Energica

Het is eigenlijk al vaak genoeg gezegd, maar huren is gewoon de beste manier om uit te vinden of het voor jou werkt. En dan niet maar 1 dag, maar inderdaad 2 of 3. Ik heb zowel de energica als de zero een lang weekend gehuurd en alleen al voor de ervaring was het mij dat waard. Heb ik er 1 gekocht? nee maar dat had weer een andere reden, aan de motor en de range lag het voor mij niet.
 
Pas maar op: de werkelijke range van mijn elektrische trapfiets (Shimano) is vaak maar de helft van wat de display voorliegt. Dit wordt onder het rijden voortdurend aangepast. Bij elektrische motorfietsen zal het wel net zo zijn. Nog een beetje tegenwind en een wegomlegging en je kan met de bergingswagen mee naar huis.

Nope, de opgegeven range van Energica (mijn ervaring met de pre-2020 modellen) is behoorlijk accuraat. Los dus van de 'estimated range' obv voorgaand gebruik. De range na een trackday was dus ook eeeehhhh weinig ;-)

@IJzervreter Ik moet i.h.a. Apeldoorn-Zwolle v.v. of Apeldoorn-Lochem v.v., en dat deed ik al in het 130 km tijdperk 8-)
Dat is 2x 38 Km voornamelijk snelweg A50/A28 (130/120/100) resp. 2x 39 Km A1/N332 (120/130/100/80). Op mijn 2017 versie kan ik dat op één lading.
De nieuwe 2020 modellen kunnen jouw opgegeven afstanden zeker op 1 lading; als ik alleen al de laatste track-day vergelijk waarbij de 'kleine' en 'grote' accus meededen: ik moest tussen de sessies nog snelladen; de grote kon de hele middag op één lading afleggen.
Als je ook niet de optie hebt om ergens voor een splas-en-dash te snelladen zou ik - op papier - in jouw geval wel voor een 2020 model gaan. Hoewel ik het best eens in de praktijk uit zou willen proberen (ritje plannen? Stuur maar een pm ;-) ). En anders: de tip om te huren is de enig juiste. Ga bij Marchel langs en pak er ééntje voor een week mee. Dat heb ik een keer in de winter gedaan en dat was voor mij toen voldoende bewijs om de overstap aan te durven.
En inderdaad, in het 100 Km-tijdperk is het wel wat makkelijker geworden qua range.

Omdat-ie mooi blijft: ik tijdens de trackday in Lelystad.

leukopdefoto_1257924.JPG
 
Helemaal eens maar de afspraak is om 11:00

Er zit er eentje voor die ook een Ribelle 😍 afhaalt om 10:00

Dus ja, duuuuurt lang :+

oh ja en daarna eerst rijden, rijden, rijden dan pas foto's })
Dat wordt dus maandag 👍have fun 👍
 
Ga zo weer rijden 😍

Even van de dealer naar huis gereden, heerlijk, even lekker binnendoor en een stukje snelweg.

IMG_2813.jpeg


De voorste is van mij, Marchel is nog bezig de andere uit te leggen aan Arend die al aan zijn tweede EVA begint

Sleutel slot ligt er boven op, (zadel) laten vervangen door een drukknop op het zadel omdat ik "keyless" ride heb.
Dan moet je toch een sleutel gebruiken niet handig. Maarja onderdeel hoort erbij zegt Marchel.

Straks weer eens even lekker sturen, even eten hond eruit en dan weer gaan :]
 
Mooi! Ben benieuwd naar je werkelijke range ervaring eens je de accu een paar keer geladen hebt.

Op mijn GS heb ik ook keyless en is de tankdop evengoed keyless maar ook daar heb je de sleutel nodig om het zadel te lossen. Nu daar moet je wel minder vaak bij als hier maar het blijft toch slordig van beide fabrikanten.
 
Gisteren heerlijk gestuurd :]

Dan kom je er toch ook wel achter dat de Ribelle ook echt een fun bike is.
Dat ding plakt aan de weg en het rijd zo soepel en direct. (proefrit was al weer even geleden)

Mooi rondje over de veluwe gemaakt.
Spelen met de regeneratie en vermogen standen, heerlijk. Big smile de hele weg.
De volgende dingen vielen mij op:
Stilstaan bij een stoplicht blijft apart, dat moet wennen. Totale stilte, gisteren eigenlijk elke keer, is er iets mis, afgeslagen? Zal wel wennen.

Het fluitende motorgeluid (gearbox) doet iedereen maar dan ook iedereen naar je kijken met verwonderde blikken van wat is dat dan?
Dus hij is best hoorbaar voor de omgeving.

Met 170 op de snelweg (boete is tot daar aan toe maar rbw wil ik niet kwijt en het was ondertussen na 20:00) verbruikt hij best veel stroom :P
Het ritje binnendoor viel erg mee maar nu ging het ineens erg hard. Bij 100 km viel het ook mee.
Ik kon nog ruim 200 km (had al een stuk gereden dus binnendoor weinig verbruik eigenlijk) rijden en na 5 km 170 kon ik nog maar 85 km rijden en dalende }) wanneer je rustig rijd past hij dat idd weer snel aan.
(Zal het eens precies gaan meten allemaal, nu keek ik naar de verbruiks meter, die werd rood *D) Rijd perfect ook bij 170 en dan ben je de fluittoon ook kwijt. Aparte ervaring)

En bij thuiskomt de benzinepomp voorbij (lekker) en dan gewoon thuis tanken. Dat is helemaal mooi.


D3B0140A-E97C-4CB2-84FF-6B51CBCF3392.jpeg


Erg blij mee.
 
Laatst bewerkt:
Gisteren heerlijk gestuurd :]

Dan kom je er toch ook wel achter dat de Ribelle ook echt een fun bike is.
Dat ding plakt aan de weg en het rijd zo soepel en direct. (proefrit was al weer even geleden)

Mooi rondje over de veluwe gemaakt.
Spelen met de regeneratie en vermogen standen, heerlijk. Big smile de hele weg.
De volgende dingen vielen mij op:
Stilstaan bij een stoplicht blijft apart, dat moet wennen. Totale stilte, gisteren eigenlijk elke keer, is er iets mis, afgeslagen? Zal wel wennen.

Het fluitende motorgeluid (gearbox) doet iedereen maar dan ook iedereen naar je kijken met verwonderde blikken van wat is dat dan?
Dus hij is best hoorbaar voor de omgeving.

Met 170 op de snelweg (boete is tot daar aan toe maar rbw wil ik niet kwijt en het was ondertussen na 20:00) verbruikt hij best veel stroom :P
Het ritje binnendoor viel erg mee maar nu ging het ineens erg hard. Bij 100 km viel het ook mee.
Ik kon nog ruim 200 km (had al een stuk gereden dus binnendoor weinig verbruik eigenlijk) rijden en na 5 km 170 kon ik nog maar 85 km rijden en dalende }) wanneer je rustig rijd past hij dat idd weer snel aan.
(Zal het eens precies geen meten allemaal, nu keek ik naar de verbruiks meter, die werk rood *D) Rijd perfect ook bij 170 en dan ben je de fluittoon ook kwijt. Aparte ervaring)

En bij thuiskomt de benzinepomp voorbij (lekker) en dan gewoon thuis tanken. Dat is helemaal mooi.


Bekijk bijlage 1536188

Erg blij mee.
Goed om te horen Frank 👍
 
Dan kom je er toch ook wel achter dat de Ribelle ook echt een fun bike is.
Dat ding plakt aan de weg en het rijd zo soepel en direct. (proefrit was al weer even geleden)

Mooi rondje over de veluwe gemaakt.
Spelen met de regeneratie en vermogen standen, heerlijk. Big smile de hele weg.
De volgende dingen vielen mij op:
Stilstaan bij een stoplicht blijft apart, dat moet wennen. Totale stilte, gisteren eigenlijk elke keer, is er iets mis, afgeslagen? Zal wel wennen.

Het fluitende motorgeluid (gearbox) doet iedereen maar dan ook iedereen naar je kijken met verwonderde blikken van wat is dat dan?
Dus hij is best hoorbaar voor de omgeving.

En bij thuiskomt de benzinepomp voorbij (lekker) en dan gewoon thuis tanken. Dat is helemaal mooi.

Erg blij mee.

Gefeliciteerd met je Eva!!! Prachtige fiets. Zelf twee jaar geleden 3 dagen een Eva gehuurd, en ik had dezelfde ervaringen zoals jij hier beschrijft. Denk dat ik er weer eens een voor een paar dagen ga huren. Was te leuk toen.

Voor de jaarlijkse toervakanties is de range en laadmogelijkheden nog het struikelblok. De routes en stops zouden te veel aangepast moeten worden. Zou je met alleen elektrische motoren rijden dan is dat waarschijnlijk een minder groot probleem.
 
Gefeliciteerd met je Eva!!! Prachtige fiets. Zelf twee jaar geleden 3 dagen een Eva gehuurd, en ik had dezelfde ervaringen zoals jij hier beschrijft. Denk dat ik er weer eens een voor een paar dagen ga huren. Was te leuk toen.

Voor de jaarlijkse toervakanties is de range en laadmogelijkheden nog het struikelblok. De routes en stops zouden te veel aangepast moeten worden. Zou je met alleen elektrische motoren rijden dan is dat waarschijnlijk een minder groot probleem.

Tx, de Eva Ribelle is echt heerlijk :] En nu ook te huur bij Marchel.

Met een groep EV's kun je zeker een lange trip plannen, er is al een reis naar de Energica fabriek:

Met EV huur, kan ook met eigen motor uiteraard andere prijs. (dit jaar in het water gevallen ivm Corona maar komt iig zeker weer)

De nieuwe accu wordt je ook vrolijk van, gisteren met een stuk rijden binnen door had ik nog 235 km bereik staan toen de accu op 90% stond.
Je moet gewoon bij de snelweg wegblijven dan kom je echt een heel eind zeker met de nieuwe accu.
Dan kun je best plannen met ICE motoren.

Snelweg verbruikt meer maar deze heeft ook CC, bij 100 km op de CC komt je ook een heel eind. (toch zuiniger)

Woensdag ben ik vrij dan ga ik mijn rit naar het werk eens rijden kijken hoe het verbruik dan is. (veel thuiswerken nu helaas)

CC is even wennen, kreeg de tip van Marchel om langzaam gas te geven tot je hem voelt versnellen en dan met de achterrem de CC eraf tikken.
Gebruik je de voorrem dan is het lastig gas geven en springt hij gelijk in de regeneratie dus dat remt behoorlijk (of je moet op de snelweg regen uitzetten kan ook)

Ben nog even aan het zoeken naar de lekkerste manier van rijden/regen enz.
 
Ja regen is heel handig maar het is wel goed dat je 't zelf ook kunt instellen. Hangt als je 't mij vraagt ook af wat je gewoon bent van motor. Ik reed bijvoorbeeld veel met 2 en 3 cilinders en dan heb je al een pak meer motorrem dan een 4 of 6. Dus ik heb de neutrale regen uiteindelijk op 50% gezet en dan de regen als je de remhendel gebruikt iets hoger nog. Zo kan ik dan rijden en "gas" lossen om te vertragen maar als het niet snel genoeg afneemt ook nog de remhendel deels activeren en dan als laatste stap ook echt de remmen gaan gebruiken door hendel verder in te drukken.

Bij mijn zero heeft dat 't extra voordeel dat je ook een remlicht ziet in die 2de stap. Bij Energica zie je bij elke vertraging geloof ik al 't remlichten oplichten.
 
Bij de Energica vind ik middel regen het fijnst. Bij agressief rijden is high soms handig. Bij stand Medium en High, gaat het remlicht knipperen, als de regen boven een bepaald wattage uitkomt.
 
Bij mij staat regeneratie op uit. Ik kan er niet aan wennen. Op een klaverblad, bijvoorbeeld, vind ik het lastig dat het ding volop in de (achter)rem gaat. Dat kun je overrulen door met je gas te spelen, maar ik ben geen echte coureur, dus ik heb mijn aandacht bij de bocht nodig. Bovendien vind ik dat ie met uitrollen ook al behoorlijk remt.
 
Uit de Energica appgroep. Regina is ook de huisleverancier van Energica.
Importeur heeft de vraag al uitstaan of hij ook op een Energica past.
Interessante ontwikkeling:

 
De nieuwe accu wordt je ook vrolijk van, gisteren met een stuk rijden binnen door had ik nog 235 km bereik staan toen de accu op 90% stond.
Je moet gewoon bij de snelweg wegblijven dan kom je echt een heel eind zeker met de nieuwe accu.
Dan kun je best plannen met ICE motoren.

Snelweg verbruikt meer maar deze heeft ook CC, bij 100 km op de CC komt je ook een heel eind. (toch zuiniger)

Woensdag ben ik vrij dan ga ik mijn rit naar het werk eens rijden kijken hoe het verbruik dan is. (veel thuiswerken nu helaas)

Dat zijn al heel goede getallen wat range betreft. Ben benieuwd naar je ervaringen op de langere termijn.
 
Uit de Energica appgroep. Regina is ook de huisleverancier van Energica.
Importeur heeft de vraag al uitstaan of hij ook op een Energica past.
Interessante ontwikkeling:


Die had ik inderdaad ook al langs zien komen. Komt er bij mij op bij de volgende kettingwissel. Ze hebben het hier over nieuw coating materiaal voor de rollen, zodat die niet/veel-minder slijten. Vraag mij af hoe het dan zit met de kettingwielen? Hebben die dan ook die coating of slijten die dan wel normaal?
 
Dat zijn al heel goede getallen wat range betreft. Ben benieuwd naar je ervaringen op de langere termijn.

Naar welke 'ervaringen op de lange termijn' ben je benieuwd?

Vóór afgelopen zomer is mijn 2017 Eva van een nieuwe firmware update voorzien; meteen de batterij gegevens uitgelezen. SOH was nog 100%; qua balanceren was het pakket beter dan nieuw. Na ruim 3 jaar / 15.500 Km gebruik dus.
 
Dat zijn al heel goede getallen wat range betreft. Ben benieuwd naar je ervaringen op de langere termijn.

Ik ga het wel bij houden, die rit had ik in het andere topic gezet zie ik nu:


Zaterdag even heen en weer gereden.

Korte samenvatting:

Er is precies 14,0 kw in gegaan.
Niet helemaal precies uiteraard, geladen tot 95% en vertrokken bij 94% dus al zal iets verschil inzitten maar niet veel denk ik zo.

Dus 14 kw op 125 km is dus bij deze rit 1 kw op 8,92 km. (57% snelweg, sportieve rijstijl iets te snel)

Ruim te doen voor deze accu dus :)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan