Energica

Van het weekend een rondje wezen toeren met de Ego.
Over het regenereren. In de laagste stand remt de brommer al behoorlijk en laat geen remlicht zien. Dit werd als gevaarlijk omschreven door mijn betere wederhelft die achter mij reed. Dat achter mij rijden doet ze overigens al honderd jaar, dus dat is niet echt iets speciaals. Maar ze schrok zich een paar keer een ongeluk vanwege de niet zichtbare vertraging.
Aldus de volgende stand geprobeerd, medium. Dan knippert het remlicht wel. Maar dat doet ie alleen als ie ook vertraagd volgens de medium stand.
Als je gaat tweaken met je gashendel om wat minder hard te regeneren, dan doet het remlicht het niet. Ook hier schrok ze een paar keer flink van. Bovendien vind ik het persoonlijk ook niet fijn rijden. Dat tweaken met de gashendel om regenererend hard en minder hard af te remmen komt akelig precies en draagt bij mij niet bij aan het rijplezier. Aldus heb ik de rest van de middag zonder regeneratie gereden en dat gaat nog het beste, voor mij en voor mijn wederhelft.
Klein puntje was de trilling in de voorrem. Waarschijnlijk een kromme remschijf, maar dat wordt vast en zeker opgelost.

Het was best fris en er stond zaterdag best veel wind. Achteraf kon ik een goede 100 km rijden, waaronder een stuk 130 km/h tegen de wind in.
Bij een Valk hotel wat prik gescoord, maar de snellader was bezet door een taxi. Dus ik moest de andere (type 2 ?) stekker nemen. Veertig minuten geladen, onder het genot van een bakkie koffie en verwarming, en toen had ze 2 kW geladen.
Niet echt veel, de volgende keer eens een snellader testen.

Verder veel fun met rijden, erg grote brommer ook.
Dat vertragen heb ik met mijn TDM ook wel als ik hoog in de toeren zit, dan is de motorrem best effectief met een tweepitter en gaat je remlicht ook niet branden...
Mijn broer heeft laatst een Energica gehuurd via MotoShare, die hebben we tijdens een tourritje onderweg even aan de snellader moeten hangen. Binnen een kwartiertje zit ie weer op 80% vulling, dat werkt dus prima! Hij was op dat moment al vrij ver leeg dus er moest best wat bij.
 
Lol, maar ik vind het wel een leuke frisse uitvoering zoals hij er bij staat.
Mooi apparaat :}

Ik ga er vanuit dat mijn bestelling niet meer in april komt. De hele wereld is veranderd. Ruim geval van overmacht.

Zal blij zijn wanneer we er doorheen zijn.
 
Ondertussen wat meer ritjes gemaakt. De Ego is een fijne brommer, wel erg zwaar. Ik ben lichte brommers gewend en dit is wel wat meer werk om de hoek om te gooien. Het gewicht is wel weer handig met drempels, want dat gaat super soepel.

Actieradius blijft een dingetje met dit soort apparaten. Met een wat "(voor mij) normale" rijstijl druk ik er 130 km uit en als ik in mijn uppie de buurt onveilig maak, dan is het met 100 km klaar. Daar zal het koude weer debet aan zijn en tevens de kleine stukjes snelweg, die gaan bij mij toch altijd wel wat sneller dan eigenlijk toegestaan.

Het laden bij een snellader, zoals bij Fastnet, is wel geweldig. Dat gaat supersnel. Wel balen dat als je bij een Fastned komt, dat dan al 1 van de 2 palen buiten gebruik is, niet echt handig met steeds meer elektrische meuk op de weg.

Echt goedkoop is het laden onderweg ook niet. Als ik omreken hoeveel kilometers ik uit mijn geld haal, dan is het verschil tussen stroom en fuel niet echt groot. Met thuis laden is dat uiteraard anders, wat mede komt door onze zonnepanelen.

Erg lastig is het dat die Italianen niet ergens een klein opbergbakje verzonnen hebben, dat had namelijk makkelijk gekund. Maar goed, dat heb je nu eenmaal met Italiaanse schonen, die zijn net even anders :)

Omdat de Ego voor mij nieuw is, rij je hier natuurlijk het meeste mee, maar zo onderhand mis ik mijn benzine brommer best wel. Het geluid van hoge toeren, schakelen, de geur van benzine en olie, de lichtere brommer... tsja, van het weekend maar weer eens de andere brommer mee :)
 
Snelladen langs snelweg is inderdaad nog triest duur. Nog iets te weinig accu-voertuigen en iets te weinig concurrentie.
Met een Maingau pasje betaal je gewoon 35 cent. Bij Fastned (accepteert ook Maingau) betaal ik graag 60 cent, principekwestie. Snelladen is < 10% van mijn totale stroomkosten, prijs is niet zo interessant.
 
Nu het ter sprake komt... Waar ik mij over verwonder, waarom moet je eigenlijk van elke leverancier een eigen pasje hebben ? Waarom gaan we met de voertuigen van de toekomst terug in de tijd als het op betalen aankomt ?

Mijn huidige auto rijdt nog op benzine, als ik moet tanken maakt het niet uit waar ik dat doe, ik kan overal terecht met dezelfde bankpas waarmee ik ook al mijn pin betalingen doe.
Ik heb geen serie pasjes nodig voor Shell, Esso, BP, Q8, Tango en Mobil om dan in het buitenland net toevallig het pasje van Aral niet bij me te hebben....
De oliemaatschappijen praten wel met elkaar, waarom de laadstroom aanbieders niet ?
 
@Hybride we zitten met laden nog in de opstart fase, daar moet echt wel wat gebeuren.
Youtube filmpje van Kassa waar e.e.a. wordt uitgelegd:


Maar ok dit moet echt wel anders en er moet ook een display op komen met de prijs, soms weet je niet eens wat je betaald, dat kan dus echt niet.

Thuisladen is sowieso de beste oplossing voorlopig (en de goedkoopste) maar geen echte oplossing. Volgens mij is de ACM ook al aan het kijken
 
Voordeel van pasjessysteen is dat je heel snel en voordelig een laadpaal neerzet met betaalsysteem. Heb laatst bij m’n schoonvader geladen, weet nog niet wat ‘ie me heeft berekend😬Ook een voordeel dat alles netjes gefactureerd komt, zeker als je zakelijk op weg bent. het moet zeker beter, vooral in net buitenland, en laders met een mogelijkheid tot pinnen zou ik ook toejuichen.
 
“Gelukkig is de Energica voorzien van een snellader”. Ben toch benieuwd waar dat ding zit....

En hij laat het aan het begin van het item zien maar verder geen woord over dat je normaal thuis laadt, of op de bestemming. Bij normaal gebruik kan dat onderweg juist minder oponthoud geven in plaats van meer.
 
Leuke eerlijke test. 130 a 150 kilometer zonder te laden is bruikbaar voor woon werk. 27000 euro is wel erg veel. Het ding ziet er erg goed uit. Wat een beul. Blijft vaak laden als je rond de 400 km per tankbeurt gewend bent zoals ik.
 
Als je dat soort afstanden op één dag/op reis af wilt leggen, is het vaak laden ja.
Als het alleen maar is om van je huis naar werk te komen, is het alleen een kwestie van naast je motor op slot zetten ook een stekker in het stopcontact steken.

In 7000 Km, voornamelijk woon-werk, heb ik iets van 4x bij een (snel)lader gestaan.
Verder stond hij te laden terwijl ik aan het werk was/thuis was/op een beurs was/etc.
Ik ben blij dat ik niet meer bij de benzinepomp hoef te staan (vooral 's ochtends vroeg). Nu de auto nog.

En voor de helft van het geld heb je een leuke 2e handse. Aan de andere kant: het is een Italiaan, vol met spullen als Brembo, Marzocchi of Öhlins etc etc.Koop eens een Panigale? Of een complete 1200GS? Ben je hetzelfde kwijt.
 
Ziet eruit als de Ribelle waarop ik proefgereden heb (zal hem ook wel zijn denk ik zo)

Test is leuk, kan ik beamen dat dat koppel echt geweldig is. Ook heb ik de optie Öhlins genomen omdat ik vering dan net even belangrijker vind dan die dure carbon spatborden. Looks zijn leuk maar Carbon looks snap ik qua prijs dan weer niet, laat maar.

Er werd behoorlijk sportief gereden, ik ben echt benieuwd wat ik straks ga verbruiken bij woon-werk verkeer.
Voor mij zal het ook thuis of op het werk laden worden, ik denk niet dat ik vaak hoef te snelladen. Hooguit met een toerrit.
Ik zal het dagelijks verbuik wel bijhouden. (ook rijstijl)

Prijs is inderdaad pittig, maar zoals gezegd zijn alle nieuwe machines duur. Ik keek naar de 1250 GS en die komt daar ook met opties (en iedereen neemt opties op die machines) Grappig dat in het topic wil ik elektrisch rijden de prijs ook genoemd werd door een MV Agusta Brutale rijder, terwijl de Brutale nieuw duurder is ;)

Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat wanneer ik particulier zou rijden ik naar een tweedehands zou kijken van maximaal 8-10k
Mijn zakelijke insteek maakt die ik nieuw rij, anders met de huidige prijzen echt niet, zowel ICE als EV.

Kan nu ook trouwens, Zero 14,4 voor onder de 9k

Ik kan er niet op wachten, helaas gooit de pandemie roet in het eten, ongeduldig aftellen dan maar.
 
“Gelukkig is de Energica voorzien van een snellader”. Ben toch benieuwd waar dat ding zit....
...

Dat zou wel het gewicht verklaren 😈

Edit: veel moeten laden hangt natuurlijk af van je kilometers en gebruik. Ik doe dagelijks ~120 of ~220km. Die ritten van 2x60km gaat die gewoon thuis aan het stopcontact. De langere rit is tijdens de werkuren opladen zodat die klaar staat om naar huis te gaan. Laden heb ik nu nog nooit als vervelend ondervonden. Wil je dagritten maken dan is het natuurlijk een heel ander verhaal.

Ik vraag me ook wel af hoe snel er gereden is. Dat zegt niet veel natuurlijk een bereik van 120 tot 150km. Dat haal ik met de zero ook als ik weg blijf van se snelweg.
 
Laatst bewerkt:
....
Ik vraag me ook wel af hoe snel er gereden is. Dat zegt niet veel natuurlijk een bereik van 120 tot 150km. Dat haal ik met de zero ook als ik weg blijf van se snelweg.

Zo te zien en horen is er verslavend aan het koppel gereden :9
De Ribelle heeft de 21,5 kWh accu en zou gecombineerd 230 km moeten halen. Maar dat gaat natuurlijk niet lukken wanneer je flink op het 'gas?' / 'elektra' gaat.

Het meeste verbruik wordt sowieso door je rechterpols bepaald.
Het wachten is op de praktijk cijfers van normale gebruikers, die dan ook wat vaker rijden.

Ik merk ook met mijn VFR dat ik langer doe met mijn banden en zuiniger rij dan degene die puur alleen toeritjes en plezierritjes doen.
Behoorlijk vergelijk op het VFR forum. Dan merk je dat woonwerk verkeer met een constante snelheid daar behoorlijk invloed op heeft.
Mijn banden zijn meestal vierkant/cuppen wanneer ik ze weg doe (dan hebben ze vaak nog voldoende profiel wettelijk gezien)
Anderen rijden meestal de band 'glad'

Ook dit wordt leuk vergelijken met de Energica hoe die het gaat doen.
 
Ik zie bij de Eva wel een shift van de standaard rosso II naar de GT-versies.
Wat ligt er eigenlijk onder de nieuwe Eva Ribelle?
 
Vandaag naar Marchel voor wat kleine dingen en de laatste update. Wat denk je, bij hem voor de deur, met stoppen, verlies ik het evenwicht. Zo heeeeeel soms gebeurt dat wel eens vaker, maar dan vang je de brommer wel op. Nu niet dus, balen, ik kon haar nog wel redelijk zachtjes plat leggen, maar het kwaad was geschiedt...
Spiegel overmidden, richtingaanwijzer stuk en 1 zijpaneel beschadigt. Het had zat erger gekund, maargoed, het is niet anders.
Uithuilen en doorgaan.
Wel handig dat ik bij hem voor de deur stond: kon Marchel meteen even demonstreren hoe je zo'n tientonner weer overeind zet :)
 
-O--O-

Ellende inderdaad en een moment wat je nooit vergeet.
Ik weet ook nog precies hoe ik een flink aantal jaren geleden netjes een stoep opreed en mijn zijstandaard uitklapte. (De weg lag toch echt een 15 cm lager)
Dan ga je netjes door dat punt heen waar je niets meer kunt doen, anders dan gecontroleerd neerleggen :X
Motor gefixed ego nog steeds een deuk....

Maar hoe zet je hem weer rechtop? Ik neem aan wanneer je dat alleen doet, met de rug naar de motor en dan langzaam opduwen?
Of heb je het met zijn tweeen gedaan?
 
Ik ben vroeger in de file aangereden door een auto, pakte mijn ZX-10 Tomcat (de oude dus) zo weer op aan het stuur.
Daarna reed er een Harley op mij in terwijl ik de motor aan het wegduwen was, die moest ik ook even rechtzetten. Iets zwaarder.
De man was zelf niet sterk genoeg, zei dat de motor onmogelijk aleen recht te zetten was en had volgens mij ook een gebroken been. :+

Maar het kan ook anders. :Y


Er zijn wel betere filmpjes, deze hebben allemaal koffiers. :+
 
Maar hoe zet je hem weer rechtop? Ik neem aan wanneer je dat alleen doet, met de rug naar de motor en dan langzaam opduwen?
Uiteraard met z'n tweeën, eigenlijk drie, er stond nog iemand bij. Maar inderdaad, Marchel demonstreerde het met de rug naar de motor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan