren zelf in moeten kunnen stellen, een custom setting. Misschien is dat er stiekem al?
Of een duimhandle zoals in de MotoGP. :+
De ene zal ook wat bruter het gas lossen als de ander?
Mijn vriendin doet met haar Zoë vaak veel te laat uitlopen om te regenereren, en ze heeft het idee dit juist snel te doen.
Naar mijn idee remt ze als een dolle, bij haar vorige auto moesten de schijven ook al snel vervangen worden. _O-
In mijn auto op LPG grap ik dan ook altijd dat ik even aan het opladen ben als ik 300..200 meter voor het stoplicht het gas al los laat.
Met de auto betrap ik me er soms op dat ik te snel op een rotonde af rijd en wil gaan regenerenen.... Dat gaat dus niet.

Maar zelfs (?) bij de Zero kun je de mate van regeneratie traploos (nou ja, in 100 trappen) instellen met behulp van de App. In Custom mode kun je daarmee het aandrijf- en het regeneratievermogen instellen.
 
Over de top is ze natuurlijk wel, maar het gaat ook om die roestige fabriekshal natuurlijk. ;)
..

Wegblijven want je vliegt de quarantaine in.

Daarover gesproken ik vermoed maar zo dat mijn bestelling flink gaat uitlopen aangezien Mondena ook in het getroffen gebied ligt.
Naja het is niet anders, voor mij minder vervelend als voor de mensen daar.
 
@Gert_ Ik heb twee keer in groepen gereden met de Esse, meestal medium regen en eigenlijk geen klachten van achterliggers gehad. Het knipperende remlicht werkt goed bij achteropkomende automobilisten in geval van plots naderende file op de A12:Y
Tsja, ik denk dat het veiliger zou zijn als het remlicht altijd aangaat met regenereren. Remmen = remmen, punt.
En inderdaad zou het fantastisch zijn als je met een soort van extra hendel/knop/weet ik veel zou kunnen regenereren.
Soms rijd ik in een vrachtwagen en die heeft dat ook. Bovendien gaat daar het remlicht ook altijd van aan zodra je de retarder gebruikt. Pas onder een bepaalde (lage) snelheid gaat ie dan uit, maar dan werkt de retarder ook niet echt meer.

Over je voorrem: ik heb veel Energica's gereden en vele (demo's) hadden ook wat trilling. Mijn ervaring is dat die Brembo's wel regelmatig op hun donder moeten krijgen. Als dat niet helpt moet je natuurlijk de dealer even contacteren.
Komt vast goed. Inmiddels genoeg brommers gereden om te constateren dat dit niet goed is.
 
Ja, afwachten. Ik had Marchel deze week aan de telefoon met een andere vraag en toen kwam het uiteraard wel even ter sprake.
Op mijn voorzet dat ik er vanuit ging dat mijn Ribelle wel later zou komen, melde hij toch dat hij nog contact gehad had en ze op dat moment nog aan het bouwen waren.
Dat kan natuurlijk veranderen maar Marchel had nog goede hoop op mijn leverdatum.

Ik zie het wel, ik heb hem graag uiteraard maar dit zijn omstandigheden waar niemand wat aan kan doen. We gaan het zien.
 
Heel andere vraag:
De Energica heeft een berg koppel, daarmee kun je makkelijk zorgen dat hij lekker licht van voren wordt O-)

Nu heb ik ooit op een SuperSport een tankslapper gehad en daar werd ik dus niet vrolijk van B| uiteindelijk zonder kleerscheuren in de berm geëindigd.
Ik wil het graag bij die ene keer houden.

Is een stuurdemper op de Energica nodig? Lastige vraag.
Energica hanteert dezelfde wielbasis op alledrie de modellen. De hoek is volgens mij wel anders maar die kan ik dan weer niet vinden.
(Die is uiteraard nog belangrijker voor de stabiliteit)

Kortom is er iemand die een stuurdemper gemonteerd heeft?
(En ja goede banden en goed afgestelde vering is belangrijker!)
 
Heel andere vraag:
De Energica heeft een berg koppel, daarmee kun je makkelijk zorgen dat hij lekker licht van voren wordt O-)

Nu heb ik ooit op een SuperSport een tankslapper gehad en daar werd ik dus niet vrolijk van B| uiteindelijk zonder kleerscheuren in de berm geëindigd.
Ik wil het graag bij die ene keer houden.

Is een stuurdemper op de Energica nodig? Lastige vraag.
Energica hanteert dezelfde wielbasis op alledrie de modellen. De hoek is volgens mij wel anders maar die kan ik dan weer niet vinden.
(Die is uiteraard nog belangrijker voor de stabiliteit)

Kortom is er iemand die een stuurdemper gemonteerd heeft?
(En ja goede banden en goed afgestelde vering is belangrijker!)

Een stuurdemper is alleen maar om een verkeerde afstelling te verbergen.
Mocht je zoveel power hebben en een super goede veringafstelling en dan nog last van tankslappers, dan zou een stuurdemper uitkomst kunnen bieden.
Met de Energica is dat helemaal niet nodig.
 
Mijn G310GS reageert samen met iets meer veerweg veel fijner dan mijn HP2 (1200) Sport over hobbels en spoorvorming bij een lange bocht op de (A20) snelweg.
Beiden zijn voorzien zijn van vervangingsvering en afgesteld door Hyperpro, en de HP2 heeft bovendien een stuurdemper.
Het gewicht aan de voorkant van de HP2 voorkomt gewoon dat ik daar vol overheen kan.

Een Energica zou dit ook kunnen hebben als het wegdek niet geheel vlak is, er wordt meer gewicht in beweging gebracht dan bij een lichtere motorfiets.

Dat stukje wegdek (A20 bij Vlaardingen) is overigens belachelijk slecht, dat zouden ze moeten herstellen.
Naast twee gladde plekken voelt het daar alsof je onder hellingshoek ineens een halve meter naar beneden zakt, en dat twee keer.
Een snelle groep op een zondag die er niet bekend is zou daar de bocht uit vliegen. :)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb mijn VFR ook van Hyperpro vering voorzien (complete achterdemper) en voor vervangings veren. Rijd idd super.
Bij de Energica heb ik wel de optie voor Öhlins gekozen, ik hou graag goed contact met de weg. Eens kijken of die met Hyperpro meekunnen.
 
Ik heb mijn VFR ook van Hyperpro vering voorzien (complete achterdemper) en voor vervangings veren. Rijd idd super.
Bij de Energica heb ik wel de optie voor Öhlins gekozen, ik hou graag goed contact met de weg. Eens kijken of die met Hyperpro meekunnen.
Dan heb je in ieder geval goede vering :Y en ik las ook al enige ervaring hiermee bij de eerste vraagstelling. ;)
Je kan natuurlijk wel eens langs het servicecenter langsrijden om de afstelling op de Energica af te stellen.

Mijn HP2 heeft standaard Öhlins, maar na het verlagen zoekgemaakt bij de vorige eigenaar. :X
Nu weer op de originele hoogte, maar voor en achter een schokbreker van Hyperpro (telelever).
 
Niemand op MF?
Marchel heeft ondanks alles afgelopen vrijdag 3 Energica's afgeleverd ( 2 Esse+ en 1 Ribelle) ik denk er meld zich hier wel iemand?
 
Gezien (ze zitten ook in de appgroep)
Verder alleen de test op Jerez voorbij zien komen.

Ik heb de Energica op LPR staan nu.
 
Terug
Bovenaan Onderaan